ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Någon som känner till soldaten Samuel Jansson, tidigt 1700-tal?  (läst 80 gånger)

2021-05-04, 17:58
läst 80 gånger

Utloggad Calle Flognman

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-05-06, 15:33
    • Visa profil
I min släktforskning har jag kört fast på far till min ana Olof Samuelsson f. 22 feb 1758 i Rexed, Gunnarskog. Men jag har funnit ett namn på´n: Samuel Jansson.  Ingenstans kan jag finna något om vem han är, utöver namnet Är det någon som har honom redan i sin forskning eller vet var det går att let? Centrala soldatregistret gav inget med det lilla jag hade att söka på.

Fakta i målet:
Gunnarskogs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13170/C/5 (1753-1795) s.97 nr 16: Olof i Rexed, oäkta.
Mor Ingrid Jonsdr f. 1733, Slobyn, Mangskog.

Moderns anor bakåt och Olofs framåt är kända för mig.

2021-05-04, 20:36
Svar #1

Utloggad Lennart Eriksson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 20:43
    • Visa profil
Hej Calle!
Sök i anbytarforum på Olof Samuelsson, som nr 4 i sökresultatet finner du en tråd under läshjälp Värmland Brunskog.
Och om det sedan är något där som verkar oklart, så tror jag det passar utmärkt bra att fortsätta den diskussionen här.

Mvh/Lennart

2021-05-05, 07:53
Svar #2

Utloggad Calle Flognman

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-05-06, 15:33
    • Visa profil
Hej Lennart!
Det var ett uttömmande och berikande inlägg du gjort om just den Samuel Jansson jag sökte. Och inte för så länge sedan heller. Det verkar ha varit en yvig person med en minst sagt mustig levnadsbana. På ett sätt är det mer spännande med sådana fynd än med sedligt flitiga bönder, pigor och drängar.

Tack för hänvisningen till tråden, den var en aning undanskymd att finna, men nu är jag med. Kommer jag på fram till något ytterligare att tillföra skriver jag här.

Hälsningar
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna