ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Olsdotter född 1759  (läst 595 gånger)

2021-05-27, 12:48
läst 595 gånger

Utloggad Maria Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 23:45
    • Visa profil
Min ana Cajsa Olsdotter var hustru till Rusthållare i Gränsta (ex AD Knutby AI:5a bild 101/sid 91). I de olika HFL står endast födelseår och att hon är född i Knutby. Den enda jag kunde hitta i födelseboken under detta år var Karin Olsdotter född 1759-10 27 med föräldrarna Torpare Olof Jansson och hustrun Malin Danielsdotter i Ladängsslätten (AD Knutby C:2 bild 290/sid 285) så jag trodde då att jag hittat föräldrarna.


Av en slump hittar jag nu i dödboken att en Cajsa Olsdotter i Ladängsslätten har avlidit 1766-08-27 av mässling 7 år gammal!! (Knutby C:2 bild 384/sid 379). Jag har nu letat en gång till i födelseboken för att hitta någon fler Carin eller Cajsa med en far med namnet Olof eller liknande men gått bet.


Är det någon som vet något om denna mystiska historia? Har jag missat något?


Till saken hör att jag ärvt en stamtavla som är gjord för länge sedan av någon släkting som också angivit Ladängsfamiljen som föräldrar.


Med vänlig hälsning
Maria Elofsson

2021-05-28, 22:49
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:36
    • Visa profil
Hej
Jag tror jag hittat vigseln för paret i Knutby 1775 som par nr 2 det året. Jag tror någon av Cajsas föräldrar kommer från Gränsta. Mannen Erik Andersson f1744 verkar varit mjölnare vid Kvarnboda och då närmast kommit från Ununge men i dödboken 1794 står att han är född i Frötuna. Cajsa finns med i Hfl vid Gränsta 1757-70 står där som styvdotter vilket även verkar vara fallet för generationerna före henna. När första barnet föds 1780 står Cajsa som 23 år. Hittar henne inte i födelseboken. Kan vara född i annan församling ifall hennes föräldrar temporärt var borta från Gränsta.


Du får nu fortsätta nysta i kyrkböckerna för Gränsta.
Hälsningar /Lennart

2021-05-31, 18:02
Svar #2

Utloggad Maria Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 23:45
    • Visa profil
Hej Lennart!
Stort tack för ditt svar. Ja, då får jag börja med detektivarbetet i Gränsta och styvdottern!


Med vänlig hälsning
Maria Elofsson

2021-05-31, 20:07
Svar #3

Utloggad Maria Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 23:45
    • Visa profil
Hej igen Lennart!


Nu tror jag att jag vet hur det ligger till! Tittar man lite närmare så står det faktiskt inte styvdotter, det står systerdotter. Och det stämmer! Lisa Danielsdotter i Gränsta var syster med min ana, Cajsas mor, Malin Danielsdotter.


Malin föder 7 barn, det enda barnet som överlever barnaåren var Cajsa. Malin dör 1768 när Cajsa är 9 år. Det är kanske då hon får flytta till sin moster?? Fadern gifter om sig 1769 med en änka som redan har 2 barn. Eller kanske det är då hon får flytta?


I HFL AI:3a sid 67 kan man se att prästen skrivit att Cajsa har dött 1766 men sedan strukit det och skrivit 1766 på den yngre brodern Olof. Kanske var det därför Cajsa felaktigt hamnade i dödboken när det egentligen skulle vara Olof??? Han finns nämligen inte med!


Ja, det är spännande det här detektivarbetet och vad glad man blir när man tror att man vet hur det ligger till!


Maria Elofsson




2021-05-31, 22:23
Svar #4

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:36
    • Visa profil
Hej igen,
Ja det var spännande. Såg att det stod systerdotter efter att jag gjort inlägget. Fick dock inte ihop det då vem man var brukar syfta på husbonden. Men det verkar vara helt rätt som du skriver. Malin Danielsdotters giftemål finns 1753 som nr 16.


Jag är lite fundersam på hur det hänger ihop hur Cajsa Olofsdotter och hennes man kunde ta över rusthållet i Gränsta. Det kan tyda på att Malin Danielsdtter hade arvsandel i gården. Hennes far Daniel var ryttare, måhända red han för egen gård. Går att forska vidare på i de militära rullorna. Livkompaniet till häst.
Hälsningar /Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna