ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05  (läst 4280 gånger)

2000-05-08, 21:41
läst 4280 gånger

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Per-Olof!
Har kollat i Osby C:4. Ser inget flickebarn Helena Bengtsdotter f 17/1 1782 i Osby. Vad har du för andra uppgifter om henne?
 
Hälsningar
 
Torbjörn Malm

2000-05-09, 18:43
Svar #1

Per-Olof Granqvist (Bjoerne)

Hej, Torbjörn och tack (även betr Lönsboda)
Jag har inte mycket om Helena Bengtsdotter - det är fråga om en sidolinje, som jag inte sysslat mycket med.
Men i alla fall. Hon var gift med Magnus Bengtsson, f 25/7 1811 i Vislanda. De båda hade åtminstone ett barn, dottern Inger Månsdotter, född 13/9 1835 i Tranevik (Obs Månsdotter), d 1909.
Inger var gift med Bengt Lartsson f 13/11 1825 i Simontorp, d 1870. Deras son Lars Bengtsson, f 13/11 (också) 1866 i Blankhult, var gift med Bengta Håkansdotter, f 19/10 1862 i Aplahult. Dessa bådas dotter, Jenny Larsson, f 6/10 1903 i Bösakulla, d 1977-09-06 var gift med Karl Persson, yngste son till Per Persson som är första namn under Probanden Annie Persson (min mor)- se min hemsida  http://home.swipnet.se/~w-87143
Bästa hälsningar
Per-Olof

2000-05-24, 18:18
Svar #2

Gullmaj Sandberg

Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig finna dödsdatum på Gustava Magdalena Forsander född 1792 03 28 i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Gift med Olof Ågren f 1793 01 07 i Ronneby. De flyttade till Kjelsved, Trekanten 1834. På fischkortet OSBY A1:6 4/9 sid 304 står en anteckning i kanten borttagen på Gustava. Jag kan inte finna henne i dödsböckerna. Nu hoppas jag någon kan hjälpa mig.
MVH
Gullmaj

2000-05-25, 13:44
Svar #3

Utloggad Mats Palmér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-07-04, 20:52
    • Visa profil
Moster Lina
Min farmors mor hade tre systrar som bosatte sig i Ousby. De var alla födda i Bergunda utanför Växjö.
Lina (född omkring 1850) gifte sig med Danielsson.  
Emma gifte sig med Olsson. En av deras söner köpte ett hus i Osby vid sin återkomst från Amerikat. Här bosatte sig hela familjen. Huset kallades Villa Solvik och kunde ses från stambanan.
Johanna hade sonen John Swenson. Denne flyttade till Växjö.
Kanske är det någon som minns eller kan ge tips
hur jag skall leta vidare.
Vänliga hälsningar
Mats Palmér

2000-05-26, 00:06
Svar #4

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
MANTALSLÄNGD 1659, OSBY SOCKEN, s656-661
 
Noter: Ett + indikerar svårläst bokstav.
 
Malsholt: Suend Bendtzen, hustrun, Jens Andersen, Anders Börgesen, hustrun,  
_ Mogens Bendtzen, hustrun, Thue Escheldsen, hustrun, Terckild Madzen, hustrun,  
_ Trud Ollufdatter, Truels Jensen, Matt+s Jensen, Joen Jöensen;
Sibberup: Peder Aagesen, hustrun, Jeppe Jönsen, Jöns Jönsen, hustrun, Niels Jönsen, hustrun,  
_ Peer Nielsen, hustrun, Per Suendzen, Troels Suendzens hustru, Jens Nielsen, hustrun,  
_ Joen Suendsens hustru, Mogens Nielsen, hustrun, Suend Joensen, Tröels Nielsen, hustrun,  
_ Peer Nielsen, Suend Bendtzen
Hassleröd: Heming Knudzen, hustrun, Suend Peersen, Truels Andrsen, hustrun,  
_ Peer Lauridzen, hustrun, Suend Persen, Peer Suendzen, Mogens Thuesen, hustrun,  
_ Nieclaus Suendzen, Peer Thuesen, hustrun, Thue Peersen, hustrun, Steen Thuesen
Gulerup: Waldemar Lasen, Suend Waldemarsen, hustrun, Suend Peersen, hustrun,  
_ Michel Mattiasen, hustrun, Niels Peersen, hustrun, Niels Jepsen, Peer Thuesen, hustrun,  
_ Troels Andersen, hustrun, Niels Andersen, hustrun, Pernille Andersdatter
Brunkelstrup: Swend Terckelsen, hustrun, Suend Tordsen, hustrun, Lasse Terckeldsen, hustrun,  
_ Truels Niglausens hustru, Jens Truelsen, Niels Joensen, hustrun, Niels Terckelsen, hustrun,
_ Niels Erlandsen, Peer Truelsen, Thruels Peersen, hustrun, Bengt Peersen, Bengt Thruelsen,  
_ Niels Joensen, Torckel Nielsen
Nyboigdetorp: Gamel Nielsens hustru, Bengt Jensens hustru, Mogens Mogensen
Eretal: Bengt Mattiesen, hustrun, Suend Nielsen, Thruels Lauridzen, hustrun, Peer Suendzen
Simnentorp: Joen Joensen, hustrun, Joen Jensen, hustrun, Ollluf Jensen, hustrun,  
_ Lasse Truelsen, hustrun, Lauridz Hansen
Kiersebrönne: Joen Jensens hustru,  
Wester Hylten: Peer Ollsen, hustrun, Mogens Pellesen
Suansshalss: Kiersten Tordsen, hustrun, Folquar Jensen, hustrun, Jens Mogensen, hustrun,  
_ Mattias Nielsen, hustrun, Anders Joensen, Truels Truelsen, Hackan Escheldsen, hustrun
Holmböe: Joen Truelsen, Truels Waldemarsen, Haagen J+nsen, hustrun, Jens Mattiesen, hustrun,
_ Suend Suendzen, Joen Mattiesen
Holma: Joen Mattiesen, hustrun, Truels Mattiesen, Peer Matteesen, Jeppe Peersen,  
_ Sohne Suendsen, Anders Suendzen
Boerup: Ormar Suendzen, hustrun, Jöese Suendzen, Pernille Suensdatter, Pernille Ormersdatter
Joenstörp: Oluf Mogens qunde, Suend Truedsens hustru, Mogens Peersen, hustrun
Röene: Mogens Olofsen, hustrun, Håekan Mogensen, hustrun, Carl Peersen, Niels Hansen
Relschouf: Jens Thuesen, hustrun, Thue Jensens hustru, Sohne Mogensen, hustrun
Wigenstorp: Rasmus Gamelsen, hustrun, Jens Escheldsens hustru, Blanting Mogensen
Kiellswed: Anders Truelsen, hustrun, Mogens Lassen, hustrun, Oluf Jensen, hustrun,  
_ Truels Andersen, Jens Peersen, Mogens Jensens hustru, Oluf Nielsen
GundeEnge: Söhne Bertelsen, hustrun, Michel Joensen, Tu+e Joensen,  
Ossby: Anders Jensen, hustrun, Jens Nielsen, Lund Sohnesen, Suend Söhnesen, hustrun,  
_ Swen Sönnesen, Niels Truelsen, hustrun, Joen Fröstensen, hustrun, Bodel Waldemarsen,  
_ Frosten Peer, hustrun, Mogens Jensen, hustrun, Fål+wer Peersen, Suend Andersen, hustrun,  
_ Sönne Suendsen, hustrun, Torsten Jensen, Manne Nielsen, hustrun, Anders Nielsen,  
_ Niels Nielsen, Biörn Nielsen
Ebberup: Pelle Jensen, hustrun, Söhne Ollsen, hustrun, Giertrude Sönnesdatter
Dubberup: Biörn Persen, Truels Nielsen, Niels Nielsen, hustrun
Hönningerum: Suend Jensen och hustru, Bengt Jensen, Truels Sönnesen, hustrun, Olluf Mattiesen,
_ Törckel Suensen, Peer Persen, hustrun, Truels Peersen, hustrun, Escheld Ericksen,  
_ Truind Jensdatter
Westre Gundestrup: Niels Mogensen, Åeke Nielsen, Biörn Peersen, Kiersten Biörnsdotter
Östre Ginestorp: Torckel Ollsen, hustrun, Erick Andersen, Niels Peersen, hustrun,
_ Niels Mattiesen, hustrun, Tuue Eriksen, Truels Peersen, hustrun, Truels Harrildsen,
_ Truels Mattiesen
Hullingerödztorp: Erick Suendsen, Niels Aagesen, Anders Ericksen, Inger Aagesdatter
Bögeschouf: Bengt Andersen, hustrun, Kiersten Orridsdatter
Östre Hylten: Håeken Suendsen, hustrun
Museröd+: Biörn Bendtsen, hustrun, Suend Bendtsen, Peer Mogensen, hustrun,
_ Joen Mogensen, hustrun, Kiersten Suensdatter, Biörn Suendsen, hustrun
Siöeschouf: Truels Joensen, hustrun, Clemed Suendzen, hustrun, Jeppe Jensen, Suend Jepsen
West Kulat: Sönne Peersen, hustrun, Truels Ingemandsen, hustrun
Öst Kullat: Suend Madzen, hustrun, Mogens Nielsen, hustrun, Mogens Truelsen
Westre Kallet: Steen Niglausen, hustrun, Jens Suendsen, hustrun, Truels Jensen,  
_ Sönne Jenss hustru, Sonne Jensen ib+, Birgette Hackensdotter, Jens Jensen
Östre Kallet: Truels Bendzen, Thuue Bendzen, hustrun, Suend Nielsen, Sidse Trundzdatter,
_ Peer Börgesen, Johanne Peersdatter, Johanne Börgesdatter, Bengt Söhnesen, hustrun,  
_ Bendt Nielsen, hustrun
Marckelunde: Jens Mogensen, hustrun, Joen Truelsen, Truels Thuuesen, hustrun,  
_ Suend Mogensen, hustrun, Thuue Suendsen, hustrun, Mogens Jensen, hustrun, Gunild Peers,
_ Lund Gammelsens hustru
Olofstorp: Peer Nielsen, hustrun, Swend Aagesen
Roogerödh+: Peer Hansen, hustrun, Jens Waldemarsen
Gylskulle: Jens Swendsen, Bodel Sk++magers hustru
Segudzlycke: Swend Bengtsen, Gammel Jensen
Bögebierg: Frosten Mogensen, hustrun, Michel Jensen, Niels Truelsen, Bodel Jepsen, hustrun,
_ Jens Aagesen
Sleeholt: Niels Rafn, hustrun, Oluf Jönsen, Niels Suendsen, Joen Waldemarsen, hustrun,
_ Niglaus Ollufsen, Anders Nielsen, Kiersten Nielsdatter
Lindholt: Olluf Jepsen, hustrun, Lauridtz Gammelsen, hustrun
Torelycke: Niels Jepsen, hustrun, Lasse Nielsen, hustrun, Niels Nielsen
Hamserup: Bengt Joensen, hustrun, Mogens Adzersen, hustrun, Jens Andersens hustru,
_ Mogens Jepsen, Joen Thuesen, hustrun, Falquar Jensen, Suend Suendsen
Abrölle: Anders Jepsen, hustrun, Tröels Jensen, Aageta Tröelses, Suend Nielsen
Glabholt: Olluf Bertelsens hustru, Anders Aagesen
Hackeboe: Peer Jensen, hustrun
Mörkholt: Jens Jensen, hustrun, Niels Ollufsen, hustrun, Jens Peersen, Olluf Jensen,
_ Niels Andersen
Halleboe: Joen Peersen, hustrun
Grimmekulle: Hans Aagesen, Bodel Fröstesen, Jysse Laursen
Refuekulle: Peer Frostensen, hustrun
Gylmyre: Jens Thuesen, Niels Thuesen, Oluf Jensen
Egered: Peer Andersen, Boeld Persdatter
Suensstörp: Mattes Suensen, Laurich Peersen, Jens Suendsen, Aage Jepsen, Joen Aagesen,
_ Olluf Suendzen,  Clemed Nielsens hustru, Thue Ollufsen, Pernille Clemedzdotter, Olluf Jensen,
_ Peer Ollsen, Truels Ollsen, Jens Nielsen, hustrun, Niels Jensen
Ainshult: Peer Jepsens hustru, Niels Lauridzen, Jens Nielsen, Tröels Nielsen, Suend Andersen
 
Totalt 403 personer var tvugna att betala mantalsskatt.

2000-05-27, 11:10
Svar #5

Utloggad Marcus Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-01-18, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Min fffmff Ola Johansson föddes i Osby 1779, han flyttade innan 1815 till Kviinge där han gifte sig med Malena Jeppesdotter (f. 1783-01-14) och sonen Jeppe föddes 1815-03-16. Ola dog i Emmislöv 1858-03-10.
 
Vet någon något om Ola Johanssons och hans hustrus anor skulle jag varmt uppskatta all hjälp.
 
Med vänlig hälsning
 
Marcus Borg
Trollhättan

2000-06-03, 02:04
Svar #6

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Nils Nilsson Rafn i Slähult, Osby
 
Tack Ulla (Loshult 6-8/2), Anders (Loshult 6-8/2) och Mikael (Loshult 13/4) för intressanta inlägg om Nils Nilsson Rafn. Kunde vara intressant att försöka samla all relevant information. Här är några små bidrag:
 
1. Enligt dödsnotisen 1673 hade Lille Nils Nilsson fem barn i första äktenskapet med Elna, varav endast en fortfarande var i livet. Eftersom Lille Nils Nilssons son Peder Nilsson i Sibbarp inte dog förrän 1675 bör alla andra ha dött före 1673, och det stämmer inte in på Nils Rafn som dog 1682. Detta är då ytterliggare en indikation på att Nils Rafn ej var son till Lille Nils, förutom det som angetts av Anders och Mikael ovan.  
 
2. Enligt Lundbergs tes var Nils Rafn bror till Peder Nilsson Eriksson i Höyalt och Sissa Nilsdotter  Eriksdotter i Hönjarum. För två av barnen till Nils Rafn och hans hustru Bengta Trulsdotter har vi har uppgifter om deras faddrar, för Nils född 1648 och för Citze född 1650. Dessa bars till dopet av:
 
1648: Else, Peder Pederssons hustru i Hönjarum  [Peder är son till Sissa Nilsdotter Eriksdotter]
1650: Kirstine Trulsdotter i Holmö [syster till Nils Rafns hustru Bengta Trulsdotter]
 
Faddrar var, 1648:
Truls Pedersson i Hönjarum [son till Sissa Nilsdotter Eriksdotter]
Björn Pedersson i Höyalt [son till Peder Nilsson Eriksson]
Bolle Waldemarsdotter i Slähult [granne, samt kusin till Nils Rafns hustru Bengta]
Elna Lassdotter i Killeboda
1650:
Peder Pedersson i Hönjarum [son till Sissa Nilsdotter Eriksdotter]
Jöns i Mörkhult
Bolle Waldemarsdotter i Slähult [granne, samt kusin till Nils Rafns hustru Bengta]
Lisebeth Hansdotter i Osby
 
Jöns i Mörkhult syftar antagligen på Jöns Pedersson (c1592-1676), som var född i Halleboda, moder Hanna, och gift med Bengta Gammelsdotter (c1581-1653), född i Boarp, moder Lucie. Något tänkbart släktskap har jag inte hittat med varken Nils Rafn eller hustrun Bengta Trulsdotter. (Bengta Gammelsdotter som kusin till Sissa Nilsdotter Eriksdotters svärson är lite väl långsökt.) Jöns i Mörkhult skulle också kunna syfta på Jöns Jönsson som gifte sig 1653 med Nils Rafns dotter Elna, och där finns det då givetvis inte något nära biologiskt släktskap.  
 
Något tänkbart nära släktskap har jag heller ej hittat med Lisebeth Hansdotter, som var dotter till klockaren, förutom att hennes farmor hetter Nilsdotter (född c1560-80), och alltså hade samma patronymikon som  Nils Nilsson Rafn.  
 
Någon Loshultsexpert kan kanske studera tänkbara släktskap med Elna Lassdotter i Killeboda.
 
Så, av totalt 10 gudmöderskap/fadderskap var 3 släkt på hustruns sida, 4 nära släkt med Nils Rafn om vi godtar Lundbergs resonemang, 2 antagligen inte släkt alls, och 1 fortfarande outforskad. Barnens faddrar styrker alltså Lundgrens tes att Nils Nilsson Rafn, Peder Nilsson Eriksson och Sissa Nilsdotter Eriksdotter var syskon, eller åtminstone nära släkt på annat sätt.  
 
3. En Nils Persson Eriksson från Olastorp gifter sig i Osby 1689 med Bente Jönsdotter. Denne Nils är dotterson till Nils Rafn, och alltså ytterliggare en familjemedlem som burit Eriksson som släktnamn.
 
4. Det var inte ovanligt med 20-25 års ålderskilnad mellan helsyskon, och då många barn dog unga, tycker jag inte det finns något som talar emot att Nils Rafn, Sissa i Hönjarum och Peder i Höyalt var syskon. Vi vet att Nils Nilsson Rafn bodde i Slähult 1643 och att hans son och dotterson kallas Eriksson, och då drar jag liksom Lundberg slutsatsen att det är han som är den Nils Nilsson Eriksson i Slähult som 1643 nämns som bror till Sissa och Peder. Det är dock rätt att som Mikael föra fram andra möjligheter för granskning. Det vill säga, fanns det kanske två olika Nils Nilsson Eriksson i Slähult vid den aktuella tiden, och att Nils Nilsson (Eriksson) Rafn var son till en äldre Nils Nilsson Eriksson som även han bodde i Slähult 1643, men som dött senast 1646? Går det att finna spår efter en sådan äldre Nils i Slähult? För att belysa den frågan kunde vi försöka kartlägga alla Nils som bott i Slähult:
 
OSBY KYRKOBOK
Nils, gm Bente, bodde c1585 i Slähult, far till Lille Nils
Nils, gm Kirstine, bodde c1603 i Slähult, far till Else Nilsdotter (fc1603, d1667 i Bökeberga)
 Lille Nils Nilsson, fc1585 i Slähult, son till Nils och Bente ovan, d1673 i Slähult
_ g1 c1612 m Elne död c1623, g2 c1625 m Agthe Jepsdotter c1598-1671,  
Nils Nilsson Eriksson, bodde 1643 i Slähult
Nils Nilsson Rafn, c1604/12, moder Elne, död 1682 i Slähult, g c1632 m Bente Trölsdotter
Agthe Nils Nilsson Smid, fc1631 i Slähult, d1694 i Slähult, gm Bente Jensd c1639-1679
_ son till Lille Nils och Agthe,  
Nils Svensson, född c1617 i Slähult, död 1669 i Slähult, g1647m Bolle Waldemarsdotter
Nils Nilsson Skomager, född c1634 i Toelycke, död 1665 i Slähult, g1661m Johanne Nilsdotter
_ son till Nils Jonsson och Kirstine Gammelsdotter i Toelycke
Nils Nilsson Eriksson, född 1648 i Slähult, död 1696 i Slähult, g1671mKirstine Mogensdotter
_ son till Nils Rafn och Bente
 
SLÄHULT, DECIMANTJORDEBOKEN 1651
Nils Rafn
Nils Nilsson
Valdemar Jonsson
Nils Svensson
 
SLÄHULT, MANTALSLÄNGD 1659
Nils Rafn, hustru
Olof Jönsson
Nils Svensson
Jon Valdemarsson, hustru
Niklas Olofsson
Anders Nilsson
Kiersten Nilsdotter
 
Vad säger de äldre skattelängderna?

2000-06-04, 03:57
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag kan kanske bidra med en liten lista innehållande en del uppgifter från en del skattelängder och annat. Jag har inte funnit allt detta på egen hand, utan det har även dykt upp någon uppgift efterhand som jag läst andra personers artiklar. Och speciellt Anders Berg har varit behjälplig med ett flertal uppgifter.  
         1584 Lasse, jordägare
                        Niels Raffn, gårdman
                        Boelle N:, gårdman (?)
skattelängd (?) 1596 Niglaus Nielsen, jordägare
mtl         1596 Oluff, dräng m full lön
                        Peder Pederßen, dräng m halv lön
jb        1597/98 Niglaus Niglausen
oldenregister 1611 Erichßenn
räkenskaper 1615/16 Per Erickßenn i Sleholt for hannd haffuer beleijeritt Ellene Mortensdotter  
   2 d.
                        Pernille for hun haffuer ladit sig beligge    1 d.
mtl      1621/22 Erichsen, har skvaltmölla
                        Erichs dräng, halv lön
mtl         1622 Erich, jordägare (SGF-arkivet 15)
jb         1624 Erichsen
jb         1629/30 Erichßen, jordägare (SGF-arkivet 20)
mtl         1636 Erichßen, jordägare (SGF-arkivet 51)
?         1640 Erich, jordägare (SGF-arkivet 17)
mtl         1649 Erichsen
decimant-jb 1651 Niels Rauffn
                        Niels Nielßenn
                        Woldemar Joenßen
                        Niels Suendßenn
mtl         1656 Erick
jb          1658 Niels Raufnen, helt skattehemman
mtl         1659 Niels Raafn
                        hustrun
                        Oluf Jonßen
                        Niels Suendßen
                        Joen Woldemarsön
                        hustrun
                        Niglaus Ollufßen
                        Anders Nielßön
                        Kiersten Nielsdatter
jordrevning 1671 Nills Rambn, ¾ skattehemman
                        Nills Nillßon
                        Trulls Jonßon
                        Wolmar Jonßon; ¾ skattehemman (de 3 senaste tillsammans)
                        Torsten Jonßon, ½ skattehemman
numrerings-jb 1684 Nills Nillß
                        Trölls Joenß i Torpett
                        Oluf Joenß i Skugstorpett
 
Ja, det var väl allt. Det nämns en Erik eller Eriksson ända från 1611 till 1656. Det skulle kunna stämma in på Lille Nils, men av flera orsaker - som vi redan har sett - så kan det inte vara han. Alla de här förekomsterna kan inte heller passa in på Nils Nilsson Rafn, eftersom de börjar redan 1611. Det rör sig alltså om (minst) två personer. Det är också ganska intressant att det bara är vid ett tillfälle som det nämns en Erik eller Eriksson efter att Rafn har dykt upp. (Vi kan säkert utgå från att Rafn 1584 är en annan än den som dyker upp senare!) Stod de på något sätt för någon del av Slähult samtidigt, eller är det den omtalade eftersläpningen i fråga om mantalslängderna som spökar när Erik nämns 1656?  
Jag kan gott tänka mig att det var Jöns Jönsson som åsyftades med Jöns i Mörkhult. Jag har funnit en del fall där sådana som är på väg att gifta in sig i en släkt har fått figurera som fadder i sin nya släkt.  
Jag har också en uppgift om ett svågerskap mellan Slähult och N Essestorp, Hästveda. Jag ska ta och kolla upp det så fort jag kan.
Det skulle vara kul att hitta Elsa Per Perssons efternamn - eller ännu bättre: en mycket utförlig dödsnotis! - hoppas att det inte är Nilsdotter! Men om den finns så skulle den väl ha varit funnen för länge sedan.
 
Hälsningar, Mikael Persson
(Hoppas att listan blir hyfsat läslig!)

2000-06-04, 17:02
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
För att fortsätta på det jag skrev i natt: (jag var lite trött då!) De Erik och Eriksson som nämns 1611-1656 kan inte heller alla syfta på Eriksson i skötebrevet (fadern), eftersom han var död 1643 (och kanske långt innan dess: delen i Marestorp såld 'för rund tid sedan').  
Vidare har jag funnit uppgiften om svågerskapet, och jag hoppas att ni tillåter mig citera hela delen som är intressant?!  
 
Ö Göinge dombok 8/6 1671, sid 70 (börjar målet):
Niels Raufn i Sleollt paa sin eigne och des gårdboers weigne, effter Allereede afhiemblede kald, och drefuen proces til försteting Fol:42  Hafdhe til i dag Louligen udj 4 tinge Sagen fordeellt,   til 12 Olldingers opkrefvelse,   Hvorohm Niels Rafn fremblagdhe sit Sckriftlige Indlegh  Ord effter andet  Så lydendhe,  etc:   Des Indhold at dj 12 Olldinger Vile i Consideration tage deris gamble merkes kiendseler Tockning och brug, som de ehrförde Vindes biurd och Sckiehl, Sambt 8 mends afsigt, her for Retten i dagh afsagt, schal forklare och de 12 Olldinger på Aastederne til stilles Sckal,  JemVel huad wjdere som föres och Angifues kan  dereffter giöre och gange ett louligt och Christeligt Markeskiel Imeld: Sleolt på den Eene och wedkommende grander paa dend andre side, som Ret och forsuarligt,  med wjdere des formelding som i Acten Indföres skal,  Nu lest och påsch.t     Törkel Mattjsen i Malselt och Måns Lassen i Kieleswed herjmod mötte (och) suaredhe, och war begierrende at en 8 mends forseigledt Syfn och afsigt i Retten mote fremblegges förend som nogle 12 Olldinger Stedes, helst effterdj formehnes at formanden for dj 8 mend Nemblig Suend Person i Aabuen, sambt och Niels Persen i Essestorp, schal were besuågret med Niels Nielsen i Sleollt
 
Ingen bestred sedan att de verkligen var besvågrade. Men detta skapar ytterligare frågor. Först: Vilken Nils Nilsson avses?  
Lille Nils Nilsson (1585-1673) 86 år gl. G 1:o m Elna NN; 2:o m Agda Jepsdtr
Nils Nilsson Eriksson (från skötebrevet 1643)
Nils Nilsson Rafn (1604/12-1682) 67/59 år gl. G m Bengta Trulsdtr
Agdas Nils Nilsson Smed (1631-1694) 40 år gl. G m Bengta Jönsdotter
Nils Nilsson Skomakare (1634-1665) 37 år gl. G m Johanna Nilsdtr
Nils Nilsson Eriksson (1648-1696) 23 år gl. G m Kerstin Månsdtr
(Tack Martin för listan. Och bra uppfattat att Lille Nils bara hade ett barn ur 1:a äktenskapet i livet när han dog - det gäller att tänka på allt!)
Sven Persson är son till Per Nilsson o h h Pernilla Tuvesdotter, och han är gift med en syster till Nils Persson i N Essestorp (båda i Hästveda, om någon inte visste det). Det enda sätt Nils Nilsson kan vara en äkta svåger med båda dessa är om han är g m ytterligare en syster till Nils Persson. Vi kan dock se av listan att vi inte har funnit någon Nils Nilsson gift med en Persdotter. Den ende som vi MÖJLIGEN inte har funnit hustrun till är han ifrån skötebrevet - men hela den här övningen handlar ju om att identifiera honom (och - eller som - Nils Rafn). Vi känner inte heller till efternamnet på Lille Nils' 1:a h, men som hon dog 48 år innan det citerade målet och han nästan genast gifte om sig, så är det väl inte så troligt att de fortfarande skulle bråka om svågerskapet (OM det nu var så att hon kom därifrån). Personligen tror jag att det inte rör sig om svågerskap i strikt nutida mening. Men exakt hur det låg till blir ju då bara så mycket svårare att reda ut. Jag vill också nu kasta in ett kort till i spelet: Föräldrarna till Nils Persson i N Essestorp och hans syster Kerstin, g m Sven Persson i Åbuen heter Per Persson o Sissa Nilsdtr!!! Jag förmodar att det bara är ett sammanträffande, men för att få det bekräftat: Är det någon som har koll på skattelängder av olika slag så att de kan jämföra brukare i N Essestorp och Hönjarum? Det SKULLE KUNNA vara samma par! för dottern Kerstin var född 1620.
För mig verkar det dock helt klart att Nils Rafn var född i Slähult, och om inte att han åtminstone härstammade därifrån. Detta grundar jag på Nils Rafn 1584.
Men jag vill också passa på tillfället att utöka leken med ytterligare ett kort:
 
mikrofilm 18222, Rigsarkivet, København, 1610-1611
Rømmnings Och Forhalditt guodz
nr 65. Nock till kommer Kongl Maijtts offceer Torstenn Suensche som stack Niels Legger Vdj Slleoldtt Jhiell effter Registers Jndhold. Daller 8 ½ mk 6 ss slette Mønndt er 6 ½ dr 29 ss rigs.
 
Denne skulle kunna vara far till Nils Rafn, eller kanske, med sin h Kerstin (?), till Elsa (1603-1667), eller ...
 
Mycket nöje
 
Hälsningar, Mikael Persson

2000-06-05, 02:20
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Om ni tillåter så vill jag tillägga ytterligare ett litet utdrag från domboken:
 
Ö Göinge dombok  4/5 1671
Olle Jenssen i Kiellesweedh på sin eigne des Gårdboers och Interresserendes weigne beuiste med kalldtzmend, Niglaus Ollsen ibm och Trölls Suendsen dersammestetz, som hiembledhe at hafue med 8 dagz Varsel til windesbyrd At paahöre och til dombs Louligen hjdstefnt,  Sleollte mend Nembl Niells Raufn Niels Nielsen,  Errichssen och Torsten Jensen ibm,  till ehn höijwelb: H: Lantzdommers Dombs fölleste giörrelse,  Huilchen bleff nu i Rettelagt, ...
 
Här ser vi att det nämns Nils Rafn, Nils Nilsson och Eriksson. Nils Nilsson är väl förmodligen Lille NN, men kan vi förmoda att Eriksson är Nils Rafns son, 23 år gl och fortfarande ogift (även om det bara fattades drygt 6 veckor)? Och om det inte är han: vem var det då? Det finns väl ingen annan som passar in, åtminstone inte av dem som lämnat spår efter sig i kyrkböckerna?
 
Hälsningar, Mikael Persson

2000-06-05, 03:14
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Vid närmare eftertanke så har vi ju både NN Skomakare och Agdas NN Smed att välja på i st.f. Lille NN. Det börjar gå runt i huvudet av alla Nissarna!
 
Mikael

2000-06-08, 23:41
Svar #11

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Nils Nilsson Rafn i Slähult
 
Mikael, det är en fantastiskt imponerande samling information du samlat ihop om Slähult. Tack för de snabba uppgifterna! Det tar betydligt längre tid för mig att smälta och begrunda. Med så många Nissar skulle Tomten kunnat haft sin verkstad i Slähult.  
 
Jag håller med om att de Eriksson/Erik som nämns 1611-1656 måste vara minst två olika personer, och att Eriksson 1671 bör vara Nils Rafns son Nils Nilsson Eriksson (1648-1696) som antagligen tagit över gården ungefär vid denna tid. Eriksson 1649-56 måste syfta på Nils Rafn om vi godtar att hans far dött före 1647, medan Eriksson 1611-1624 bör vara Nils Rafns far, och jag instämmer då i att Nils Rafn växte upp i Slähult. De Eriksson som nämns 1629-40 skulle kunna vara antingen fadern eller sonen. Per Eriksson 1615/16 passar perfekt in på Per Nilsson Eriksson (1585-1660) i Höyalt, som ju gifte sig c1615/17, och det knyter då även honom till Slähult.  
 
Frågan var dock om den Nils Eriksson som nämns i skötebrevet 1643 är Nils Rafn eller hans far. Mantalsuppgifterna 1649 och 1656 visar att Nils Rafn verkligen kallats Eriksson, så namnet i skötebrevet känns inte längre lika udda om det är han som avses.
 
De tyngsta argumenten för att det är Nils Nilsson Eriksson Rafn som avses i skötebrevet är att vi vet att han bodde i Slähult 1643 när skötebrevet skrevs, samt att hans far hette Nils och att hans mor hette Elna, precis som föräldrarna till Peder Nilsson Eriksson i Höyalt. Det är dock inte uteslutet att även Nils Rafns far Nils Eriksson bodde i Slähult 1643, och att hans far i sin tur kanske också hette Nils (det var ju ett populärt namn i Slähult!), och att hans mor kanske också hette Elna. Om det är fadern som avses i skötebrevet måste så vara fallet, men tyvärr verkar det inte finnas några oberoende uppgifter som varker bevisar eller bestrider någon av dessa tre antaganden, trots de av Mikael så utförligt utforskade äldre källorna.  
 
Min slutsats blir att det bör vara Nils Nilsson Eriksson Rafn som åsyftades i skötebrevet, precis som Lundberg föreslagit, men det går inte att helt utesluta att det skulle ha kunna ha varit hans far, och detta speciellt som det framgår från skattelängderna att fadern bodde i Slähult på 1620-talet. Vad tror ni andra? Tyvärr är det ju ofta svårt att säkerställa släktskap till 100% under 1600-talet, då källorna oftast inte är tillräckliga för att kunna utesluta att det bott två personer med samma för och efternamn eller två olika äkta par med samma förnamn på samma ställe. Jag drar ibland slutsatser baserat på att namnen stämmer och antagandet att det ej fanns annars onämda personer med samma namn på samma ställe vid samma tid.
 
Dessa resonemang leder till en fråga av metodisk natur. I Osby kyrkobok får vi ofta veta födelseby, ungefärlig ålder samt båda föräldrarnas namn. När vi hittar en man och en hustru med dessa namn i den rätta byn vid aktuell tidpunkt, kan vi då för tiden före födelsebokens 1647 dra slutsats om släktskap, trots att det ju skulle kunna finnas ytterliggare ett par med samma namn i samma by vid samma tidpunkt? Som exempel, kan vi veta att Svenborg Nilsdotter (c1613-1672) i Sibbarp, född i Slähult med moder Elna, var dotter till Nils Nilsson Lille och hans första hustru Elna? Jag drar ofta sådana slutsatser trots att det finns minst två fall där det inte stämmer. Det ena är Nils Rafn (c1604/12-1682), med moder Elna, som ju inte är son till Nils Nilsson Lille och hans hustru Elna. Det andra fallet är Per Månsson (c1643-1709) i Holma/Röena, som var född i Osby med moder Hanna, men ej son till Måns Tuesson (c1610-1647) och hans hustru Johanna Frostensdotter (c1619-1655) i Osby, utan utomäktenskaplig son till Hanna Folqvardsdotter (c1619-1675) i Osby (Osby = Osby by).
 
Problematiken är liknande med skötebrevets Nils Eriksson i att en identifiering som Nils Rafn stämmer vad gäller plats, tid, hans eget namn, faderns namn och moderns namn, medan en identifiering som Nils Rafns far stämmer vad gäller plats och hans eget namn, men är osäker på de övriga tre punkterna.
 
Nu skall jag dock trassla till det ännu mer. Om det är Nils Rafns som åsyftas i skötebrevet betyder det att inga andra barn till hans föräldrar Nils och Elna levde 1643 förutom Peder Eriksson, Sissa Eriksdotter och han själv. Personer födda i Slähult med Nils och Elna som föräldrar (Svenborg Nilsdotter c1613-1672 i Sibbarp, Peder Nilsson c1618-1675 i Sibbarp) måste då vara barn till Nils Nilsson Lille med hans första hustru Elna (om där inte fanns ett tredje Nils-Elna par). Om det är Nils Rafns far som åsyftas i skötebrevet, betyder det dock att vi också måste försöka reda ut om Svenborg och Peder var barn till Nils Nilsson Lille och hans hustru Elna eller till Nils Rafns föräldrar.
 
PS! Intressant med uppgiften om svågerskap mellan Slähult och Åbuen/Essetorp. Att det inte rör sig om formellt svågerskap låter rimligt, så att besvågrad har ungefär samma generella innebörd som besläktad, fast genom ingifte. Ser dock ingen uppenbar lösning på hur och vem som var besvågrade. Skall fundera mer. Till exempel, vad finns det för information om den Peder Nilsson i Sibbarp som var gift med Svenborg Nilsdotter nämnd ovan? Byn Sibbarp gränsar Hästveda socken, så den geografiska närheten finns.

2000-06-09, 02:22
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag vill uttrycka mig lite försiktigare: Vi vet från SKÖTEBREVET 1643 att Eriksson bodde i Slähult. Vi vet inte exakt när, så vi kan inte med absolut säkerhet koppla honom till någon av förekomsterna av Erik eller Eriksson i de olika skattelängderna, även om det verkar HÖGST troligt. Om vi godtar åldersuppgiften för Per Nilsson Eriksson så kan vi veta att han och hustrun bodde i Slähult efter 1585 och senast 1643.
Jag har inte kollat just nu, men jag har för mig att jag har sett honom kallas Nils Nilsson Eriksson av någon, men det kan vi inte heller veta. Vidare är jag inte heller så förtjust i Nils Nilsson Eriksson Rafn, eftersom det antyder att det redan är tillräckligt bevisat att det var NNR som omnämndes i skötebrevet. Fast det kanske bara är jag som är envis och inte vill inse fakta ...
Just Rafn intresserar och stör mig, men jag måste nog i rättvisans namn bekänna att jag säkert har godtagit andra härledningar med mindre bevisning. Jag tror inte att jag helt kan förklara varför jag inte (ännu?) är beredd att godta kopplingen som Lundberg har framfört.
 
Hälsningar, Mikael

2000-06-09, 09:50
Svar #13

Carl Szabad

Ursäkta att jag bryter in i denna intressanta diskussion, men jag såg ett fenomen som jag aldrig stött på i den landsända jag forskar i normalt. Talas det verkligen om Eriksson som ett för- eller släktnamn på 1600-talet i Skåne? Hur ser ursprunget till denna märkliga namngivningssed ut?

2000-06-10, 02:06
Svar #14

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Nils Rafn i Slähult
 
Mikael, en god släktforskare är envis och accepterar aldrig fakta, utan ifrågasätter alltid både källor och slutledningar, och försöker tänka ut och testa andra möjliga släktförhålanden än de som först verkar mest rimliga. Så, fortsätt på den vägen. Både du och Lars Lundberg har vad gäller Nils Rafn visat exempel på precis hur släktforskning bör bedrivas.
 
Vad gäller användandet av Eriksson för Nils Rafn baserade jag det på att det är Nils Rafn som är Eriksson i skattelängderna från 1649 och 1656. Detta under antagandet att Nils Rafns far dött före 1647 då Osby och Loshults kyrkoböcker börjar samt det faktum att Nils Rafns son Nils Eriksson var för ung. Detta är dock lite förhastat då jag inte vet om längderna för 1649 och 1656 verkligen reflekterar förhållandena de åren, eller om uppgifterna släpar efter som de gör i vissa skattelängder, och därför skulle kunna avse en före 1647 avliden fader. Det bör dock gå att kolla om sådan eftersläpning finns genom att för Osby jämföra alla i längden nämnda namn med uppgifter från dödsboken. Jag har exempelvis gjort det för jordrevningen 1671, och konstaterat att det finns personer i längden som dött under senare delen av 1671, samt att ingen som dött i början av 1671 eller tidigare är med.  
 
Angående Nils Rafns far instämmer jag fullt i att vi inte kan veta om han hette Nils Nilsson Eriksson. Det enda vi vet är att oavsätt om Nils Eriksson i skötebrevet (bror till Peder och Sissa) är Nils Rafn själv eller Nils Rafns far, så måste Nils Rafns far ha hetat Nils Eriksson.

2000-06-10, 02:11
Svar #15

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Patronymbaserade släktnamn
 
Välkommen till diskussionen Carl. Om du är intresserad av att läsa Lundbergs uppsats så finns den förutom i Osby Hembygdsförenings Årsbok 1982 även på Mikaels hemsida: http://hem.fyristorg.com/micke-p/Genealogy/rafn.htm.  
 
Ursprunget till seden att ha släktnamn baserade på patronymikon känner jag inte till, men kan ge lite mer detaljerad information. Att patronymikon baserade namn verkligen använts som släktnamn eller tillnamn i Osby framgår av notiser där namnet anges tillsammans med deras patronymikon. Till exempel:
 
Osby C:1, begravda, 1664, s187:  
den 12 Augustj Jon Jenssön (Jonss) i Simentorp. Föd ibid. Mat. Elne. Uxore duxit Elne. jn Conjug. vixit 38 aar. Liberi 8, qvoru 5 superstites.aet. 67 aar.
 
Osby C:1, vigda, 1689, s31:  
Despons. Nils Perss (Erickss) aff Olestorp
Bente Jönsdotter aff Rogeröd
Copul. Festo Joh: Bapt:
 
En intressant aspekt med skötebrevet är att de två bröderna heter Nils Eriksson och  Peder Eriksson medan systern kallas Sissa Eriksdotter, så med avseende på kvinnor användes det patronymikonbaserade släktnamnet inte på samma sätt som nu. Samtidigt användes Eriksson ibland självständigt, vilket inte brukar vara fallet med patronymikon.  
 
Släktnamn, tillnamn och öknamn var vanliga bland bondebefolkningen i Osby under 1600-talet, men om detta beror på att Osby var unikt eller på att prästerna där var extra benägna att skriva in sådana namn i kyrkoboken vet jag inte. I mantalslängderna är de inte mer vanliga i Osby än i andra socknar. De flesta var dock inte baserade på patronymikon. Här är andra exempel: Kiempe, Kaare, Karse, Kaffe, Pajen, Sort, Myll, Päsingen, Täcker, Pirme, Fiere, Pig, Mullentops, Knubben, Mys, Kiortell, Skrab, Berjder, Passe, Perckil, Humblid, Lo, Bytte, Knusse, Larsa, Graa, Töss, Hutte, Orme, Raffn, Vante, Håg, Gularpen, Dub, Ugle, Räff, Svenske, Giönge, Röe, Hulte, Kiellere, Spanne, Spilleman, Smed, Knect, Sömmiske, Jordedruden, Bonden, Salpetersyere, Svorer, Snidker, Kroge, Kniffvesmid, Store, Lille, Halte, Skiön, Lange, Dumme, Hanniken, Thyrike, Snetteke, Knaggeske, Agthe och Kittis. Utöver dessa finns det naturligtvis även soldater med soldatnamn.  
 
En del namn bars av flera medlemmar av samma släkt (tex Dub,Rafn,Kiempe,Sort), medan de flesta endast påträffats för enskilda personer. En del var uppenbart öknamn/smeknamn (tex Hanne Hanniken Folqvardsdotter), medan andra syftade på en förälder (tex Agthe  Nils Nilsson, vars mor hette Agthe), yrke (tex Spanne Lasse, som var spannmakare) eller ursprung (tex Hanna Eriksdotter Svenske, som var född i Hallaryd socken i Sverige). I en del fall kan man fråga sig om det är orten som givit upphov till namnet, eller namnet till orten (tex Dub/Dubbarp, Ugle/Ugletorp, Räff/Rävekulla, Graa/Gråshult). Vad namn som Kaffe och Pajen har för usprung vågar inte jag gissa. Konditorinäringen var säkert inte alltför välutvecklad i Osby under 1600-talet.

2000-06-10, 02:55
Svar #16

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Och jag har en Per Svensson Fentzen, f 1624 och död 1677 i Lindhult, Loshult.  
Läspade han???!!!
 
MVH, Mikael

2000-06-10, 23:56
Svar #17

Chris Fransson

Hej Marcus Borg
 
Jag har de första böckerna från Osby hemma på film och jag tog mig en titt där. Den enda Ola Johansson jag kunde hitta född 1779 var för det första tvilling (systern hette Bengta) och för det andra son till Ryttaren och torparen Johan Dubb och hans hustru Kerstin Sonesdotter i Röena. De döptes den 21 November och föddes den 14 November.
 
I AI:1 hittar jag dem på sidan 109 och då kallas fadern Torpare och Ryttare Johan Ottos? (är inte säker på namnet) Dubb och han är född i (står inget) wid pass 1737. Modern heter Kierstin Sonasdotter och är född 1740 den 24/12 i W Ginnastorp. Där står också några syskon som jag inte tytt namnen på. Jag har inte AI:2 hemma så jag kan inte följa dem.
 
I Osby CI:3 på sid 28 (vänstra halvan längst ner) hittar jag Sone Pärsons barn i Wästra Ginnastorp (Genastorp idag) Christina, moder Bängta, född den 24 dec.
 
Hälsningr
Chris

2000-06-11, 12:17
Svar #18

Carl Szabad

Martin! Tack för utförlig information och länktipset! Att Eriksson inte var ett vanligt patronymikon hade jag förstått av diskussionen innan och även av att jag aldrig stött på bruket att använda patronymikon fristående som namn på en person. Däremot tror jag inte jag stött på ett patronymikon som släktnamn på den tiden utom hos adliga ätter (Abrahamsson och Torstensson, bl a).
 
Kan man sedan dra någon slutsats av att en Rafn (fornnordiskt ord för korp) gifter sig med en Sort (svart)??

2000-06-14, 07:38
Svar #19

Utloggad Marcus Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-01-18, 17:24
    • Visa profil
Chris! Tack för uppgifterna om min förfader Ola, jag plockar upp spåret via AI:2.
 
Tack än en gång!
 
Hälsningar
Marcus Borg

2000-06-27, 02:55
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag kan meddela att jag har kollat upp Nils Nilsson Raffns ålder vid dödsfallet på mikrofilmen och det står hyfsat tydligt (=ingen tvekan för min del) 78 år

2000-08-03, 20:44
Svar #21

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Jöns Larsson Lönnqvist och Bengta Johansdotter i Västra Genastorp
 
Jöns Larsson Lönnqvist var född i Västra Genastorp den 15 augusti 1693, son till Lasse Ingemarsson och Gunnil Björnsdotter. I februari 1712 blev han utskriven som soldat i Östra Skånska Regementet till Fots. Han var bland annat stationerad i Kristianstad, där regementet arbetade med att förbättra fästningverken, och i Karlskrona. Han deltog i Norska fälttåget 1718-19. Någon gång mellan februari 1715 och september 1716 gifte han sig med Bengta Johansdotter. De fick barnen Marja, Johan och Dordia innan familjen 1724 flyttade från Äsphult socken (Gärds hd) till Västra Genastorp, samt dottern Luica född i Västra Genastorp 1731.  
 
Enligt respektive dödsnotiser i Osby kyrkobok var Bengta född c1694 i Malmö (moder: Hanna), Marja c1716 i Malmö, Johan c1719 i Kristianstad och Dordia c1724 i Äsphult. Har någon hittat födelsenotiserna för Bengta, Marja, Johan eller Dordia, eller vigselnotisen för Jöns och Bengta? Har letat i Malmö och Kristianstad utan att hitta (födelsebok saknas för Äsphult 1724).  
 
I bouppteckningen efter Jöns, daterad den 7 november 1751, finns en 14 daler skuld för barnagods i Söderlycke, Skepparlöv socken. Är det någon som vet vem barnet/barnen var?

2000-08-13, 18:59
Svar #22

Jens Petersson

Den 22/3 1780 föddes i Marklunda den oäkta gossen Måns.Sedemera carabineren Måns Liljedahl. Fadern ska ha varit den gifta mannen Christian Trulson från Gråstorp. Känner någon till något mer om denna Christian Trulson?

2000-08-29, 11:23
Svar #23

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Osbyförrädarna  - vilka var de?
 
 
Nordiska sjuårskriget 1563-70 ställde till med mycket i Göingebygden. I Osby hembygdsförenings årsbok 1992 (s 136) kan man i en uppsats läsa  
följande om Niels Pederssön, leiebonde i Jonstorp:
 
En av Gydinge härads ledande män och kallas i ett brev till lensmanden över Helsingborgs län, Hans Skovgaard, ´en godh dannemand´. Han och sonen Peder Nielssön, född på Jonstorp 1534/48,         bortfördes i veckan 3-9 oktober 1563 av det svenskvänliga partiet i Osby (Osbyförrädarna) till Markaryd i Småland. Varken far eller son  
återfinnes i senare Jordeböcker eller skattemantal. De har helt enkelt likviderats. (OHÅ 1992 s 136)
 
Kan någon berätta något mer om Osbyförrädarna? Vilka var de? Vad var det för grupperingar i socknen som sympatiserade med Sveriges resp Danmarks sak?
 
undrar
 
Torbjörn Malm

2000-09-30, 18:33
Svar #24

peter petersson

Hej,
 
söker uppgifter om åbo Tufve Tordsen och hans hustru Nilla bosatta i Mossaröd runt 1580-talet. har bara hittat en dotter ännu Elna född 1598.
Peter.

2000-10-01, 07:44
Svar #25

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Vad jag förstår lär han ha åtminstone en dotter till - Svenborg Thuesdotter (ca 1590 - 1661).
Hon var gift med åttingslänsmannen Mogens Trölssön Sort i Marklunda.  
Henns dödsnotis i Osby C:1 s 181 lyder så här:
Dn. Sexages. Svenborg Tuesdaatter
i Marcklunde. Föd i Mussery. Mat
Nille. Nupsit Mons Trölsön i
Marcklunde. jn Conjug. vixit ann. 49.
Mater liberorum 7, qvorum 4 vivi.
Foemina laboriosa + Marito sue pacifice
habitavit. aet. 71 Aar.
 
En son till dem var Jens Mogenssön i Mossaröd. Om honom är känt bl a:
Sakförare i häradsrätten i Östra göinge härad. Medlem i den delegation som i juli månad 1676  
uppvaktade danska krigsledningen i Landskrona för att få hjälp mot den svenska krigsmakten  
och för att förbereda kuppen mot den svenska krigskassan som stod i Loshult.
Befälhavare i gränsbondevakten i början av skånska kriget under Peder Pederssön.
 
Åttingslänsman 1658-1664.
Jordägare i Mossaröd 1640-1646.
Jordägare i Marklunda Suortegård 1646-1669.
 
Två söner till honom var Store och lille Thue Jenssön,  medlemmar i Östra Göinge Friskyttekompani.
 
Om anorna till Thue Tordssön vet jag inget, men han lär ha varit åbo i Mossaröd åtminstone 1584-1611.
 
Hälsningar
 
Torbjörn Malm

2000-10-02, 23:23
Svar #26

Lars Holmén

I Halmstads församlingsböcker som jag har anledning titta i har jag sett personer födda i Onsby som ligger både i Kronobergs och Kristianstads län. Det finns ingen nutida socken som heter Onsby. Är det någon som vet om det kan vara Osby som avses eller har detta Onsby gått upp i någon annan socken?

2000-10-03, 12:51
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lars!
Har du inte läst fel på Ousby , det var nämligen så man stavade sockennamnet Osby förr!
Skicka gärna in personernas namn o data så går det att kolla upp.
Mvh Niclas R.

2000-10-03, 20:12
Svar #28

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Tue Tordsson och Nilla i Mossaröd
 
Elna och Svenborg Tuesdöttrar från Mossaröd hade även en ogift äldre syster Kirstine, född c1579, död 1648. Begravningsnotisen lyder (Osby C:1 s155):
 
Feria 3 Paschat. Kirstine Tuis d. i Musseröed.
Mr. Nille. Coelibatum Sancte letuit, mortua
ann. aetat. 68.

2000-10-05, 09:17
Svar #29

johan

Söker allt som härör Malshult, gamla kartor, uppgifter om gamla torp m.m. Tacksam för all information.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna