ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-05  (läst 4133 gånger)

2007-02-26, 15:27
läst 4133 gånger

Dan Paxer

Hej!
 
Nu återkommer jag med mina Osbysläktingar.
 
Söker koppling till min Farmors Farfar Sven Johansson. Han är född 1854 i Osby.  
 
www.ddss.nu hittar jag en Sven Johnsson med föräldrarna John Truedsson och Sissa Månsdotter.  
 
Skulle detta kunna vara rätt?  
 
Även om efternamnet inte stämmer med mina anteckingar så är ju Johnsson och Johansson försvillande lika.  
 
Söker jag efter Ivar Svensson (min Farmors Far ) på samma ställe så får jag fram en Ivar Svensson född 4 februari 1889 istället för 1888 som jag har i mina anteckningar och med Sven Johnsson och Ingrid Maria Johansdotter som föräldrar vilket skulle stämma.
 
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att bekräfta om jag är på rätt spår?
 
Mvh
Dan Paxer

2007-02-26, 19:15
Svar #1

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Dan, jag är inte riktigt med på vilka av de uppgifter du redovisar ovan som du är säker på om de stämmer. Du verkar ha antecknat att föräldrarna skulle vara Sven Johnsson och Ingrid Maria Johansdotter. Dessa gifte sig tydligen i Osby 1886-02-06, och Sven var smedarbetare, stämmer detta med dina tidigare anteckningar?
 
Datum Datum avser
1886-02-06 vigsel
Ospecificerad ort
Brudgum Brud
Namn Namn
Sven Johnsson Ingrid Maria Johansdotter
Titel Titel
smedarbetare inhysespiga
Ort Ort
Kersebränna Kersebränna
Ålder/födelseår Ålder/födelseår
1854-06-25 1857-09-14
Civilstånd Civilstånd
ogift ogift
Sida i husförhörslängden Sida i husförhörslängden
383 383
 
Vidare så får de åtminstone 2 döttrar, familjen är således;
 
F. Sven Johnsson, f 1854-06-25
M. Ingrid Maria Johanssdotter, f 1857-09-14
D. Anna, f 1886-04-18 Kersebränna, Osby (det dör en Anna Hansson f. Svensson 1965-08-19 i Värlinge, Stehag, Bosarps kommun)
S. Ivar, f 1889-02-04 Röena, Osby
D. Jenny, f 1893-06-11 Kersebränna, Osby
 
Enligt Sveriges Befolkning 1890 bor familjen ~1890-12-31 på Kersebränna, där uppges Sven vara född i Osby, medan Ingrid Maria ska vara född i Hamneda, Kronobergs län.
 
Enligt Sveriges Befolkning 1900 bor familjen på Rönniholms gård i Stehag, Malmöhus län. Nu uppges Ingrid Maria dock vara född i Hammarlunda, Malmöhus län. Dotter Jenny omnämns inte, kanske/troligen är hon död före 1900-12-31.
 
Hoppas dessa uppgifter ger dig lite att arbeta vidare från!
 
Hälsningar
Mikael

2007-02-26, 20:57
Svar #2

Dan Paxer

Hej!
Tack för hjälpen.  
Det som förvirrar är att jag innan trodde att Ivars far skulle heta Johansson men det är så lika så det är kanske inte så konstigt.  
 
Tror du att man kan knyta Sven johnsson till John Truedsson och Sissa Månsdotter som jag tror är hans föräldrar?

2007-02-27, 08:31
Svar #3

Inga Isaksson

Hej Dan!
Demografisk Databas för Osby hittade jag Sven född 1854-06-25 i Holmö Osby Föräldrar John Truedsson o Sissa Månsdotter.
Mvh Inga

2007-02-28, 14:15
Svar #4

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle väldigt gärna ha hjälp med att söka anorna till följande personer:
Sven Jeppsson och Bengta Persdotter (Jönsdotter?)
De var 1852 bosatta i Osby, Boarp och Bengta var då 22 år när deras första barn,Sven, föddes. 1862, när deras andra barn, Nils, föddes var de bosatta i Osby, Toarp, (S. Kalhult.). Allt detta enl DDSS.nu.  
 
MVH
Lena Ek

2007-02-28, 15:58
Svar #5

Yvonne Nilvé

Hejsan.
 
Enligt vigselattest var Sven Jeppsson född 1817-04-07 i Borap och Bengta Pehrsdotter var född 1830-07-20 i Holma. Vid en koll i Genline föds mycket riktigt Sven den 7/4 1817 och döps 13/4. Föräldrar är Jeppa Jonsson och Sissa Jönsdotter på Boarp nr 3 GID 1453.32.4600.  
Vid en koll i husförhör 1831-37 för Osby finns familjen på Holma som torpare. Föräldrarna är Pehr Johansson född 1773-01-27 i Farstorp och Karna Månsdotter född 1791-07-21 i Sibbarp. Det ser ut som om både Bengta och systern Sissa född 1824-12 04 är födda på Torpet, GID 1453.18.74800. När jag tittar på husförhör 1822-1831 finns Jeppa Jonsson f. 1876-10-19 i Boarp och Sissa Jönsdotter f. 1786-08-31 i Hönjarum på Boarp nr 1. GID 1453.17.42400.
 
MVH  Yvonne

2007-02-28, 18:22
Svar #6

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej Yvonne.
Tack för ditt snabba svar. Det är jätteroligt att komma en bit på väg.
Hälsn
Lena Ek

2007-03-01, 21:59
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Känner någon till Måns Svenssons i Hönjarum släkt närmare? Han är uppenbarligen släkt till nedannämnda syskonskara i Femlingehult (Virestad sn), men hur? Finns det någon koppling till Virestad bland Måns Svenssons anor?
 
Ur Allbo härads dombok 1698 den 21 februari, 6?:
Pijgorna Johanna och Jngiär i Fimblingehult Full-
mechtige på sin Broders Börje Jonssons wägnar,
uthlåfwa till Måns Swensson i Hönjarum näst-
kommande Micha?lis att betahla 30 Dr Smt
för gammalt arff, och sedan blifwer alt
klart dhem emillan.

2007-03-02, 15:54
Svar #8

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Niclas,
kan det vara Måns Svensson döpt 1658-12-05, död 1739-10-11, som avses? Jag har själv inte i detalj forskat på honom men han och hans familj finns i Jimmy Freijs databas:
 
http://gw.geneanet.org/index.php3?b=jimmyfreij&lang=sv;p=mans;n=svensson;oc=22
 
Jag hittar bland hans uppgifter ingen koppling till Virestad, och inget av namnen är bekant, möjligen kan det finnas en koppling mellan Måns moders andre make Bengt Jonsson och Börje Jonsson. Men det är jag tyvärr fel person att svara på.

2007-03-02, 17:03
Svar #9

Rune Johansson

Niclas!
 
Du kan Spånghultsläkten utan och innan. Det är där släktskapet föreligger. Jag har följande i mina anteckningar:
Allbo db 1665 7 mars: Samma dag kom för Rätten Måns i Horshult fullmyndig på Magister Daniel Anxselii vägnar att giva tingsköte på 1/4 Skatte i Södra Femlingehult till välförståndig Sune Jonsson i Spånghult. Därför M. Daniel penningarne till fullo nöje bekommit har Dr 120. Item Jacob Olufsson i Femlingehult fullmäktig på sina egna vägnar sålt den andra fjärdingen till ovannämnde Sune Jonsson för Dr 150, bemälte penningar han bekänner sig till fullo nöje bekommit har. Ty avhändes M. Daniel sin gårdefjärding samt Jacob Olofsson sin fjärding den han ärvt och köpt i Femlingehult och nu tingskötes in under Sune Jonsson och hans kära hustru Ingebor Sunesdotter.
 
Allbo db 1688 27 februari §6:
Framkom för Rätten Håkon Nilsson i Angshult och bevisar sig ha köpt 5/12 av hela Angshulta gård utav länsmannen välaktad Lars Ingemarsson och hans svåger Måns Swensson i Hönjarum för penningar Dr 200 Smt ...
 
(Lars Ingemarssons hustru Ingier Sunadotter. Håkons hustru heter Elin Pedersdotter. Inget nämnt om Måns Svenssons hustru. Kan hon innan köpet ha avlidit?).
 
Mvh/Rune

2007-03-03, 00:19
Svar #10

Catharina Lindhe

Hej!
 
Läste era frågor är verkligen intresserad om ni kan få fram släktskapet mellan Spånghult i Vislanda och Hönjarum i Osby.  
 
Kan mina anor också vara släkt? ingift kanske, för i Spånghult har jag längst bak Sven Olofsson född omkring 1664, han dog i Spånghult (nuvarande Spånhult) 1731-12-31. Har också mina anor i Hönjarum från 1400 talet. En av dem är lejebonden Tröls Andersson
Lejebonde i Hönjarum under domkapitlet (enligt Anders Berg)
Gift - hustru okänd
27 april 1498 berättas i en ärkebiskoplig urkund (Danmarks brev från medeltiden del 2 nr:  
8566) att Tryels Anderssön för sin gård i Hönnerum i Aasby sn erlade 8 pund smör i landagille,  
men i gengäld hade fri gräsgång (betesmark). Skog och fiskevatten i Dubrup (Dubbarp). Tryels  
härstammar från den äldre Hönjarumssläkten som i ytterligare 300 år skulle hålla fast vid  
arvenamnet Truls.Vilket först kombinerades med namnet Anders därefter med Harald senare  
med Peder och slutligen med Sven.Till denna inflytelserika ätt hörde östra Göinges stora  
bondeledare i slutet av 1600 talet, den ledande mannen under ockupationstiden  
danskmedvetna Osby-Loshult, den intiativrike socken och häradsfullmäktige Peder Pederssön  
i Hönjarum, organisator av bonderesningen och ledaren under Loshultsaktionen 1676. Fadern  
Anders född omkr 1420 död omkr 1498 i Hönjarum.  
 
Citze Pedersdotter som nämns i (http://gw.geneanet.org/index.php3?b=jimmyfreij&lang=sv;p=mans;n=svensson;oc=22?) föräldrar är Sten Pedersson gift med  Thuesdotter ca. 1505 gm Sten Pederssön f. 1505 - före 1579. Leijebonde i Svanhals, vars föräldrar ska vara mina anor Tuve Thue) Truelsson född omkring 1460 i Gularp, Osby, Antecknad som Jordeijere av Gullarp 1500, vars far är Truels Swort (Truels Joenssön) Föddes omkring 1435 i Gularp (Gulerup, Osby) Dog omkring  
1490, antecknad som Åbo i Gullarp Osby.  
 
I Hönjarums släkten finns också ingift Cidze från Maretorps krongård i Loshult
Sidse Cidse Nielsdotter var mor till den berömde bondeledaren Peder Pedersson den äldre i  
Hönjarum, (Hönnerum) och farmor till friskytten Peder Pederssön den yngre. Genom gamla  
sköttebrev från 1643 finns nu en klar bild av släktskapet mellan de betydelsefulla och mäktiga  
bondeätterna- Niels Rafn förekkommer flitigt i denna årsbok. Han var gift med  
ottingelensmanden Troels Sorts (Swort) sotter och var en tid häradets ålderman. Peder  
Nielssön i Höjholt och hans avkomlingar omnämns i hembygslitteratuen, senast i Lars  
Lundbergs artikel om författaren till den äldsta tryckta dikten på dialekt. Nämnligne Peders  
sonsonson riksdagsmannen Björn Svensson.
 
Eftersom jag har för mig att ridvägen gick från Vislanda över Virestad, Loshult och Osby, så är kanske inte avstånden så långa trots allt.  
 
Vänligen Catharina

2007-03-03, 10:08
Svar #11

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om Truls Pedersson född 1617 och död 1674 i Hönjarum är en släkting till de Pedersson som nämns i förra insändaren?
 
Hälsningar
Eva

2007-03-03, 11:04
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Catharina!
Du har blandat ihop två gårdar. Din ana Sven Olofsson dog 1731 i Spånhult (ibland Spånhyltan, men absolut aldrig kallat Spånghult - har någon påstått detta är det fel!) i Vislanda socken. Ovannämnda Spånghultsläkt som Rune skriver om bodde i Spånghult i Virestad socken.  
Senare Hönjarumssläktens koppling till den redan år 1498 nämnde Truls Anderssön i Hönjarum går ej att bevisa. Släktleden mellan Per Trulsson och denne Truls Andersön , med mellanleden Truls Haraldssön och Harald Trulssön, är vad jag förstått konstruerade. Kanske kan någon mer insatt i just Hönjarumssläkten berätta vilka personer som bevisligen är belagda.
 
Vad gäller Måns Svensson i Hönjarum och hans släktskap med syskonen i Femlingehult, Virestad sn så lutar jag åt att detta går via Måns Svenssons hustru Ingeborg Sonesdotter - dotter till Sone Jonsson [Väljesläkten] ohh Ingeborg Sonesdotter i Spånghult. Sistnämnda Ingeborg Sonesdotter (d.ä.) har flera syskon.

2007-03-03, 13:24
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eftersom mitt namn nämns som källa i Catharinas inlägg vill jag säga att det endast gäller att Truls Andersson är belagd 1498. Leden tillbaks till honom är konstruerade, som Niclas Rosenbalck framhåller.

2007-03-03, 15:28
Svar #14

catharina

Hej och tack!
 
Eftersom jag vet att du Niclas har mycket kännedom om Vislanda så blev det, som du skrev en förväxling, däremot är det första gången jag dyker på gården Spånghult, trots att jag också har en rätt så stor släkt i Osby.  
 
Däremot har jag varit inne i vissa sidor och i vissa lokaa forskares skrivelser, vid olika tider. Att Truls Andersson ska ha funnits och varit ägare till gården Hönjarum vet jag genom en säker källa, då jag har en god vän som kan läsa domböcker, och då vi har gemensamma anor, så har jag tacksamt fått ta del av dessa.  
 
Däremot vet jag förstås inte om det har funnits fler gårdar som tillhör Hönjarum, eller deras släktskap med varandra.  
 
Finns det en sanning att namnet Truls, Trued eller Tröls är ett släktnamn från början? Det jag vet är att i mitt släktträd (ättlingar till Truls Andersson) dyker detta namn upp i nästan varje generation, om det så är ana eller syskon. I varje släkt jag har funnit detta namn och gått bakåt har det nästan alltid slutat på att släkten är en gren från denna Truls Andersson. Så lite sanning finns det nog, men frågan är väl istället när namnnet Tröls i olika former  började föras vidare?
 
En ana som jag inte har fått någon koppling till Truedssläkten är Svenborg Trufvedsdotter död juni 1741 i Gunhult i Virestad. (Svenborg är en ana till släkten som finns i gårdarna i Vislanda och ett ingifte från Spånhult) så lite önsketänkande spelade nog in i felläsningen, att det skulle finnas en koppling, Loshult och Osby ligger ju trots allt inte så långt ifrån Virestad.  
 
Vänligen Catharina

2007-03-03, 15:58
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Catharina, vad Niclas och jag säger är att Truls Andersson inte har några kända ättlingar, så man kan inte tala om några grenar från honom.
 
Truls är ett alldeles för vanligt namn i Skåne för att man ska våga dra några slutsatser av det.

2007-03-03, 16:19
Svar #16

catharina

Hej igen!
 
Väd är det som säger att det definitivt inte finns någon anknytning till min ana Else Trulsdotter med denna Tröls Andersson. Vi vet ju att namnet ärvs och gården är densamma. Vad bygger alla uppgifter som florerar runt denna ätt? Skriver man Hönjarum och Truls Andersson i Google så kommer det upp 137 sidor, av vilka ett flertal sidor handlar om Lejebonden Tröls Andersson.  
 
 
1655 Else Tröls datter, föed i Hönningerum. Mtr. Kirstine. Nupsit Peder Jonsön i Oluffstorp,  
cum qvo vixit in honesto pio et tranqville Conjugio - annis - 32. Mater Fuit 10 liberorum utrius+ sexus, vixit in statu vidui- tatis annis - 53. Vidit Filios et nepotes in 4++ generationem, Mort.  
anno aetat. suae - 103.  
 
Vänligen Catharina

2007-03-03, 17:31
Svar #17

Lena Roos Hansen

Hej! Söker någon som kan hjälpa mej med inf. om min mm mm mm Elna Torstensdotterfrån Hästveda.
Det gäller hennes man! Hon gifte sej med Per Olsson 17831102. Är det någon som har några uppgifter om Per???
Hälsningar Lena

2007-03-03, 18:05
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst! Det finns inget som definitivt säger att Else inte härstammar från Truls Andersson. Det kanske till och med är rätt troligt. Men det är ett felaktigt resonemang. Det gäller att visa att Else härstammar från Truls, inte tvärtom. Det är upp till den som påstår att ett samband finns att bevisa det.
 
Antalet träffar i Google har tyvärr inget bevisvärde. Allsköns trams går att hitta på nätet.
 
Jag härstammar också från Else (genom dottern Hanna), men jag stannar där eftersom längre bak än så kommer man inte med säkerhet. Hennes föräldrar hette Truls och Kirstine och bodde i Hönjarum. Hur eller om dessa härstammar från Truls Andersson 1498 vet vi inte.

2007-03-03, 19:45
Svar #19

Birgitta Bauhn

Catarina!
Själv har jag ingen relation till denna släkt men min make Lars Lundberg  härstammar från  släkten. Sammankopplingen med Tröls Anderssön gjorde Carl Gustaf Liljenberg bla i Osby hembygdsförenings årsböcker i början av 1960- talet. Det är således hans påhitt och saknar belägg i befintliga källor. På 1970-talet kritiserades han för detta.

2007-03-03, 22:30
Svar #20

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej !
Jag är kanske fel person att kommentera detta, för jag är inte så insatt i denna Hönjarumssläkt.
Men det är en intressant ämne!.
Ni vet säkert detta redan, men nämner det ändå.
Det finns en Truls Haraldsson (Tröls Harrildsenn)i Hönjarum nämnd som lejebonde enligt mantal 1596 och mantal 1584.
Hurvida han är fader till Per Trulsson kan jag inte uttala mig om, men är ju möjlig.
 
Truls Haraldssons fader Harald Trulsson, är vad jag vet ej belagd i några källor och är nog ett påhittat mellanled (som nämns ovan)för att passa in till farfar  
Truls Andersson som enligt inlägg är belagd i en källa 1498.
 
/ Tony

2007-03-03, 23:28
Svar #21

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Tony!  
 
Eftersom namnet Harald kommer igen ganska snart bland ättlingar till en Per i Hönjarum -- rimligen Per Trulsson eftersom det inte förekommer någon annan Per där vid den tiden förrän dennes trolige son Per Persson (d.ä.) -- så vill jag nog sätta 'troligen son till Truls Haraldsson'.  
Om denne också var far till Elsa, f. 1551, så kan man eventuellt behöva fundera över om han också var gift två gånger, eftersom hans dotter Tova bröt en (informell) förlovning 1596.  
 
 
Catharina!  
 
Att skriva att Truls Andersson ägde Hönjarum i ett inlägg, och sedan i ett annat skriva att han var lejebonde, verkar lite underligt. Håll helst fast vid lejebonde, eftersom det är det som anges av källorna.  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-03-04, 09:19
Svar #22

Rune Johansson

Nytt inlägg 2007-03-04 om Måns Svensssons släktskap, se Virestad.
 
Rune Johansson

2007-03-04, 11:02
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Mikael!
 
Vilken Harald är det du tänker på som ättling till en Per i Hönjarum?  
 
Nog vågar man säga att Truls Haraldsson är en trolig far till Elsa och Per, vi har ju också Elsas son Harald Persson (1585-1662) i Ö Genastorp som tyder på det.

2007-03-04, 14:48
Svar #24

catharina

Hej igen!
 
Om vi nu går tillbaka till Tröls Andersson, vara eller icke vara Else Trölsdotters anfader, så vill jag bara göra ett kort svar för påhoppet om Tröls ägde eller var lejebonde, detta tycker jag kan tolkas som både och.  
 
Har i mina anteckningar antecknat detta:
Lejebonde i Hönjarum under domkapitlet (enligt Anders Berg)
 
27 april 1498 berättas i en ärkebiskoplig urkund (Danmarks brev från medeltiden del 2 nr:  
8566) att Tryels Anderssön för sin gård i Hönnerum i Aasby sn erlade 8 pund smör i landagille,men i gengäld hade fri gräsgång (betesmark). Skog och fiskevatten i Dubrup (Dubbarp).
 
Ägandeformerna på gårdarna fanns under olika former. Oftas när vi går till datum före Prostistandiska kyrkans intåg, så var det nog mer vanligt att flertal gårdar låg under kyrkan samt under slotten och godsen ägande. Men jag tror nog att bönderna själva ansåg att de ägde sin gård trots att de fick betala skatt till sina herrar  
Trodde också i min enfald att när jag nämnde ägare till Hönjarumet, skulle tolkas till byggnaden och inte till hela byn  
 
Tror också jag har läst någonstans att vid Sveriges intåg till Skåne så fick Duva ta över gården. Men detta får vara under parantes så det inte blir fler påhopp.
 
Vänligen Catharina

2007-03-04, 15:12
Svar #25

catharina

Hm såg att det dök upp ett stavfel.........
rättelse Protanstiska kyrkans intåg              
 
Catharina

2007-03-04, 20:25
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Catharina!  
 
Det var inget påhopp.  
Men din förklaring gör inte det hela underligare: Båda exemplen du anger visar att han var lejebonde. (Jag tror inte att Anders Berg i verklig mening är en källa i det här sammanhanget. Å andra sidan så är jag ganska övertygad om att benämningen lejebonde som han anger återgår på förhållandet som framgår av brev nr 8566.)  
Vad människor ansåg för omkring 500 år sedan är det nog oss förunnat att veta i ytterst få fall. Hur som helst: Vad de ansåg eller vad vi tror att de ansåg ändrar knappast de verkliga förhållandena, eller hur?  
 
Jag trodde att du avsåg att han var ägare till fastigheten (dvs. byggnader och mark) han bodde på, inte nödvändigtvis hela byn. Även om det mindre än 100 år senare fanns två gårdar i byn, så är det å andra sidan inte säkert att det fanns mer än en gård där 1498, så Truls Andersson brukade kanske hela Hönjarum?  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-03-04, 20:34
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Å andra sidan så är jag ganska övertygad om att benämningen lejebonde som han anger återgår på förhållandet som framgår av brev nr 8566.
 
Visst är det så.

2007-03-04, 21:07
Svar #28

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Anders!  
 
Jag tror också att Truls Haraldsson var Elsas far, och att modern hette Kerstin framgår av Elsas dödsnotis. Som du påpekar så är sonen Haralds namn ytterligare ett indicium. Men jag förstod det som så, att du inte har med dem i din antavla som Elsas föräldrar, och vill inte undergräva det beslutet. Å andra sidan så fanns det nog ingen annan Truls i Hönjarum vid tiden för hennes födelse.  
 
Angående den andre Harald som härstammar från Hönjarum så har man funnit honom i Länsräkenskaperna när han flyttar från Hönjarum till en annan by, och hans bror Sven (som då bodde i Ö Hyltan, Osby) tar sedan över efter honom i den nya byn.  
Jag är lite hemlighetsfull eftersom jag och en annan håller på med en historik över Per Persson d.ä.:s familj, släkt och levnadsförhållanden. (Fast personligen har jag senaste året främst hållit på med en annan gren och inte gjort något på historiken.)  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-03-05, 15:09
Svar #29

catharina

Hej Mikael!
 
Hm.......!  
 
Tycker ändå att det är lite småaktigt att diskutera detta igen, men om vi kort går till att vara ägare, så om vi inte pratar om hur folk tyckte och kände på 1500 talet, kan vi nog dock göra en parallell att de nog tyckte och tänkte som vi gör idag när det gäller vårt hem.  
 
För hur vill du annars ta begreppet till alla dess personer som bor i Sverige och äger en villa eller en bostad, där det fasktisk ibland är banken som äger mer än den så kallade ägaren.  
 
Catharina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna