ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra häradsrätt 1688-03-05 §12, Upppbud Slageryd Övregård, Bäckaby  (läst 485 gånger)

2021-06-09, 22:31
läst 485 gånger

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej,
jag skulle behöva läshjälp på nedanstående text; det är så många luckor att jag inte får något sammanhang i det.

"Twådelsarwet[?] i Öfregården Slagery Bäckaby Sochn upbiuder Nills Josephsson förste gången, som hans Broder Pehr Josephsson honom sålt hafwer; dock skall änkian hustru Malin Persdotter dennes (h)andel[?] intet[?] gravera, uthan skall hon i sin lijfstijd sittia odrifwenn på sin 1/3 som hon nu åbor, blifwer - hon här b- wid alfwarligen förmant, att afstå otijdigt M-, emoot sin -, så k-dt henne är att - answar wid nästa Ting, och derpå fölliande plicht."

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAAAC:62 (1687-1690) Bild 890
Länk: https://app.arkivdigital.se/volume/v190339?image=890

mvh Thomas

2021-06-09, 23:05
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Jag tyder notisen såhär:
 
"Twådeelarne i Öfregårdenn Slagery Bäckaby S: upbiuder Nills Josepsonn
förste gångenn, som hans Broder Pehr Josephsonn honom sålt hafwer; dock
skall änkiann hustruu Malin Persdotter denne handell intet gravera,
uthan skall hon i sin lijfztijd sittia odrifwenn, på sin 1/3 som hon nu
åbor, blifwer och hon här brede wid alfwarligen förmaant, att afstå otijdigt
Munbruuk, emoot sin sånahustruu, så kierdt [kärt] henne är att undwijka
answar wid nesta Ting, och derpå fölliande plicht.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-06-10, 21:08
Svar #2

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Tack så mycket för läshjälpen! Du är duktig på att läsa! Jag tar tillfället i akt i försöker lära mig av detta exempel.

Vet du vad som avses med "Twådeelarne"? Deras fader Josef Persson köpte 1664 halva Övergården av sin svärfader (Per Börjesson), så min uppfattning är att Nils Josefsson löser ut sin broder Per på detta halva mantal. Och ägde deras moder änkan Malin Persdotter en 1/3 mantal eller 1/3 av den gården (1/6)?

Återigen stort tack!
mvh Thomas

2022-05-04, 14:09
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Thomas! Först nu upptäckte jag att jag missat ett besvara din fråga om tvådelarna, jag beklagar! Förhoppningsvis har du redan funnit svaret vid det här laget, för jag blir själv inte klok på vad som menas / hur man räknat. Det låter ju nästan som att brödernas mor har ägt en tredjedel av hälften av Övergården (som du säger alltså en sjättedel av hela gården), och att tudelarna alltså syftar på de övriga två delarna. Formuleringen blir dock lite missvisande, men jag tolkar det också som att Nils Josefsson löser ut sin broder tredjedel och därmed blir ägare till två tredjedelar (tudelarna).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna