ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-16  (läst 828 gånger)

2009-05-11, 18:03
läst 828 gånger

Utloggad annelee

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Björn,jag tackar så oerhört mycket för hjälpen!
Där fanns ju familjen jag letade efter,vilken tur!  
 
Mvh,
Anne-Lee.

2009-05-30, 19:12
Svar #1

Utloggad retep2008

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 22:58
    • Visa profil
Hejsan,
 
 jag söker info om en Sven Jönsson död 25/2 1723 i Frörum, Fågeltofta. Enl uppg. i dödboken skulle han var kommen från Simontorp, Osby Socken o vara född ca 1647.
 Någon som vet något om föräldrar, syskon eller annat av intresse ???
 
 mvh  
 Peter

2009-05-31, 16:48
Svar #2

Utloggad vivi

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Peter !
 
I DisByt hittade jag Sven Jönsson f. 1647 Osby, Kristianstads län
gift 1689 Fågeltofta, Kristianstads län
Död 1723 Frörum, Fågeltofta
hustru: Elna Nilsdotter f. 1668 Fågeltofta, död 1729 Frörum, Fågeltofta
son: Nils Svensson f. 1706 Fågeltofta, död 1772 Fågeltofta.
 
Mvh
 
Vivi

2009-05-31, 20:03
Svar #3

Utloggad retep2008

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 22:58
    • Visa profil
Tack Vivi,
 
Dom uppgifterna har jag oxå, det jag var jakt efter nu var mer info från hans liv o leverne uppe i Osby socken, men tack i alla fall.
 
Nils är för övrigt min ana.
 
Peter

2009-06-07, 09:57
Svar #4

Utloggad kjell43

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:33
    • Visa profil
Hej,
i Osby db för 1710 har jag hittat en text som lyder så här (min tolkning)
Dom 21 p Trin: Kirstin Clemetzdotter af Siukstugan, föd i Gussa Swänstorp osv.
 
Nu undrar jag, fanns det verkligen en sjukstuga Osby 1710?
 
Hälsningar
Kjell Sjöström

2009-06-07, 18:16
Svar #5

Utloggad torbjorn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Jo, det finns flera dödsnotiser i Osby C:2 om dem som har dött i siukstugan. Det flesta av dem vid ganska hög ålder men någon bara ett litet barn som dött i mässling. Kan nog närmast liknas vid fattighus eller ålderdomshem.  
 
Jag vill minnas att sjukstugan nämndes ganska ofta i specifikation över alla tiggare och allmosehjon samt fattiga och eländiga i socknarna 1696. Man gjorde det året en inventering i varje socken i Skåne. Det talades också ofta om sådana som inte kunde klara sig själva - inte ens inhysta hos andra - utan behövde hjälpas till sjukstugan. Nästa anhalt var nog kyrkogården. Vill minnas att sjukstugan låg granne med kyrkogården.
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn

2009-06-07, 19:18
Svar #6

Utloggad torbjorn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej igen!
 
Det finns en artikel av Erik Leander i Osby hembygdsförenings årsbok 1974 sid 47-62 En bild av fattigdomen och nöden i Osby och Loshult 1696.
Där finns utdrag ur denna inventering. Bakgrunden till inventeringen var ett Kungl Maj:ts påbud 6 dec 1695. Enligt 1686 års kyrkolag ålåg det präst och församling att ta vård om de fattiga och ordna med fattigstuga.
 
Hälsningar
 
Torbjörn

2009-06-07, 20:24
Svar #7

Utloggad kjell43

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:33
    • Visa profil
Tack Torbjörn,
 
fattigstuga stämmer nog lite bättre med tidens anda än sjukstuga.
 
Hälsningar
Kjell

2009-06-09, 14:32
Svar #8

Utloggad jenson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 545
  • Senast inloggad: 2019-06-16, 18:30
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej
 
Jag söker en Jöns Peter Olsson, f 1859-05-08 i Loshult förs. Hans far var Gördelmakaren Ola Isaksson, f 1830 död 1885 i Osby.
 
1879 flyttar Jöns Peter från Kjelsviv och notering i HFL samt utflyttningslängd är Hästveda. Han finns inte som inflyttad i Hästveda. Någon som vet var han tar vägen? Lyckas inte finna honom via SVARs folkräkning heller.
 
Han dör 1959 i Ytterlännäs församling i Västernorrland. Men var har han varit mellan 1879 till 1959?
 
MVH
 
Jens

2009-07-13, 23:30
Svar #9

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Per Trulsson, son till Truls Haraldsson i Hönjarum och hans hustru Kerstina Persdotter.
Det finns varierande uppgifter om både födelseår och hustrur till denne Per T.
Födelseår uppges ibland till 1550, ibland till 1560. Kan någon reda ut vad som gäller eller vilka källor som talar för 1550 resp 1560?
 
Per Trulsson tycks ha varit gift två gånger. Med den första hustrun (Kerstin?) hade han tydligen sonen Per Persson (f ca 1590) och dottern Kerstin Persdotter (f ca 1591). Den andra hustrun hette Sissa, men vad hette hennes far? Var det Nils Eriksson Rafn elle var det Erik Persson (son till Per Håkansson i Loshult)? Och varför heter hon (på Disbyt) Sissa Nilsdotter Eriksdotter? Och vilka barn fanns i detta äktenskap?
 
Mycket tacksam om någon kan hjälpa till att bringa klarhet i dessa frågor!
 
Med vänlig hälsning
Ylva

2009-07-16, 18:13
Svar #10

Utloggad torbjorn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
Se Mikael Perssons inlägg om detta på Anbytarforum 19-20 september 2007 under Osby.
Jag känner inte till någon som har bättre kunskap om detta än Mikael.
 
Hälsningar
 
Torbjörn

2009-07-16, 20:52
Svar #11

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Tack Torbjörn!
Jag har tidigare tittat på dessa inlägg (som fr övrigt ligger under Loshult) men inte blivit riktigt klok på hur det förhöll sig ändå. Sanningen är väl att sanningen i detta inte är uppenbar! Möjligen skulle det kunna bringas klarhet i vilka resp källor som finns när det gäller födelseår för Per Trulsson.
 
Med vänliga hälsningar
Ylva

2009-07-18, 23:04
Svar #12

Utloggad musmicke

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-05-27, 13:21
    • Visa profil
Hej Ylva!  
 
Det finns inga källor till de uppgivna födelseåren; de är mer eller mindre kvalificerade gissningar. (Ibland 'framtvingas' dessa gissningar av undermåliga släktforskningsprogram, vilka kräver att man anger ett årtal.)  
Enligt dödsnotisen för Elsa Trulsdotter (D 1655-05 i Olastorp, Osby) så föddes hon 1551 i Hönjarum. Av hennes 10 barn så har jag funnit 5 med angiven ålder; dessa åu ger födelseåren 1569, 1583, 1585, 1589 och 1597. Man skulle kunna anta att den första var född 10-13 år senare, och skulle i så fall också kunna flytta fram Elsas födelseår med 10-15 år. Fadern Truls Haraldsson hade en dotter Tova som 1596 hade slagit upp en (informell) förlovning, vilket var uppe till behandling i Domkapitlets Äktenskapsmål. Tova var därför gissningsvis född 1570-1575, och de tre syskonen Elsa, Per och Tova var då födda kring år 1570. Märk väl att detta är gissningar; i viss mån bygger de på ett antagande att angivna åldrar är felaktiga. Hur som helst så tror jag starkt att 1550 är för tidigt som födelseår för Per Trulsson.  
Sonen 'Per Persson (f ca 1590)' vet jag inte vem det skulle vara. De hade en son Per som var f 1615 eller tidigare (Ö Göinge domb 1671-03-23, 19:e ärendet) och hamnade i Glimminge 1, Ö Broby, och så en som blev kvar i Hönjarum (i stort sett). Den sistnämnde fick barn redan innan 1643 och ända till 1661, levde 1684, men var död 1688; troligen inföll hela hans levnad under 1600-talet. Därav följer att han troligen var född i 2:a äktenskapet.  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-07-19, 15:29
Svar #13

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Tack för uppgifterna! Förståeligt att man måste resonera och gissa kring dessa tidiga händelser.
Beträffande sonen Per Persson f ca 1590, så förekommer han hos fler forskare på Disbyt med varierande födelseår 1580-1600. Jag har inga egna belägg för Pers existens, men utifrån ditt svar drar jag slutsatsen att det handlar om den Per som var född före 1615 i Per T:s första äkenskap.
Som Per Trulssons (andra?) hustru uppger du i ett inlägg här på Rötter 2007-09-18 en Sissa Eriksdotter (fader: Erik Persson, Marestorp), medan många andra forskare har Sissa Nilsdotter Eriksdotter (fader: Nils Eriksson Rafn). Det tycks också som en del menar att Sissa Nilsdotter Eriksdotter först varit gift med Per Trulsson och sedan med Per Trulssons son Per (fr första äktenskapt, den som jag nämner ovan som född 1580-1600). (Och varför har hon dubbla patronymikon?) Skulle vara intressant att höra dina tankar om detta! Detta kanske redan har avhandlats på detta forum och i så fall kanske du kan berätta när det var, för jag har inte kunnat hitta det.
 
Hälsningar från ett regnigt Blekinge
Ylva

2009-07-21, 01:02
Svar #14

Utloggad musmicke

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-05-27, 13:21
    • Visa profil
Hej Ylva!  
 
För att klargöra ytterligare:  
1) Jag är av uppfattningen att Per Trulsson bara hade dottern Kerstin (f 1591) i sitt 1:a äktenskap. Denna var möjligen uppkallad efter sin farmor. Jag har inte funnit någon anledning till att placera något av de andra barnen i det äktenskapet. Dottern Kerstin i 2:a äktenskapet (1609-1662) uppkallades troligen efter 1:a hu.  
2) Den Per Persson, f senast 1615, som jag nämner är en helt annan person än sin bror och namne, vilken bodde i Hönjarum i stort sett hela sitt liv (f ca 1612(?). D 1684/1688; snapphane). Enligt uppgifter i målet i domboken jag nämner så var han född senast 1615 (... 'Da frembstod Per Persen i Gliminge, Suor och Vant wed Eed effter Recess: at på dhe tjder som ieg Vor hos mine forældre och bleff opfödder i Höningerumb, nu Vell 55 åhr sjden,' ...); det finns ingen anledning att anta att han var född i faderns 1:a äktenskap, eftersom det skulle betyda ungefär 20 år tidigare än angivet år.  
 
Nedan följer en avskrift av det skötebrev som ligger till grund för mycket av kunskapen om familjen:  
Kristianstads rådhusrätt 13/7 1643
Torszdagen Dend 13 July Anno 1643.
Sckötte Peder Erichßen i Högoldt Nielß Erichßen i Sleoldt och Sidtze Erichßdatter i Hönnerum for sig, med Alles
hindiß Börns Samtycke, (:ut in priorj: ) fra dend: Samptlige och deriß Arffuinger all huiß Jord och Egendom som
deriß Sahl: Fader och Moder Aatte udj Marrestorpe Crounegaard, och for Run tiid Siden haffr Soldt Boddell
Biörnßen Sammesteds, Enddog hand icke förend nu derpaa Sköde begierett eller faaet for deß betalling,
Huorforre de fore Erichßens i Sleoltt Börn och Arffuinger bemelte Jord och Eyendomb Schödr till forberörte
Boedell Biörnßen och hanß Hustrue Sidtze Pederßdatter och deriß Arffuinger, dend: till Æuig Eyendomb,
Efftersom derforre betaldt Er den Sidste Pending med den förste effter Goed Nögë, Actum vt Supra.
Att detta Er Enn Richtig Copiæ Vdschrefuen aff Giöngeherritz Øster Tingbog Ord fra Ord som forschrtt staar, dett
Vinder Jeg Vnderschrne Jeremias Splett
Thiener Anders
Nielßon Byuad?
[?]ria
[andra sidan]
Wdschrifft Aff Lagbogen
Sckiöde
 
Som synes kallades Sissa för Eriksdotter och hennes bröder för Eriksson. En intressant detalj är att fadern kallas för Erichßen. Brodern Per (1585-1660) kallas vid något eller några tillfällen för Nilsson, vilket ledde mig (och andra) till att tro att Nilsson var det riktiga patronymikonet och Eriksson ett slags tillnamn. Jag har nu övergett den teorin och tror istället att Pers patronymikon Nilsson är felaktigt och att Eriksson är rätt patronymikon. Jag tror också att 'Erichßen' (dvs. fadern) är 'Erik' i bestämd form (jag har sett exempel på liknande konstruktioner i domboken). Den Erik som fanns i Marestorp vid den tiden hette Erik Persson. Han var farbror till den omnämnde Botel Björnsson, vilken enligt uppgifterna i Loshults dödbok blev gift 1612. Det kan tänkas att Erik Persson sålde av sin andel i Marestorp till den nygifte Botel, vilket skulle passa in med uppgiften 'for Run tiid Siden' år 1643.  
 
Det är helt uteslutet att Sissa Eriksdotter skulle ha gift sig först med Per Trulsson och sedan med dennes son Per Persson, oavsett om det bara var hennes styvson. Förvirringen beror troligen på att en del har tagit med uppgifter från två olika, sinsemellan oförenliga teorier. Den ena lyder att Per Trulsson i sitt ENDA(?; med Kerstin) äktenskap hade bl.a. sonen Per Persson. Denne blev gift med Sissa Eriksdotter och de fick några barn, bl.a. sonen Per Persson (f ca 1612(?). D 1684/1688; snapphane). Den andra lyder att Per Trulsson var gift 1:o med Kerstin (en dotter Kerstin), och 2:o med Sissa Eriksdotter (med bl.a. nyssnämnde Per Persson som barn). Jag ansluter mig alltså numera till denna sistnämnda teori.  
 
Utöver detta så har vi den identifikation av Nils Eriksson (nämnd i skötebrevet ovan) med Nils Raffn i Slähult (1604-1682) som många gör. Jag är ännu inte övertygad om att denna identifikation är korrekt, men jag kan absolut inte påstå att den är omöjlig. Min främsta invändning är att det verkar vara en stor åldersskillnad mellan de tre syskonen (om vi ska lita på åldersuppgifterna): Per f 1585, Sissa f 1585/1590 (barn fr.o.m. 1609, eller troligen tidigare), och sen Nils Raffn f 1604 ... Däremot så finns det flera saker som talar för syskonskapet, och då främst fadderrelationerna mellan familjerna. Man kan även nämna 1) Nils Raffns mor hette Elna precis som brodern(?) Pers i Höghult; 2) Nils Raffn hade en son med tillnamnet Eriksson, och 3) han hade även en son med tillnamnet Håg, vilket skulle kunna vara en kvarleva av farfars farfars namn, Håkan.  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-07-21, 21:36
Svar #15

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Stort tack för din utförliga förklaring av hur du tolkar släktskapen! Jag är verkligen mycket glad för detta!
 
Jag har i en dopnotering stött på faddern Per Hög (när Måns Kjellssons dotter Karin i Skogen döps i december 1678). Har du någon uppfattning om vem denne Per Hög kan vara?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2009-07-21, 23:30
Svar #16

Utloggad musmicke

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-05-27, 13:21
    • Visa profil
Hej Ylva!  
 
Det bör vara Per Olsson Hög (1610 i Hökön - 1696-04-27 i Hökön). Men jag känner inte till något släktsammanhang mellan familjerna. Den enda möjligheten jag ser -- eftersom det saknas uppgifter om de leden -- vore att Per Olsson Högs svärmor Arina var nära släkt med dottern Karins morfar eller mormor.  
Hustrun Inger var fadder när Måns Kjellssons dotter Pernilla döptes 1675-05-11.  
Per Hög var fadder när sonen Bengt döptes 1676-12-13, och även när sonen Per döptes 1682-01-15.  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-07-30, 08:02
Svar #17

Utloggad torbjorn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Jeppe Hansson,född i Ralskog 1763 01 23 efterlyses.
Han var son till Hans Jeppsson och Elsa Håkansdotter.
Familjen flyttade till Kräbbleboda senast 1765.
År 1779 fick Jeppen Hansson flyttningssedel till Osby.
Jag har inte kunnat hitta honom där.
Vet någon vart han tog vägen?

2009-07-30, 22:17
Svar #18

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
I Jämshögs socken finns en Jeppe Hansson född ca 1763. Han var torpare i Gillesnäs, gift med Elna Olsdotter (f 1768 i Gillesnäs, död 1819-03-26 i Gillesnäs). De gifte sig troligen omkr 1793 och fick barn 1794. Han finns i mantalslängderna från 1794. Hans bakgrund är höljd i dunkel, så han är en möjlig kandidat, även om jag inte har något utöver namnet och födelseåret som talar för att det var han. Jeppe Hansson i Gillesnäs dog 1821-03-02 av vattusot och var då 58 år gammal (källa Maj-Britt Sundin).
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2009-07-31, 06:48
Svar #19

Utloggad torbjorn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
Varmt tack för uppgifter!
Har försökt följa upp dem.
Det är svårt för det finns flera luckor i kyrkböckerna för Jämshög.
Hittar t ex inte hans dödsnotis. De som dött i början av 1821 förefaller att saknas.
Hittar honom heller inte i husförhörslängden för Gillesnäs. Däremot finns där t ex edn Jöns Jeppsson med familj i Gillesnäs född 1794. Skulle kunna vara en son.
Kan någon hjälpa mig med tips om var/hur jag hittar uppgifter om denne Jeppe Hansson?
 
Torbjörn

2009-07-31, 10:50
Svar #20

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Jag hittade inte heller Jeppe i husförhöret eller hans dödsnotis. I mantalslängden 1805 finns torparen Jeppe Hansson, hustru och de båda barnen Jöns 10 år och Sissa 7 år. Sedan är Jeppe inte med förrän 1810 och då som inhyses. Även döttrarna Sissa och Karna nämns då.  
Enligt Maj-Britt Sundins bynotiser dog Jeppes hustru Elna Olsdotter 18180326 och efterlämnade maken Jeppe Hansson + barnen Jöns och Sissa (bouppteckning).
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2009-07-31, 18:00
Svar #21

Utloggad ylva

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 513
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 00:15
    • Visa profil
Mikael Persson!
 
Jag har skrivit ett svar till dig, men lagt det under Loshult, där det hör hemma.
 
Mvh Ylva

2009-08-02, 06:45
Svar #22

Utloggad torbjorn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
Tack för dina tips.
Hittade just fram till Jämshögsnätet. Där har Jämshögsforskarna verkligen lagt ner ett fantastiskt dokumentationsjobb. Ska kontakta Maj-Britt Sundin.
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn

2009-09-10, 17:04
Svar #23

Utloggad magnus76

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-10-22, 16:49
    • Visa profil
Hej,
 
efter visst letande tror jag nu funnit att Svenstorp Gussa tillhör Osby, även om det så vackert står Östra Göinge. Detta mest för att frågan skall hamna på rätt ställe.
 
1900-02-28 får Ida Ågren en dotter som heter Anna Maria Ågren. Står dom oä dotter. Jag har nu fått lära mig vem den troliga fadern är.. det skall tydligen vara någon dräng, som hette Ola. Han bör ha varit på samma gård som Ida, MEN! tydligen så skall han ha hängt sig på gården, vilket skulle förklara varför det inte finns någon far angiven.. dock så lyckas jag inte hitta gården och kan därför inte kontrollera HFL vid tiden innan födseln. Någon som vet vart jag skall leta?!
 
//Magnus

2009-09-10, 21:32
Svar #24

Utloggad Ola Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Gården heter Gussa Svenstorp.
 
Som kuriosa: Bonden på gården, Björn Bengtsson, tog livet av sig några år tidigare, 1894. Gården övertogs sedan av en dotter och hennes make, Matilda Björnsdotter och Nils Johan Bengtsson.
 
O.A.
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2009-09-10 21:34)

2009-11-16, 08:48
Svar #25

Utloggad goran59

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2018-06-09, 13:06
    • Visa profil
Hej  
 
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mej med följande?
Skulle vilja veta när Elsa Svensdotter föddes och vilka hennes föräldrar var.
Hon var gift med Nils Andersson född 1854-07-01 i Sjöaskog, Osby  
Gifta 1885-09-05  
 
  Mvh Göran Svensson

2009-11-16, 09:33
Svar #26

Utloggad olan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 116
  • Senast inloggad: 2017-06-15, 15:29
    • Visa profil
Hon föddes 1859-06-07 i Bonnarp, Östra Broby. Hon var oäkta barn till pigan Else Sörensdotter. (SE/LLA/13515 Östra Broby C:8 (1849-1863)  Bild 76 / sid 145)

2009-11-27, 09:13
Svar #27

Utloggad goran59

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2018-06-09, 13:06
    • Visa profil

2009-11-27, 09:16
Svar #28

Utloggad goran59

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2018-06-09, 13:06
    • Visa profil
Hej  
 
Finns det någon som har uppgifter om följande person  
Sven Persson  
Född 4 mars 1872 i Osby  
Död 14 april 1958 i Ingarp 1:10, Hjärsås  
Skulle vilja veta vems hans föräldrar var och när de föddes och dog.
 
  Mvh Göran Svensson

2009-12-16, 15:37
Svar #29

Utloggad christelg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-01-17, 16:43
    • Visa profil
Hej!
Det står i Hfl A1:20 Osby  att min mf mf åbon och snickaren John Johnsson Sjölin (född 1841-09-22 Osby  och död 1889-12-10 Visseltofta) vistas i Amerika 1881 och återkommer från Amerika 1885. Efter denna resa flyttar familjen till Visseltofta. Hittar inte hans ut-resa/in-resa i kyrkoböckerna.
Har även varit inne på Emibas och Emigranten,men inte funnit något. Skulle vilja veta var i Amerika han bosatte sig och vilken båt han åkte med.
 
Är det någon som vet något om denne man och hans resa? Eller hur jag kan gå vidare.
Blir jätteglad om någon vet något. Man fäster sig extra vid en del anfäder-eller hur??
Han är en av mina extra män.
 
God jul alla!
 
Christel

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna