ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skänninge rådhusrätt och magistrat (E) FI:1 (1742-1763) Bild: 484 Sida: 454  (läst 463 gånger)

2021-05-21, 16:30
läst 463 gånger

Utloggad Ann Walkendorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 11:19
    • Visa profil
    • The story of the noble family Walkendorff
Tacksam för läshjälp vad gäller hela det första inledande stycket i bouppteckningen efter organisten Daniel Hallin och hans hustru madame Helena Hallin.
Skänninge rådhusrätt och magistrat (E) FI:1 (1742-1763) Bild: 484 Sida: 454

Vad jag kan se så nämns ingen ålder eller födelseplats för makarna.
Enligt holländska släktforskningskällor ska Daniel Hallin vara född i Leiden, Zuid-Holland, Nederländerna redan den 29 jan 1662, vilket skulle innebära att han var 100 år gammal vid sin död.
Detta motsägs av prästens notering i Död- och begravningsboken som uppger att han avlider vid 81 års ålder.
Skänninge (E) C:2 (1744-1794) Bild 104 / sid 197 (AID: v40304.b104.s197, NAD: SE/VALA/00337).
I hfl för 1760 uppges Daniel Hallin vara född 1682.
Skänninge (E) AI:3 (1760-1777) Bild 33 / sid 53 (AID: v29069.b33.s53, NAD: SE/VALA/00337)
Hustrun Helena är född Trox i Groningen Nederländerna.
Jag har hittills inte lyckats hitta något i de svenska källorna som styrker uppgifterna om parets härkomst.
Med vänlig hälsning
Ann Eleonora Walkendorff

2021-05-22, 12:34
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Detta med ursprung i Nederländerna, var mer exakt har du funnit denna uppgift? Verkar mycket märkligt, stämmer ju inte alls med åldern heller...V g se bif länk till ett tidigare svar från mig här på Anbytarforum: https://forum.rotter.se/index.php?topic=48196.msg744298#msg744298


År 1762 d 10 Junij Blef uppå Krono Befallningsman Ädell och högacktad herr Daniel Hallins anmodan qwarlåtenskapen Lageligen upptecknad efter dess aflidne föräldrar i Lifstiden, Organisten Daniel Hallin och dess hustru Helena Hallin, hwilka bägge innewarande År med döden afgådt, Nembl(igen) Modern Lena Hallin d 25 Januarij och Fadren Daniel Hallin d 8 sistledne Maij, hwilka efter sig lemnat fyra Barn, sonen wälbemälte herr Krono Befallningsman och döttrarna ...fru Anna Christina hwars rätt vid detta tillfälle bewakades af wälbemälte Krono Befallningsman, samt Helena nu Gift med Målaren Mäster Zelleroth, och Elisabeth aflednne Klockaren Johan Myrtenbergs efterlemnade Enka. Alla fyra wid upteckningen närwarande, hwilken företogs som följer...


Mvh


Britt-Marie

2021-05-23, 21:49
Svar #2

Utloggad Ann Walkendorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 11:19
    • Visa profil
    • The story of the noble family Walkendorff
 
Tack för ditt svar Britt-Marie!
 Källan till att paret Hallin skulle vara av nederländsk härkomst finns på en websida för släkten Trox, den drivs av en nu levande Trox. Jag har sökt kontakt med honom, men har inte fått någon återkoppling.

 https://www.genealogieonline.nl/en/stamboom-van-meel-en-trox/I93380.php
 Du skriver att det vore mycket märkligt om det vore så, men där håller jag inte helt med dig.

 Namnet Daniel Hallin kan låta ”svenskt”, men faktum är att vid sökningar på namnet, så återfinns det både i Tyskland, Belgien och i Nederländerna vid tiden för hans levnad. Det stavas både med ett och två l.
 Jag har funnit födelsenotiserna i de nederländska kyrkböckerna, både för den Daniel Hallin som uppges vara född 1662, och för Helena Frick (Trox) född 1686.  V g se bifogade bilder.
 Vad jag inte funnit än, om det är dessa två personerna som är Helena Hallins föräldrar, eller några andra med namnen Daniel och Helena Hallin, är deras vigsel och första barnet Anna Christinas födelse 1710. Jag har försökt finna familjen i Skänninge före 1712, men inte lyckats. Jag har sökt bland annat bland dopvittnen, där dyker de upp först just under 1712. Jag har inte heller funnit var makarna skulle vara födda, de verkar inte vara födda i Skänninge vad jag förstår.
 Jag har försökt finna något i kyrkans protokoll om när han anställdes som organist 1712. Där i räkenskaperna brukar man kunna finna information om de personer som anställts och avtalad lön, Men det är tyvärr en lucka mellan 1701 och 1715. Daniel Hallin tjänstgjorde i Skänninge mellan åren 1712 till 1759, så det är en lång period.
 Att Daniel Hallin skulle kunna komma från Tyskland eller Nederländerna är inte helt otroligt. Utbildade kyrkomusiker som organister var vid tiden efterfrågade. Hur situationen såg ut i Stockholm vid denna tid beskrivs här:
 ”Behovet av utbildade musiker tillgodosågs i stor utsträckning genom att utländska musiker verkade i Stockholm under längre eller kortare tid och vissa kom rent av att stanna kvar och etablera sig där. De flesta utländska musikerna kom från Tyskland, men vi ser även musiker från Baltikum, Polen, Nederländerna och Finland.” Källa: Kjellberg, Kungliga musiker i Sverige under stormaktstiden, Vol, 1, 1979, s. 31 och s. 63.
 Nu var ju förmodligen inte Daniel Hallin en "kunglig musiker", men faktum kvarstår att det flyttade in musiker som nämns ovan, Skänninge kanske inte var ett undantag?
 Det stora bekymret är Daniel Hallins födelseår. Det skiljer cirka 20 år, 1662 och 1681 eller 1682. De två sistnämnda årtalen har förekommit i källorna. Prästen har skrivit att han är 81 år 1762, (född 1681) men angett födelseåret 1682 i hfl. Att han skulle vara född 1662 och 100 år vid sin död är ju föga troligt.
 I bouppteckning nämns arvingarna Anna Christina, Daniel, Helena och Elisabeth.
 Paret fick totalt sex barn, de fick även en dotter vid namn Margaretha född den 18 feb 1723 källa: Skänninge (E) C:1 (1634-1743) Bild 278 / sid 549 (AID: v40303.b278.s549, NAD: SE/VALA/00337)
och sonen Johannis född den 17 sep 1727 källa:
Skänninge (E) C:1 (1634-1743) Bild 303 / sid 599 (AID: v40303.b303.s599, NAD: SE/VALA/00337).                                                                             
Jag har inte hunnit följa dem i böckerna, och jag förmodar att de avlidit före föräldrarna, eftersom de inte nämns som arvingar.
 Jag hoppas att jag får kontakt med ägaren av den holländska websidan, det skulle vara intressant att få ta del av hur han kopplat ihop detta par, med Helena Danielsdotter Hallin som föds i Skänninge den 19 mars 1713, källa:

Skänninge (E) C:1 (1634-1743) Bild 212 / sid 417 (AID: v40303.b212.s417, NAD: SE/VALA/00337).                                                                                 
Helena och hennes make Anders Gråberg är mina direkta anor i 8 generationer på mammas sida.Jag har även DNA-spår att följa upp, mamma har 76 nederländska DNA-matcher som jag ska försöka klarlägga släktskapet på. En av matcherna har ett släktträd som sträcker sig så långt bak som till år 1550. I pappersforskningen på mammas sida finns hittills inga nederländare, men de finns uppenbarligen en koppling någonstans.
 Så jag har en del detektivarbete framför mig, där de skriftliga källorna har försvunnit kan DNA hjälpa en på vägen till att lösa släktpusslet.
Med vänlig hälsning
Ann Eleonora Walkendorff

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna