ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snöstorp CI:2 (1750-1791), sid 196, Jöns Jönsson (Westerberg)  (läst 998 gånger)

2021-05-24, 10:54
läst 998 gånger

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Jag behöver läshjälp med en födelseuppgift från 1777-09-18 för Jöns Jönsson sedermera Westerberg, enligt bilden (bild 105, sida 196)
[/size][/color]
[/size]Både föräldrar och faddrar vore en stor hjälp. Tackar på förhand.[/color]

2021-05-24, 16:02
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
Fader - Jöns Andersson och moder - Nilla Jönsdotter får jag det till. Klarar inte faddrarna.
Christina

2021-05-24, 16:23
Svar #2

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Fader - Jöns Andersson och moder - Nilla Jönsdotter får jag det till. Klarar inte faddrarna.
Christina
Tack Christina. Födelseorten också svår, kan det vara Storholmstorp?

2021-05-24, 16:35
Svar #3

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
Snöstorp (N) AI:1 (1785-1832) Bild 7. Här finns familjen, lättare att läsa.
Christina

2021-05-24, 17:05
Svar #4

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Så här läser jag det:
Jöns Andersson och Nilla Jönsdtr i Stockholmstorpen
m.f Olof Jönsson i Brogård, Pehr Andersson på Teggakul(?)
q.f hust Bengta Andersdtr på ...hult (möjligen Räfshult), Stina Jönsdtr på Stockholmstorpewn
pig Chatrina Persdtr i Tolarp.
Paret vigs 17760918 i Snöstorps sn, och då med Stockholmstorpen som vistelse.
MVH
Christer

2021-05-24, 17:22
Svar #5

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Så här läser jag det:
Jöns Andersson och Nilla Jönsdtr i Stockholmstorpen
m.f Olof Jönsson i Brogård, Pehr Andersson på Teggakul(?)
q.f hust Bengta Andersdtr på ...hult (möjligen Räfshult), Stina Jönsdtr på Stockholmstorpewn
pig Chatrina Persdtr i Tolarp.
Paret vigs 17760918 i Snöstorps sn, och då med Stockholmstorpen som vistelse.
MVH
Christer
Stort tack Christer, imponerad! ;)

2021-05-24, 17:35
Svar #6

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Om du vill gå vidare på Jöns och Nillas föräldrar, kan jag rekommendera dig mantalslängderna årgångarna 1777 och närmaste årgångarna före på just Stockholmstorpen i Snöstorps sn.
Där hittar du både hans och hennes föräldrar med syskon.
MVH
Christer

2021-05-24, 22:05
Svar #7

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Snöstorp (N) AI:1 (1785-1832) Bild 7. Här finns familjen, lättare att läsa.Christina

Om du vill gå vidare på Jöns och Nillas föräldrar, kan jag rekommendera dig mantalslängderna årgångarna 1777 och närmaste årgångarna före på just Stockholmstorpen i Snöstorps sn.
Där hittar du både hans och hennes föräldrar med syskon.
MVH
Christer

Jag vill återigen tacka er båda, men detta blev knepigt, hittar dem inte Husförhörslängderna (Bild 7 verkar vara startsidan) och mtl var inte så överskådligt, men jag inser att jag borde hitta och skall försöka igen, i synnerhet om du redan sett dem i matl Christer. I HFL bläddrade jag sida för sida rätt länge och var till slut tvungen att pausa och fortsätta med några där jag lyckas, för att inte tappa inspirationen.

2021-05-25, 10:02
Svar #8

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej igen!
Jag kan vägleda dig i mantalen om du tycker det är krångligt.
Hämtar 2 årgångar av det som berör dina släktingar ur Arkiv digital Hallands landskontor
Det gäller Snöstorps sn Stockholmstorpen del av.


År 1771 E111:41 bild 1820 höger sida
Anders Larssons E fr torpet  (E betyder enka)
i st s Jöns Andersson st d 25 nov 1770, ogift ( i stället son, st städjad)
syst Stina
moder Malin 90 år, död d 25 marty 1770


Jöns Olofsson  h gl o fattig
s Olof, d Stina
s Jepper, d Nilla


År 1775  E111:49 bild 1310 vänster sida
Jöns Andersson ogift
swsk Stina (svägerskan uppges vara 57 år gl i 1774 års längd)
s Gunnel
mod tiggerska


Jöns Olsson enkl
h utgl
dot Nilla
s Jeppe 14 år, klen


Det är så här det redovisas år efter år.
Massor av spännande uppgifter får man fram om man är ihärdig och följer ett visst ställe över tiden.
Mantalslängderna finns också på Riksarkivet digitala forskarsalen, men just dessa två årgångar får jag inte fram där.


MVH
Christer


2021-05-25, 10:27
Svar #9

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Hej igen!Jag kan vägleda dig i mantalen om du tycker det är krångligt.Hämtar 2 årgångar av det som berör dina släktingar ur Arkiv digital Hallands landskontor. Det gäller Snöstorps sn Stockholmstorpen del av.Massor av spännande uppgifter får man fram om man är ihärdig och följer ett visst ställe över tiden.Mantalslängderna finns också på Riksarkivet digitala forskarsalen, men just dessa två årgångar får jag inte fram där. MVHChrister
Stort tack Christer, och det var på riksarkivet jag letade och hittade inte de årgångar du nämnde, nu har jag en förklaring, och med din hjälp ökar inspirationen, och jag skall ihärdigt läsa vidare. Mantals uppgifterna verkar skilja sig en del runt Sverige, jag är kanske lite bortskämd från mtl i Ångermanland, där de ofta håller en tydligare struktur.

Det närmsta jag hittar på Riksarkivets mtl från denna tid är 1772, där på bild 600, sidan 1164,https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006238_00600#?c=&m=&s=&cv=599&xywh=80%2C2054%2C2315%2C1828 med Stockholmstorpen och på högra sidan tycker jag mig läsa Jöns Olsson med dotter Nilla och son Jeppe, och hoppas jag hittar rätt med samma du nämnt?

Om jag förstår rätt fortsätter Stockholmstorpen till bild 601, sidan 1165, fram till  Blomminegares? (Ej med i listan på https://www.hallandsslaktforskare.se/hallands-forsamlingar/snostorp/)

2021-05-25, 19:07
Svar #10

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej!
Jag vill bara förtydliga: den sista platsen du nämner är säkert Blommeqvarn
Tidigare nämner Christer "Per Andersson på Teggakul ?" det är Teppakull eller också skrivet Tippakull, på gränsen mellan Snöstorp och Enslövs församlingar.


Ett knep om du inte känner till trakten är att titta i en betydligt nyare församlingsbok (Riksarkivet) så kan du "vänja" dig vid de ovanliga bya- och gårdsnamnen.
Det brukar jag göra och det blir mycket lättare att tyda den gamla skriften då, tycker jag.

2021-05-25, 19:39
Svar #11

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Hej!
Jag vill bara förtydliga: den sista platsen du nämner är säkert Blommeqvarn
Tidigare nämner Christer "Per Andersson på Teggakul ?" det är Teppakull eller också skrivet Tippakull, på gränsen mellan Snöstorp och Enslövs församlingar.

Ett knep om du inte känner till trakten är att titta i en betydligt nyare församlingsbok (Riksarkivet) så kan du "vänja" dig vid de ovanliga bya- och gårdsnamnen.
Det brukar jag göra och det blir mycket lättare att tyda den gamla skriften då, tycker jag.
Tack för bra tips Marianne. Jag gissade först Blommekvarn, men tyckte sedan att texten inte överensstämde.

Sista veckan har jag intensivt börja forska på Halländska anor, och det är spännande att upptäcka en ny landsdel, och lära sig nya gårds- och bynamn, och det är också mycket positivt med de kontakter man får med andra här på forumet, allt blir roligare och mindre nördigt när man delar det med andra. Jag har inte forskat så mycket på mina Halländska rötter förut, och har knappt satt min fot i Halland tror jag, nu vore det roligt att besöka de olika byarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna