ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anklagad för mord - Högsäter  (läst 484 gånger)

2021-05-05, 14:48
läst 484 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej,

När jag följer min släkting Anna Hansdotter f. 1804 finner jag en anteckning i Husförhörboken 1866-1875 i Högsäter där jag tycker mig utläsa att det står: anklagas för mord - utgång? Högsäter (P) AI:27 (1866-1875) Bild 299 / sid 291 (AID: v4349.b299.s291, NAD: SE/GLA/13252)

Detta är enda gång jag hittar någon anteckning om detta på henne och hon fortsätter att leva med sin familj fram till sin död 1890, så jag utgår från att hon blev friad från anklagelsen. Men jag skulle naturligtvis vilja veta mer om anklagelsen och även motivering till friande. Frågan är bara var jag kan hitta information om detta? Vore tacksam för guidning i detta. Bifogar också utklipp med anteckningen.

Det står även en anteckning på hennes make Olof: O.H.S. någon som vet vad det kan betyda?

Mvh Karin

2021-05-09, 14:00
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är domboken för den lokala domstolen, Valbo häradsrätt, där målet bör ha tagits upp. Problemet är att det inte framgår när under de tio åren hfl omfattar som det hela ska ha skett.
Antagligen har hon suttit häktad, så det går nog snabbare att kolla det lokala häktet i Justitiekanslerns arkivs fånglistor  för att få fram tidpunkten för domen.
Inget av detta finns dock på nätet för dessa år.
Ulf Berggren

2021-05-09, 16:47
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Ulf!

Tack för hjälpen, då vet jag hur jag kan gå vidare med detta!

/Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna