ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: gnarp  (läst 499 gånger)

2021-05-16, 15:20
läst 499 gånger

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 22:24
    • Visa profil
hej!
 Jag funderar var gårdarna i Gnarp är belägna i Skinnskatteberg. Jag hr forskat mycket i Skinnskatteberg, men aldrig tidigare stött på namnet.
Nu har jag en Margareta Olofsdotter som gifter sig 1652 med Erik Pålsson i Rödmyra och i vigselnotisen står att hon är född i Gnarp. volym C.1 sid 77 i riksarkivet.
Först trodde jag att det var Gnarp i Hälsingland, men nu har jag förstått att det finns ett Gnarp även i Skinnskatteberg  eller är det någon angränsande socken??
Vänliga hälsningar Inga-Lill Persson

2021-05-16, 16:43
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
På ett ställe i Ortregistret står att Gnarp (i Skinnskatteberg) inräknas i Långviken.

2021-05-27, 20:52
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 22:24
    • Visa profil
Tack Jag höll till i trakten av Långviken. Rödmyra  ligger granne med Långviken  och i Rödmyra gifter sig Erik Pålsson i Rödmyra med Margareta Olofsdotter. 1652, som var från Gnarp Det låter mycket trovärdigt. Jag undrar om Gnarp försvann senare, för jag har inte stött på namnet förrän nu vid vigseln 1652 . Nu ska jag kolla vidare.
Hälsningar Inga-Lill

2021-05-28, 22:55
Svar #3

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:45
    • Visa profil
Gnarp finns som traktnamn på fastighetskartan vid Mosstorpet på gränsen mot Simonsbo. Det finns även ett Gnarpberget i trakten.
Hälsningar /Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna