ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-13  (läst 4498 gånger)

2004-01-22, 17:05
läst 4498 gånger

Käll Anghagen

Hej Mikael !
 
Betr. Oldingedomen 1637 och den till förrättningen instämde Ericksenn (här kallad Eriksson d.ä.).
 
Min avsikt var inte att starta en ny diskussion om Raffn/Eriksson i Slähult utan endast upplysa om dokumentets existens. Fakta och problemställningar är grundligt redovisade i inlägg i juni år 2000 och senare. Det var därför inte särskilt begåvat av mig att göra uppskattningar av ålder i sammanhanget. -- Men gjort är gjort. Jag funderade på vilken ålder Eriksson d.ä. kunde ha haft, när han lät sig företrädas av sonen vid vittnesförhöret. Då utgick jag ifrån att Nils Raffn d.ä. (Eriksson d.ä.) var 25-30 år, när han noterades i skattlängden 1584. Detta gav en ålder av 77-82 år vid sammanträdet 1637, vilket uttrycktes med runt 80 år gl. -- Även om gissningen om åldern kan vara rimlig, borde jag avhållit mig från att föra resultatet av räkneexperimentet vidare till Anbytarforum.
 
Vad gäller protokollet 1637, så tycks det faktiskt vara en originalhandling och vara det exemplar, som överlämnats till målsägaren Jeppe Aagesenn i Jeppa Svenstorp. Underskrift av de 8 ledamöterna i Oldingenämnden förefaller ha skett genom någon form av sigill, vilket med åren nötts bort och nu syns som fläckar på papperet. Jag sänder idag en kopia till dig.
 
Däremot finns det en försvenskad avskrift, troligen utförd på 1760-talet. Den har påskriften Uppvist vid Ord. Ting i Marklunda d. 16 Mart. 1768 samt Broby d. 25 Maij 1802. Sistnämnda datum syftar på en syn som senare företogs den 20 sept 1802 angående rågång och gärdesgårdar; fastställd den 11 okt 1802 av Ö. Göinge häradsrätt, § 52 i domboken.
Handlingen från 1637 åberopas även vid nämndemannasyner den 2 nov 1784 och den 16 okt 1789 gällande gränsen mellan Jeppa och Gussa Svenstorp.
 
I Osby Hembygdsförenings arkiv finns en hel del handlingar som under årens lopp skänkts till föreningen. Främst gäller det gårdar i Osby socken men också något från kringliggande socknar. Materialet innehåller köpekontrakt, lagfartsbevis, skuldsedlar och inteckningar, bouppteckningar, auktionsprotokoll m.m. från 1700- och 1800-talen samt något ex. från 1600-talet. Därjämte ett gårdsarkiv från Sibbarp nr 3, som omfattar över 100 handlingar. -- Ett register är planerat men ännu inte upprättat.
Vidare finns en stor utredning om Sibbarps by med ägarlängder från laga skiftet 1841-1847 fram till 1970-talet. Allt styrkt med utdrag från lagfartsregistret.
 
Slutligen kan nämnas att föreningen fått övertaga de delar av C. G. Liljenbergs arkiv som berör Osby och Loshult. Det innehåller bl.a. en utredning om byn Hasslaröd med ägarlängder för gårdar och torp från slutet av 1500-talet in på 1900-talet. Vidare en mängd antavlor och anteckningar om personer, korrespondens m.m. m.m. Materialet är inte systematiskt ordnat av Liljenberg. -- Den fråga många nu ställer är: Finns där excerpter, källförteckningar o.dyl.?. Tyvärr kan jag inte ge något uttömmande svar. Här och var förekommer utdrag och kopior. Han hade bl.a. gjort en komplett avskrift av födda, vigda, döda från Osbys äldsta kyrkobok. Han hade också tidigt kontakt med Danska Riksarkivet och därifrån fått avskrifter av skattlängder från slutet av 1500-talet och första hälften av 1600-talet. Sortering och registrering av materialet kommer förmodligen att ske det närmaste året.
 
Mvh / Käll

2004-01-23, 14:44
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Käll!
 
Tack för ett mycket uttömmande svar. Och ett ännu större tack på förhand för kopian!  
Anledningen till att jag frågade om hur du kommit fram till åldern var att det finns olika uppfattningar i fråga om identifieringen av Eriksson och hans barn (nämnda i skötebrevet 1643). Så det kunde finnas lite olika orsaker till en gissning på åldern. I vilket fall som helst så har vi uppgiften att sonen Per var född 1585, så din gissning på åldern på fadern bör stämma i stort sett.  
Om jag inte missminner mig, så kan vi nog stryka Nils Raffn d.ä. som identisk med Eriksson. Detta p.g.a. att hans uppdykande i Slähult stämmer dåligt överens med Botel Björnssons uppdykande i Marestorp. Enligt uppgiven ålder på Botel när han dör så var han född 1578, och skulle i så fall ha varit 6 år när Nils Raffn d.ä. redan fanns i Slähult.  
Skötebrevet ger inte någon större klarhet i fråga om NÄR de sålde till BB, eftersom det enda som anges är att det skedde för 'rund tid sedan' -- fast 60 år tidigare vore kanske i mesta laget ...? Jag skulle vilja gissa att det skedde ungefär i samband med att Botel Björnsson gifte sig -- och då förmodligen gärna ville ha eget gårdsbruk -- och enligt åu så skedde det 1612.  
En något kryptisk notering i Helsingborgs Lensregenskaber, husbondehold 1610/11, visar på att Per Eriksson i Slähult då tog över gården i Höghult, Loshult, så de bör ha bott där redan vid den tiden.  
 
Eftersom det var Erikssons barn som skötte så antyder det att Eriksson själv hade dött, medan Oldingedomen visar att han levde då, dvs. död 1637-43.  
 
Det blir mycket värdefullt att få ordning på kopior och excerpter som Liljenberg hade samlat på sig. Som väl alla har förstått så håller jag sällan med om hans slutledningar, men kopior av originalhandlingar är ju alltid värdefulla att studera. Tyvärr så har jag inga större möjligheter att hjälpa till med det praktiska arbetet.  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-02-01, 16:03
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Jepp i Åbrolla är bekant för många Osbyforskare. Han fick många barn som i sin tur växte upp. I mitt register har jag 63 barnbarn och jag är säker på att jag saknar många.
 
Just nu försöker jag komplettera mina uppgifter om hans barn. Jepp dog ju innan man började föra kyrkbok i Osby. Men i dödsnotisen för hans hustru Johanne Pedersdotter står att hon hade 14 barn, varav 10 fortfarande var i livet när hon dog år 1665.
 
Följande barn känner jag till:
Jepsdotter, Agthe. Född 1598 i Åbrolla, Osby (L) . Död i Slähult, Osby. Begravd 1671-11-19 i Osby (L) (Osby C:1 s 204). Gift omkring 1623 i Osby (L) med Nielssön Lille, Niels.  
 
Jepsön, Peder. Åbo. Född omkring 1599 i Åbrolla, Osby (L)  Död 1660 i Angshult, Osby (L). Begravd 1660-04-01 i Osby (L) (Osby C:1 s 179). Gift omkring 1639 i Osby (L) med Jensdotter, Pernille.  
 
Jepsön, Anders. Åbo. Född 1600 i Åbrolla, Osby (L) Död 1673 i Åbrolla, Osby (L) . Begravd 1673-02-02 i Osby (L) (Osby C:1 s 206). Gift omkring 1626 med Sönnesdotter, Citze.  
 
Jepsön, Måns. Åbo. Född omkring 1602 i Åbrolla, Osby (L) Död 1674 i Hamsarp, Osby (L). Begravd 1674-12-20 i Osby (L) (Osby C:1 s 209). Gift omkring 1626 med Jönsdotter, Bolla.  
 
Jepsdotter, Kierstina. Född omkring 1608 i Åbrolla, Osby (L). Död 1651 i Svanshals, Osby (L). Begravd 1651-03-22 i Osby (L) (Osby C:1 s 162). Gift omkring 1629 i Osby (L) med Thuessön, Nils.  
 
Jepsdotter, Citze. Född omkring 1608 i Åbrolla, Osby (L). Död 1689 i Mossaröd, Osby (L). Begravd 1689-11-10 i Osby (L) (Osby C:1 s 245). Gift med Bendtson, Sven.  
 
Jepsön, Oluff. Åbo. Född omkring 1608 i Åbrolla, Osby (L). Död 1689 i Lindhult, Osby (L). Begravd 1689-05-12 i Osby (L) (Osby C:1 s 245). Gift 1:o med Fröstensdaatter, Ane. Gift 2:o omkring 1651 i Osby (L)  med Nilsdotter, Citze.  
 
Jepsdotter, Hanna. Född omkring 1609 i Åbrolla, Osby (L). Död 1679 i Mossaröd, Osby (L). Begravd 1679-03-30 i Osby (L) (Osby C:1 s 221). Gift omkring 1640 i Osby (L) med Bengtsson, Björn.  
 
Jepsön, Tröls. Åbo. Född 1619 i Åbrolla, Osby (L).  Död 1659 i Åbrolla, Osby (L). Begravd 1659-03-27 i Osby (L) (Osby C:1 s 178). Gift omkring 1645 i Osby (L) med Bodelsdotter, Agthe.  
 
Sex av ovannämnda barn var i livet när modern Johanne dog 1665. Truls, Peder och Kierstina hade dött tidigare. Det betyder att det borde finnas ytterligare fyra efterlevande som jag inte känner till. Dessutom ytterligare en som dött före modern.
 
Jag har gått igenom Osby C:1 och C:2 och undrar över två personer som möjligen kan vara barn till Jepp och Johanne.
 
1647 finns följande dödsnotis (s 152):
Dn. Sexag Jon Jepsön i Ousby. Mr. Jhanne.
Vxorem duxit Bolle, in Conj. vixit annis 2ibus
Duxit post alteriam Bendte Jons d. Cum
qvo vixit 8 7timanis. Jnstituerat et *
luere sed, morte praeventus diem suvm obij*
anno aetat. 31.
 
Under Oppmanna socken finn i Anbytarforum en notis om en Nils Jeppsson som påstås vara son till Jepp och Johanne:
Nils Jeppsson, f. 1619 i Åbrölla, Osby socken, Skåne, d?d 19.4.1708 i Hillehaga, Oppmanna socken, Skåne. Åbo. Gift med:  
Ingar Månsdotter, f. Omk. 1620 i Toalycke, Osby socken, Skåne, d?d 1667 i Toalycke, Osby socken.  
 
Kan det stämma? I Osby C:1 dyker han upp på flera ställen, men inte med uppgifter så att jag kan att knyta honom till dessa föräldrar.
 
Och var har övriga tagit vägen?
Jag har sett att en del barnbarn till Jepp har gift sig och flyttat till Verum och Östra Broby och Emmislöv. Det kan ju tänkas att det finns söner och döttrar även i dessa församlingar.
 
Kan någon hjälpa mig?

2004-02-05, 20:21
Svar #3

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Apropå Nils Jeppsson från Toalycke som flyttade till Oppmanna.
 
Niklas Hertzman har just varit vänlig och lagt ut Nils dödsnotis under Oppmanna. Intressanta och detaljerade uppgifter.
Där sägs att Nils var född i Åbrolla och att fader var Jepp Andersson och moder Anna Nilsdotter.  
Nu vet vi att hustrun till den Jepp Andersson som jag hänvisade till i mitt inlägg ovan hette Johanne Pedersdotter och att hon överlevde honom ända till år 1665. Vidare påstås i hennes dödsnotis att de varit gifta i 52 år d v s ända sedan ca 1613. Jag bifogar notisen nedan. Den finns i Osby C:1 s 190
 
Dn. Trinit. Hanne Pedersdaatter aff
Hamsarp. Föd i Olestorp. Mat.
Else. Nupsit Jeppe i Abrölle. jn
Conjug. vixit 52 åhr. Liberi 14,
qvorum 10 vivi. Ad secunda vota
transijt cum Jens i Hamsarp, qvo cum
vixit in conjug. sterili 9 ann. Vidua
mansit 11 åhr. Foemina pia et patien-
tissima. aet. 95 åhr.
 
Vad ger nu detta för tolkningsmöjligheter?
1) Det fanns i Åbrolla två Jepp Andersson med varsin hustru Anna Nilsdotter resp Johanne Pedersdotter
2) Nils Jeppsson var ett oäkta barn till den Jepp som var gift med Johanne
3) Finns det något tredje alternativ?
 
Är det någon som kan hitta denna Anna Nilsdotter i Osby C:1?
En utmaning för alla Osby-deckare!

2004-02-05, 21:03
Svar #4

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Mittåt!
Jag ligger febrig hemma efter operation och trasslar till det lite.  
 
Om Johanne och Jepp var gifta i 52 år bör det ha varit under perioden ca 1590-1645.
 
Om prästen i Oppmanna har varit rätt underrättad är alternativ 2 ovan knappast möjligt. Då borde Jepp ha dött ca 1626. Att döma av Johennes dödsnotis lär han ha levt till ca 1643.
 
Det troliga alltså att det funnits två Jepp Andersson i Åbrolla. Osannnolikt att prästen skrivit fel både på moderns namn och faderns dödsår.
 
Nu är det dags för andra kreativa tänkare med goda data att träda in

2004-02-05, 21:17
Svar #5

Martina Folkesson

Hejsan!
 
Två frågor:
1. Pernilla Frostensdotter (1714-17650821) född i Östra Kalhult gifte sig med Åke Swensson. Någon som vet något om hennes föräldrar??
 
2. John Berlin, Gyllemyra, gift med Sissa Nilsdotter (f 1828). Var kom han ifrån? När är han född? Och hur kunde hans son Björn(18611021-18920415),  ta efternamnet Berg?
 
Vore tacksam för all hjälp!

2004-02-05, 21:39
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Torbjörn! Intressanta uppgifter, Jeppe Andersson är min ana.  
 
Jag tror att det sannolikaste alternativet är att prästen i Oppmanna inte hade alla namn och årtal klart för sig. Det var skrivet långt senare, i en annan socken, och frågan är hur många av prästens informatörer i Oppmanna som visste rätt besked. Det är inte bara moderns namn som inte stämmer, första hustrun kallas bevisligen felaktigt för Jonsdotter i stället för Månsdotter. Vigseln mellan Nils Jepsson och Inger Månsdotter finns i Osby kyrkbok 1652.  
 
Vid Nils och Ingers dotter Kirstines dop 1655 i Toalycke är Agda Nilsis i Slähult gudmor, och Anders och Truls i Åbrolla faddrar. Tre syskon till Nils Jepsson med andra ord!

2004-02-06, 07:23
Svar #7

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Martina!
 
Pernilla Frostensdotters föräldrar var Frosten Tuvesson, född i Östra Kalhult döpt 1685 10 25 och Bengta Jonsdotter född i Malshult döpt 1683 01 14. För båda dessa har jag uppgifter om anor 2-3 generationer bakåt. Hör av dig om du vill veta mer.

2004-02-06, 07:31
Svar #8

Torbörn Malm

Hej Anders!
 
Tack för kloka synpunkter!
 
Visst är det bestickande att Nils och de kända (säkra) barnen till Jepp och Johanne ömsesidigt förekommer som faddrar till varandras barn vid flera tillfällen. Tyckte dock att det fanns så många lite precisa och divergerande uppgifter i Nils Jeppssons dödsnotis att jag inte ville dra slutsatsen utan att höra andras uppfattning.
 
Finns det fler meningar om anorna till denne Nils?
 
Och finns det fler tips om hur man kan hitta övriga 3-4 barn till Jepp och Johanne som överlevde båda sina föräldrar? De borde ha satt spår i kyrkböckerna någonstans.

2004-02-06, 11:39
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn och Anders!
 
Att det blandades mellan Johanna, Hanna och Anna var ganska vanligt. Det är däremot lite allvarligare att patronymikon blev Nilsdtr i st.f. Persdtr. Men som Anders redan påpekat så blev det ju också fel på hustruns patronymikon, så prästen hade nog inte så väl reda på förhållandena.  
Om man också ska tro på när fadern dog så bör det ha varit omkr 1625 och om föräldrarna då hade varit gifta 52 år så skedde vigseln 1573 -- då modern, enligt dödsnotisen för henne, var ca 4 år gammal!!! Så antingen stämmer inte längden på äktenskapet, eller så var Nils äldre när fadern dog.  
Vidare så är det fel antingen på Nils' ålder eller på uppgiven ålder när han gifte sig. 1652 var han 34 år gammal, eller också blev han bara 85 år.  
 
Jag kan inte heller hitta dödsnotisen för Inger Månsdtrs 1:e man, Sven Niklasson. Han var fadder i början av 1650, men död innan 20/6 1652 då änkan gifte som sig (troligen död redan innan 20/6 1651, eftersom det skulle gå minst ett år innan en änka fick gifta om sig).  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-02-06, 19:23
Svar #10

Käll Anghagen

Komplettering till föregående.
 
Enligt Osby vigselbok år 1670 hette Nils Jepssons 3:e hustru Svenborg Thuesdotter.
 
Inte Svenborg Truidzdotter som det står i Oppmanna dödbok.

2004-02-07, 14:01
Svar #11

Håkan Svensson

Hej alla,
 
Sven Niklasson Toalycke avled i slutet av 1651.  
 
Vid sonen Svens födelsenotis 23 p tr 1651 anges att han blev uppkallad efter sin fader som 14 dagar tidigare hade drunknat mellan Bornholm och Ystad. Var en from och ärlig man.
 
Hälsningar
Håkan

2004-02-08, 06:58
Svar #12

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Tack, alla Jeppssonjägare!
 
Eftersom ingen lyckats plocka fram ytterligare en Jepp Andersson i Åbrolla, tar jag gärna in Nils i syskonskaran. Indicierna är ju starka. Men vad slarvig prästen i Oppmanna verkade vara! Knappast en siffra rätt. Och fel på mor och hustrur.
Eller ska vi skylla något på de efterlevande släktingarna?

2004-02-08, 18:23
Svar #13

Håkan Svensson

Hej,
Nils Jeppssons härstamning får väl anses som säkerställd men är det någon som vet vilka som var föräldrar till hans första hustru Inga Månsdotter? Följande uppgifter om Inga har jag funnit i Osbys kyrkoarkiv:
 
Ingas 5 barn tillsammans med Nils Jeppsson i Toalycke
 
Kerstin fd quinqv. 1655, T Agda Nilsas i Slähult bar det, Anders i Åbrölla, Truls ibm, Sissa Olofs i Lindhult, Pernilla Pers i Ekeröd
 
Elsa fd Sexages 1658, T Marta Lauritsis i Lindhult bar det, Olof ibm, Nils Nilsson Toalycke, Inger Pers i Ekeröd, Måns dotter i Hamsarp
 
Kerstin fd 23 p tr 1660, T Sissa Olofs i Lindhult bar det, Anders i Åbrölla, Per i Ekeröd, Kerstin Lasses i Toalycke, Kerstin Jons i Hamsarp
 
Jeppe fd 2 dec 1663, T Kerstin Lasses ibm bar det, Anders i Åbrölla, Nils i Mörkhult, Sissa Olofs i Lindhult, Toa Månsdotter i Hamsarp
 
Truls fd 3 adv 1667, Bengta (Agda) Nilsas i Slähult bar det, Lasse i Toalycke, Jeppe i Hamsarp, Marta Larsas i Lindhult
 
Ingas 2 barn tillsammans med Sven Niklasson i Toalycke
 
Måns fd 25 p tr 1648 T Kerstin, Nils Jonsson ibm bar det, Börje Kalhult, Tue Bengtsson ibm, Bolla Nilsas Slähult, Nilla Niklasdotter
 
Sven fd 23 p tr 1651 T Bengta, Nils Rafn bar det, Jens Stockeman Hamsarp, Per Rafn, Kerstin Nils Jönssons Toalycke, Elna Nils Rafns dotter i Slähult.
 
Dessutom har jag funnit några födelsenotiser där antingen Sven eller Inga uppträder som gudmor eller fadder.
 
fd Dec 1648 Kerstin, Olofs barn i Hamsarp. T Inga Svens i Toalycke bar det, Nils Månsson i Genastorp, Nils Rafn i Slähult, Kerstin Nils Jonsson i Toalycke, Kerstin Jöns i Hamsarp
 
fd 10 p tr 1649 Knut, Måns barn i Hamsarp  T Måns Jeppssons hustru ibm bar det, Jöns i Mörkhult, Truls Jeppsson i Åbrölla, Svens hustru i Toalycke, Måns dotter i Hamsarp.
 
fd 1 p ep 1650 Bengta, Anders Glabs barn. T Bolla Nils i Slähult bar det, Per i Åbrölla, Sven Nicklasson i Toalycke, Pernilla Jönsdotter i Hackeboda, Bolla Trulsdotter i Glabhult
 
fd 3 pentecost 1652 Jöns, Måns Jeppssons barn i Hamsarp. T Sissa Olofs i Lindhult bar det, Anders i Åbrölla, Per Jeppsson i Ekeröd, Inga salig Svens Toalycke, Truen salig Jons i Hamsarp.
 
Måhända kan dessa faddernoteringar ge någon av de många osbyexperterna uppslag på Inga Månsdotters härstamning? Tacksam för alla förslag.
 
Hälsningar
Håkan

2004-02-09, 08:34
Svar #14

Martina Folkesson

Hej Torbjörn!
 
Tack för informationen. Jag vore väldigt tacksam om du delade med dig Frosten Tuvesson och Bengta Jonsdotter uppgifter om deras anor 2-3 generationer bakåt.  
 
//Martina

2004-02-09, 10:52
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack så mycket för uppgifterna, Håkan!  
Jag fyller här på med när antingen Nils eller Inger var faddrar: (datumen är dopdatum)  
16551202: Måns i Mörkhult, s t Nils, Elna Jöns', Mörkhult; Lars, Grimmekulla; Per Olsson, Karstorp; Inger Nils', Toalycke; Inger Pers, Ekeröd  
16551216: Elna i Lindhult, d t Laurits, Svenborg Håkans, Holmö; Olof, Lindhult; Truls Jepsson, Åbrolla; Pernilla Pers, Åbrolla; Inger Nils', Toalycke  
16590123: Dorotea i Åbrölla, d t Truls Jepsson, Märta Olofs, Lindhult; Nils Jepsson, Toalycke; Anders Jepsson, Åbrolla; Kerstin Tuves, Åbrolla; Kerstin Truedsdtr, Åbrolla  
16590918: Pernilla i Lindhult, d t Laurits Gammelsson, Inger Nils', Toalycke; Anders, Åbrolla; Björn, Måsaröd; Agda Truls', Åbrolla; Una Börges, Segutslycke  
16600304?: Tova i Hamsarp, d t Jon Tuvesson, Elna Bengts, Hamsarp; Nils, Toalycke, Per, Hackeboda; Sissa Olofs, Lindhult?; Dorotea Laurits', Lindhult  
16610331: Nils i Ekeröd, s t Per, Elna Jöns', Mörkhult; Nils, Mörkhult; Frosten, Bökeberga; Tora Pers, Olastorp; Inger Nils', Toalycke  
16610922: Bengta i Lindhult, d t Laurits, Pernilla Nils', Svinön; Olof Jepsson, Lindhult; Nils Jepsson, Toalycke; Bolla Nils', Slähult; Elsa Nilsdtr, Slähult  
16620202: Nils i Hamsarp, s t Jon Get, Bengta Jöns', Hamsarp; Olof, Lindhult; Nils Jepsson, Toalycke; Agda Jons, Åbrolla; Märta Laurits', Lindhult  
16620706: Truls i Lindhult, s t Olof, Märta Laurits', Lindhult; Nils Jepsson, Toalycke; Jon Get, Hamsarp; Inger Pers, Ekeröd; Tova Månsdtr, Hamsarp  
16620914: Una i Toalycke, d t Lars, Inger Nils', Toalycke; Jöns Persson, Mörkhult; Per, Rävakulla; Elna Jöns', Mörkhult; Nilla Måns', Osby  
16630215: Bolla i Osby, d t Gammel Botelsson, Märta Laurits', Lindhult; Anders, Åbrolla; Nils, Toalycke; Bengta S Anders', Slähult  
16630608: Gunna i Mörkhult, d t Nils, Inger Pers, Åbrolla; Nils Jepsson, Toalycke; Lars Nilsson, Toalycke; Sissa Olofs, Lindhult; Kerstin Håkans, Angshult  
16640710: Sven i Lindhult, s t Laurits, Sissa Olofs, Lindhult; Anders, Åbrolla; Nils Jepsson, Toalycke; Kerstin Lars', Toalycke  
16650416?: Anders i Slähult, s t Nils Nilsson, Bengta Pers, Måsaröd; Olof, Lindhult; Nils, Toalycke; Bolla Nils', Slähult  
16650827: Pernilla i Ekeröd, d t Jon, Bengta Pers, Rävakulla; Jöns lille, Mörkhult; Tuve, Åbrolla; Inger Nils', Toalycke  
16660328?: Hanna i Hackeboda, d t Per, NN Jon Gets, Hamsarp; Nils, Toalycke; Folkvard, Glabhult; Elna Jöns', Mörkhult  
16660930: Una i Glabhult, d t Olof, Inger Olofs, Gungekulla; Nils Jepsson, Toalycke; Jöns lille, Mörkhult; Elna Nils', Mörkhult  
16661205?: NN i Toalycke, barn t Lars, Bengta Pers, Rävakulla; Nils, Toalycke; Jöns lille, Mörkhult; Bengta Nils', Slähult  
16670113?: Gammel i Lindhult, s t Laurits, Bengta Nils' (Agda), Slähult; Olof, Lindhult; Nils, Toalycke; Svenborg Håkans, Holmö  
 
Dessa är de jag kan hitta.  
Jag återkommer med något slags sammanställning av uppgifterna.  
 
Hälsningar,  
Mikael!

2004-02-09, 10:57
Svar #16

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Lite fel blev det: Frågetecknet efter datumet på en del av ställena betyder inte att datumet är osäkert. Min avsikt var att markera att jag inte är helt säker på att det rör sig om rätt Nils i Toalycke.  
 
Hälsningar,  
Mikael!

2004-02-10, 08:47
Svar #17

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Martina!
 
Mina uppgifter om anorna till Pernilla Frostensdotter. Om inget annat anges ligger orterna i Osby församling.
 
f Frosten Tuvesson (1685-1757) åbo i Östra Kalhult
m Bengta Jonsdotter (1683-1719) f i Malshult d i Ö Kalhult
 
ff Tuve Jönsson (ca 1638-1716) åbo f V Kalhult d i Ö Kalhult
fm Sissa Olofsdotter (ca 1640-1732) f i Lindhult d i Ö Kalhult
 
mf Jon Trulsson (1655-1718) åbo f i Ejratal d i Malshult
mm Truen Pedersdotter (1651-1729) f i Hasslaröd d i Malshult
 
fff Jöns Svenssonn (ca 1608-1678) åbo i V Kalhult
ffm Karin Jonsdotter (ca 1609-1655) f och d i V Kalhult
 
fmf Olof Jeppsson (ca 1608-1689) åbo f i Åbrolla d i Lindhult
fmm Anne Frostensdotter (ca 1621-1650) f och d i Lindhult
 
mff Truls Lasson (ca 1617-1705) åbo f i Kylen (Visseltofta församl) d i Ejratal
mfm Pernilla Trulsdotter (ca 1625-1700) f och d i Ejratal
 
mmf Peder Nilsson i Hasslaröd
mmm Pernilla
Har inga bätttre uppgifter om dem än från dotterna födelsenotis.
 
ffff Sven
fffm Truen
 
ffmf Jon Svensson (ca 1565-1657) åbo i V Kalhult. Kyrkvärd. Bötfälld för misshandel och dråp.
ffmm Gunnil Sönnesdotter f i Gunänga d i V Kalhult ca 1620
 
fmff Jepp Andersson (ca 1565-ca 1643) åbo i Åbrolla
fmfm Johanne Pedersdotter (ca 1570-1665) f i Olastorp d i Hamsarp
 
fmmf Frosten Pedersson (ca 1590-1671) åbo i Lindhult
fmmm Kerstin Pedersdotter (ca 1591-1658) f i Stockhult (Loshults församl) d i Lindhult
 
mfff Lasse
mffm Gunnil
 
mfmf Truls Gammalsson (ca 1589-1669) åbo f i Vigenstorp d i Ejratal
mfmm Svenborg Jonsdotter (ca 1587-1662) f i Boarp d i Ejratal
 
-----
 
fmfff Anders Mogensson Skreder åbo i Åbrolla
fmffm Kerstin
 
fmfmf Peder Joensson (ca 1540-ca 1602) åbo i Olastorp
fmfmm Else Trulsdotter (ca 1552-1655) f i Hönjarum d i Olastorp
 
fmmff Peder åbo i Lindhult
fmmfm Elne Lassdotter (ca 1565-1651) d i Slähult
 
----
 
fmfmmf Truls Haraldsson (ca 1520-ca 1617) åbo i Hönjarum
fmfmmm Kristine Pedersdotter (ca 1525- ca 1609)
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn

2004-02-23, 21:55
Svar #18

Catharina Lindhe

Hej!
Undrar om någon vet något om dessa personer. Det gäller Una Truedsdotte ska vara död 1610 Osby.
Hennes son Sven Sonesson född 1568 Osby död 1648 Osby. Gifte sig med Nilla Svensdotter ska ha dött 1663 Osby. De fick tillsammans en flicka Kirstina Svensdotter som flyttade till Farstorp Skåne. Hon dog 1704-12-21. Gifte sig när hon var cirka 30 år gammal.  
 
Vänligen Catharina

2004-03-01, 12:25
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Sven Sonesson och Nilla Svensdotter gifte sig 1607 (enl hans dödsnotis) eller 1611 (enl hennes dito). Enl den avskrift som Hallberg gjort av Osbys första kyrkobok så hade de 5 barn tillsammans. Där står att dessa 5 levde när fadern dog, men att det bara var 3 kvar när modern dog. Jag undrar om inte Hallberg möjligen har läst fel så att det bara var 3 i livet redan när fadern dog; en dotter Truen hade nämligen dött lite drygt 8 månader innan fadern. (Jag har också en anteckning att ytterligare ett av de barn som jag inte känner till namnet på ska ha dött innan fadern, och jag har förmodligen läst direkt i mikrofilmen.)  
 
Dottern Kirstine kände jag inte till sedan tidigare, och efter en koll på www.ddss.nu så känner jag fortfarande inte till henne ...!!!  
Den Kirstina som dog det datumet i Farstorp hette nämligen Jonsdotter och var född i Simontorp, Osby, som dotter till Jon Hansson och hans hustru Gunnel Svensdotter. Denna Gunnel, däremot, var dotter till Sven Sonesson och Nilla Svensdotter.  
 
Angående Una Truedsdotter som ska ha dött 1610 i Osby: Var har du fått hennes patronymikon och dödsår ifrån? Liljenberg eller Abrahamsson? I så fall kan du nog med gott samvete stryka de uppgifterna.
 
Hälsningar, Mikael!

2004-03-01, 12:27
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ursäkta: ... 1607 (enl hennes dödsnotis) eller 1611 (enl hans dito) ...

2004-03-01, 23:31
Svar #21

Catharina Lindhe

Hej Mikael.
Tack för svaret. Det var genom DDSS som jag kom fram till Kirstinas föräldrar, så jag ville kolla om det kunde stämma innan jag skrev in dem.  
Dödsnotisen är:
Övrigt  
Fer 4: Nativ Xti Begrafvet Bondens af Kälkarp Jöns Pärson Hustru Kirstina Jonsd. född i Ousby Sochn Simmentorp af Ährliga Echta föräldrar. Fadren Jon Hanson. Modren Gunnel Svensd. var hema hoos Föräldr. til dhes hon Kunne tiena. Tiente så sedan hoos gott folk ährl: och väll, til dhes hon i sitt 30.de åhr Kom i Ächtenskap med sin nu effterlåtne Man, men huilken hon lefde et Christel: Echtenskap i 32. åhr, och aflade med honom 4. barn, 2. Söner och 2. döttrar, af huilka dhen ena Sonen och den ena dottren för Modren äro afsombnadhe. Varit siukl: i nogre åhr, men blef dödsiuk d: 13. Xbris. och dödde om natten effter d: 20. ejusdem. lägerstället Sud=ost vjd Kyrkan.
 
Finns det mer om familjen? Själv är jag rätt så ny så jag har inte fått riktigt träning på ”gammalskrift”.
Vänligen Catharina

2004-03-02, 09:08
Svar #22

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Det var den notisen jag hittade också.
Förutom det jag redan skrev igår, så kan jag nämna att Jon Hansson föddes 1606 och dog 1676. Han var son till Hans och Elna. Gunnel Svensdotter föddes 1611 och dog 1701. Båda dog i Osby by, liksom sonen Anders (1636-1695), så de bodde alltså inte kvar i Simontorp livet ut.  
 
Hälsningar, Mikael!
 
PS. Jag är fortfarande nyfiken på var du fått uppgiften om Kirstines morfars mors patronymikon och dödsår. DS

2004-03-08, 12:24
Svar #23

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Den 9:e feb skrev jag att jag skulle återkomma med en sammanställning av genomgången av fadderuppgifter där Nils Jepsson eller hans hustrur varit inblandade på ett eller annat sätt. P.g.a. lite sjukdom i familjen så blev själva presentationen bortglömd.  
Genomgången gav inte något entydigt resultat.  
Det är ganska mycket kopplingar till Hamsarp, men det kan ju i sig bero på en nära vänskap med brodern Måns Jepsson och hans grannar. Å andra sidan så fanns det ju en doldis Måns Assarsson där vilken p.g.a. namnet möjligen skulle kunna vara Ingers far. (Jag känner till i stort sett INGENTING om denna person, så det grundar sig ENBART på hans namn.)  
Några barnbarn till Jon Sort i Marklunda förekommer i familjerna.  
Vidare är olika personer med namnet Gammel (eller barn till dito) flitigt förekommande. Jag har inte funnit att de skulle vara släkt sinsemellan, men man börjar ju fundera ...
 
Så strängt taget gav det inte så mycket.
 
Hälsningar, Mikael!

2004-03-08, 17:50
Svar #24

Catharina Lindhe

Hej Mikael Persson!
Tack ändå för ditt intresse att gå vidare.  
Ska spara din information för kanske i framtiden blir det användbart, vem vet?  
Vänligen Catharina

2004-03-08, 20:45
Svar #25

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Håkan och Mikael!
 
Har ingen lösning på vilka som var föräldrar till Inger Månsdotter.  
 
Däremot verkar det som om man skulle kunna utesluta Måns Assarsson från Hamsarp som möjlig fader. Dödsnotiserna för såväl Måns som hustrun Truen Nilsdotter finns i Osby C:2 resp C:1.
 
Måns dog år 1708. Dödsnotis:
Festo Ascens Christi, Måns Assarson af Hamsarp, föd i Klögshult och Piättery sockn, Mat Gunnill, uxorem duxit Thruen Nilsdotter, in conjugio 33 ann, cum illa genuit unicam saltem prolem, modo superstitem, Warit änckling 23 ann, Warit en Gudfruchtig och arbetsam man, dödde den 3 maj, aet 94 ann, LS strax wid Timesteen stoden
(Osby C:2 s 182)
 
Truen dog år 1685 Dödsnotis:
Dn. 21. p. Trin. Thrune Nielsdotter j
Hamsarp. Mat. Oluwe. Nupsit Jon jbid.
jn Conjug. 3 åhr. unica proles. Ad secunda vota
transijt cum Måns Assersön. jn Conjug. 32 åhr.
unica proles. aet. circiter 50 åhr (Osby C:1 s 242)
 
Måns var alltså bara gift en gång, nämligen med denna Truen. Om Truen var 50 år när hon dog bör hon ha varit yngre än Inger Månsdotter som var gift med Nils Jeppsson.
 
Det verkar som om föräldrarna till Inger får sökas på annat håll.

2004-03-09, 10:56
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack Torbjörn för det klarläggandet.  
(Måns Assarsson kan gissningsvis vara barnbarn eller möjligen barnbarns barn till Måns Assarsson i Linnerås, Pjätteryd (omkr 1560-1570).)  
 
För att spinna vidare på Truen Nilsdotter, så var hon g 1:o m Jon i Hamsarp i 2 år. Denne Jon dör 1652 och begravs 7/4. Han kallas då Jon Bendtsön i Marestorp. Den Jon som 3/2 1650 gifter sig med Truen Nilsdotter i Hamsarp kallas dock Jon Mogensön i Sleholtt. De får en son Bengt som döps 29/6 1651. När han dör 27/6 1705 så står det tyvärr inte vad hans far hette, men min gissning är ändå att Jon verkligen hette Bengtsson.  
Enligt dödsnotisen  så ska han ha varit s t Bengt och Nilla. Den kombinationen finner jag inte i något annat sammanhang i Marestorp, utan den ende Bengt där vid den tiden var Bengt Jonsson och han var g m Elna Jonsdotter (omkr 1597 i Stolparöd, Glimåkra - 1678 i Marestorp) i hennes 1:a g. Har det möjligen stått fel på moderns namn? Elna var ju gift 2:o m Måns Eriksson (1591 i Lindhult, Stenbrohult - 1677 i Marestorp), vilket möjligen skulle kunna förklara varför Jon kallas Månsson när han gifter sig ... (om det nu verkligen är rätt vigselnotis?)  
Möjligheten finns ju också att Bengt Jonsson (d.ä.) först var g m Nilla (d 1618) och sedan (1619) m Elna Jonsdotter, för att sedan dö 1628. EJ g sig 2:o 1629 osv.
Eller också rör det sig om helt andra personer.  
(Jag hittar inte heller något av Bengt Jonnson och  Elna Jonsdotters 3 barn i någon dödbok.)  
 
Kommentarer?
 
Hälsningar,  
Mikael!

2004-03-10, 17:59
Svar #27

Utloggad Marianne Küller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2018-02-14, 19:44
    • Visa profil
Torbjörn, Catarina och Mikael.
 
Ungefärlig tidpunkt för när Nils Jeppsson flyttade från Osby till Oppmanna får man i Oppmanna dödbok: 25 maj 1708 begrovs bonde från Oppmanna, Jeppa, född i Toalycke i Osby socken med fader 
Nils Jeppsson moder Ingar Månsdotter. Kom hit till socknen och Hillehaga då han var 9 år 
gammal. Kom omsider till Oppmanna att bo och ingick äktenskap med efterlevande hustrun 
Bengta Lassesdotter. Med henne sammanlevat 21 år avlat 8 barn av vilka 3 döda. Blev 
hastigt död den 14 maj, ..........avsomnade 
sen vid aftonen samma dag, 45 år gammal.
 
Mvh Marianne Küller

2004-03-11, 10:24
Svar #28

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack för den uppgiften Marianne! Bra att kunna fylla på detaljerna.
 
Hälsningar,
Mikael!

2004-03-13, 09:59
Svar #29

Håkan Svensson

Hej Mikael,
 
Tack för ditt försök att identifiera härstamningen för Inga Månsdotters i Toalycke.  
 
Hälsningar
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna