ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Latu  (läst 551 gånger)

2021-06-11, 16:52
läst 551 gånger

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:10
    • Visa profil
Jag har anor från gården Latu i Bo socken. Är det någon som vet varifrån gården fått sitt namn? Latu är ett finskt ord, har det bott finska invandrare där?
undrar
Anette Sandberg
Falun

2021-06-12, 14:37
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Det verkar ha kallats både Latu, Latha, Lattun, Latrum och Lattre under 1500-talet. Jag kan inte se att någon lyckats tolka namnet.

2021-06-12, 16:23
Svar #2

Utloggad Bernt Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:35
    • Visa profil
Hej Anette.
Har en teori om namnet.
I finsk svensk ordbok. Där finns några varianter på ordet latuja har med skidor(spår) att göra. Däremot så finns det en ö med namnet Latu i sjön Sorsavesi som ligger i Savolax området. Därifrån hade vi stor invandring av finnar på 1500 talet. Troligen kommer namnet därifrån. Döpt av en som hade hemlängtan. Ortsnamsarkivet skriver att Latu i Boo är känt från mitten av 1500 talet. Det var gott om finska svedje brukare i dessa skogsrika gränstrakter av Östergötland och Närke. http://sydaby.eget.net/mig/finn5.htm   . Under denna sida står det om svedjebönderna i Östergötland. Men det berör även gränstrakterna mot Närke.
Bernt.

2021-06-12, 16:41
Svar #3

Utloggad Bernt Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:35
    • Visa profil

Hej Anette.
Något blev fel.
Det finns en ö i Sjön Sorsavesi i Savolax Finland med namnet Latu.
Just från Savolax hade vi en stor invandring av Finnar under 1500 talet. Många kom just till dessa gränstrakter Östergötland och Närke.
De var svedjebönder. Kanske någon hade hem längtan och kallade torpet för något från hemtrakten. Den finska betydelsen av namnet får man nog söka efter i Finland.
I Ortsnamnsarkivet nämns Latu från mitten av 1500 talet vilket stämmer med tiden för invandringen.
Bernt


2021-06-13, 16:04
Svar #4

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:10
    • Visa profil
Tack för svar! Jag har skogsfinska anor från norra Värmland och det vore roligt att ha det från södra Närke också!
/Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna