ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färingtofta CI:3 bild 108/sid 5 läshjälp  (läst 649 gånger)

2021-05-15, 18:59
läst 649 gånger

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 17:20
    • Visa profil
Hejsan!

Behöver lite hjälp att tyda några namn. Det är en dopanteckning i CI:3 bild 108. Jag kan läsa det första att "år 1846 den 5 augusti föddes och den 9:e döptes Trp Truls Rosengren och des hustru Katrina Lindholm i Koholma, son Sven". Som jag sen tyder det så bärs barnet av gifte drängen Truls Turesons hustru och där går jag bet. Vad heter hon och vad heter faddrarna? Någon som kan hjälpa mig?

Mvh Morgan

2021-05-15, 19:17
Svar #1

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 17:20
    • Visa profil
Följdfråga. I samma bok bild 136. Här står det dock tydligare, men jag undrar vad är Agnes Svensdotter, hon som bär barnet? Sen undrar jag om någon vet vad anteckningen till höger betyder: ofter. 1?

Mvh Morgan

2021-05-16, 22:03
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Morgan!
 
Vilket år och datum gäller notisen på bild 136? Dopnotisen på bild 108 tyder jag såhär:
 
”År 1846 d. 5 Aug. föddes och den 9:de ejus-
dem Döptes Tp. Truls Rosengren och dess Hus-
tr. Katrina Lindholms i Koholma, son
Sven, frambars till dopet av Gifte drengen
Truls Turessons Hustru Christina Jacobs-
Dotter i Byen. Faddrar: åb. Ola Torstens-
son i Koholma, Tp. Nils Nilson ibm;
Tp. Måns Månsson ibm; Tp. Jöns Hans-
son i Stenhuset(?) och Riseb. socken.
Modren 38 år gam[m]al.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-05-16, 23:07
Svar #3

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 17:20
    • Visa profil
Hej Marcus!

Tack  :-)

Datum för sidan 136 är Den 7 juni 1849 och det är Carl som döps. Förlåt, glömde skriva det.

Mvh Morgan

2021-05-17, 01:22
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tack Morgan, nu hittade jag notisen!  :)  ”Offer” i kolumnerna till höger gissar jag hör ihop med seden att ”offra” en gåva vid dop, bröllop och begravningar. Oftast var klockaren helt beroende av dessa så kallade ”ovissa inkomster” vid sidan av den ordinarie lönen, och jag kan tänka mig att det är klockaren som har fört denna längd av oinbundna buntar, eftersom "offret" ju anges så noggrant.

 
Agnes Svensdotters titel är jag mer osäker på, men jag får det till ”Hussarh.”, alltså husarhustru – notera att man finner samma märkliga ”slutkrumelur” för -ss i ”dess hustru” i notisen högst upp på sidan, ovanför Carls födelsenotis. I Kolleberga (i moderförsamlingen Riseberga) finner jag dock bara en piga Agnes Johansdotter hos ryttmästaren Cöster (Riseberga AI:11, sid. 193), men det kan ju hända att den eventuella husarhustrun Agnes Svensdotter bor i ett torp under Kolleberga med ett eget namn?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-05-17, 18:58
Svar #5

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 17:20
    • Visa profil
Tack igen Marcus :-)

Mycket intressant med klockaren, det hade jag ingen aning om. Man lär sig mycket som släktforskare :-)

Jag håller med dig om Agnes titel, jag såg att det är samma person som skrivit i husförhörsboken, så jag jämförde stilen där, så Hussarh(ustru) kan stämma. Jag har ju förstått så saknas det en del kyrkböcker i Riseberga, då är det bra att det finns andra anteckningar också. Vet du något om vad som kan ha hänt med dem?

Mvh Morgan

2021-06-05, 00:50
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Ja, det finns alltid något nytt att lära sig när man släktforskar – och man halkar ju inom så många angränsande områden också, såsom rättshistoria, juridik och förvaltningshistoria, militärhistoria och politik, geografi och språkhistoria. Släktforskningen är verkligen fantastisk sysselsättning  ;D
 
Det funderade jag också över? Ofta ser man ju att kyrkoboken och ”kladdboken” (som ofta fördes av klockaren) fördes parallellt, men som du säger verkar ju de egentliga kyrkoböckerna i detta fall ha förkommit (åtminstone periodvis, såsom 1840–1851), medan endast kladdboken har bevarats under dessa år, med anmärkningen ”ofullständig”? Detta kan ju förklaras med att det brunnit i prästgården men inte i klockargården, men i Nationell Arkivdatabas hittar jag ingen anteckning om att det någonsin ska ha brunnit i Riseberga-Färingtofta? Kanske någon annan har bättre koll :)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna