ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-30  (läst 3358 gånger)

2002-09-26, 13:18
läst 3358 gånger

Chris Fransson

Är det någon som har forskat om Erik Kristiansson, född i Osby 1903-03-30, och hans fru, skulle jag vara tacksam att få ta del av hans anor
 
Chris

2002-12-19, 16:32
Svar #1

Nina Drake

Hej!
Finns det någon som vet något om Adolf Ferdinand Persson som föddes 1874-06-17 i Osby, han bodde senare i Hallaryd och var gift med en Annie. Jag tror att han var lantbrukare.
Mvh
Nina

2002-12-20, 08:21
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Om du går ut på DDSS så kan du leta där. (Jag hittade dock ingen lämplig person, ens genom att söka på förnamnen var för sig.)
 
Hälsningar,
Mikael

2002-12-20, 09:25
Svar #3

Johan Lindstedt

Hejsan...
 
Jodå Mikael, han fanns där. =0)
 
Födda i Osby församling  
1772-1895    
Datum  
1874-06-17  född    
Namn  Adolf Ferdinand  Kön man  
Paritet   1  
Fader Per Magnusson,  skomakare
Moder Bengta Elofsdotter 29 år
Ort Witseltofta Församl och Hesslehults by    
Dopvittnen:  
Hustru Kjersti Larsdotter fr. Hesslehult, Dräng Nils Magnusson fr. Rawnarp Dräng Christian Olofsson fr. Hesslehult  
Övrigt:  
Fadern 28 år. Föräldrarna gifta 10 mån. Nedkomst i Ousby [tillfällig ort]. Avisbref till Witseltofta afgick den 30 Juni  
 
Mvh
 
Johan

2002-12-20, 11:12
Svar #4

Nina Drake

Tack så väldigt mycket båda två! Vet någon av er möjligtvis vart Hesslehult ligger?
Mhv
Nina

2002-12-20, 11:57
Svar #5

Bengt Jensen

Adol Ferdinad Detta står i Folkräkningen 1890
 
 
ANNO 1890 - Kristianstads län
 

2002-12-20, 12:02
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Strax söder om Visseltofta..
 

Lantmäteriet

2002-12-20, 12:25
Svar #7

Nina Drake

Tack så väldigt mycket!
Vet ni om jag kan ställa frågorna om Adolfs föräldrar här eller om Hesslehult tillhör någon annan socken, så jag inte ställer frågan på fel ställe och blir flyttad?
Tack för hjälpen
Mvh  
Nina

2002-12-20, 14:31
Svar #8

Johan Lindstedt

Hej igen Nina!
 
Ta och titta på www.ddss.nu, där hittar du Modern Bengta Elofsdotter, född i Visseltofta, 16 sep 1844, du kan hitta hennes 6 syskon där, varav en var dödfödd, samt att hon och Per gifte sig 8/8 1873 i Visseltofta, att hennes far Elof Månsson avled 20/12 1890 och modern Kerstin Larsdotter 9/2 1892.
 
Mvh
 
Johan

2002-12-20, 16:10
Svar #9

Nina Drake

Tack så jättemycket för tipset Johan!
Jag ska kolla där.
Mvh
Nina

2003-01-30, 09:52
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
(Svar/fortsättning från Småland: Socknar: )
 
 
Hej igen Ingrid!
 
Ja, tanken slog mig när jag knåpade ihop svaret till dig, men sen hann jag inte kolla igår kväll.
Mina uppgifter stammar från Thorvald Sjöblom, och han hade ytterst sällan fel. Jag ska ta och kolla med domboken -- 16 okt 1673, f 77v, där uppgiften ursprungligen kommer ifrån -- så fort jag kan.
Samtidigt kommer man in på frågeställningen om hur släktlinjen egentligen ser ut:
Per Persson, f 1653 - Per Persson, d 1684/88 (g m Elsa Nilsdotter) - Per Persson (g m Sissa Eriksdotter) - Per Trulsson (g m Kirstine) - Truls Haraldsson (g m Kirstine)
eller
Per Persson, f 1653 - Per Persson, d 1684/88 (g m Elsa Nilsdotter) - Per Trulsson (g 1:o m Kirstine, 2:o m Sissa Eriksdotter) - Truls Haraldsson (g m Kirstine)
 
Jag lutar numera snarast åt det senare fallet. Det skulle i så fall betyda att Peder Trulsson redan har 2 döttrar Kirstine, en med vardera frun (den första gissningsvis döpt efter sin farmor [fast i så fall är hon född senare än den uppgivna åldern vid dödsfallet anger -- 1591 --, eftersom farmodern fortfarande lever strax innan 29 juni 1596, om nu inte också Truls Haraldsson hade gift om sig ...], den andra efter pappans första fru).
 
Du nämner att Peder d ä [Pedersson?/Trulsson?] skulle ha en son född 1619. Vilken skulle det vara? Jag känner till en dotter Kirstine som dör i början av 1662, 52 år gammal, alltså f 1609. Och jag känner till Truls som dör i jan 1674, 56 år gammal, alltså f 1617. De övriga 4 sönerna känner jag inte till några sådana data på.  
 
(Det är lite vanskligt att skriva Peder Pedersson f 1580 för det ger intrycket att du har något slags födelse- eller åldersuppgift på honom. Och samma sak för Peder f 1615. Det vore bättre att skriva omkr 1580 eller ca 1580. Eller du kanske HAR hittat någon uppgift om det?)  
 
Hälsningar,
Mikael

2003-01-31, 08:35
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Ingrid!
 
Jag har nu skickat en fil med nämnda mål ur Ö Göinge dombok direkt till din e-post-adress. Där talas om Per Persson och hans bror Truls Persson, och PP har dottersonen Måns Svensson.  
(Målet är synnerligen intressant även förutan aspekten som tas upp här. Efter Martin Kulldorffs fynd, omnämnt här, torsdag den 20 sept 2001 kl. 00.30, så förstår jag lite mer av målet, men ännu fattas det en hel del pusselbitar. Om någon annan är intresserad av en avskrift så kan ni meddela mig det, helst privat direkt till min adress.)
Jag undrar också över var uppgiften att Måns Svensson tog över gästgiveriet efter sin morbror kommer ifrån. Är det någons kommentar som baseras på hur han/hon har förstått uppgifterna? Eller står det så i någon originalhandling? Jag vet inte säkert, men jag förmodar att Per Persson d.y. (f 1653) inte hann ta över först, eller ...?
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-02, 13:05
Svar #12

Ingrid Nielsen

Mikael
 
Min dator har haft lite egna ideer, den har inte velat släppa in mig på Rötter förrän nu, så jag sände över tack till dig privat. Men nu kan jag svara här istället.
Uppgifterna om Peder Pederssons släkt har jag till en del hittat på Niklas Rosenbalcks insändare den 21 januari år 2000, resten har jag fått genom Sjöbloms arkiv. Innan jag såg Rosenbalcks insändare hade jag ett led mindre, då stod Peder Pedersson född 1615 som son till Peder Trulsson f omkr 1550. Rosenbalck brukar ju ha rätt. Sissa Eriksdr hette väl egentligen Nilsdr, för fadern skulle ju vara Nils Eriksson.  
 
Sonen Per som skulle vara född omkr 1619 död i Glimminge Östra Broby skall finnas i Kristianstad rådhusrätt akt  F1a:3 1651, har tyvärr inte haft möjlighet att kolla det själv.
 
Det om Måns Svensson kommer troligen från Liljenberg för på sid 156 skriver han att Måns var systerson till bondeledaren och gästgivaren Peder Pedersson i Hönjarum och att han övertog gästgiveriet efter honom. Och bondeledaren var ju Peder f omkr 1615 eller har jag fattat fel?  Men i det protokollet du skickat står ju tydligt och klart att han var systerson till Truls och Peder Pedersson, och då måste ju hans moder vara dotter till Peder f omkr 1615.
Hade även en fråga på Virestad som jag lägger in där också.
Mvh  
Ingrid

2003-02-03, 09:04
Svar #13

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Det är väl helt riktigt att Peder Pedersson är född omkring 1615, men eftersom man så vitt jag vet inte har hittat någon som helst åldersuppgift på honom så är det svårt att begåva honom med något födelseår.
Den enda gång som vi funnit Sissa omnämnd med något slags namn utöver förnamnet, är i det så kallade skötebrevet från 1643 i Inneliggande handlingar i Kristianstads rådhusrätt. Och där står det Erich?datter. Av hennes syskon så står det Per Nilsson ett flertal gånger och även när han dör 1660. När hustrun Elna Olofsdotter dör, däremot, så står det att hon varit g m Peder Erichs (därav identifieringen av honom som den Peder Erich?en som omnämns i skötebrevet). Många vill identifiera Nils Nilsson Raffn som den Niels Erich?en som omnämns i skötebrevet (personligen har jag inte blivit övertygad ännu) och där har man alltså återigen en fader Nils. Men det hela är ganska osäkert, så man kanske bör nöja sig med att kalla henne Sissa Eriksdotter, vilket är det enda belagda namnet.
Inte heller för Per Persson i Glimminge har jag sett något slags åldersuppgift i handlingarna.
När jag just hade börjat forska på Göinge och där omkring så stötte jag på Liljenbergs alster. Jag blev mycket glad och antecknade för glatta livet. Sedan jag lärt mig lite mer dyker det upp stora blinkande varningstexter så fort jag ser Liljenberg. (På något ställe har Sjöblom redogjort för någon av Liljenbergs teser, och sedan skriver han: Liljenbergs vanliga fantasier.) Vissa saker har han naturligtvis rätt i, men det är VÄLDIGT mycket som är fel. Så man måste vara SYNNERLIGEN försiktig när man använder hans material.
T.ex. så stämmer det att Peder Pedersson var bondeledare och gästgivare. Och uppriktigt sagt så är det nog lättare att acceptera en Kirstina Pedersdotter f omkring 1615-20 som gift 1654 än en dito f omkring 1640, så den kopplingen är ju förklarlig. Men med målet från domboken i handen så är det inte så mycket att välja på. (Och i protokollet står det att Måns Svensson var dotterson t PP, och inte att han var systerson till PP och hans bror TP. Men andra halvan av meningen stämmer ju.)
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-03, 18:44
Svar #14

Ingrid Nielsen

Tack Mikael
Jag råkade hitta diskussionen om Raffn men har inte sett hur den slutat, men jag har fått den uppfattningen att Sissa Nilsdr ”Eriksdr”, Peder Nilsson ”Eriksson och Nils Nilsson ”Raffn” är avläggor till min ana Nils Eriksson från bonde i Marestorp 1585 sedan  Slähult g m  Elne Pedersdr från Marestorp dotter till Peder Hogensön. Är detta fel?
Och att Nils Nilsson Smid är son till Nils Nilsson Lille. Smids hustru Bengta Jönsdr f i Loshult är dotterdotter till min ana Peder ”Lillen”  Björnsson. Även dessa ska komna från Peder Hogensön genom sonen Björn Pedersson
Namnet Agda har även en av ”Lillen” Björnssons barn.
Häls
Ingrid

2003-02-04, 09:10
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
I den mån Sissa nämns med något slags efternamn i källorna, så är det bara Eriksdotter som förekommer.
När Per dör nämns han med efternamnet Nilsson; när hustrun dör kallas han Eriksson.
I den mån Nils Raffn nämns med något patronymikon så är det Nilsson som gäller. (I hans fall så kvarstår dock frågan om han är identisk med Nils Eriksson i Slähult, nämnd i skötebrevet 1643. De flesta verkar vara övertygade om det, men det finns lite obesvarade frågor fortfarande. Bl.a. så gifter sig en sonson till Per Nilsson/Eriksson med en dotterdotter till Nils Raffn den 29 jan 1688, och det utan att det nämns något om att de skulle vara 3-männingar.)
Sammantaget så KAN Per ha kallats Nilsson av misstag. Men Nils Raffn kallas också Nilsson när han dör, så OM de verkligen är bröder så är det nog troligt att fadern verkligen hette Nils i förnamn; att det skulle bli fel efternamn på TVÅ stycken i samma syskonskara är inte särskilt troligt. Därav osäkerheten i fråga om att kalla Sissa för Nilsdotter.  
Frågan har däremot dykt upp om Eriksson i Slähult, vilken tidigare bodde och ägde i Marestorp, inte egentligen är den Erik Persson som fanns i Marestorp åtminstone 1584 och 1596. (Han utpekas ofta som son till just Per Håkansson.)  
En tänkbar indikation på att så kan ha varit fallet, är notisen i Helsingborgs Lensregenskaber 1/5 1610 - 30/4 1611 (under Glimmagger Aatting!): Aff tingidt Peder Erick?enn i sleolldt, paa hanns Sönns Wegne for ho?bonndhold for j fde Jord i Hiöalldt    viij dlr. Denna notis kan ge lite ledning i fallet om vi tänker oss att den som skrev antingen blandade om för- och efternamn på den som betalade, eller sammanblandade faderns och sonens namn. Men även denna förutsättning är ju en hypotes.
 
Sjöblom har vid släkterna som utgår från dels Per Nilsson/Eriksson, Höghult, och dels Björn Persson, Marestorp, skrivit Möjligen samma släkt som  och sen numret på den andra av dessa 2 släkter. Vid den ena av dessa släkter har han sedan strukit Möjligen och ändrat samma till Samma. Han redogör inte för vad som har lett honom till denna slutsats, men vi har inte funnit något som ens antyder att han skulle ha sett skötebrevet från 1643. Vi ska rota vidare.  
 
Elna Persdotter - Erikssons hustru - nämns så vitt jag vet aldrig med det efternamnet, utan det är förmodligen bara något hon fått sig tilldelat av den eller de som har gjort kopplingen att hon skulle vara dotter till PH. Så det är högst osäkert om den kopplingen föreligger.
 
Att någon kallas Lille[n] kan ju ha lite olika orsaker. Det kan ju bero på storlek eller ålder, och det kan vara i förhållande till något syskon eller till någon annan i samma by. När det rör sig om ålder så används många gånger uttrycket den yngre.
 
Namnet Agda är intressant. I Osby och Loshult så verkar det förekomma främst bland ättlingar till Per Håkansson och till Jep Andersson, Åbrolla. Därför är det ju lite bestickande att även Nils Raffn hade en dotter med detta namn...
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-04, 20:12
Svar #16

Ingrid Nielsen

Hej Mikael
Jag har också sett en uppgift om att Peder Hogensön skulle ha en son vid namn Erik som först var gårdman i Marestorp 1574-96, och sedan i Lindhult, Stenbrohult sn. Hustru Elsa Mogensdr f i Lindhult.  
Sonen Mogens Eriksson gifte sig med änkan Elna Jonsdr  f i Östanböke, tid gift i Marestorp m Bengt.
När Mogens dotter Kirstin föds 1648 är Peder Eriksson i  Höghult fadder.  
Jag tror det var 2002 i Virestad ,sett att de har haft en Erik Månsson som fader till Mogens Eriksson, så nu har jag blivit förvillad, av Erikssons i Slähult och Marestorp.
Hälsningar
Ingrid

2003-02-05, 07:59
Svar #17

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Ja, som jag nämnde redan då så framgår det tydligt av domboken (jag får väl ta och prestera datum och annat i morgon för att identifiera målet) att Måns Eriksson var s t Erik Månsson o h h Elsa i Lindhult, Stenbrohult. Men hustrun var född i Stolparöd, Glimåkra. (Förste mannen ska ha hetat Jonsson i efternamn.)
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-05, 14:29
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag har tidigare under Osby, söndag den 4 juni 2000 kl. 17.02, nämnt om en Niels Legger Vdj Slleoldtt. Efter att ha tittat direkt i mikrofilmen ber jag att få ta tillbaka det; bynamnet är Elleoldtt.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-06, 18:39
Svar #19

Ingrid Nielsen

Hej
 
Jag har lite svårt att bestämma i vilken socken jag ska sätta in detta, då det berör 3 socknar. Det får bli Osby då det berör Peder Pederssons i Hönjarums familj. Hoppas det blir ett godkänt val.
 
Såg en insändareav Kulldorff  av den 20 sept 2001 i Osby, som handlade om Sissa Eriksdr i Hönjarum. Det innehöll uppgifter från Kristianstad Rådhusrätt. Där fanns fyra bröder till Peder Pedersson i Hönjarum uppräknade. Samma dag undrar Malm om han förstått rätt att brodern Nils Persson skulle vara fader till Gråherarna.
Jag har sett en uppgift i Örkened att i mantal? 1630 ska finnas Nils Truedsson i Edema med söner Lars, Bengt och Åke. Men den länsman Bengt jag letar efter sägs vara f ca 1640.
I jordeboken 1624 och 1629 Örkened finns de inte med.
I jordeboken 1649 Edema står det Nils Truedsson, Laurits Nilsson länsman 1658-73 och Bengt Nilsson 1680-84. Det har väl inte varit två länsmän Bengt Nilsson. Eller om de haft gård i Kilinge samtidigt med Edema och att faderns efternamn i så fall skulle vara fel i jordeboken.  
I mantal 1658 och 1664 står Lars i Edema som länsman  och från 1671 Bengt.
Efter 1649 finns inte Niels Truedsson med längre. 1681 står det salig Åkes Inger, så han är tydligen död mellan 1674 och 1681.  
 
I boken Ur det fördolda finns en lista över dem som omtalats i samband med kretsen runt Ugleherarna och där finns nämnt i samma stycke bl a Bengt Nilsson i Kilinge och Gråe Bengt i Kilinge, Örkened, samt Harald i Glimåkra. Nu finns ju inte Kilinge i Örkened men han hade möjligen flyttat till Edema fr Kilinge.  
1677 förekom tillslag mot svenska officersboställe i Göinge, hos överstelöjt Joen Tufvesson Hökeflyckts gård i Hemlinge och ryttmästare Nils Håkansson Trolles gård i Strönhult, som ledare för detta parti omtalas länsman Bengt Nilsson i Kilinge och Bengts broder Harald Nilsson i Glimåkra och Lars Joensson i Mossaröd Osby. Även detta ur boken.
 
22/2 1684 e o ting i Knisslinge
Nämndeman vid tinget Bengt Nilsson Edema bl a  
Tillspordes Per Månsson vad han fick den tid ryttaren Johan Kock blev ihjälskjuten i Hägghulta hage i Örkened sn och vem det gjort
Svarade han sig bekommit en skjorta på sin part men vet icke vem gärningen gjorde och dessa med nämligen Bengt Nilsson i Kilinge, Eriksson och flere till 60 man men vill ingen mer namngiva
 
Det låter som det var två gubbar. Nu ska man väl inte tro allt som står i böcker,men det verkar lite knepigt
mvh
Ingrid

2003-02-07, 18:13
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Målet som jag nämnde här ovan onsdagen den 5 febr 2003 kl. 07.59 har jag lagt in under Stenbrohult, så att det hamnar rätt.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-07, 18:15
Svar #21

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil

2003-02-24, 11:29
Svar #22

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej!
 
I ett inlägg jag gjorde för några månader sedan (Småland: Virestad, 9 dec 2002) nämnde jag att Niclas Rosenbalck m.h.a. fadderuppgift kommit fram till att Sven Bengtssons i Östanböke, Loshult (f 1594 i Bengtstorp, Virestad. D 1668 i Lindhult, Loshult) hustru Inger Trulsdotter (f 1586. D 1687 i Lindhult) skulle varit född i Kälsved, Osby. Grunden är, att hon den 21/1 1649 bar Anders Trulssons (f 1605 i Kälsved. D 1666 i Kälsved) dotter Bengta till dopet + att Ingers och Anders' föräldrar har samma förnamn.  
Jag har nu funnit att de förmodligen i viss mån var lite släkt på ytterligare ett sätt, om än mer avlägset. Anders Trulssons hustru, Märta Månsdotter (f 1610 i Kjellstorp, Loshult. D 1679 i Kälsved) var dotter till Måns och Agda enligt dödsnotisen. Denne Måns bör vara identisk med den Måns Bengtsson i Kälsved som hade barnen Sone och Märit, och som han nämns tillsammans med andra Bengts-barn som kommer från Bengtstorp, Virestad, så är han förmodligen bror till dessa.
Summering: Förutom att vara faster till lilla Bengta, så var Inger Trulsdotter förmodligen också morfars svägerska till henne.  
(En annan ingift bland Bengts-barnen -- Harald Sonesson, Gråshult, Loshult (f 1593 i Gråshult. D 1674 i Gråshult), g m Bengta Bengtsdotter (f 1587 i Bengtstorp. D 1672 i Gråshult) -- var fadder när Anders Trulssons nästa dotter, Agda, döptes 18/9 1653. Han var alltså morfars svåger till barnet.)
Anm.: Det är ju lite tunnsått med folk i släktleden så tidigt, så det är ju ingen omöjlighet att de även är släkt på annat håll.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-04-26, 18:53
Svar #23

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej !
Jag undrar om någon har några uppgifter om födelseort och möjliga föräldrar till nedan nämda familj.
Per Jönsson Skräddare (Peder Jensön Skredder) f ca 1618/19 död 1659, begr. 13/4 i Åbrölla, Osby 40 år gammal. Föräldar var Jöns och Pernilla.
Han var gift med Kerstin Olufsdotter f ca 1619, död 1648, begr 29/11 29 år i Grimmekulla, Osby.
Hennes föräldrar var Oluf och Elna.
Jag har hittat en Oluff Svendsön i Haslerup, Osby  
död 1655 Januari 68 år gammal, som var gift med  
en Elna, de var gifta i 41 år och fick 6 barn.  
Men det finns säkert fler möjliga föräldrar, och jag vet inte om de verkligen är födda i Osby socken heller vilket gör det lite knepigare.
Per Jönsson Skräddare och Kerstin Olufsdotter fick en dotter, Kerstin 1648, döpt 3/12 i Grimmekulla, Osby, död 1706 16/2 Bohult, Loshult.
Hon var gift med Jon Larsson Liden (f ca 1644 Bohult, död 1684 Bohult, Loshult).
Per Jönsson Skräddare gifte om sig 1654 Dn 5p Trin med Gunilla Frostensdotter (död 1695 6/4).
Hoppas någon har någon ledtråd att jobba vidare på.
 
Hälsningar  
Tony

2003-04-28, 08:19
Svar #24

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Av de två Pernillor som jag har inmatade och som har varit gifta med en Jöns (en i Gråshult och en i Kyrke-Loshult, båda Loshult) är säkert i båda fallen åtminstone en generation för gamla.  
Däremot finns det en annan kandidat:
Pernilla Persdotter, f i Grimmekulla. D 1673, 84 år gammal. Per Jönsson Skräddare skulle kunna vara resultatet av hennes utomäktenskapliga sex (som omnämns i dödsnotisen). En möjlig lösning.
 
Hälsningar, Mikael

2003-04-28, 10:49
Svar #25

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Tony!
 
Jag finner ytterligare belägg för min teori när jag kollar hos vilka han och hans hustrur har varit fadder. Påfallande ofta har det rört sig om att han varit fadder åt barnbarn till syskon till den nämnda Pernilla Persdotter, dvs. åt sina kusiners barn enligt teorin.  
Man kan möjligen förvillas lite av att flera av dessa kusiner hette Frostensson/-dotter, och kanske tro att de är syskon till Gunnel/Gunilla. Men de är barn till Frosten Persson ohh Anna i Grimmekulla, medan Gunnel var dotter till Frosten ohh Bolla Trulsdotter i Osby. (Ena gången 1656 när Gunnel var fadder så var det åt ett barn till sin bror.)
 
Hälsningar, Mikael

2003-04-28, 20:12
Svar #26

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej Mikael !!
Det var en mycket intressant ledtråd du hittade.
Det är ganska längesen jag hade mickrokorten för Osby hemma, men jag kom ihåg att jag körde fast på dessa personer, och sen har det bara blivit liggande.
Men nu har jag fått lite mer att gå på, och ska beställa hem korten igen.
Jag bugar och tackar
Hälsningar
Tony

2003-04-29, 09:34
Svar #27

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Om du vill ha referenser till vilka år eller datum jag hittat Per Jönsson Skräddare eller någon av hans hustrur som fadder så säg till -- det kan ju vara lite jobbigt att leta igenom alla födslar även om det inte rör sig om så många år.
En sak som jag glömde fråga dig: Varifrån har du att 1:a hustrun Kerstin Olofsdotter bodde i Grimmekulla när hon dog? Det står ju inget om det i dödboken. Är det pga att Per Skräddare nämns där det året när han var fadder?
 
Hälsningar, Mikael

2003-04-29, 19:28
Svar #28

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Mikael !
 
Om du har referenserna uppskrivet, och har tid och lust att stansa in uppgifterna, så tar jag gärna emot det.
Jag är inte så haj ännu på att läsa den gamla handstilen så det underlättar ju en hel del.
Hustrun Kerstin placerade jag i Grimmekulla för att deras dotter var född i Grimmekulla och döptes 3/12, hustrun begravdes några dagar innan, den 29/11.
Det var nog så jag resonerade.
 
Hälsningar
Tony

2003-04-30, 13:26
Svar #29

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Problemet med ditt resonemang för att placera hustrun Kerstin i Grimmekulla vid tiden för hennes död, eller att säga att dottern Kerstin föddes i Grimmekulla är att de inte nämns där i dödsnotisen respektive födelsenotisen. Det närmaste en ortsbestämmelse som jag kan finna är att Per Skräddare i Grimmekulla nämns som fadder 24/9 1748, vilket gör det troligt att dottern föddes där och att hustrun dog där.
 
Utöver ovannämnda tillfälle så nämns han eller hustrun följande datum som fadder:
15/8 1652
25/11 1655
6/1 1656
29/6 1656
21/12 1656
12/4 1657
16/1 1659
(Per Jönsson, 14/11 1647, är troligen inte han)
 
Hälsningar,
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna