ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-19  (läst 3612 gånger)

2003-04-30, 20:30
läst 3612 gånger

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej Mikael !
 
Tack så hemskt mycket för informationen.
Jag har beställt hem Osby C:1, och det ska bli intressant att gå igenom uppgifterna som du har lyckats vaska fram som för mig verkade omöjliga att hitta mer om.
Om nu Pernilla Persdotter verkligen är den rätte modern till Per Skräddare, och att hon var född ca 1589 i Grimmekulla, Osby. Så kan väl en tänkbar fader till henne i sin tur vara lejebonden i Grimmekulla Per Jonsson (Peder Jonsen)om jag nu har läst rätt i Osby mantal 1596.
Jag vet inte om det fanns fler Per i Grimmekulla slutet av 1500-talet.
 
Hälsningar
Tony

2003-05-02, 08:22
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Det kan nog stämma att det är Per Jonsson (mtl 1584 och 1596) -- Per (mtl 1606) -- som är far till Frosten Persson (f 1584), Jep Persson Räv (f ca 1587) och Pernilla Persdotter (f 1588).  
(Födelseår enligt åldersuppgifter, och NÄR på året de dog.)
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-07, 19:31
Svar #2

Johan Lindstedt

Hej!
 
Söker hjälp med att hitta Måns Joensson (fd i Osby 1730, död ?) o hans paranteser.  
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
 
Johan

2003-06-07, 20:29
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tue Nilsson i Gyllmyra i Osby är nämnd i Frosta häradsrätt 1715 17/11 i ett mål om barnagods. Se diskussionen under Släkter - Orup (Birte Boström lördag den 07 juni 2003 kl. 17.54). Är det någon som ser hur släkten hänger ihop?

2003-06-10, 10:58
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Anders!
 
HÖGST TEORETISKT så skulle ju Tuve Nilsson kunna ha en lite yngre bror Anders, som skulle vara identisk med den nämnde Anders Heylycke. Tuves mor hette ju Kerstin Andersdotter. Från det att Tuve föddes i Marklunda 1659 tills nästa syskon, Kerstin, föddes i Gyllmyra 1672 hann det ju gå några år, så det finns gott om tid för fler syskon.  
(Det är ju också intressant att föräldrarna bodde en tid i Marklunda, dit de synbarligen inte hade någon koppling. Men: Tuves far, Nils Tuvesson Gullarpen, föddes utom äktenskapet av en Tuve och Kerstin Svensdotter Den lange (ca 1598-1668). En TEORI: Fadern Tuve --Tuve Nilssons farfar-- skulle mycket väl ha kunnat varit Tuve Trulsson Sort, Marklunda.)
 
Men för att återgå till frågan: Finns det något belägg eller någon antydan om Anders Heylyckes patronymikon? Eller kanske att han skulle vara ättling till klockare? Eller att han skulle härstamma från Osby? Eller något annat intressant?  
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-10, 12:42
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Man ska inte skriva inlägg utan att vara tillräckligt vaken ...
Både för Nils Tuvesson Gullarpen och för hans hustru Kerstin Andersdotter så står det tydligt att de fick 3 barn. Så det är inte ens en teori längre ...
Det jag skrev inom parentesen är jag dock fortfarande nyfiken på, om någon har några tankar eller någon information i saken.
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-10, 16:16
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Mikael! Om Anders Heylyckes patronymikon eller något annat ytterligare är känt får Birte svara på. Som påpekats ligger det nära till hands att hans namn är bildat av byn Höjelycke i Oppmanna socken. Det är åtminstone i nordöstra Skåne, och inte så fasansfullt långt från Osby.
 
Jag upprepar referatet från Frosta: I Frosta häradsrätt 1715 d.17 nov., mål nr. 54, har nämndeman Tue Nilsson i Gillmyra, Ö. Göinge härad, Per Åkesson i Härslöf, Sven Jönsson i Gullarp och Ola Jönsson i Ekered, instämt länsmannen Nils Häger i Boo, för barnagods 150 dlr. smt., som han innehar enligt en obligation utställd d. 10 okt. 1704 av hans föregångare i äktenskapet Erland Olofsson. Barnagodset är pigan Maria Andersdotters fädernearv efter hennes fader Anders Heylycke. Marias förvanter begär också att det måtte hållas skifte efter hennes moder Brita Orup. Rätten beslutar att skifte skall hållas den 23 nov. efter Nils Hägers hustru Brita Orup och skall då barnens fränder å mödernet infinna sig. Vad gäller sista och 3:die barnakullen, lär fadern Nils Häger behålla deras mödernearv inne hos sig.  
 
Kan det vara Gullarp och Ekeröd i Osby som nämns? Jag har för dålig koll på personerna och vet inte om det finns några med de här namnen i byarna vid denna tid.
 
Tuve Nilssons morfar heter alltså Anders Andersson och är klockarson. Släktskapet kan vara där. Dels pga namnet Anders, dels så rimmar en karriär som inspektor och krögare inte helt fel med klockare i släkten.

2003-06-10, 17:15
Svar #7

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tack Mikael och Anders.
Jag har tyvärr inget patronymikon på Anders Heylycke och de enda barn till honom jag känner till är Brita, f. 1701 och Maria, f.1702, båda i Gårdstånga socken.
 
Är fullständigt okunnig om Osby sockenbor och det blir därför en del frågor.
Först och främst Anders Andersson. I Osby socken ? I så fall, var där?  Vad hette hans hustru ? Vem är hans far klockaren ?  
Vad heter Tuve Nilsson i Gyllmyra hustru?
Är Nils Tuvessons och Kerstin Andersdotters tredje barns namn känt ?
Birte Boström

2003-06-10, 17:45
Svar #8

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej på er!
 
Tänk vad Tuve Nilsson dyker upp på olika ställen.
Såg att Mikael har en uppgift om att Kerstin Svensdotter (den lange) är mor till Tuve Nilssons far. Jag är nyfiken på vilka belägg som finns för det. Har kollat deras dödsnotiser och hittar inte där något som till 100 % visar den kopplingen.
 
Är tacksam för tips.
 
Hälsningar
 
Torbjörn

2003-06-11, 07:35
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag är mycket tveksam till att det skulle vara Gullarp och Ekeröd i Osby som avses. Detta av 2 skäl: 1) Det nämns inte att det skulle röra sig om Ö Göinge i dessas fall; 2) Ingen Sven Jönsson eller Ola Jönsson får barn i respektive by 1647-1690.
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-11, 07:37
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Birte!
 
Anders Andersson (f 1576 i Osby klockaregård. D 1663 i Gullarp). G m Hanna Jonsdotter (f 1594 i Gullarp. D 1659 i Gullarp). Klockaren ska ha hetat Anders Hansson (hans patronymikon är inte allmänt accepterat) och dennes hustru Anna.  
Tuve Nilsson var gift 2 ggr: 1:o 13/3 1681 m Ingeborg Svensdotter (f1657 i Gnubbefälle, Loshult. D 1688 i Gyllmyra); 2:o 20/10 1689 m Kerstin Persdotter (f 1668 i N Lindhult, Loshult. D 8/5 1736 i Gyllmyra).  
NT o KA 3:e barn hette Hanna (f 1674). (Jag har inga uppgifter inmatade om vart de 2 döttrarna tog vägen.)  
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-11, 07:40
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Det var länge sedan! (Såg du min kommentar för ett tag sedan om Grå-herarna som decimerades till bara 6 stycken?)
Kyrkböckerna ger inga belägg för kopplingen Nils Tuvesson - Kerstin Svensdotter, fast de motsäger inte heller den. Lösningen dök upp i ett mål i domboken. Tyvärr har jag inte med mig datum för målet här idag, men jag ska försöka komma ihåg det till i morgon. Kontentan är dock att Nils Tuvesson är bror till Truls och Sven Valdemarssöner, vilka är söner till KS i hennes äktenskap med Valdemar Larsson. I hennes dödsnotis nämns det också att hon tidigare har försett sig mot det 6:e budet, vilket innebär --med den numrering av budorden som kyrkan tillämpar-- att hon haft utomäktenskapligt sex.  
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-11, 16:24
Svar #12

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tusen tack Mikael för dina svar. I gengäld kommer jag tyvärr bara med nya frågor.
 
Anders Andersson, död 1663 i Gullarp. Har du några årtal på dottern Kerstin Andersdotter och finns det fler barn till Anders Andersson ?
 
Vad menas med att Tuve Nilsson dyker upp på olika ställen ? Är han omnämnd i andra släktsammanhang ?
 
Hälsningar från frågvisa Birte )
Birte Boström

2003-06-12, 09:49
Svar #13

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Birte!
 
Kerstin föddes 1621 i Gullarp [åu] och dog 1689 i Gyllmyra, 68 år. Begr 15/12 1689
 
Anders Andersson o h h Hanna Jonsdotter hade barnen
Bengt f 1611
Truls  
Kerstin f 1621
Nils  
Erik f 1640
+ 3 barn, döda innan fadern dör 1659
+ 2 barn, döda efter modern dör 1663
 
De 2 sistnämnda barnen har med största sannolikhet flyttat ifrån Osby (och bodde troligen inte heller i Loshult) då de inte har återfunnits i dödböckerna där.  
En VILD GISSNING, när vi nu har kommit så här långt, är att den Jon Andersson som Tony Olsson nämnde är ett av dessa barn. Men det återstår att bevisa, och även kopplingen från honom till Anders Heylycke behöver bevisas.
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-12, 09:53
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Här kommer det utlovade målet:
 
Ö Göinge dombok  8/6 1671
Woldmahr La?en i Gullarp Beuiste med Km: Kiersten Mickelsen och Per Bengtsen ibm, som hiemblede wed Eed effter Recess: til försteting Och til opbud Louligen at hafue jndsteffnt  Elline Tröllses i Gullarp med sin Lauwerje Swen Volldmahr?en och Trölls Woldmarsen ibm sambt och Niels i Gyldmyre, til At jmodtage  Richtig Skifte och dhelling effter dieris Sal: Moder Kierstine Svends datter som Faderen for.e Waldmahr beretter dennom offte tilbödet hafr Och nu Endhelig achter at holdhe Fuldkommen Sckiffte och Jefnet med ?frighedens Fuldmegtiges ofuerVerrelse, Nemblig Freedagen nest effter Pintze dag som er den 16 Junij förstkommendhe,  At for.e Indsteffnte da sambtlige wille möede på platzen, at imodtage, huis som ?fuer Giellden kan Vere til Skiftes och dend: tilfalde kan, effter Bem.te dieris Sl: Moder, Och begierrer Woldmar Lasen at hand her af Retten til dis fornödenhed, Tuende mend at motte opmelldes som kunde Skifte Faderen och börnen baade gotz och Gielld Imeld: effter derohm Allerede Giordhe Registeringz formellding,  och derohm Jgien her jnden tinge Affsigt, etc:    Pårobt, Mötte Ingen herjmod noget at suare,   Bleff Sted och opmellt, Heming Knudsen i Ha?leröed och Per Aagesen i Sebbarp,  At möedhe nahr tilsiges etc:
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-12, 10:22
Svar #15

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Varmt tack!
Det är en otrolig dokumentation du sitter på.
 
Hälsningar
 
Torbjörn

2003-06-12, 17:02
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tack än en gång Mikael. Vi får väl se om det kan dyka upp någon lösning i framtiden.
 
Birte
Birte Boström

2003-06-13, 22:00
Svar #17

Käll Anghagen

Hej Birte m.fl.  !
 
Betr. uppgiften i Frosta häradsrätt så är det säkert byarna Ekeröd och Gullarp i Osby socken som avses.
 
Enligt Ousby Kyrckioprotocoll (Osby C:2) uppvisades den 7 april 1713 skrifte-sedel för Olof Jönsson och hans hustru Truen Torkelsdotter, som flyttat från Farstorps sn till Ekeröd. De hade blivit vigda år 1711 i Farstorp. Han kom då från Verums sn, hon från Långaröd, Farstorp.  --  Enligt domboksnotiser blev Olof senare utsedd till fjärdingsman för nordöstra Osby.
 
I katekismilängd för Osby sn från denna tid finns det noterat en Sven Jönsson på Gullarp nr 2.
 
Vid Östra Göinge häradsrätt och Vintertinget 1729 (§ 24) handlägges ett mål angående Maria Högluck(?) gentemot hennes förmyndare bl.a. Tuve Nilsson i Gyllemyra. (Har tyvärr ingen anteckning om detaljerna i målet).
 
Mvh
Käll

2003-06-14, 09:01
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag tackar och niger Käll.
Helt klart är det Anders Heylyckes dotter Maria det handlar om. Namnet skrivs övervägande Heylycke, men andra varianter förekommer, t.ex. Höglycka. Skall omgående beställa filmrullen från Ö.Göinge hd.r.  
 
Som du ser, så är jag åter ute och spårar ) (Av någon underlig anledning hamnar jag nästan alltid i nordöstra Skåne med mina sydskånska anor.)
De jag egentligen söker föräldrar till, är fogden/inspektorn på Svaneholm och Brodda, Anders Holm, f. ca. 1669 - d. 1741 på Stubbarp, Slimminge socken, och hans hustru Anna Persdotter, f. ca. 1676 - d. 1741 Slimminge.  
Deras kända barn är: Anders, Carl, Mattis, Elna/Helena/Lena, och Elisabeth. ( Möjligen också: Greta, Axel och Christian).
 
Anders Holm uppges i Vemmenhögs häradsrätt 1702 d. 26 febr., ren. domb., vara svåger till Anders Heylycke. Släktskapet styrks av att Anders Heylycke från Dybeck, Ö. Vemmenhög socken, står fadder hos Anders Holm i Skurup socken år 1699 och Anders Holm från Svaneholm står fadder hos Anders Heylycke i Gårdstånga socken år 1701.
 
Fogden på Svaneholm, 1692-95, senare Dybeck, 1696 - 1700, slutligen krögaren i Getinge krog, Gårdstånga socken, 1700 - 1703, Anders Heylycke var född ca. 1660 och dog 1703 Gårdstånga socken. Hans hustru hette Brita Tuvesdotter Orup, från Orup i Gudmuntorp socken. Deras kända barn är : Brita, f. 1701 och Maria, f.1702, båda i Gårdstånga.
 
Skall man se på namngivniningen av Anders Holms barn, så är det inget som pekar på något släktskap med Heylycke, undantaget Anders - med tanke på vad som hittills kommit fram. Å andra sidan ser det inte bättre ut vad gäller Orupsläkten.
 
Får se vad som kan bjudas på i det av dig nämnda målet.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-06-16, 21:48
Svar #19

Käll Anghagen

Hej Birte och Mikael !
 
Betr. Maria Heylycke och förmyndarna Tuve Nilsson, Olof Jönsson (Jonsson) och Sven Jönsson (Jonsson).
 
I mitt förra inlägg använde jag med en viss tvekan det i diskussionen etablerade namnet Jönsson om Olof och Sven. Det fanns nämligen mer eller mindre tydliga exempel på att de istället borde bära namnet Jonsson. Jag har nu närmare kontrollerat detta och det visade sig, att Olof och Sven var söner till
 
JON BENGTSSON 1657-1723 i Gullarp
gm Karna Svensdotter 1663-1731
 
Jons fader var
BENGT ANDERSSON c 1611-1706 i Gullarp
gm Elna Trulsdotter c1628-1695
 
Som Mikael tidigare meddelat den 12 juni var Bengt en son till ANDERS ANDERSSON (samt broder till Kerstin Andersdotter, Tuve Nilssons moder).
 
Summan av det hela blir således, att Tuve Nilsson var ganska nära besläktad med bröderna Olof och Sven Jonsson.
 
I samband med denna utredning har jag inte påträffat något som kan förklara, varför dessa tre Osby-bor kommit att bli förmyndare för en ung dam i det 10 mil avlägsna Gårdstånga.
 
Mvh
Käll

2003-06-17, 10:39
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Käll!
 
Den här gången ställer jag mig aningen frågande till dina uppgifter, även om jag inte har något som direkt motsäger dem. Dvs.: jag undrar om det finns lite kompletterande uppgifter?
 
Detta fann jag i Osby död 1657:
Dn. 6. P. Trin. Jon Bendt?ön i Gulerup. Mtr. Elne. Hiemme Döbt oc Strax Döed.
(står ej med i födelseboken)
 
Bengt Andersson verkar ha varit densamme som Bengt skomakare i Gullarp vilkens hustru Elna var fadder 16/8 1657. Sedan kan jag inte se något om honom i Osby kyrkoböcker förrän han dör i Gullarp. (Den Bengt skomakare i Brunkelstorp som är fadder 19/11 1671 och 9/6 1672 verkar inte vara samma person.) Både i Bengts och i Elnas dödsnotiser så nämns det att de fick 2 barn, varav ett fortfarande levde; jag har dock inte kunnat finna det i födelseboken för Osby. Så frågan är om Bengt och Elna flyttade till Hässlehult i Visseltofta för en tid, och att det bara är åldern som blivit fel i Jon Bengtssons dödsnotis?
 
Osby död 1723:
Dn Palmarum, Jon Bengtson af Gullarp, föd i Heslehult? och Wisseltofta sochn, mod Ellin, uxorem duxit Karin Swensdotter, in conjug 41 åhr, lib 6 quor 3 filii superst, dödde d 30 mart, aet 65 åhr
 
Hälsningar, Mikael
 
PS. Lite intressant att TVÅ av Kerstin Svensdotters barn --ett som hon fick innan hon var gift och ett från äktenskapet med Valdemar Larsson-- blir gifta med barn till Anders Andersson. DS

2003-06-17, 20:59
Svar #21

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tack för att ni engagerar er.
 
Försökte kontrollera om jag läst rätt vad gäller Jönsson, men rullen var utlånad.
 
Som jag ser det, så måste väl de tre herrarna från Osby vara i släkt med Heylycke. Speciellt om man betänker just avståndet.
 
Jag har tittat på två mantalslängder från Oppmanna socken. Först vill jag nämna, att enligt  Lorens Gillberg 1767, så brukas Lilla Hillehage under Högalycke. Jag vet inte om förhållandet var detsamma 1684 och 1688, men tar med båda två ändå.  
 
År 1684 skrivs Anders Andersson på Högelycke. Ingen hustru är markerad, men en gårdman finns.
På L. Hellehage finns Per Andersson ( ingen hustru markerad) och Age Andersson ( markering för gårdman och gårdkvinna)
 
År 1688.
Lille Hillhaga : Åke Andersson, h.Bengta - fattiga.
Höyalycke : Anders Andersson, h. Birte - mannen utgl. och fattige.
 
Som synes ingen Jon Andersson.
 
Jag vet inte om det är till någon hjälp, men jag nämner ändå vad som fanns om Jon Bengtsson och Bengt Andersson i Mtl. 1684 och 1688.
 
År 1684.
Först kommer ett flertal Gullarp Kronohemman, senare kommer Gullarp igen och här upptas Per Bengtsson ( hustru markerad) och Bengt Andersson  
(markerad med hustru och som gårdfolk), två pigor Bengta och Berta.
 
År 1688.
Gullarp 2, 1/2, Joen Bengtsson, hustru Karin.
g.p. Birte Persdott.
g.m. Kiersten Skomakare, hustru.
g.m. Bengt Andersson, hustru - gammal och födes af sohnen.
g.dräng Per Bengts. - blindh.
g.m. Wållmar Trulsson, hustru  - skröpel. och utfattige.
Birte Boström

2003-06-17, 21:17
Svar #22

Käll Anghagen

Hej Mikael !
 
Jag tror inte att Bengt Skomakare kan vara identisk med Bengt Andersson 1611-1706.
 
Det torde emellertid vara ganska så säkert, att sistnämnde Bengt Andersson samt hustrun Elna Trulsdotter efter vigseln flyttat till Visseltofta sn och en tid varit bosatta i byn Hässlehult. Hur länge vet jag inte men år 1669 är de fortfarande kvar där  --  enligt dopnotis i Osby då sonen Johan till Bengts broder Nils Andersson blir döpt. Elne Bendts i Heslelt bar barnet.
 
Den 27 dec 1657 döps i Visseltofta Bendtz barn i Heslhult, kallat Jon. Faddrar var Eskel i Witseltofta, Nels i Gullarp, Nels Troedss, Kirsten Hans Degns i Ousby, Kiersten Persdaatter, Karen Eskills Quinde.
 
År 1664 fick Bengt och Elna ytterligare en son. Han döptes till Anders. Avliden samma år, 3 veckor gammal.
 
Jon Bengtsson och Karna Svensdotter vigdes 27 dec 1682. Deras första barn Anders föddes år 1684 i Gullarp.  --  Vid denna tidpunkt bör även Bengt Andersson och Elna Trulsdotter varit boende i Gullarp.
 
Detta är väl vad jag kan lämna som komplettering.
 
Mvh
Käll

2003-06-17, 22:53
Svar #23

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
God kväll!
Nu har barnen till Anders Andersson i Gullarp kommit på tapeten och ni har nämnt sonen Bengt. Då känner jag mig frestad att återkomma med ett gammalt spörsmål:
 
Kaptenen i Östra Göinge Friskyttekompani hette Nils Andersson. C G Liljenberg m fl spekulerar i att han kom just från Gullarp och var son till Anders Andersson. Jag har försökt kolla. Trots idogt sökande har jag inte hittat någon dödsnotis för Nils Andersson i Gullarp. Är det någon annan som har gjort det? Kan det vara denne Nils som var ledare för kompaniet? Flera av de som var mest aktiva flydde till Själland. Skulle det kunna vara förklaringen till att ingen dödsnotis gått att finna?
 
Det finns gott om notiser om dop av hans barn. Även notiser där han varit fadder, men sen försvinner han plötsligt.
 
Tacksam för tips.

2003-06-18, 09:33
Svar #24

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack Birte och Käll!
 
Era bidrag klarlägger ju en hel del. Och det visar också på att det jag fann i dödboken för 1657 inte hör till den här familjen.  
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-18, 10:10
Svar #25

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Av de uppgifter jag har samlat på mig om Nils Andersson --främst ur olika böcker-- så ser det ut som att han var i Köpenhamn mellan nov 1677 och feb 1678, samt i feb 1680. Han ska även ha varit på Själland 1679.  
Nils Andersson eller hans hustru anlitades ganska ofta som fadder fram till slutet av 1673, och de fick egna barn bl.a. feb 1677, jul 1679 och mar 1682. Så där finns det inga motsättningar om vi förutsätter att han åkte hem till Gullarp mellan dessa perioder.  
I övrigt känner jag inte till mer om honom.
 
Hälsningar, Mikael

2003-06-18, 10:39
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Birte!
 
Jag kom att tänka på en sak: Våra teorier kräver inte att det finns en Jon Andersson där. Eftersom vi inte vet Anders Heylyckes patronymikon så går det lika bra med en Anders Andersson! (Detta grundat på GISSNINGEN att Anders Heylycke ska ha varit sonson till Anders Andersson i Gullarp, Osby.)  
Så även om Tony Olsson fann en Jon Andersson där i trohetsförsäkringen 1677 så är inte han mer trolig som Anders Heylyckes far --eller som Anders Anderssons son, för den delen-- än Anders Andersson i mtl 1684 och 1688.
För AA har vi ju också en åldersangivning i mtl 1688 som visar att han har ungefär  rätt ålder för att vara son till AA i Gullarp.
 
Hälsningar, Mikael!

2003-06-18, 21:12
Svar #27

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jo men visst går det lika bra med Anders Andersson - än så länge.
 
Har nu kontrollerat målet i Frosta häradsrätt och det var flugskit  över o:na. Sven och Olof heter alltså Jonsson och inget annat.
Däremot står det klart och tydligt Pär Åkesson i Härslöf.
Jag kan inte hitta någon mantalslängd från Rönneberga härad runt 1715.  I Mtl. 1711 finns ingen Per Åkesson i Härslöv.(Det finns dock en Per Åkesson, h. Sigrid, dot. Pernilla, i socknen, men på Hilleshög nr.16.) Jag tror nästa längd börjar först på 1720 talet.
Birte Boström

2003-06-19, 00:00
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En tanke, Birte. Är du helt säker på att det är ett ä i Härslöf? Jag tror att socknen i Rönneberga vid denna tid oftast skrevs Herslöf.
 
Socknen Hårslöv (även stavat Håslöv) nere vid Trelleborg passar ännu sämre, men det finns också ett Håslöv utanför Kristianstad i Gustaf Adolf (Viby). Det är inte så långt söder om Höjelycke.

2003-06-19, 09:50
Svar #29

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag är tvärsäker på att det står Härslöf och att alla bokstäverna är korrekt lästa.
Möjligheten finns förstås att det är en felskrivning. Det finns ju också ett Härlöv vid Kristianstad.
Birte Boström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna