ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Får man publicera en bild, skärmdump från ett register i Arkiv Digital?  (läst 741 gånger)

2021-06-11, 17:56
läst 741 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:35
    • Visa profil
Möjligen en dum fråga men ... Exempel, om jag tar en utklipp av en skärmbild från poliskammaren i Göteborg på några emigranter, kan jag publicera den på exempelvis Wikitree då? Det är alltså inte Arkiv Digitals text eller uppgifter jag publicerar, det är ju en del av en bild på ett offentligt register.

2021-06-11, 19:25
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil

2021-06-11, 20:52
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:35
    • Visa profil
"Arkiv Digital AD AB tillåter kopiering och publicering av enstaka bilder eller delar av bilder på annan webbplats t.ex. Anbytarforum om det tydligt anges att bilden kommer från Arkiv Digital antingen med länk till företagets hemsida (https://www.arkivdigital.se) eller en direktlänk till bilden eller registerposten."

Det tolkar jag som att jag skulle kunna ta med ett urklipp av exempelvis en lista av emigranter tillsammans med källciteringen med länk till densamma och publicera det på Wikitree. Det är lite svårt att tolka sådan regler exakt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna