ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MAC tillsammans med släkforskarprogram för PC  (läst 865 gånger)

2021-05-25, 08:33
läst 865 gånger

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Hej.


Jag har en MAC book pro, som jag är mycket nöjd med och så har jag släktforskarprogram som är gjorda för PC, bland annat "dödboken 1860-2016" installerade på datorn där jag då har Wine/Winebottler installerat på datorn för att kunna köra PC-program på min dator. Under 2 års tid har jag fått på min MAC att byta upp mig till senaste operativsystem, och det har jag inte vågat, då dom nya operativ-systemen är 64-bitars, och det har jag fått mig förklarat, att gör jag detta så kommer mina PC-baserade program att sluta fungera. Jag är ju lite rädd att jag missar en hel del bra ändringar som MAC kommit med i dom senaste operativsystemen dom släppt, så jag vill ju byta upp mig, men vill ju kunna fortsätta släktforska som jag gör idag.
Jag kör fortfarande Mojave 10.14.6, och det har ju kommit en del nytt sedan dess.


Nån som har bra förslag på hur jag skall få en uppdaterad dator till 64-bitars system och ändå kunna köra mina PC-baserade program jag har idag ?


Är ingen fena på datorer, det är grabben som hjälpt mig med wine/winebottler. Kanske finns det bättre "överbryggare" än wine/winebottler som kanske fixar så jag kan ha 64-bits-system i datorn och ändå köra mina äldre PC-program ?


Gunnar

2021-05-25, 08:44
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det här är väl inte rätt plats för att fråga varför någon frivilligt stänger in sig i Apples tvångströja (och dessutom betalar för det) när det finns ett stort antal Linux-distributioner där alla kan hitta något som passar den egna smaken (och dessutom är gratis) - så då frågar jag inte det...  :)

Men jag kan konstatera att om Sveriges Dödbok och Släktforskarförbundets andra skivor inte fungerar med 64-bitars Mac OS, så beror det inte på skivorna. De fungerar med Wine i 64-bitars Linux.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-05-25, 09:50
Svar #2

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Hej Jörgen.


För att använda upptrampade fotspår, "smaken är som baken", jag tror vi är ganska långtifrån varandra i datorkunskap menat att jag är inte fullt så duktig på datorer som dig, och min erfarenhet av PC, är att jag betydligt oftare hamnat i svårigheter med PC än vad jag gjort med MAC:en, där jag stångat mig blodig mot PC:ns alla DLL-filer som slutat fungera, är fel, eller helt enkelt saknas, så jag bytte till MAC, och ångrar inte detta i det stora hela, har numera en mera problemfri datoranvändning.


Härlig flagga du har, skall det vara en blandning av svenskt och norskt, har aldrig sett den förr i alla fall, och ditt efternamn kan kanske antydan att du har anor från bohuslän och till och med norge ?
Har själv Tollesson i min släkt då min far kommer från Hasselösund i Bohuslän.


Ha det gott
Gunnar

2021-05-25, 10:14
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att slippa blåskärmar och andra otaliga Windows-exter var ett av skälen till att jag bytte till Linux - och så är jag inte så förtjust i Microsofts tvångströja heller...  :) Linux finns för alla - både varianter där man verkligen måste vara expert, och sådana som fungerar utmärkt för den som fullständig nybörjare på datorer, och alla varianter däremellan.

Flaggan är Båhusläns flagga - som den borde se ut.  :) Och 3/4 av mina anor kommer från det norska Båhuslän.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-05-25, 12:36
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2543
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:22
    • Visa profil
Jag använder inte själv mac men det tycks vara så att MacOS Catalina mer eller mindre omöjliggör att köra 32-bitars windowsprogram via wine/winebottler. Ett program för mac som säger sig ha löst detta är CrossOver 19 men det är allt annat än gratis.

Att köra 32 bitars windowsprogram i Linux kan kräva en del manuell handpåläggning också (och en del hopplösa undantag finns).

2021-05-25, 14:43
Svar #5

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Har också läst att det finns crossover, och med tillägget 19 blir det ju rykande färskt i dessa tider, bara det inte är förknippat med den negativa känsla som det andra med 19 efter sig har.


Ja det verkar som man får ha 2 datorer helt enkelt, en med 32-bitars, och en med 64-bitars. Har dock hört ryktas att man skulle vara på väg att hitta en bra lösning att kunna köra gamla PC-program på en modern 64-bits MAC-dator, på ett enkelt och smidigt sätt, men som sagt det är bara rykten.




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna