ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 312 gånger)

2021-06-03, 17:05
läst 312 gånger

Utloggad Pia Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 15:26
    • Visa profil
Hej


söker läshjlp på en epilog kriven av Pastor Olof Fåhraeus i Hablingbo över sin son  Fredik som dog 1807 i Riga bukten under en storm.


Hablingbo (I) CI:2 (1755-1861) Bild 2340 / sid 453 (AID: v61872.b2340.s453, NAD: SE/ViLA/23037)

Tack på förhand
Pia

2021-06-08, 20:56
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
År 1807 d: 2 septemb: afseglade ifrån Burviks hamn min k: son Fredric Fåhreus med en Herr Chafeurs skeppare Lysholm till Riga i afsikt at hälsa på sin älsta Broder Jean Olsson Fåhreus, som där vistas på Bergholtz handelskontoir. Enligt inlupen berättelse ifrån min älsta son Jean Fåhreus hade skepparen fåt d: 10 om qvällen 2ne lotsar ombord, hvilka aantat en förstörande storm, fört fartyget innom annar stället på Riga Redd; men mörkret och stormen tilltog, alt kappades; utan att ändå det minsta hvarken skepp, gods eller folk kunde räddas - Denna min fromma och älskade son slutt således uti en förödande storm på Riga Redd sitt lefnadslopp uti en ålder af 22 år 4 månder 3 veckor 6 dagar, Natten emellan d: 10 och 11 Septemb: Gud du som lägger oss bördor uppå hjelp oss dem med tillit att lära!
Den kunskap han ägde om gud och samband med tro och heligt lefverne efter frelsarens föreskrift i sin egen lön och egna efterdömen förvissar mig, att hans hopp och tro grundad på Jesu enda hjelp vid vågornas svall utbrast med den botfärdigt döendes suck som i detta nödrop: af ett herre frel oss!!! af allas frelsare lefvandes; du skall vara med mig i dag i Paradis.

2021-06-08, 21:42
Svar #2

Utloggad Pia Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 15:26
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen.....


/Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna