ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur finna kvinnor och barn i Vissefjärda  (läst 868 gånger)

2021-05-09, 12:52
läst 868 gånger

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Hej,

jag har gått igenom mantalsregistren 1690–1757, 1722-1747 fullständigt, och i Susingsborg, där Anders Håkonsson tillträder efter en Per Nilsson 1791, och hans son Gumme Andersson 1725–1756, finns det nästan uteslutande det par som ’äger’ gården. Anders står som inhyses med fru en del år efter övertagandet. Men kvinnorna är osynliga (förskräckligt århundrade 1600-talet vad gäller kvinnor, in på 1700-talet med vissa präster…). Det gör det svårt matcha fruar mm.
1. Ingeborg Månsdotter dör i Susingsborg 17401102, 80 år gammal, medan Anders är 87. Kan det vara hans fru, och är det Gummes mor?
2. Sissa Gummesdotter dör 17460309, 46 år gammal, kan det vara Gummes första fru, ev pigan på gården 1724 (ett av enda år med piga), eftersom han är gift 1725 när han tillträder?
3. Hans son Olof föds iochförsigredan 17241004, kan det ändå passa med ovanstående?

Anders måste ha gift sig på 1600-talet, men Gummes giftemål runt 1725 finns inte noterat. Han gifter om sig i Algutsboda 17471130 med Ingred Jönsdotter, mor till min anfader, Jonas Gummesson (Gräfling).

4. Gumme född ca 1704 enligt dödsanteckningen 1756 (52 år), men födelsen finns inte i Vissefjärda. Inte heller hans namnlöse bror som dör 1717, 12 år gammal, dvs född ca 1705. Hur kan det vara möjligt? Kan det vara modern, som kom från annan socken, som reste ’hem’ för att föda?

Finns det någon som har råd om hur man går vidare? Finns det t.ex. andra register där fruar kan finnas antecknade? Det finns inga bouppteckningar förrän 1766, och sedan ca 1780 och framåt, annars hade Gummes död med säkerhet genererat en sådan. Tacksam för all hjälp.

2021-05-09, 13:25
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Har man tur hittar man något i domböckerna, det kan vara allt från att kvinnorna säljer eller köper ärvd jord till att de står åtalade för något.

2021-05-10, 13:53
Svar #2

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 10:39
    • Visa profil
De andrahandsuppgifter jag har sedan tidigare är att Gummes fru var Sissa Gummesdotter. Det stämmer också riktigt bra då Sissa dog 1,5 år före omgiftet. Sissa var född den 28 december 1700 i Alsjö. Det enda barnet jag har till Gumme och Sissa är Kerstin Gummesdotter (17 okt 1731, Susingsborg).

Jag har Jonas Gummesson (grävling) i mitt träd, men ingen fru eller barn. Vilka var det? Av Ingrids fyra barn har jag antecknat att Ingeborg gifte sig 1763-05-24 med en Olof Månsson och de fick sonen Peter i Susingsborg 1766-08-31.

2021-05-10, 14:20
Svar #3

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Suveränt, tack! Då hade jag rätt att Sissa var Gummes första fru, han gifter om sig med Ingrid Jönsdotter november 1747. Se Anders och Gummes barn i listan här från KGF:s databas över Kronoberg.

Jonas Gummesson Gräfling, var grävling resten av livet, då han var soldat i Greveshult 1777–1791 och behöll namnet. det var oerhört svårt finna honom bakåt, men det visade sig att han var båtsman först 1771–1777 och hette Jonas Glader. Han fick Gumme 1776 i Susingsborg, efter att ha gift sig två månader tidgare med Cecilia Bengtsdotter Karlskrona. Hfl saknas där, så vet inget om henne. Hon dog 20 okt 1807 Fiskesjö, Algutsboda, Kronoberg. Augustinus (Ahlgren) 17780910, Anders (Ahlgren) 19 sep 1782(min anfader), Inga Stina 17890101, Maria 17940508. Flickorna strök med tidigt, männen levde länge utom Anders som dog drygt femtio år gammal ca två veckor innan sin äldsta son, båda i rödsot = dysenteri. Du har ingen ledtråd bakåt, dvs om Ingeborg Månsdotter var Gummes mor, eller åtm Anders Håkonssons fru? Och var gifte sig Cissi och Gumme, finner dem ingenstans? Likaså, var fick Anders Håkonsson sina två söner: Gumme och den utan namn som dog 1717? Gräflingen har orsakat mycket huvudbry...

2021-05-21, 09:37
Svar #4

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
En lätt korrigering, Gumme Andersson gifter om sig med Ingrid Trulsdotter. Det är ett väldigt kludd i vigselanteckningen, prästen måste ha varit full, men en expert har sett på det och det står snarare Trusdotter, och det är dessutom Ingrid Trulsdotter som dör i Susingsborg senare.

2023-07-12, 16:52
Svar #5

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Är inte ett svar på din fråga. Men har precis fått reda på att också jag stammar från Jonas Gudmundsson Grävling (f.d båtsman GLADER) och då specifikt från Gudmund född 21 september 1776 i Susingsborg död 23 april 1847 i Skatelöv vid Huseby bruk.


Är just fullt upptagen med att reda ut förhållandena.


Vid Gudmunds födelse sägs det att fadern är boende vid Susingsborg, men hans båtmansrote sägs ligga i Madesjö. En mycket trolig rote där är nur 241 Markustorp, där en GLADER tillträde vid tiden för Gudmunds födelse. Rulla för Möre 1:a kompani tycks saknas för tiden.


Har ni någon kännedom om detta?




Mvh


Lars Norrby

2023-07-12, 17:29
Svar #6

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Hej Lars,

Såvitt jag minns var Jonas aldrig på plats utan bodde i Susingsborg. Jag återkommer när jag får på datorn vilket kan dröja. Har för mig jag sett någon rulla, men kan ju ha varit för Gräflingen i Greveshult. Han var dock i Karlskrona, träffade Cecilia Bengtsdotter och gjorde henne havande med Gumme. Och tvingades antagligen gifta sig mer henne på grund av detta. De flyttade så till Susingsborg där Gumme föddes. Återkommer!

Bästa
Per

2023-07-30, 17:46
Svar #7

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Hej,
Om man tittar i mantalslängderna för Susingsborg http://lovkullen.net/Bygd/SusingsborgV.html
så ser man Jonas framfart från 1770 och framåt. Jonas Gummesson Glader Grefling var något för sin tid så ovanligt som frånskild - han gifte sig 1769 med Eliana Nilsdotter från Åleberg i Algutsboda, och paret skilde sig ca 1773 (detta framgår bl a i Algutsboda AI:2 sid 302, AI:3 sid 247). Därpå gifte sig Jonas med Cecilia Bengtsdotter den  1776-07-06 i Karlskrona Amiralitetsförsamling.

I mantalslängderna för Susingsborg finns Jonas på plats 1770-1772. Han kallas då Jonas Gummesson, är gift och bonde. Sedan försvinner han från platsen 1772. 1773 är han tillbaka, nu som ensamstående, och redan nu kallas han för Jonas Glader, men han anges vara bonde, inte båtsman. 1774 försvinner han för gott från mantalslängden för Susingsborg. Men han måste ändå har bott där ett kort tag senare, eftersom sonen Gumme föds där 1776.

Jonas Glader finns inte i Blekinge Släktforskarförenings databas över båtsmän. Inte heller i förteckningen över båtsmän i Södra Möre https://www.diginpast.se/bmregister/index/default.html .

När man tittar på Markustorp i Madesjö så framgår det att där finns båtsmän som heter Glad. Men, åren 1772-1774 heter båtsmannen Nils Glad. Han kvarstår som avskedad båtsman 1775. 1776 har han ersatts av en båtsman som heter ??Inge Wipa??, och 1777 finns en ny Glad på plats, som såvitt jag kan se heter Jöran. Vid det här laget är vår Jonas på god väg att flytta till Greveshult, där han får soldatnamnet Grefling. Så han var nog inte i Markustorp, även om det kan tyckas ligga nära till hands. Förteckningen över båtsmän i Södra Möre (se länk ovan) listar vilka båtsmansnamn som förekommer i de olika socknarna. Samma gäller Båtsmansregistret hos Blekinge Släktforskarförening. En lång men troligen framkomlig väg är att nöta sig igenom mantalslängderna för dessa platser, med utgångspunkt från att Jonas kallas Glader redan 1772.

Nu tycker jag mig ha läst i en annan tråd (som jag tror att du, Pär, startade :)) att Cecilia Bengtsdotter troligen kom ifrån Måstad i Tving. Så en rote i närheten av denna plats, eller annan plats där hon bott före giftermålet, borde kunna ligga nära till hands.

Vänliga Hälsningar
Marie



2023-07-31, 09:00
Svar #8

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Hej Marie,

Trevligt att ’se’ dig igen! Jonas finns med i Madesjö 1755 och framåt, samt antecknad i flottans rullor vad jag kan se i Björstorp. Det ligger kanske i Madesjö. Har bara klippen så för att kolla måste jag göra om söket, då klippen är för små för att ge mer info. I flottan står det också ung stationerad i Karlskrona. Det troliga är därför att han träffat Cecilia där, gör henne gravid och tvingas gifta sig. Jag ska följa upp uppgifterna om skilsmässan när jag får igång datorn, som du vet fann jag inget i Vadstena men hann heller inte mer än tror jag 1770-1771/2.

2023-07-31, 15:44
Svar #9

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Här finns Jonas Gummesson Glader antecknad som båtsman i Madesjö, finner dock inte Björstorp idag där (finns ett i Bräkne Hoby) men kanske det skrevs Bjorstorp, samt antecknad i Madesjö husförhör, där det står ungefär ’finns i Carlskrona”. Svårt se med allt prästkludd. Så han vara båtsman i Madesjö, samt finns i Flottans arkiv vid uprepade tillfällen. Som du skriver, Marie, dock ej i Södra Möres båtsmän vilket är märkligt. Kanske det finns en gräns vad gäller år för detta register? Cecilia Bengtsdotter är till 99% den jag funnit i Måstad, dock tror jag aldrig jag fann henne i Karlskrona, men det troliga är att hon jobbade som piga där och träffade Jonas. Han var uppenbarligen en charmör, med tanke på det tidiga giftet med Eljan, detta ’missöde’ och det snabba omgiftet efter Cecilias död 1807.

2023-08-01, 00:59
Svar #10

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Hej Per,
Detsamma, så trevligt att se dig igen! Hör gärna av dig om du vill diskutera mera släktforskning.
Här finns lite text om Björstorp/Björnstorp i Madesjö: https://nybrokunskap.se/2012/05/16/bjorstorp/

Jag såg nyligen diskussionerna om Cecilia Bengtsdotter och hennes bakgrund i Måstad, det var intressant läsning. Tänk att du hittade henne! 
När det gäller skilsmässan från Eljan/Eliana skulle det verkligen vara spännande att veta varför detta hände - det var ju inte precis vardagsmat vid den här tiden! I alla händelser verkar det ha fått Jonas att lämna det stilla livet som bonde i Susingsborg för att istället bli båtsman i Madesjö.

Tyvärr är nog inte registret över båtsmän i Södra Möre så särskilt komplett. Vet inte om någon arbetar med det numera, eller om det enbart existerar.

- Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna