ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dörby (H) AI:4 (1821-1826) sid 126 - Vilken är födelseorten?  (läst 475 gånger)

2021-05-19, 16:18
läst 475 gånger

Utloggad Mikael Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:02
    • Visa profil
Var uppges Magnus vara född 11/5 1791?
Dörby (H) AI:4 (1821-1826) Bild 71 / sid 126 (AID: v21920.b71.s126, NAD: SE/VALA/00067)

2021-05-19, 18:11
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4068
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:40
    • Visa profil
Vad hittar du när du följer honom framåt och bakåt? Det ser ut att stå Urds hinmar. Enligt Ortnamnsregistret är Urd ett kvarter i Borgholm, men jag har inte sett det i Hfl, fast Borgstrand skulle ju kunna vara taget därifrån. 1791 ingick Borgholm i Köpings socken, men där finns ingen Magnus född 11/5. Behövs nog mer forskning för att hitta rätt.

2021-05-19, 18:56
Svar #2

Utloggad Mikael Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:02
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Leif, men jag tror att problemet nu är löst. Det torde vara Häradshammar som avses. Några rader längre upp på sidan hittade jag drängen Måns Månsson med samma födelsedatum och där ser man födelseorten tydligare. Detta bör vara födelsenotisen:
Häradshammar (E) C:4 (1765-1830) Bild 171 / sid 335 (AID: v37935.b171.s335, NAD: SE/VALA/00154)


2021-05-19, 19:14
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4068
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:40
    • Visa profil
Ja det är ju i varje fall Måns Månssons födelse och att det skulle kunna vara Magnus Borgstrand som är samma person. Har du hittat något riktigt bevis, t ex namnändringen eller flyttningar?

2021-05-19, 19:37
Svar #4

Utloggad Mikael Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:02
    • Visa profil
Det behövs ytterligare pusselbitar för att säkerställa det hela. I bästa fall kanske det finns bouppteckningar efter föräldrarna.

Efter vigseln i Dörby flyttar han och hustrun till Kalmar slottsförsamling. Där kallas han ibland Anders i husförhörslängden, men Magnus i barnens födelsenotiser. Några mer precisa födelsedata än födelseåret 1791 har jag inte hittat i Kalmar:
Kalmar slottsförsamling (H) AI:3 (1821-1830) Bild 119 / sid 225 (AID: v22771.b119.s225, NAD: SE/VALA/00176)
Kalmar slottsförsamling (H) AI:4 (1831-1841) Bild 50 / sid 87 (AID: v22772.b50.s87, NAD: SE/VALA/00176)
Kalmar slottsförsamling (H) C:2 (1815-1860) Bild 50 / sid 91 (AID: v34808.b50.s91, NAD: SE/VALA/00176)

2021-05-19, 23:26
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4068
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:40
    • Visa profil
Tillbaka till ursprungsfrågan: Kan det vara så att det inte alls är en födelseplats utan det står "Vide hinanan", prästsmålandska för "se ovan"? I så fall är det ju klart att det är samma person som inte flyttat ut och in, utan en som flyttats på grund av giftermål. Vad säger andra läskunniga?

2021-05-20, 00:16
Svar #6

Utloggad Mikael Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:02
    • Visa profil
Det är ett intressant förslag, Leif. Första bokstaven får jag dock till ett H, särskilt när jag jämför med den övre noteringen. Jag tror nog att det kan vara en sammandragning av Häradshammar: Hrds hmmar.

2021-05-20, 00:53
Svar #7

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5696
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:39
    • Visa profil
Har du läst en bit högre upp på sid 126 Dörby AI:4? Där är det lättare att läsa.
Birgitta B

2021-05-20, 01:00
Svar #8

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4068
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:40
    • Visa profil
Jo Birgitta, men är det säkert att det är samma man, födelsedatum stämmer men namnen är olika, utan någon kommentar.

2021-05-20, 08:12
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4944
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 10:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Kalmar inflyttningslängd står det tydligt att födelsesocknen är Häradshammar:

Kalmar stadsförsamling BI:3, s. 220, n:r 191 (https://app.arkivdigital.se/aid/v34794.b114.s221).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-05-20, 11:04
Svar #10

Utloggad Mikael Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:02
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna