ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra häradsrätt 1718-02-05 §25 Beskyllning för stöld av en ko (forts)  (läst 349 gånger)

2021-05-08, 11:11
läst 349 gånger

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej,
detta är den sista och avslutande delen i det mål som Per Persson i Slageryd (Bäckaby (F)) och Nils Jönsson i Bäckaby kyrkby (Bäckaby (F)) rentvås från ryktet om att de för 15 år sedan stulet en ko.
Det är sista raderna jag skulle vilja ha hjälp med; svor de en ed eller inte? Som jag förstår det befriades de från ryktet med vite om 40 riksdaler silvermynt för den som fortsatte förtala dem (?).
mvh Thomas

"många åhr befinnes stådt på Per Persson och Nils Jönsson, som skulle dhe stuhlet en koo, hwarföre och Per Persson 1712 dhen 17 Martij warit pådömbd sig wid nästa Ting dereffter purgera*, lijkawähl som ingen grund eller skiähl till - rychte finnes, icke heller bewijsas herom dhet först uthkommit, emedan Soldatehustrun Kirstin på Slagerydz torp är död, effter heraw ord wittna å första Ting berättat, och Per sampt Nils nu med - å book ährbiuda sig Eden öfwer deras oskylldighet, hwilken Eed - 21(27?) domare-? Tingsrätten dem icke aftaget, så blifwa bemälte Personer för detta ogrundade rychte alleles befriade, och 40 Riksdaler smt wijte uthsatt, det ingen sådant wijdare dem obe- förkasta må."
* Purgera; rentvås från en beskyllning eller misstanke.

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:557 (1718) Bild 250
https://app.arkivdigital.se/volume/v330191?image=250
 

2021-05-08, 13:40
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:13
    • Visa profil
De slapp svära eden. Jag tolkar alltihop på samma sätt som du, utom ett par småsaker i denna del:
 
"effter hwars ord wittnen å senaste ting berättat, och Per sampt Nils nu med hand å book ährbiuda sig Eden öfwer deras oskylldighet, hwilken eed emot 26 domare..."

Jag vet inte riktigt vad förkortningen efter domare skall betyda. Och det saknade ordet före rykte i början av texten skall nog vara samma

2021-05-08, 19:35
Svar #2

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen. Det rätade ut en del frågetecken! Även om man lyckas läsa texten är det inte alltid man förstår helt vad som menas med de stundtals snåriga formuleringarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna