ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tulljagsbåtsman  (läst 643 gånger)

2021-05-12, 01:14
läst 643 gånger

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 02:27
    • Visa profil
Hittade ett yrke som min förfader hade Tulljagsbåtsman som yrke. Jag vet inte om det stavas rätt? Har försökt att googla efter det men jag hittade inte. Vidare är jag nyfiken på vad "tulljagsbåtsman" har för sin arbetsuppgift?

Tack på förhand!

// Erika

2021-05-12, 12:54
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Erika, det bör vara tulljaktbåtsman som avses.
Kustbevakningen ingick som en del av Tullverket fram till 1988. Bevakning av gränserna för att hindra att personer olovligt tog sig in i landet var en av Tullverkets uppgifter.
Gränsbevakningen skedde längs landgränserna och kustbevakningen till sjöss. Bevakning och bekämpning av smuggling till sjöss bedrevs förr av seglande tulljakter längs kusterna. En jaktbåtsman var en av de lägsta graderna på tullbesättningen ombord på tulljakterna. /Hans

2021-05-12, 14:29
Svar #2

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 02:27
    • Visa profil
Hans, tack för svaret!

Jag har misstänkt att det måste vara tulljaktsbåtsman och jag har googlat efter det men jag fick inget svar. Jag var lite osäker hur jag uppfattar rätt stavning vad som det står i husförhörsboken. Det ser ut som typ "tulljagsbåtsman". 

Tack för informationen om yrket!

Vet du vart man kan hitta någon hemsida eller likadan där man kan se olika yrke under åren när det gäller släktforskning? Jag har också försökt att googla efter det men jag fick inget svar heller.

Ett stort TACK igen!  :)

// Erika

2021-05-12, 15:33
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag har en sån sida på min webbsajt, se http://www.hhogman.se/yrkestitlar.htm
/Hans

2021-05-12, 17:03
Svar #4

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 02:27
    • Visa profil
Tack för länken! :)

//Erika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna