ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resande i Blekingesocknar  (läst 519 gånger)

2021-05-26, 22:35
läst 519 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!


Jag hjälper en person att finna anor. Gör sju generationer, hamnar då kring 1700-talets början. Socknarna det gäller är Rödeby, Tving, Fridlevstad, Sillhövda och möjligen någon socken till som ännu inte är funnen. Så inte många socknar. Samtidigt har alla varit lättfunna och då stått i kyrkböckerna.


Personen har berättat att där är resande och att det numera inte pratas om det, och på nära håll. Men jag får inte fram i böcker att det står speciellt de då vanliga öknamnen. Ni som forskat och funnit resande, har det då stått speciellt resande eller liknande? Antingen i fb eller hfl? Har sett från andra ställen att det nedtecknats.


Har ni funnit resande i de ovan socknarna? Det går bra att maila mig privat om det känns bättre! Tacksam för svar!


Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2021-05-27, 18:07
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Resande brukar inte vara lättfunna i kyrkböckerna i sju generationer. I födelseböckerna kan det stå att föräldrarna är kringresande och att attesten kommer tillbaka för att de inte är skrivna där de sagt.


hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2021-05-27, 19:04
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar för svar!


Det som gör det så intressant att när man tittar på sysselsättningar så har vi de typiska på landsbygd som bonde o.s.v. Ändå så är de från resande. Personen jag hjälper får inga svar från sina äldre föräldrar, där är det stängda läppar numera. Men ett DNA-test är beställt för att se ifall man skulle kunna få träff mot andra som är från resandesläkt.


Den ena sidan har pekat finger åt den andra för just var de kommer ifrån. Men när jag nu rörde i det så kommer en överraskning snart där det gått en skröna om den andra sidan.


Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna