ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp på Geometrisk avfattning 1634 karta över Österåker Västtorp i Vingåkers kommun  (läst 329 gånger)

2021-05-24, 10:00
läst 329 gånger

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Hej här nedan skickar jag med en bifogad fil och även en länk till lantmäteriet för bättre upplösning.


Jag undrar om någon här skulle kunna översätta texten då jag inte är så duktig på sådan gammal text. Jag tackar på förhand.


MVH Lasse


https://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/searchresult.html?mapTypeSelected=false&mapType=&countyLMS=C&parish=103&village=45&yearMinLMS=&yearMaxLMS=&surveyor=&taskLMS=&firstMatchToReturnLMS=1&archive=LMS


2021-05-25, 11:50
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2541
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:29
    • Visa profil
Jag tror mig inte kunna ge en korrekt läsning av hela den sidan, men helt klart är att den berör (Stora) Malms socken, inte Österåker. Oklart varför den följt med kartbilden på föregående sida som ju tycks vara från Österåker.

Det finns en annan upplaga av Olof Tresks avmätningar i Riksarkivet som också är transkriberad och därmed lättläst:
http://jordebok.ra.se/browse/index.php?anr=C2:Framsida

Men sidorna är inte helt likadana. I Riksarkivets volym börjar Österåker  på sid 271. Västorp nämns där, men på sidan finns också en blyertsanteckning: "Alla dessa akter återfinnas i bok 3 fol 169-185 samt fol 286" och vad "bok 3" är eller var den återfinns vet jag inte. Möjligen är det just kartorna från denna "bok 3" som finns i Lantmäteriets historiska kartor - pagineringen stämmer ju med det intervall som anges i blyertsanteckningen.
Jag har kollat några andra (men inte alla) av Lantmäteriets kartor från Österåker 1634. En del (men inte alla) visar samma andrasida som i ditt exempel, med förteckningen från Stora Malm. Det kan vara ett rent misstag vid Lantmäteriets digitalisering att den kom med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna