ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mormor 50% Ashkenazi, var kommer det ifrån?  (läst 908 gånger)

2021-05-14, 13:27
läst 908 gånger

Utloggad Isa Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-05-14, 19:33
    • Visa profil
Hej! Jag har precis fått min mormors resultat på 23&me (och också laddat upp på MyHeritage och FamilyTreeDNA) och det visar sig att hon är exakt 50.0% Ashkenazi-judisk och 50.0% Skandinav (Sverige (Skåne) + Danmark). Hon förstår inte ALLS hur detta kan komma sig, då hon "vet" att hela hennes släkt är svensk - jag har hennes släktträd på ancestry och det är mycket riktigt fullt av Svenska namn.

Mormors mamma är jag ganska säker på inte är judisk, men vi har beställt ett DNA-test till mormors halvbror (via deras mamma) för att utesluta henne helt. Jag har sett bilder på hennes pappa men det är svårt att säga om de är lika eller inte... han är onekligen lik sin egen far dock, så att han skulle vara adopterad eller så känns inte möjligt. Min tanke är nu att hennes pappa och hennes biologiska pappa kanske inte är samma person.

Mormor tillverkades sensommaren/hösten 1945 och hennes mamma höll till i Helsingborgsområdet. Jag har hittat EN Svensk släkting via MyHeritage som jag försöker få information av - troligen är denne min mormors kusinbarn, alltså barnbarn till min mormors judiske förälders syskon. Jag håller verkligen tummarna på att jag kan få fram lite information där, men det är svårt att säga.

Har någon tips på andra sätt att gå till väga på för att hitta information? Mormor har en massa Ashkenazijudiska 3:rd cousins i USA, men jag har mailat med en del av dem och de har ingen aning om någon släkting som har varit i Sverige vid den angivna tiden.

En till fråga: När resultatet är så otroligt perfekt delat på mitten (50,0%+50.0%), är det då tydligt att det är ENA föräldern som är judisk, eller kan det vara fördelat på andra sätt som t.ex., 25% + 25%, eller t.ex., 12,5% + 37,5%?

Mvh
Isa

2021-05-14, 14:36
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:53
    • Visa profil
Ja, det är väl ganska uppenbart att din mormors mor hade ihop det med en jude 1945  ;D Jag tror det var en hel del judar som var i Sverige vid den tiden, på grund av kriget. Din mormor verkar ju ha blivit till ungefär när kriget slutade, så han kanske lämnade landet snart efter det hände.

2021-05-14, 18:53
Svar #2

Utloggad Isa Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-05-14, 19:33
    • Visa profil
Ja precis, det är det jag utgår ifrån. Det märkliga var dock att det var en vårdnadstvist mellan min mormors föräldrar angående om vem som skulle "få" henne. Märkligt att mormors mamma inte tog upp argumentet att han inte var den biologiska pappan (?). 

Frågan är var jag kan börja leta. Kan synagogor eller Judiska föreningar ha information kanske? Någon som vet var det finns större möjligheter eller är det helt enkelt att kontakta allt som finns?

2021-05-14, 19:27
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:53
    • Visa profil
Jag tror det enklaste är att gå via de där få DNA-träffarna du fått, speciellt den där svenske. När du vet vilken judisk familj det handlar om är det mycket enklare att leta upp kandidater i de register som kanske finns. Jag vet inte hur mycket som är öppet för allmänheten av så nytt material.

2023-11-27, 20:59
Svar #4

Utloggad Michaela Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 17:25
    • Visa profil
Hej! Hur har det gått? Har också fått veta att jag har ashkenazi DNA, men från en släkting betydligt längre bak i tiden. Oavsett så är det väldigt intressant att få veta!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna