ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dela med sig av gamla foton  (läst 1662 gånger)

2021-05-17, 08:56
läst 1662 gånger

Utloggad Rebecca Sommerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 09:54
    • Visa profil
Jag har en stor mängd gamla foton med för mig både kända och okända personer som jag skulle vilja dela med mig av till andra intresserade. Jag har en bra scanner och dator men hur går jag sedan enklast till väga? Tänkte ta kontakt med berörda hembygdsföreningar för hjälp med att identifiera okända personer, är det en bra idé? Finns det sidor och databaser på nätet där man kan ladda upp foton? Är bara bekant med ancestry men tar gärna emot andra tips.


Tack för att ni finns!

2021-05-23, 16:48
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Passar de in för att läggas upp på Porträttfynd här i Rötter?

Hembygdsföreningar är en bra idé.
Ulf Berggren

2021-07-17, 16:29
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Om du vet vem fotot föreställer skulle jag föreslå att du tar kontakt med Svenskt Porträttarkiv. De har en fantastisk databas med många hundratusen porträtt där alla gratis kan söka och ladda ned (det går också att matcha mot ens släktträd). https://portrattarkiv.se/about

2021-07-20, 20:11
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker förstås att du ska lägga in korten i Rötters Porträttfynd! Namngivna foton kan vara till hjälp  för andra med likadana foton att få dem namngivna. Fördelen är att du kommer att ha dina kort samlade på ett och samma ställe, om albumet skulle förskingras eller slängas.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna