ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandt, von  (läst 256 gånger)

2021-05-22, 18:40
läst 256 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"/.../ uppå min k: mans öfversteLieutenant Hindrich Johan von Brandts många åhrs inestående löhn, såm han d: 15 Agusti 1702 den stora olykan hade at blifva fången wed Wålmar uti Lifland sitiandäs han ännu uti största älände och fattigdoms fängslig i Moskau, och såm iag allt sedan A:o 1709 då iag mäd mina fattiga barn i från Riga mäd största armod och fattigdomb undan Ryssen flycktade, och mäst alt dätt iag Egde måste qvarlembna uti fijendens händer, ty ähr iag nu så utharmat dätt iag eij skiälf kan komma till hans Kongl. May:th och göra ansökning, myckit mindre resa til Stockhålm at an hålla uti Höglofl: Kongl: Krigs Collego om nåd gunstig Recummendation och hiälp till att bekomma uti dätta mit rät uth armode tilstånd åtminstone två åhrs löhn eler några bonde gårdar hwar af iag och mine fattige barn kunde få subsistera af. Jag Wil om dätta alt hafva befulmächtigat min kiäre mans syster såhn Lieutenanten Conrad Fridrich Graak af öfversten Hög Wälborne Herr Grefwän Oxenstiernas 3 mänings Regimente at göra ansökning för mig uti undärdånig ödmukhet, efter som iag siälf nu aldeläs medälslös ähr att wärckställa een resa
Sunbytårp d: 25 Februarii A:o 1717
Maria Christina Örneklou
[Sigill]"

Källa: Krigshandlingar Stora nordiska kriget: Krigsfångar 14B:8 (1716-1728) Bild 680 / sid 123 (AID: v787706.b680.s123, NAD: SE/KrA/038814B)

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Brandt_nr_1365

Conrad Fredrik Graak - se: Tryckt litteratur Lewenhaupt:1 (1700-1718) Bild 1210 / sid 237 (AID: v319671a.b1210.s237)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna