ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-08  (läst 5014 gånger)

1999-01-09, 10:38
läst 5014 gånger

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Söker bakgrunden till officerare och meniga i Öster Göing Friskyttekompani under kriget 1675-1679.
Är särskilt intresserad av att veta mer om kaptenen Niels Anderssön, kvartermästaren Sven Björnssön i Mossaröd och kornetten Peder Olsön som sägs komma från Åbrolla.

1999-01-09, 17:31
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I en släktutredning som jag har gjort hamnade jag i Västra Hyltanstorp i Osby. Eftersom jag använder DISGEN och dess ort-funktion vill jag veta om V Hyltanstorp är ett eget hemman, eller om det hör till något hemman.
 
Tacksam för hjälp.
 
PS
Personen som kom från V Hyltanstorp var Nils Johannesson-Velander, f 9/11 1837. Fadern Jon Nilsson var sockensmed.

1999-01-24, 11:03
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Jag har använt flera av Osby sockens husförhörslängder. Där finns ju en by som heter Västra Hyltan. En av de mindre byarna såväl till areal som folkmängd. Arealen 1,27 kvadratkm. Folkmängd år 1825 var 25 personer. År 1972 var 0 personer skrivna i byn. Jag kan inte tro annat än att din ort är ett torp under ett hemman. Husförhörslängderna brukar ju vara uppställda så att hemmanen kommer först och därefter torpen under resp hemman.
 
Två personer som vet mycket om torpen i Osby socken är Nils Svensson och Edvin Pettersson som skrivit i Osby hembygdsförenings årsböcker, bl a år 1981.

1999-02-20, 11:43
Svar #3

Gunnar Kulldorff

Torbjörn Malm sökte den 9 januari bakgrundsinformation om bl.a. kvartermästaren Sven Björnssön i Mossaröd. Min son Martin Kulldorff har intresserat sig för Sven Björnssöns släktförhållanden men bor i USA (martink@cortex.uchc.edu) och har bett mig att hämta och förmedla information från sitt arkiv.
 
Sven Björnssön föddes 1648 i V. Genastorp, Osby och dog 1715 i Mossaröd, Osby. Föräldrarna var Biörn Pederssön (c1613-1677) i V. Genastorp och Una Ingemarsdotter (c1609-1653) från V. Kulhult, Osby. Farföräldrarna var Peder Nielssön (dog c1629) i V. Genastorp och Gunhild Niglausdotter (c1589-1665) från Hönjarum, Osby. Svens hustru var Kristine Biörnsdotter (1651-1727) i Mossaröd med föräldrarna Biörn Bentssön (dog c1642) i Mossaröd och Hanne Jeppesdotter (c1609-1679).

1999-02-21, 09:24
Svar #4

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Tack Gunnar och Martin Kulldorf för uppgifterna om Sven Björnssön. Det är i stort sett samma uppgifter som jag har om den Sven B som kallades för Store Sven.
 
Nu pekar indicier på att det inte var han som var kvartermästare i friskyttekompaniet. I rullorna över Östra Göinge Friskyttekompani anges att kvartermästaren Sven Björnsson tillsmmans med flertalet andra officerare flytt över till Sjaelland och de avmönstras där 1680.
 
Hemma i Skåne rannsakas Store Sven år 1684 för medverkan i Loshultskuppen 1676 och år 1680 för medverkan i plundringen av Skeinge gård som också ägde rum sommaren 1676. Vid rannsakningen efter Loshultskuppen vittnar Store Thue Jenssön i Marklunda om att Sven Björnssön, den lille, flytt till Sjaelland. Så det verkar som om Lille Sven skulle vara den som var kvartermästaren.
 
Men det finns många beröringspunkter mellan de båda. De var bl a svågrar och gifta med varsin av två döttrar till Björn Bengtsson i Mossaröd. Lille Svens hustru var Bolla Björnsdotter.
 
Föräldrarna till Lille Sven har jag inte lyckats hitta, men det går kanske att få hjälp. Tre kandidater skulle kunna vara:
Björn Svensson i Dubbarp som får en son som döps 5p Trin år 1650.
Björn Svensson Ugle 1594-1660, född i Marklunda, död i Mossaröd.
Björn Svensson 1586-1667 född i Boarp, död i Ejratal.
 
Store Sven var tydligen en färgstark figur som fortsatte att åstadkomma rabalder. Åren 1703-1711 ligger han i fejd med kyrkoherde och kontraktsprost om bänkindelningen i Osby kyrka. Det förefaller som om han blev åtalad för ärekränkning eller något liknande i häradsrätten.

1999-03-01, 06:21
Svar #5

Gullbritt Palm

Till Gunnar Jonsson
 
Västra Hyltan är, som Du ju vet, en liten by i utkanten av Osby socken. Jag kopplade ihop Din efterlysning med en bekant till mig, Bertil Johnsson, som nu bor på släktgården i Svanshals - en grannby till Västra Hyltan. I Svanshals är den gamla liesmedjan bevarad, den ligger dessutom på Bertils mark. Någon av Bertils anfäder var smed i Svanshals men kom på obestånd och måste flytta till ett torp i Västra Hyltan. Bertil har forskat både i sin släkts och sin bys historia. Skicka mig ett meddelande om Du vill ha kontakt med Bertil. Gullbritt Palm

1999-06-02, 15:28
Svar #6

Daniel Sjögren

Min mormor hade en syster i Osby som hette Lotta-Bolla Jönsson. Hennes föräldrar var Nils och Ida Jönsson, boende i Osby och båda levande mellan 1875-1945. Den här Lotta-Bolla dog ung, det är allt jag vet. Är det någon som har någon upplysning om henne?

1999-11-01, 15:19
Svar #7

johan

Söker information om Josef och Emma Larsson boendes i Osby vid sekelskiftet. Josefs syskon Anna och Joel bytte namn till Nicklasson. Josef och Emma hade sju barn, fem flickor(Ebba, Margit, Ulla och Ingrid) och tre pojkar (Erik, Filip och Wilhelm). Barnen bytte sedermera efternamn till Arneng. Tacksam för all möjlig information.

1999-11-12, 00:33
Svar #8

Gullbritt Palm

Ättlingar till Josef och Emma Larsson: åtminstone Filip Arneng har bott kvar och arbeta i Osby. Enligt  mina informatörer är Filip avliden men hans fru bor i Osby. Se telefonkatalogen - det finns två Arneng i Osbydelen.

2000-01-15, 17:44
Svar #9

anders

Det var intressant att läsa om Store Swen, gick till vårt lilla bibliotek, hittade inte så mycket, någon skrev att han flydde till Danmark och kunde aldrig återkomma, nästa hade han återvänt. Hade varit intressant att kunna få veta mer, hur gick rättegångarna-fick han sk. pardon?

2000-01-15, 18:54
Svar #10

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
OBS! Store Sven och Lille Sven är två olika personer som råkar ha samma namn, båda boende i Mossaröd och gifta med varsin syster. Se ovan 1999-02-21.
Store Sven bodde hela tiden kvar i Osby socken.
Vid rannsakningen 1684 efter Loshultskuppen medgav han bara att han tagit två endalers plåtar.
De som hade bekänt eller överbevisats att ha tagit något för egen del dömdes att betala tillbaka pengarna. Ingen dömdes till döden (Östra Göinge häradsrätts protokoll 1 juni 1685.
År 1680 rannsakades han också vid Östra Göinge häradsrätt för deltagande i plundringen av Skeinge gård sommaren 1676 (tillhörande Tord Bonde). Han och Jon Jönsson i Bökeskog blev inte överbevisade om att ha tagit något men bekände att de fått för 20 öre silvermynts värde och ålades att ersätta det.
 
Det gick honom ganska väl i händer. Hans äldste son Björn gifte sig t ex med dottern till nämndeman Sven Svensson i Kulhult som suttit med i rannsakningskommissionen gällande Loshultskuppen.
En annan av hans söner blev i vuxen ålder vald till uppsyningsman över moralen i den rote i vilken Mossaröds by ingick.
 
Hans kumpan vid plundringen av Skeinge gård, Jon Jönsson, blev vald till kyrkvärd i Osby socken år 1692.
 
För Lille Sven Björnsson, hans svåger, gick det inte lika väl. Det är han som troligen är kvartermästaren i Östra Göinge Friskyttekompani.
Vid rannsakningen efter Loshultskuppen rapporteras han som rymd till Sjaelland. Han finns med i rullan över de friskyttar som avmönstrades i Köpenhamn den 27 februari 1680. Efter 1678 finns det inga spår efter honom eller hans familj i Osby sockens kyrkböcker. I maj det året dör hans yngsta dotter. Uppenbarligen var han en man av en viss resning. Det finns t ex bevarat ett brev av hans hand till kung Christian V 12 juni 1678, där han ber om en kunglig order till friskyttarna at ingen må fordriste sig til at tage noget, og det ringeste, fra nogen bonde; hvis derimod gör, skal föres til hs. kgl. mats. lejr og der exemplariter straffes.
 
Hör av dig om det är något mer du vill veta!

2000-01-18, 17:34
Svar #11

peter petersson

Läst i Göingebladet, nummer 2 1987, så finns en Swen Björnsson, ifrån Moseröd nämnd på sidan 47, men han blir hängd här... Fanns det kanske en tredje? Bortsett från det är jag ute efter kunskap om en av mina, kanske någon anhörig på nätet, jag har en man ifrån Hönjarum han heter Truls Pedersen och var Åbo här, vad jag hittat fick han 2 döttrar och 2 söner, den ena sonen var min Troels 1617-1674, den andra var brodern Peder i ett uppslag från Göingebladet skulle dessa vara lite extra intressanta, rent av Peder skulle vara känd bondeledare, är det någon som kan tipsa om bröderna och fadern....eller byta neråt i leden

2000-01-18, 22:30
Svar #12

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Sven Björnsson nr 3 har jag också läst om i en uppsats i Osby Hembygdsförenings årsbok 1963,där det påstås att han skulle blivit hängd i september 1679. Jag har inte hittat några andra belägg för hans existens. Kan någon hjälpa oss? Store Sven och Lille Sven med familjer hittar man ju i Osby kyrkbok, och de lever båda efter 1679.
 
Truls och Peder Pederssön, bröder från Hönjarum, var inflytelserika personer i Osby socken. Truls var kyrkvärd under en period och vid något tillfälle också sockenfullmäktig. Har en hel del ättlingar i Göingebygden. Peder var en av tre häradsfullmäktige och befälhavare för Osby åttings bondevakt (motsvarighet till hemvärnet). Han var en av sex förtroendevalda som tog sig till det danska arméhögkvarteret i Landskrona för att övertala till att anfalla truppen som stod med den svenska krigskassan i Loshult juli 1676. Man blev förbjudna att göra det men lyckades få med sig några danska soldater. Sedan tog man saken i egna händer och uppbådade bönderna i Östra Göinge för ett anfall som lyckades väl och talas om som Loshultskuppen. Han fick så småningom pardon och var med och undertecknade trohetsförsäkring till svenska kronan i april 1677 i Glimåkra. Flyttade sedan till Småland och dog där 1684, samma år som rannsakningen efter Loshultskuppen.
 
Både Truls och Peder hör till mina anor. Kan ge dig en del uppgifter både framåt och bakåt i släktleden.

2000-01-19, 20:09
Svar #13

peter petersson

Hej igen Torbjörn,
 
Maila över din adress så kan vi byta, det skall bli jätteintressant, jag skickar mitt från och med vad jag har på Peder fram till mig själv dagsdatum... jag satt innan ikväll och förberedde en sak jag skall titta på nästa gång när jag kommer ner till Landsarkivet, hör igentligen inte här utan i Glimåkra, men såg att du hade lite där med, en intressant person-Det gäller  Dottern till Åbon Nils Nicklason, Romperöd f. 1663 han hade en dotter Gunhild f. 1702...hon hade det ihop med en ryttare som hett Tufve Glimberg f 1709 antagen 1733 26/9, han står det att han blev halshuggen och brännd..har du hört nåt? Skicka din adress så kommer mitt arkiv nästa vecka. Skall bara ordna en ny bläckpatron har en till i Glimåkra jag skall skicka lite mtrl till. Ha det så bra.Peter Petersson Lillöv.21 29161  Kristianstad

2000-01-19, 21:31
Svar #14

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
>Peder Pedersson i Hönjarum
 
Torbjörn:
 
Det var intressant med uppgiften att Peder Pedersson dog 1684. Har du en källhänvisning? Letade for många år sedan igenom Aringsås kyrkoräkenskaper utan att lyckas bestämma hans eller hustruns dödsår. Vet du även när hans hustru Elsa dog? Har du annan information om dem från deras tid i Småland?

2000-01-20, 19:04
Svar #15

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Peder Pederssöns levnadsöde.
 
Martin:  
Du är uppmärksam. Jag har gått tillbaka och rannsakat mina källor:
1)Osby hembygdsförenings årsbok 1963 s 204.
När jag läser noga ser jag att han noteras som död p 1684, dvs efter 1684.
2) Vigo Edvardsson:Loshultskuppen 1676. Av den framgår bara att han strax före rannsakningen år 1684 flyttat till sin son i Småland.
3) John Tomenius: Den stora ofärden, s 144. Den behandlar kortfattat sonens fortsatta anställning som fogde på Engaholms gods i Aringsås socken och att fadern flyttade till honom 1684. Inte heller här sägs något om när Per dog.
 
Tack för ditt påpekande, Martin.
 
Om Pers hustru har jag tyvärr inga andra uppgifter än namnet Else.
 
Kanske vi kan få hjälp av någon med bättre källor?

2000-01-21, 15:41
Svar #16

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Peter
En av min anor är Tufve Glimberg i Glimåkra.Du nämner att han blev halshuggen,vet du varför?
Kanske diskutionen kan fortsätta under Glimåkra.
MVH
Johann Trollencrona

2000-01-21, 20:30
Svar #17

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Tack för snabbt svar Torbjörn. Förutom kyrkoräkenskaperna letade jag också i Aringsås mantalslängder för 1688-92, men fann bara sonen Peder Pedersson den yngre. Finns dock fler källor att söka i för den hugade.  
 
Aringsås ligger ganska långt från Osby, och man kan fråga sig hur far och son Peder Pedersson hamnade där? Min slutsats är som följer: År 1660 gifter sig Peder Pedersson den äldres dotter, änkan Kerstina Pedersdotter, med Bengt Jonsson i Vare, Virestad, stax ovanför Smålandsgränsen. När Bengts bror Sone Jonsson i Spånghult, Virestad, dör, gifter hans änka Karin Staffensdotter om sig 1675 med Kerstinas bror, Peder Pedersson den yngre. Peder och Karin är båda upptagna i mantalslängden för Spånghult 1676 och samma år föds första sonen Sone i Hönjarum, Osby. Karin kommer dock ursprungligen från Aringsås, och strax efter 1676 lämnar de Spånghult/Hönjarum för att ta över Karins fädernegård efter hennes far. Intressant i sammanhanget är också att efter Peder Pedersson den äldre, tas gården i Hönjarum över av Kerstinas son Måns Svensson (från hennes första äktenskap) som 1681 gifter sig med sin styvfars brorsdotter Ingeborg Sonesdotter, dotter till Sone Jonsson i Spånghult (i ett för honom tidigare äktenskap). Familjerna var alltså väl sammantvinnade.  
 
Bengt och Kerstina är upptagna i mantalslängen i Vare, Virestad, 1661-1666. Gården lär sedan ha bytt namn till Virestadsnäs. Har någon följt dem därefter?

2000-01-21, 23:01
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
Här är lite uppgifter om snapphanen Per Perssons släkt. Hans barn tog namnet Engwall och döttrar blev ingifta i prästsläkter. Har ej sammanställt alla hans barn, men här kommer det jag har tillhanda.
 
 
Per Persson
befallningsman på Enga (~Engaholm), Aringsås sn
född i Hönjarum, Osby sn, Skåne (som då tillhörde Danmark)
snapphane under Skånska kriget 1676
pardonsbrev 1678 10/1 (ovisst om det är P.P. d.y. eller äldre (far o son)
 
gift med Karin Staffansdotter, dtr t Staffan Olofsson, frälsefogde på Enga, Aringsås sn (åtminstone 1669)
(g.1)m. länsmannen Sune Jonsson i Spånghult, Virestad sn i hans 2:a gifte - i 1:a giftet var denne svärson till länsmannen Lars Ingemarsson i Arnanäs, Virestad sn)
 
Per Persson ovan  son till:  
bonden Per Persson (d.ä.) i Hönjarum, Osby sn , (f omkr 1610, beräknad ålder), var även snapphane under Skånka kriget 1676. Levde 1684 på Enga hos sin son (källa: rannsakning angående Loshultskuppen; troligen avled han o begravdes i Aringsås)
gift med:  Elsa
 
 
Barn:  
*Per Persson , se ovan
*Karin Persdtr f 1643 i Hönjarum, Osby sn , död 1690 i Jonstorp, Osby sn, bgr 6/4,  
  gift 28/4 1661 i Osby k:a med Torkel Svensson (f 1632 i Brunkelstorp, Osby sn, död 2/10 1702 i Jonstorp, Osby sn; bonde ibid,  son till Sven Torkelsson (c1610-1671) ohh Truen Olofsdtr (c1608-1675) i Brunkelstorp o Västra Genastorp, bägge i Osby sn)
*Kerstin Persdtr  f i Hönjarum , död  ?
  gift 11/6 1654 i Osby k:a med Sven Olofsson (f  
  1625 i Jonstorp, Osby sn, död 1659 ibid, bgr  
   9/10, bonde ibid)
   son: Måns Svensson (f 1658 i Jonstorp, döpt  
   5/12; död 11/10 1739 i Hönjarum, Osby sn;  
   bonde i Hönjarum; gift 19/6 1681 i Osby k:a  
   med Inger Sonesdotter (f 1664 i Spånghult,  
   Virestad sn, död 14/1 1733 i Hönjarum, dtr t  
   Sone Jonsson (död 1674) i Spånghult, bonde i  
   Angshult, senare i Spånghult, bägge i Virestad  
   sn, fogde åt greve Torstensson i hans  
   friherrskap; länsman i Virestad socken, ohh  
   Ingeborg Sonesdtr (ifrån Spånghult, dtrt t  
   Sone Persson i Spånghult))
 
Per Persson (d.ä.) son till  
Per Persson i Hönjarum, Osby sn (f omkr 1580, beräknad) ohh Sissa Nilsdtr (dtr t Nils Eriksson i Marestorp, Loshult sn, senare i Slähult, osby sn känd 1584-1606, ohh Elna Persdatter ifrån Marestorp - dtr t Per Håkansson i Marestorp, Loshult sn (var gränsjusteringsman 19 mars 1555 av riksgränsen mellan Danmark och Sverige; en on till denne var Björn Persson (känd 1574-1629) gift med Dorotea,  i Marestorp))
son till : Per Trulsson i Hönjarum, Osby sn (f omkr 1550, beräknad), levde 1622 , ohh Kerstin
son till: Truls Haraldsson, lejebonde i Hönjarum, Osby sn, känd 1584-1596, gift med Kerstin
  Barn:   Per Trulsson, se ovan
          Elsa Trulsdatter f 1551 i Hönjarum,  
          Osby sn, död 1655 i Olastorp, Osby sn,  
          bgr 18/5; g.1569 m. Per Jonsson (död  
          1601), bonde i Olastorp, Osby sn
 
 
Om Per Persson (d.y.) se Snapphanen som blev landbofogde på Engaholm av Oskar Petersson, i Värendsbygder 1967 (s 50-57)
 
Hegdabygd, Hallaryd sn plundrades av Per Persson (d.y.) och Måns Svensson i Hönjarum 1676/1677,
I Hegdabygd bodde då Sune Svensson ohh Inger Åkesdotter, som tidigare bott i Bengtstorp (Almås), Virestad sn. Sune tillhörde en gränssläkt med förankring i både Loshult och Virestad socken (hans far Sven Bengtsson i Almås flyttade senare till Östanböke i Loshult socken).
 
 
Johannes Laurentii Spolin. Inskrevs den 13/9, 8 år gammal, uppflyttades på gymnasiet 1700 5/7, avgick 1702 för fortsatta studier i Lund, där han inskrevs i Smålands nation den 2/10. Prästvigd i Lund 1709 26/3. Komminister i Fagerhult, Kalmar län, 1712 30/4. Död i Kråksmåla 1729 12/1.
G.m. Annika Engvall, bodde i Älghult efter makens död - (bror: Suno Petri Engwall, son t. arrendatorn Per Persson på Engaholm. Inskrevs den 22/2, 10 år gammal, flyttades till gymnasiet 1693 och avgick 1694 10/11. Kallas då Engman. Studerade först i Köpenhamn, därefter i Dorpat, där han inskrevs 1696 20/10. Advokatfiskal vid överste   Schlippenbachs regemente. Fånge i Viborg 1710 och förd först till Moskva och sedan till Kasan, där han avled 1716. G.m. Anna Gertruda, flykting i Stockholm 1713-14..
 
Upptäcker ni fel, rätta det i så fall.

2000-01-22, 11:45
Svar #19

Marcus Svensson

Hej jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med en sak. Jag misstänker att jag har lite valloon-blod i mig men vet inte varifrån. Det sägs i min släkt att det kommer ifrån en viss John Svenssons förfäder då det bland dessa finns vissa smeder. Här kommer lite information om honom:  
 
1 John Svensson, född 1808-10-21 i Sibbarp 2, Näsum (L). (fb,hfl).  
Flyttar till Ljungryda 1826  
Döpt 23/10. Faddrar: B. Ored Håkans-s H i Gonarp, Smed Lars Ljungberg ibm, afsk Bm Nils Kaxe o Wästanå. Modern 27 år.
*** Generation I ***  
 
f 2 Sven Olsson, född 1771-06-25 i Sibbarp, Näsum sn (L), död 1834-04-28 i Sibbarp, Näsum sn (L]. Möllare i Sibbarp 2, Näsum (L). (fb,vb,db,hfl,bou).  
Kallas mjölnardräng 1800. Död av bröstqvaf 62 år gammal.  
Näsum AI:2 5/8. Pag 237. AI:2 5/8. Pag 210.  
1836-04-27 förrättades Bouppteckning efter aflidne förre möllaren Sven Olsson i Sebbarp i närvaro af Enkan Ellna Jonas Dotter och efternemde bröstarfwingar: Sönerne Carl Ola, John och Sven Myndige och Pehr 12 år, jemte döttrarne Kjerstin 29.- Anna 25- Malena 19- Sissa 18- Hanna 16. år; Alla omyndige, desses rätt bewakades af  
deras Farbroder Bonden Pehr Olsson i Sebbarp.  
 
Gift 1800-11-14 i Näsum (L) med  
 
m 3 Elna Jonasdotter, född 1782-04-28 i Sibbarp, Näsum sn (L). Möllarehustru i Sibbarp, Näsum (L). (fb,vb,hfl).  
 
 
*** Generation II ***  
 
ff 4 Ola Olsson, född 1738, död 1798-03-05 i Sibbarp 1, Näsum sn (L]. Bonde i Sibbarp 1, Näsum (L). (db,bou).  
Död av slag 60 år gammal.  
1798-03-19 hölts Boupteckning efter afl: Rusthålls Åboen Ola Olsson på N: 1 1/4. mantahl Sebbarp, i närwaro af dess Enka Ingar Trulls dotter, jemte hennes med afl: Ola Olsson sammanaflade Barn, Sönerne Sven myndig, Pär 19. och Bengt 13. år, döttrarne Botill 26. Ellna 22. samt Kjersta 16. år. Warandes å de omyndigas wägnar tillstädes Bonden Ola Nilsson i Grönhult, såsom å Fädernet med dem anhörig.  
Gift med  
 
fm 5 Ingar Trulsdotter. Bondhustru i Sibbarp 1, Näsum (L).  
 
 
mf 6 Jonas Nilsson. Möllare i Sibbarp, Näsum (L). (vb).  
 
Gift 1779-09-11 i Näsum sn (L) med  
 
mm 7 Inga Svensdotter, född 1745ca. Möllarehustru i Sibbarp 2, Näsum sn (L). Nämnd i 1815 års hfl-längd som moder 77 år gammal, och antecknad som död. (vb,hfl).  
 
Detta har jag fått hjälp med tidigare men det har inte gjort mig mycket klokare. Om någon ville titta närmare på detta vore jag mycket tacksam.
 
Tack på förhand!

2000-01-22, 18:05
Svar #20

peter petersson

Hej,Johan, visst vi fortsätter ämnet på Glimåkra, nu har vi ju lagt ut ev. intresse i närbesläktat område...PS. Tack, Torbjörn, mina saker kommer på posten!

2000-01-24, 00:55
Svar #21

Utloggad Kerstin Pålsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-10-14, 20:34
    • Visa profil
Hej skulle vilja få reda på lite om Karl Wilhelm Pålsson född i Osby 18770719. Både bakåt och framåt eftersom jag inte har haft någon som helst kontakt med min farfars sida. Karl Wilhelm är min farfars far.

2000-02-22, 21:05
Svar #22

johan

Söker information om Niklas Larsson född 31/12 1836 och avliden 17/1 1918. Tacksam för all information.

2000-02-24, 22:34
Svar #23

Utloggad Tomas Moberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag skulle gärna vilja veta om min farfars mor.
 
Vilka var hennes moder och fader
hade hon några syskon?
Hon heter Hanna Danielsson
född: 1867-05-26
i Hallaryd i kronebergs län
Hanna gifter sig 1895-07-01
med olof Karlsson född 1873-08-23
han var torpare i gammelstorp i blekinge
Där efter försvann han till usa 1903
skulle vara roligt att få lite fakta om detta.
Skulle ni vilja hjälpa mig med detta.
 
mvh Tomas

2000-03-05, 14:22
Svar #24

Marcus Svensson

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med:
Bengta Håkansdotter som 1826 flyttade till Ljungryda.

2000-03-19, 19:47
Svar #25

Marcus Svensson

Hej!  
Jag skulle vilja ha hjälp med:  
Bengta Håkansdotter f. i oppmanna som 1826 flyttade till Ljungryda.

2000-04-11, 23:59
Svar #26

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Ang: Peder Pedersson och Else i Hönjarum
 
I januari diskuterade vi utan resultat vad som hänt Peder Pedersson och Else efter det att de 1684, straxt före Loshultskuppsrannsakningen, flytt till sonen i Småland. I mantalslängden 1688 återfinns Änkan Else Pers, gammal och skröplig på Hönjarum nummer 1. Det betyder att Peder Pedersson dött någon gång mellan 1684 och 1688, och att Else åtminstone tillfälligt återvänt hem.

2000-04-21, 20:21
Svar #27

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Någon som känner till SISSA OREDSDOTTER, född 1773 i Sibbarp, gift med Måns Svensson (1767-1841), död 1853 i Brokamåla, Blekinge.

2000-04-22, 13:07
Svar #28

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Christian: din fråga om Sissa Oredsdotter har svar i Näsums sn där frågan hör hemma.
Maj-Britt Sundin

2000-05-08, 05:18
Svar #29

Per-Olof Granqvist (Bjoerne)

Hej !
Helena Bengtsdotter, f 17/1 1782 i Ousby var gift med Magnus Bengtsson, f 25/7 1811 i Wieslanda.
Kan någon ge mig något mera om dessa personer och helst också tidigare anor ? När och var dog de, barn mm ?
 
Sommarhälsningar
Per-Olof

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna