ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kabb  (läst 263 gånger)

2021-05-11, 17:49
läst 263 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Jag letar efter bakgrunden till en Catharina Kabb, född ca 1785 på okänd ort och gift 1787-09-09 med stånddrabanten vid Svea Livgarde Johan Petter Asp (*ca 1754 med likaledes okänd bakgrund). Catharina benämns piga vid giftermålet.  I mina försök att hitta  Catharinas familj har jag funnit att det föds en namne till henne i Gävle 1729-12-12 med föräldrar Petter Kabb & Anna.
Något som vet något mer om denna familj?
Är det en enda familj eller flera? Namnet verkar förekomma i Tyskland men jag har aldrig sett det tidigare i Sverige.

2022-02-20, 08:53
Svar #1

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Har noterat att jag givit Catharina fel födelseår.
Hon bör efter beräkning från hennes död ha varit född någon gång 1757-59.
Det föds en Catharina i Film i Uppland 1751 som skulle kunna stämma om någon räknat väldigt fel i kyrkböckerna eller missat en 1:a för en 7:a. I Film föds också en Stina Kabb 1760 och en dopfadder till Catharinas barn är en pig Stina Kabb.
Det finns även Kabb i Gävle. Samma släkt?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna