ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vadsbo härad - Valla tingslag sommarting juni 1719 mål 36 Undenäs  (läst 323 gånger)

2021-05-10, 12:23
läst 323 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län (R) EVIIAABA:569 (1719) Bild 6150 - Arkiv Digital

Hej!


Ovan nämnda mål handlar om äganderätten  och gränsdragningar till några gårdar i Undenäs socken. En tvist som pågick under ofantligt många år. I just detta mål anges en hel del släktskapsförhållanden. Ett av dem har jag fått svårt att stämma med andra uppgifter i andra källor. därför behöver jag tolkningshjälp. Det gäller gäller Jonas Påvelsson i Brännhult som finns efter flera sidor in i målet ( åttonde sidan eller femte uppslaget). Jag tolkar att det i texten strax före honom står halvsyskon. Frågan är om det menas att Jonas är halvsyskonet? Och om det är så är det då till Jonas Olsson /Olufsson som nämns på sidan före?


Länk som jag hoppas fungerar:

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län (R) EVIIAABA:569 (1719) Bild 6150 (AID: v330238.b6150, NAD: SE/VALA/0382503)
Gerd Johansson
Tråvad

2021-05-10, 15:26
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Ja, jag tolkar det som att gamle nämndemannen Jonas Olsson är halvsyskon med Jonas Påvelsson.

2: Begiärte kieranden Håkan Jonsson, att hans fader gambla nembdemannen Jonas Ollsson som nu bor i Sätra och der äger skattedeel, hwilcken han och nu iämpte de andra instämt hafwer, skulle få berätta hwad han hweet i denna saaken, hwilcken och är swaranden Jonas Bengtssons farbroder, som effterläts, förmälandes han Jonas Olsson 73 åhr gammaloch tillförrene länge här i Rätten suttet nämbdeman, att han nu änteligen see denna långsamma disputen intet komma till något fullkommeligt slut, så måste sanningen till styrckje säga hwad han hört och wet härom, utan att han sitt samwete till skada, tänker ? på någondera sijdan, bekiennades att hans halfsyskon, af hwilcka Jonas Påfwelsson i Bränhult ännu lefwer, giordt för honom den berättelsen, att bemelte fastebref blefwet på sådant sätt som sagt är omskrefwet i Sörmanland bedyrandes, att den der uti uprächnade Rågången är en sochneskillnad...

2021-05-10, 18:05
Svar #2

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Tack Kalle för dit snabba svar. Det var så som jag tolkade det och fler före mig enligt vad jag sett på Disbyt och i en bok om Undenäs. Men tyvärr krånglar det till det med andra uppgifter hur kyrkböcker och mantalslängder. Det går inte riktigt ihop om de uppgifterna stämmer. Det hade passat in bättre om Jonas P var kusin eller systerson till Jonas O. Jag får klura vidare på detta.
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna