ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillfällighetsfynd i Faktabanken  (läst 1278 gånger)

2014-08-16, 19:06
läst 1278 gånger

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Jag har försökt använda tillfällighetsfynd både via sökfunktionen och registreringsfunktionen, men jag får det inte att fungera. Använder jag sökfunktionen länkas jag omedelbart till Rötters startsida, använder jag registreringsfunktionen händer ingenting. Måste jag ha särskild behörighet för att registrera tillfällighetsfynd?
 
Jag skulle också vara tacksam om det fanns en instruktion om hur man registrerar fynd. Nu har jag försökt lära mig av hur andra gjort, men jag är inte säker på att jag gjort rätt. (Kanske orsaken till att mina registreringar inte får någon effekt är att jag gör fel).

2014-08-16, 20:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är inte så att uppgifterna måste godkännas? Om det är så, bör det ju stå någonstans.
Ann-Mari Bäckman

2014-12-04, 16:15
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vad har hänt med Tillfällighetsfynd ?   Varför går det inte att se alla tillfällighetsfynd under en socken som förut ?  Är det någon funktion jag missat ? Hela nya upplägget verkar väldigt opedagogiskt - har styrelsen utvärderat denna omändring som skett ? Är besviken att återkomma och se att det blivit som det blivit.
 
Med vänlig hälsning
Niclas

2014-12-21, 14:53
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Saknar fortfarande funktionen att man inte kan lista de senaste registrerade tillfällighetsfynden i databasen.
Lägg gärna till den funktionen i databasen.
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_S 2014-12-21 14:54)

2015-03-21, 11:48
Svar #4

Mattias Andersson

Funkar databasen överhuvudtaget? Jag har lagt in ett fynd men hittar det inte...
Instruktionerna och vilka fält som används bör också ses över. Det är en värdefull databas, men den måste förädlas.
Tex är ett fynd av en notis i grannsocknen (i en mindre använd/känd källa) ett tillfällighetsfynd värt att registrera eller är det bara när man hittar något från en annan landsända?
 
Hälsar Mattias som gärna vill delge sitt fynd om den sörmländske soldaten Nils Flygares eskapader med en hallandspiga...

2015-03-22, 09:23
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är ju synd om inte databasen fungerar nu. Den har varit eftersatt i många år. Tidigare kunde man ju kolla de senaste inlagda fynden, vilket inte verkar vara möjligt längre.
 
Jag har sett att man lagt in tillfällighetsfynd under andra ämnesområden, än där de bör vara och det verkar helt okej. Synd att de hamnar på fel ställen!  
 
Mattias, det verkar spännande det där med eskapaderna!
Ann-Mari Bäckman

2018-07-18, 18:33
Svar #6

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
hur gör man om man vill lägga till uppgifter i en post man gjort? Varför ser man inte de kommentarerna som fanns där innan?
May the Force be with you.

2018-07-22, 09:31
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Behöver man vara inloggad för att lägga till uppgifter? Kanske man måste logga in  för att redigera i texten?


Visst kunde man göra kommentarer tidigare till tillfällighetsfynd?


Du kan ställa frågan till Nina Mårtensson (nina@genealogi.se), men hon har semester nu. Så du kan troligtvis få vänta två-tre veckor på svar.


Det vi vill veta är hur kommenterar man? Hur/var läser man gamla kommentarer, som fanns förr? Hur lägger man till eller redigerar sin egen post?
Ann-Mari Bäckman

2018-07-22, 18:57
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
För att kunna skriva på forumet måste man vara inloggad. Försöker du gå in på Tillfällighetsfynd måste du också logga in. Det borde gälla överallt.

2018-07-23, 11:10
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan man läsa gamla kommentarer om man är inloggad, eller? Vad jag förstår så kan man inte använda samma inloggningsuppgifter i Tillfällighetsfynd, som i Anbytarforum?
Ann-Mari Bäckman

2018-07-23, 23:54
Svar #10

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
jag hittar inte någon speciell inloggning på Tillfällighetsfynd utan jag är inloggad på sajten. Funkar inte ändå.

Jag saknar att man inte kan titta under socken på fynden, förutom då att man inte, som det verkar se gamla kommentarer, redigera text.
May the Force be with you.

2018-07-24, 21:04
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Frågan är vilket lösenord man skall använda? Man har en kod för att skriva i Förbundsforum och en annan för Anbytarforum. Att lägga in bilder i Porträttfynd kräver en tredje kod? Den senare gäller väl då också för Tillfällighetsfynd, eller?


De koder jag har är olika för: Anbytarforum, Min sida, Rötters Vänner och Bokhandeln Rötter. Alltså inte lätt att hålla isär lösennorden.


Någon som vet vilket av dessa lösenord, som är aktuell för Tillfällighetsfynd?
Ann-Mari Bäckman

2018-07-24, 21:19
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser nu att man måste vara inloggad för att kommentera eller lägga till ett fynd. Jag tror inte man använder samma lösenord och användarnamn, som i Anbytarforum.


Vill man läsa gamla Tillfällighetsfynd, så kan man skriva i sökrutan vad man vill se t ex allt från ett visst landskap eller kanske från en viss socken m m. Genom att klicka på rutan till höger kan man då läsa texten, som man är intresserad av.
Ann-Mari Bäckman

2018-07-24, 21:28
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Polara:
Gå först till Startsidan, sedan till Faktabanken, sedan Tillfällighetsfynd, sedan Registrera fynd (finns i en grön ruta), Logga in först står det (alltså inte Anbytarforums inloggningsuppgifter.)


Om man kan kommentera med samma förfaringssätt vet jag inte? Det ser man när man har loggat in, antar jag.
Ann-Mari Bäckman

2018-07-25, 16:50
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Man kan logga in på Rötters startsida, Tillfällighetsfynd eller Anbytarforum. Inloggningsuppgifterna är desamma.

Däremot följer inte inloggningen med om man från någon av de två förstnämnda sidorna byter till Anbytarforum eller vice versa. Det beror nog på att forumet öppnas i nytt fönster/ny teknisk plattform.
Hur en eventuell kommentarsfunktion fungerar vet jag inte.

2018-07-25, 17:15
Svar #15

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Ann-Mari jag kommer direkt in på registrera fynd sidan. det kommer inte upp någon inloggning.
May the Force be with you.

2018-09-29, 18:59
Svar #16

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Jag hade trott att det skulle finnas en särskild rubrik kallad Tillfällighetsfynd där man kunde diskutera olika frågor som rör databasen under ett ämne som andra skapat, eller som man skapar själv.
Nu har jag inte hittat en sådan möjlighet, men frågan avser hur man hanterar lysningar och vigslar.
Lysnings- och vigselböcker innehåller av naturliga skäl ofta uppgifter om personer som inte bor eller är födda i församlingen. När det gäller vigsel kan normalt räkna med att uppgiften finns i hustruns hemförsamling. Vad gäller lysningar gäller inte detsamma. Bör man i Tillfällighetsfynd registrera fynd där mannen inte är från den aktuella församlingen, fynd där kvinnan inte är från den aktuella församlingen, eller endast fynd där båda kontrahenterna inte är från den aktuella församlingen?
Undrar Bertil Strömberg

2018-09-30, 05:37
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tanken med Tillfällighetsfynd är att registrera personer, som man finner på en plats och personen är noterad med en diffus härkomst (t ex "modern säger sig komma från Småland). Det handlar väl närmast om resande.
Ann-Mari Bäckman

2018-09-30, 10:15
Svar #18

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Så då endast med s.k. diffus härkomst.
Vill minnas att det förr under Tillfällighetsfynd noterats med tydliga församlingsnamn.
Och vad jag vet så togs då inga inlägg bort, med hänvisning till att härkomsten inte var diffus.
Har du något belägg för att det ska vara just "diffus"?

2018-09-30, 11:08
Svar #19

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
I beskrivningen på startsidan för Tillfällighetsfynd talas om personer som nämns på "fel" ställe, personer som dör långt från hemorten eller barn som föds på resa. Ingenting om att hemorten skulle vara osäker.
Jag  inser att databasen skulle bli mycket omfattande om alla vigslar med utsocknes kontrahenter registrerades, så jag har hittills avhållit mig från att registrera sådana.

2018-09-30, 17:42
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Varför skulle det främst handla om resande?

Så här står det i beskrivningen:
"Forskare som läser gamla kyrkböcker och andra handlingar träffar ofta på personer som nämns på "fel ställe". Personer som dör långt från hemorten eller barn som föds på resa. Och i domböcker kan man få belägg för släktskap över mycket stora geografiska avstånd. Många gånger är det omöjligt att finna dessa uppgifter genom vanlig forskning. I databasen Tillfällighetsfynd samlar vi sådana uppgifter i hopp om att de på så vis ska upptäckas av forskare som är intresserade av dessa personer."

Det är dock trist att se så många källhänvisningar till Genline och Ancestry.

2018-10-01, 12:08
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bra att ni hänvisar till vad som står i beskrivningen, vilket inte jag gjorde. Jag är intresserad av att läsa dessa tillfällighetsfynd och har lagt in ett själv, har jag för mig och det var utifrån det jag försökte beskriva, vad som tas med där. Fel av mig alltså, att bara skriva fritt ur minnet!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna