ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Balttysk adel - finns det ingenting?  (läst 586 gånger)

2021-05-16, 19:19
läst 586 gånger

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
Hej, jag har några utländska (främst balttyska) adelsätter bland anorna som hittills har varit väldigt svårt att gräva fram information kring. När det handlar om svensk adel så finns det ofta lite mer information, porträttmålningar, begravningsvapen, gravhällar, stenportaler med vapensköldar, vapensköldarna på Riddarhuset m.m.

Hittills har jag inte hittat någonting, överhuvudtaget, på mina utländska adliga anor. Är detta jag nämner ovan endast förekommande i Sverige? (Undantaget är dessa stamtavlor, som dock är underlägsna de svenska ätternas diton https://personen.digitale-sammlungen.de//baltlex/Blatt_bsb00000600,00582.html )

Ätterna det gäller är bland annat Otto Vellingk (1610 - 1656) via dottern Christina, Moritz von Wrangell ( ?? - 1713) via dottern Johanna Sidonia, Jurgen von Wrangell (?? - 1657) via dottern Elisabeth Catharina, Hans von Neukirchen (1580 - 1621) via dottern Anna, Evert Taube (1622 - 1692) via dottern Anna Catharina, Simon von Lode (1539 - 1597) via dottern Anna och många fler ätter, dock i huvudsak långt bak.

2021-05-16, 20:21
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil

Hej!

Jag kan absolut ingenting om adelsätter (här är det "bara pigor och drängar" som min farfars far brukade skoja, vilket visade sig vara hyfsat sant, dock med en del båtsmän, militärer samt en liten, liten andel präster och borgare inblandat). Men förutom de Wikipedia-artiklar som dök upp har jag två små tips från en amatör som kanske kan vara till någon liten hjälp:


På Google finns en sökfunktion för böcker (även gamla sådana). Prövade att söka på "Otto Vellingk" och fick följande resultatlista:
https://www.google.com/search?tbm=bks&q=Otto+Vellingk
Kanske kan vara värt ett försök?

I Sverige har vi förstås Kungliga Bibliotekets tidningsarkiv där kanske något av intresse kan finnas:
https://tidningar.kb.se/?q=Wellingk&sort=asc



Vet inte om något av detta kan vara till hjälp men jag hoppas du kan finna någonting nytt

Mvh,
Anders

2021-06-09, 10:49
Svar #2

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:24
    • Visa profil
hej,
om dessa familjer inte flyttade til Svergie efter, finns det en möjlighrt att de flyttade från Ostersjön tillväst. Många dessa familjer finns med i Baltic  Biographical Persons Lexikon (BBPL), dät är på tyska
hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna