ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daniel Persson i Norrland 4, Bjärtrå. död 1763?  (läst 2130 gånger)

2021-05-03, 17:35
läst 2130 gånger

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Vem var bonden Daniel Persson, hemmansägare till gården Norrland 4 i Bjärtrå, vars ursprung är obekant, var och när föddes han? Jag har lusläst arkiverade diskussioner om Bjärtrå, och är rätt säker på att han inte avhandlats tidigare. Han är känd från hustruns bouppteckning och en mantalsuppgift, annars tycks inga uppgifter finnas om honom, förutom en del på privata webbplatser på Internet.

I Norrland 4 i Bjärtrå gifter sig änkan Kerstin Eriksdotter omkring 1720 med Daniel Persson, men inga födelseregister, dödsregister, eller vigselregister omtalar honom.


Visst underlättar olika slag av register i forskningen. Det är därför olika avskrifter och register alltid skall kontrolleras med källan.
Och möjligen har jag inte kontrollerat allt som går att läsa. När jag lade ut denna frågeställning för en tid sedan på Facebookgruppen Släktforskning i Ångermanland, var Lennart Altin vänlig nog att tipsa mig om Bou efter Kerstin Ersdotter och mantalslängden 1756:

Där omnämns han som bonde på Norrland 4 i sin hustrus bouppteckning 1762 , på sidan 34. Där omnämns mycket, bland annat barn och gården på 10 sel, men tyvärr kan jag inte tyda texten. Bouppteckning 15 april 1762, Nora tingslags häradsrätts arkiv (SE/HLA/1040081) VolymFIIa:2, nr 34 i SE/HLA/1040081/F II a/2. >> https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0102279_00160#?c=&m=&s=&cv=159&xywh=2710%2C853%2C3224%2C1872

Kerstin Eriksdotter var änka efter Nils Pärsson, hemmansägare till gården Norrland 4 i Bjärtrå 1716-1719, vilken var död cirka 1720. Uppgifter finns om Kerstin Eriksdotter och Nils Pärssons son, Per Nilsson, som möjligen levde mellan 1718 0ch 1733, och tycks försvinna ur historien, men bättre ögon än mina kan möjligen hitta detaljer om honom i de ovan angivna dokumenten. Norrland 4 tycks ha varit Kerstin  Ersdotters arv efter sin far Erik Olofsson, hemmansägare till gården Norrland 4 i Bjärtrå 1648-1713? och vars far och farfar troligen varit bönder på N 4.

Daniel Persson omnämns igen i mantalslängden 1756, när Daniel Persson lämnar över hemmanet Norrland 4 till Sonen Nils Danielsson, då står det att han är 73 år - född 1683? Från någonstans ifrån har jag uppgift om att Daniel Persson har dött 1763, och dessa uppgifter cirkulerar på nätet. Bland annat har Hasse Hultman på sin webbplats nämnt denna Daniel som född 1683 och död 1763, med Lennart Lundholm som källa  på http://www.hashul.epizy.com/default.htm?i=1.


Om man använder andrahandskällor finns det alltid en risk att de innehåller fel. Vid minsta lilla tveksamhet måste man gå till originalkällorna d.v.s. i detta fall kyrkböckerna.

Men Hans vilka källor har du använt för dessa uppgifter, för såvitt jag har förstått saknas de avgörande källorna från Bjärtrå för denna tid, för att Daniel Persson skall kunna spåras med de vanligare källorna, någon bouppteckning efter honom har jag inte lyckats hitta, och kvar blir möjligen domböcker vilka jag inte har tillgång till? och Brita Ulanders databas, som möjligen kan ge ledtrådar? Det var Britta som under mina besök i Hägersten under 1990-talet gav mig en stor del anor och släktingar tillbaka till denne Daniel Persson, men där och då, tog det för henne stopp.

Hans barn Nils f 1726, Erik f 1723 (Inskriven i trivialskolan i Härnösand 1735-1741 som Ericus Danielis Norlander och vilken flyttar till Nässom 1) och Daniel f 1730 (den sistnämnde samt systrarna Anna och Kerstin dör unga) går utmärkt väl att härleda till Daniel Persson och Kerstin Eriksdotter, och flera av hans barnbarn tar släktnamnet Norlander, som senare ändras till Nordlander. Släkten Nordlander bebodde Norrland 4 under ca 200 år fram till 1950-talet, och är med i Svensk slägtkalender, av Örnberg, 1887, på sidorna 159-161, men förteckningen börjar med Daniels son Nils Danielsson och en uppgift om att förfäder skulle ha flyttat till Norrland från Kungsgården, vilket inte har kunnat bekräftas, varför det är att söka i en höstack efter denne Daniel Persson.


Nils Danielssons äldste son Daniel flyttade f.ö. till Vik i Torsåker, där han gift sig till en gård, och jag söker även där, om det är så att han skulle vara släkt med dessa. Även där förekommer namnen Nils, och Per rikligt, men detär ju inga ovanliga namn...

Lennart Altin lade på Facebook fram en gissning att han möjligen är son till Per Nilsson i Sundsta 1, Bjärtrå, vilket passar väl in med den äldsta sonen Nils förnamn, men hur säkerställa detta utan Husförhörslängder? Lennart du skrev där: "I AI:1 1702-1743 finns dessutom en son Daniel i den gården." och jag inte riktigt vad AI:1 betyder, så detta har jag inte dubbelkollat...

Jag är glad och tacksam för all möjlig hjälp med detta, alternativt beskedet att det bara är att ge upp om att komma länge med denna person!

2021-05-03, 20:32
Svar #1

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
För den tid det saknas födelse, vigsel och dödsböcker i Bjärtrå kan man ändå få en del information från mantalslängder, jordeböcker, kyrkoräkenskaper, bouppteckningar och domböcker.


Brita Ulander ägnade en stor del av sitt liv åt att från sådana källor återskapa Bjärtrås saknade kyrkböcker. Jag betraktar uppgifter från henne som säkra för den tid där primärkällor saknas.


I fallet Daniel Persson gifte han sig till Norrland 4. Därför kan man inte hitta hans ursprung bland någon av företrädarna på hemmanet och därmed ger mantalslängder och jordeböcker inte någon information. I det här fallet återstår att studera faddrar till hans barn och domböcker för att möjligen få information om varifrån han kom.


I många fall tar det helt enkelt stopp och man kommer inte längre. I det här fallet har jag inte gjort något försök att komma vidare.

2021-05-04, 06:26
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Härnösands släktforskare säljer ett familjeregister för Bjärtrå som bygger på Britta Ulanders forskning. Enligt den skall Daniel, som Dan skriver också vara Lennart Altins gissning, vara son till Per Nilsson ohh Anna Nilsdr på Sundsta 1. Jag har en äldre version av Brittas databas. Den är en konverterad Holgerdatabas. Holger, åtminstone Holger 4, hade inget enkelt sätt att ange källor. Det saknas alltså angivna skäl till varför Daniel skulle vara från Sundsta 1, även i familjregistret där förvisso möjlighet till detta finns. Men om man gör som Hasse rekommenderar, studerar vilka faddrarna är till Daniel Perssons barn, bekräftas det som familjeregistret som Härnösands släktforskare säljer påstår:
1721: Johan Persson ohh i Grössjö (bror, även det framgår av fadderskap)
1723: Per Sundin ohh (bror), pigan Annika Pärsdr i Sundsta (syster)
1726: Johan Persson i Grössjö ohh, p Kerstin Pärsdr i Sundsta (syster)
1732: Nils Nilsson i Lugnvik ohh (hustrun kusin till Daniel), p Annika Pärsdr i Sundsta


2021-05-14, 21:45
Svar #3

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Härnösands släktforskare säljer ett familjeregister för Bjärtrå som bygger på Britta Ulanders forskning. Enligt den skall Daniel, som Dan skriver också vara Lennart Altins gissning, vara son till Per Nilsson ohh Anna Nilsdr på Sundsta 1. Jag har en äldre version av Brittas databas. Den är en konverterad Holgerdatabas. Holger, åtminstone Holger 4, hade inget enkelt sätt att ange källor. Det saknas alltså angivna skäl till varför Daniel skulle vara från Sundsta 1, även i familjregistret där förvisso möjlighet till detta finns. Men om man gör som Hasse rekommenderar, studerar vilka faddrarna är till Daniel Perssons barn, bekräftas det som familjeregistret som Härnösands släktforskare säljer påstår:
1721: Johan Persson ohh i Grössjö (bror, även det framgår av fadderskap)
1723: Per Sundin ohh (bror), pigan Annika Pärsdr i Sundsta (syster)
1726: Johan Persson i Grössjö ohh, p Kerstin Pärsdr i Sundsta (syster)
1732: Nils Nilsson i Lugnvik ohh (hustrun kusin till Daniel), p Annika Pärsdr i Sundsta
Tack Per, det låter väldigt säkert, tack vare faddrarna, så säkert man kan begära i det läget! Du inte bara hjälpte mig att komma vidare där, men fick mig också att inse faddrarnas värde. Jag har sedan dess blivit betydligt noggrannare att kontrollera faddrar och notera dem. Finns möjligheter att nå vidare, eller måste jag ge upp där? Vad är, Lennart Altins och var Brita Ulanders källa för Per Nilsson och Anna Nilsdr på Sundsta 1? Och var kommer född datum 1763 från om inga källor finns för tiden?

Naturligtvis har jag gjort försök att hitta mer bakåt, men mina kunskaper räcker ej. Jag ser på nätet (geni.com) uppgifter om Per Nilsson, född 12 november 1730 Sundsta, död 14 november 1798 i Sundsta, som nog är en nära släkting, men född efter att Daniel Persson gift sig 1721 i Norrland. Som föräldrar anges Nils Olofsson född 1691 död 18 augusti 1737 i Sundsta, gift med Karin Nilsdotter, men inga källor...


Det känns lite oturligt med två föräldrar som har samma patronymikon Nilsson och Nilsdotter, eftersom en upphittad Nils som ägare till Sundsta 1 och möjlig förälder kan vara far till båda, för även Karin Nilsdotter kan vara född på och arvtagare till Sundsta 1?

Detta är vad jag hittat i de tidigaste Mantalsuppgifterna som förefaller existera: (hoppas formateringen bibehålls, edit, det gjorde den inte...)

Vid genomgång av mantalsuppgifter från 1642 framgår att en Nils Nilsson (som hade 3 söner, senare minskat till 2) var ägare till Norrland 1. (Norrland, som alltid är listat efter Mäland, kallas en del år bara "by" vid denna tid, omväxlande med Norrland, och ibland Nörrland eller Nöland) . Norrland 4 ägs 1642 av Olof Eriksson, sannolikt farfar till Kerstin Eriksdotter som Daniel Persson gifter sig med 1721?

1653: N1: Nils Nilsson? N2: Nils Nilsson? N3: XX Olofsson N4: Olof (Eriksson?)

1654: N1: Nils Nilsson? N2: ? Nilsson? N3: Nils? Olofsson N4: Olof (Eriksson?)

1655: N1: Nils Nilsson? N2: Erik? Nilsson? N3: Erik? Olofsson? N4: Olof (Eriksson?)

1656: N1: Nils Nilsson? N2: Erik? Nilsson? N3: Erik? Olofsson? N4: Olof (Eriksson?)

1662: N1: Nils Nilsson? N2: XX Nilsson N3: XX Olofsson? N4: N4: Olof (Eriksson?)

1673: N1: Nils Nilsson N2: N2: XX Nilsson N3: XX Olofsson? N4: XX Pärsson?

1687 nämns Nils Nilsson på N 4 med bitexten 2 xx?? 1 Måg, kan detta möjligen betyda att han äger gården med sin måg?

1688: N1: Nils Nilsson N2: Erik Nilsson N3: Erik Olofsson N4: Olof Eriksson

1689: N1: Nils Nilsson N2: Nils Nilsson? N3: ?? N4: Erik Olofsson N5: Olof Eriksson

1690-1710 ägs Norrland 1 av en ny ägare (Christoffer Persson?? namnet ses bäst på 1708 och 1709)

1691: N1: Per Christoffersson? N2: Nils Persson N3: Erik Pärsson N4: Erik Olofsson N5: Olof Eriksson

1692: N1: Per Christoffersson N2: Nils Persson? N3: N3: Erik Pärsson? N4: Erik Olofsson N5: Olof Eriksson

1693: N1: Per Christoffersson N2: Nils Persson? N3: Erik Pärsson? N4: Erik Olofsson N5: Olof Eriksson

1694: N1: Per Christoffersson N2: Nils Persson? N3: Erik Pärsson? N4: Erik Olofsson N5: Olof Eriksson

1695: N1: Per Christoffersson N2: Nils Persson? N3: Erik Pärsson? N4: Erik Olofsson N5: Olof Eriksson

1711 N1: Nils Persson.

1714 N4: Christoffer Persson? som då möjligen har gift sig med Erik Olofssons dotter?

1715 N4: (svårtytt namn Jon??)

1716 svårtytt, 17 saknas

1718 N4: svårtytt, möjligen har en Jon (Jonas) Persson ägt gården Norrland 4 dessa år,

1720 N1: Jon Pärsson? N2 ?? (Brita?) N3: ?? N4 : ?? (möjligen Kerstin Eikssdotter?) Pär Olofsson?

1721 N1 Jon Pärsson? N2: (hustru? Brita?) N3: ?? N4 med mycket svårtydda anteckningar, med ägarbyte av Norrland 4 till Daniel Persson, efter Daniel Perssons gifte med änkan Kerstin Eriksdotter (Kristina Ersdotter), eftersom en andra mantalsuppgift fr 1721, omnämner Daniel som ägare till Norrland 4, vilket han förblir till 1756,

2021-05-15, 07:45
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Årtalet 1763? Enligt förut nämnda familjeregister står det "1763tp 10dal", "tp" skall enligt de förkortningar som används i registret betyda testamentspeng. Gissningsvis kommer uppgiften från kyrkoräkenskaperna.
Per Nilssons namn är känt från AI:1 s 13, mtl samt en del utdrag från domböcker som är angivna i familjeregistret. Anna Nilsdr:s namn kommer från bb 1729 8/2 och bekräftas av barns och barnbarns namn. Hennes ursprung är okänt.
Enligt familjeregistret och Brittas databas är Per från Lockne 1. Riktigt varför det är så framgår inte i någon av dessa andrahandskällor men bekräftas av ovan nämnt fadderskap 1732. Fadern skall vara Nils Olofsson (1603-79). Moderns namn kan jag bidra med, Karin Matsdr från Rävsön 2:1. Källa Säbrå db 1704.
Per Nilsson kommer till hemmanet som måg till den tidigare ägaren Erik Nilsson f 1597, Per är alltså gift två gånger och barnen i andra äktenskapet hade ingen arvsrätt till hemmanet Sundsta 1.
Ägarna till de olika hemmanen i Norrland enligt mtl är stommen till familjeregistrets redovisning av befokningen i Norrland under 1600- och början av 1700-talet.

2021-05-15, 13:27
Svar #5

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
På facebook skrev jag följande angående Daniel Persson i Norrland. Eftersom han inte ingår bland mina förfäder i Bjärtrå är det inte säkrare än så:    /Att jämföra faddrar som är ett vanligt förfarande att hitta var personer kommer ifrån, förefaller det möjligt att Daniel Persson kommer ifrån Sundsta N:o 1 och Per Nilsson. Fast det behövs domboksprotokoll att bli säker. I AI:1 1702-1743 finns dessutom en son Daniel i den gården./

2021-05-15, 19:24
Svar #6

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
På facebook skrev jag följande angående Daniel Persson i Norrland. Eftersom han inte ingår bland mina förfäder i Bjärtrå är det inte säkrare än så:    /Att jämföra faddrar som är ett vanligt förfarande att hitta var personer kommer ifrån, förefaller det möjligt att Daniel Persson kommer ifrån Sundsta N:o 1 och Per Nilsson. Fast det behövs domboksprotokoll att bli säker. I AI:1 1702-1743 finns dessutom en son Daniel i den gården./

Och fast du uttrycker dig försiktigt Lennart, så har ju Per med argumenteringen om faddrar påvisat stor trovärdighet i detta, även utan dombok.



Årtalet 1763? Enligt förut nämnda familjeregister står det "1763tp 10dal", "tp" skall enligt de förkortningar som används i registret betyda testamentspeng. Gissningsvis kommer uppgiften från kyrkoräkenskaperna.
Per Nilssons namn är känt från AI:1 s 13, mtl samt en del utdrag från domböcker som är angivna i familjeregistret. Anna Nilsdr:s namn kommer från bb 1729 8/2 och bekräftas av barns och barnbarns namn. Hennes ursprung är okänt.
Enligt familjeregistret och Brittas databas är Per från Lockne 1. Riktigt varför det är så framgår inte i någon av dessa andrahandskällor men bekräftas av ovan nämnt fadderskap 1732. Fadern skall vara Nils Olofsson (1603-79). Moderns namn kan jag bidra med, Karin Matsdr från Rävsön 2:1. Källa Säbrå db 1704.
Per Nilsson kommer till hemmanet som måg till den tidigare ägaren Erik Nilsson f 1597, Per är alltså gift två gånger och barnen i andra äktenskapet hade ingen arvsrätt till hemmanet Sundsta 1.
Ägarna till de olika hemmanen i Norrland enligt mtl är stommen till familjeregistrets redovisning av befokningen i Norrland under 1600- och början av 1700-talet.

Per, jag lärde mig mycket av detta, och tackar igen. Jag hittar bara en Anna Nilsdotter under döda i familjeregistren, 78 år gammal vid sin död 1729-02-08.
(SE/HLA/1010015). Men när jag läser diskussionen på https://forum.rotter.se/index.php?topic=152806.msg1467637#msg1467637 om Mårten Jonsson och Anna Nilsdr som är omnämnd i db 1681 vt. där du skriver att Mårtens bror Per Mårtensson  gifte sig med en änka i Sundsta i Bjärtrå 1705 (db 1728 vt §33), blir jag naturligtvis nyfiken, vem var denna änka?

Nedan listar jag en början på en liten sammanställning över Sundsta by i Bjärtrå som jag kontinuerligt uppdaterar som projekt på Geni.com. Jag är nu uppe i  över 100 Ångermanländska byprojekt där, där jag försöker följa släktlinjer, med länk till annat projekt, när de flyttar. Detta har känts som ett ganska vettigt sätt att öka överblicken.

Detta är projektet för Sundsta: https://www.geni.com/projects/Byn-Sundsta-i-Bj%C3%A4rtr%C3%A5-socken-%C3%85ngermanland/4477091 där jag tyvärr inte lyckat knyta Israel Pehrsson född cirka 1760. Gift med Sara Jansdotter född cirka 1778 i Bjärtrå, till möjlig farfar Pär Israelsson, gift med Barbro Nilsdotter, död 1727-01-26 i Sundsta. Den vid första anblicken troliga mellan generationen i form av Pär Israelsson, omnämnd som bonde i Sundsta 1783. Född ca 1753, död 1792-03-28, förefaller inte möjlig, om inte Pär Israelsson föddes ganska långt före 1753. På Geni uppges utan källor här https://www.geni.com/people/Israel-Pehrsson/6000000010450103510 att Israel Pärsson skulle vara son till Jonas Staveren Bonde, vilket förvånar mig, eftersom namnen inte anknyter, medan Israel och Pärsöner kan spåras tillbaka som ägare till Sundsta 1 via mt till Israel Pärsson som ägde Sundsta 1644, och jag skulle förmodat att Israel Pehrsson född cirka 1760 borde härstamma från honom.F.n. har sidan Byn Sundsta i Bjärtrå socken, Ångermanland, följande innehåll: (Tyvärr orsakar forumets formatering läsproblem, beklagar... men på geni är det mer lättläst: https://www.geni.com/projects/Byn-Sundsta-i-Bj%C3%A4rtr%C3%A5-socken-%C3%85ngermanland/4477091

Vid genomgång av mantalsuppgifter från Bjärtrå kan ägarlängden utläsas:
1644 framgår att en Israel Pärsson var ägare till Sundsta 1, medan Sundsta 2 ägdes av Erik Nilsson
1645: S:1 Olof Jansson S:2 Johan Olofsson
1651: S1: Erik Nilsson S2: ??
1652: S1: Erik Nilsson S2: ?? Jan
1667: S1: Erik Nilsson S2:
1694: S1: Per Nilsson (Dito i Allsta?) S2: XX Persson (dito ??)

Israel Persson, bonde i Sundsta 1. I HFL 1702-1721 anges hustru Anna, sannolikt Anna Erichsdotter, änka, död 1726-11-03, 66å 7m, Anhörigs namn Persson, Israel Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015).
Pär Israelsson, gift med Barbro Nilsdotter, död 1727-01-26 i Sundsta, 43å 6m, Anhörigs namn Israelsson, Pär. Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015) Sannolikt är han den änkling som är gift 2) 1727-11-01 i Bjärtrå med Anna Pärsdotter från Sundsta. [/size][/color]Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)[/font][/size]
    [/list]
      • [/color][/size]Nils, född 1711-04-02 i Sundsta. (SE/HLA/1010015)[/color]
      • [/color][/size]Pär född 1712-11-04 i Sundsta. (SE/HLA/1010015)[/color]
      • [/color][/size]Erich född 1714-12-25 i Sundsta. (SE/HLA/1010015)[/color]
      • [/color][/size]Margeta född 1716-04-04 i Sundsta.[/color]
      • [/color][/size]Karin född 1719-10-17 i Sundsta.[/color]
      • [/color][/size]Nils född 1723-10-13 i Sundsta.[/color]
      [/color][/size]Pär Israelsson, omnämnd som bonde i Sundsta 1783. Född ca 1753, död 1792-03-28, Ålder 39å 6m, Dödsorsak Håll o stygn, [/color]Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015) RegisterDödregister - Ådalens släktforskarföreningMaria, Yrke Dotter, död 1778-01-27 i Sundsta, Ålder 48v 4d, Dödsorsak Bröstfeber, Anhörigs namn Israelsson, Pär. Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)Maria, Yrke Dotter, död 1783-04-23, Ålder10v6d, Dödsorsak Hosta o bröstvärk, Anhörigs namn Israelsson, Pär, AnmärkningBonde, Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)Israel Pehrsson född cirka 1760. Gift med Sara Jansdotter född cirka 1778 i Bjärtrå.Pehr Israelsson född 12 juli 1812 i Bjärtrå, Död 29 juli 1866 i Sundsta. Gift med Stina Catarina Jäderbom född 23 februari 1815 i Ullånger, Död 31 mars 1884 i Sundsta.Sara Kristina Persdotter född 1836 i Sundsta.Pehr Persson född 1837 i Sundsta.Anna Kajsa Persdotter född 1839 i Sundsta.Israel Persson född 1841 i Sundsta.Maria Helena (Maja Lena) Persdotter född 1842 i Sundsta. Död 27 februari 1907 i Lo, Strynäs. I tre giften mor till bland annat flera barn med namnet Stattin.Johanna Persdotter född 1844 i Sundsta.Brita Lisa Persdotter född 1845 i Sundsta, död 1846.Brita Lisa Persdotter född 1846 i Sundsta.Olivia Persdotter född 1848 i Sundsta.Märta Persdotter född 1849 i Sundsta.Johannes Persson född 1850 i Sundsta.Nils Olof Persson född 1858 i Sundsta.Erik Nilsson född 1597.NN Eriksdotter född mellan 1602 och 1652 sannolikt i Lockne, gift med Per Nilsson född mellan 1615 och 1675. Bonde på Sundsta 1. Död: före 1729 i Sundsta. Per Nilsson gift 2) med Anna Nilsdotter född cirka 1651 (i Sundsta??). Död 8 februari 1729 i Sundsta 1, Bjärtrå.Nils Persson (gift med Brita?)Kristina (Kerstin) Pärsdotter född mellan 1656 och 1714.Daniel Persson född 1683 i Sundsta. Död 1763 i Norrland 4, Bjärtrå.Per Persson Sundin född mellan 1656 och 1714. Gift med Anna Christiansdotter (möjligen född i Lockne? till Christiern som verkar ha flera söner där?) död 2 mars 1741 i Sundsta.
      • [/color]Christian född 1726-11-08 i Sundsta. Osäkert faderskap, giissning pga uppgiften "Faderns namn Sundius".
      [/color]Nils Olofsson född 1691. Död 18 augusti 1737 i Sundsta. gm Karin Nilsdotter född mellan 1663 och 1721.Olof Nilssonödd 1720-12-01 i Sundsta. Död ung, före brodern Olof föddes 1727.Nils Nilsson född 1722-04-15 i Sundsta, död 1793.
      • [/color]Per Eriksson f 24 juli 1825 i Sundsta, Bjärtrå. Död 9 november 1852 i Sundsta
      • [/color]Erik Sundkvist född 26 april 1836 i Sundsta, Död: 13 juli 1895 i Sundsta.
      • [/color]Olof Sundkvist född 23 september 1838 i Sundsta, Död: 15 april 1905 i Sjöland, Vibyggerå.
      • [/color]Erik Nilsson (1733-1790)Brita Nilsdotter (1736-1786) död i Björned? Gift med Olof Olofsson (1710-1788) i Galagök/Björned.Till denna familj tillhör möjligen drängen Nils Pärsson, död 1777-05-16 i Sundsta, 21år 35v 3d, Dödsorsak Drunkning, Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015
      • [/color]Jörn Jansson«namn saknas», YrkeSon, HemortSundsta, död 1740-12-18, 9v 2d, Anhörigs namn Jansson, Jörn. Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)Jon JonssonErich, Yrke Son, HemortSundsta, död 1782-02-23, Ålder 2å 42v 1d, Dödsorsak Koppor, Anhörigs namn Jonsson, Jon. Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)
      • [/color]Per Johnsson, gift med BritaElisabet, född 1709-03-29 i Sundsta. Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)Joan, född 1712-02-03 i Sundsta. (SE/HLA/1010015)Nils född 1715-02-08 i Sundsta. (SE/HLA/1010015)
        • [/color]Erich född 1716-03-08 i Sundsta. (SE/HLA/1010015)
      [/color][/size]Jona Munter, omnämnd som båtsman[/color]Anders, YrkeSon, HemortSundsta, död 1779-05-30 i Sundsta, Ålder 9v 6d, Dödsorsak Okänd barnsjukdom, Anhörigs namn Munter, Jona, AnmärkningBåtsman. Bjärtrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010015)Per Persson f 1760-1761, död i Feber v 64 år 1825-04-28
      Erik Ersson hemmansägare Sundsta, född 1760, död i Lungsot 1825-12-18, 65 år, g v 25 års ålder 1785-10-16 med Catharina Nilsdotter, 24 år (f 1761? i Hjälta). Bosatte sig i Sundsta, Bjärtrå
      Per Ersson Söderström född 1790-09-22, Sundsta, Bjärtrå, d 1858-10-04, 68 år gammal i Kallsta, Ullånger, g 25 år gammal 1816-12-11.m Catharina Jönsdotter, 26 år. De bosatte sig i Kallsta, UllångerJohannes Olofsson Hellström född 21 januari 1811 i Hellsjö, Dal fs, Död: 19 mars 1876 i Sundsta. Gift med Anna Greta Björklund född cirka 1809. Död 1 december 1845 i Sundsta.Johan Hellström 30 maj 1848 i Sundsta, Död: 05 november 1929 i Klocke, Nora.Olof Sundqvist född 23 september 1838 i Sundsta. Död: 15 april 1905 i Sjöland, Kramfors. Gift med Sara Cajsa Sundqvist född 22 januari 1848 Stavred, Bjärtrå, Död: 12 december 1935.Frans Emanuel Sundqvist född 31 december 1874 i Sundsta, Död: 10 februari 1962 i Själevad, Örnsköldsvik.

      2021-05-16, 10:02
      Svar #7

      Utloggad Per Sundin

      • Anbytare *****
      • Antal inlägg: 6942
      • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
        • Visa profil
        • Släkter och gårdar
      Min invändning till Lennarts försiktighet är att källorna inte har som uppgift att hjälpa oss släktforskare trehundra år senare. Det kanske inte finns detta domboksprotokoll som skuille ge säkerhet. Daniel saknar arvsrätt i Sundstahemmanet har kanske ingen arvsrätt till någon jord överhuvudtaget, arvet efter föräldrarna löstes konfliktfritt (vilket antagligen var det vanliga). Generellt är det lättare att hitta uppgifter om personer som ofta förekom på tinget, de som bötfälldes. Men man kan ju försöka att på ett trovärdigt sätt komma fram ändå utan det explicita beviset.
      En omständighet som Lennart snuddat vid men inte slutfört är hfl, dvs. att han skriver att Daniel finns i Bjärtrå AI:1. På sidan 13 har han sista anteckningen 1718. Det är svårare att se när han kommer till Norrland, men där har vi domböcker till vår hjälp. I familjeregistret finns en domboksuppgift refererad från vårtinget 1720 och där kallas han Daniel Persson i Norrland.
      Dans frågor från igår:
      Daniels far hade i första äktenskapet en son Nils som efterträdde fadern på hemmanet men dog 1704. Det är Nils änka Brita Persdr som ett år senare gifte om sig med Per Jonsson från Sörbacksjö 1.
      Israel Persson  f 1780 21/9 g m Sara Jakobsdr var sonsons son till Per Israelsson ohh Barbro Nilsdr. Jonas Staverin var Israels styvfar.
      Observera att Israel Persson f 1581, Peder Israelsson f 1620, Israel Persson d 1718 och Per Israelsson d 1753 var bönder på Sundsta 2, Erik Nilsson f 1697 och hans efterträdare bönder på Sundsta 1.
      Nils Perssons hustru hette Brita Persdr.
      AI:1 fol 13
      Nils Persson - 1704? mlgd05:NP änka ovan
      g Brita Persdotter - 1747tp omg Köja 3
      g05 Per Jonsson Köja 3
      Karin nedan
      Familjen flyttar till Köja ca 1718/19 (utdrag från familjeregistret)
      Namnet borde väl finnas i i fb som mor till Per Jonssons barn.
      Det fattas en generation mellan Per Nilsson f 1730 och Katarina Eriksdr f 1758. Katarina är g m Per Nilssons son Per Persson f 1760.
      Deras sondotter Cajsa Greta Ersdr f 1828 30/12.
      Nils Persson d 1777 bör vara son till Per Nilsson ovan ohh Karin Persdr f 1722 12/11 d 1785 12/7 från Nässom 9, g 1754 17/11.
      Han som dog 1740 18/12 hette Jon och var son till en Jon Jonsson:

      ANSEDEL 1348 Jonas Jonsson


      1348 Jonas Jonsson
      * 1715-02-20 Bjärtrå Västerstrinne 4
      † 1798-05-26 Dorotea Bergvattnet
      -------------------------------------
      F: 534 Jon Jonsson * 1687 Bjärtrå
      M: 411 Karin Ersdotter * 1688 Bjärtrå
         g:
      -------------------------------------
        Fam:
        390 Karin Nilsdotter * cirka 1700 Bjärtrå Sundsta 1 † 1746 Bjärtrå
        g: cirka 1739
          1 2811 Jonas * 1740-04-11 Bjärtrå
          2 2812 Jon * 1742-05-04 Bjärtrå
          3 2813 Stina * 1745-04-05 Bjärtrå
        Fam:
        1709 Karin Jonsdotter * 1715-09-19 Bjärtrå Hjälta 2 † 1788-04-25 Bjärtrå Sundsta 1
        g: 1746 Bjärtrå
          4 2814 Karin * 1747 Bjärtrå
          5 2815 Erik * 1756 Bjärtrå
          6 2816 Anna * 1752 Bjärtrå
      -------------------------------------
      Titel:  Bonde på Sundsta 1
      -------------------------------------
      Han som dog 1780 23/2 tillhörde denna familj:

      ANSEDEL 2812 Jon Jonsson


      2812 Jon Jonsson
      * 1742-05-04 Bjärtrå Sundsta 1
      † 1817-05-02 Torsåker Västeraspby
      -------------------------------------
      F: 1348 Jonas Jonsson * 1715-02-20 Bjärtrå
      M: 390 Karin Nilsdotter * cirka 1700 Bjärtrå
         g: cirka 1739
      -------------------------------------
        Fam:
        2595 Sara Jonsdotter * 1740-07-13 Bjärtrå Stavred 2 † 1791-09-22 Bjärtrå Sundsta 1
        g:
          1 2817 Per * 1772 Bjärtrå
          2 2818 Catharina * 1775-03-05 Bjärtrå
          3 2819 Erik * 1779-04-28 Bjärtrå
          4 2820 Sara Christina * 1781-08-12 Bjärtrå
        Fam:
        2821 Kerstin Ersdotter * 1756 † 1815-11-11 Torsåker Aspby
        g: 1793-03-27 Bjärtrå
          5 2822 Erik * 1794-07-09 Bjärtrå
          6 2823 Anna Greta * 1798-09-28 Bjärtrå
      -------------------------------------
      De tre nästkommande höär city:

      ANSEDEL 3060 Per Jonsson


      3060 Per Jonsson
      * cirka 1674 Själevad Sörbacksjö 1
      † 1747 Bjärtrå Köja


        Fam:
        3056 Brita Persdotter * cirka 1680 Bjärtrå Köja 3:1 † 1747 Bjärtrå Köja 3
        g: 1705 Bjärtrå
          1 3061 Per * 1706-08-16 Bjärtrå
          2 3062 Elisabet * 1709-03-29 Bjärtrå
          3 3063 Jonas * 1712-02-03 Bjärtrå
          4 3064 Nils * 1715-02-08 Bjärtrå
          5 3065 Erik * 1716-03-08 Bjärtrå
          6 3066 Erik * 1720-03-18 Bjärtrå
      -------------------------------------
      Titel:  Bonde 1705-1718
      RESI  Sundsta 1, Bjärtrå
      -------------------------------------
      s t JMår/ AaN
      Nora T. 1735-11-10 Jon Jonsson i Strinne anser att P.J. skall
      avträda sitt kvarnläge i Strinneån, som tidigare lytt under
      Jon Jonssons hemman. P.J. uppvisar fastebrev av 1590-04-04, som
      visar att kvarnläget den tiden kommit från Strinne till Köja.
      Jon Jonssons talan upphäves.


      Jonas Munters familj:

      ANSEDEL 3151 Jon Månsson Frisk-Munter


      3151 Jon Månsson Frisk-Munter
      * 1734-07-20 Nora Nyland 1
      † 1788-12-20 Lövånger
        Fam:
        3152 Kerstin Andersdotter * 1734-05-05 Nora Klocke 2
        g: 1759 Nora
          1 7635 Kierstin * 1760-07-06 Nora
          2 7458 Magnus * 1768-12-15 Nora
          3 7461 Andreas * 1771-07-07 Nora
          4 3153 Johannes Jonsson * 1773-10-06 Bjärtrå
          5 3155 Andreas * 1779-03-23 Bjärtrå
      -------------------------------------
      Titel:  Kr.båtsm. 4:e r. 1770-1788 o.
      RESI  Allsta, Bjärtrå
      -------------------------------------
      s t MåE/ KiJ


      Erik Erssons (1760-1825) familj:

      ANSEDEL 2832 Erik Ersson


      2832 Erik Ersson
      * 1760 Bjärtrå Sundsta 2
      † 1825-12-18 Bjärtrå Sundsta 2
      -------------------------------------
      F: 888 Erik Persson * 1714-12-25 Bjärtrå
      M: 1221 Magdalena Hansdotter Gran * 1724-01-18 Bjärtrå
         g: 1752 Bjärtrå
      -------------------------------------
        Fam:
        1738 Catharina Nilsdotter * 1761 Bjärtrå Hjälta 1:4
        g: 1785-10-16 Bjärtrå
          1 399 Nils Jan * 1788-04-02 Bjärtrå
          2 2834 Per * 1790-09-22 Bjärtrå
          3 885 Magdalena * 1792-10-20 Bjärtrå
      -------------------------------------
      Titel:  Bonde på Sundsta 2


      Johannes Hellströms familj (utdrag ur familjeregistret)
      AI:5 fol 134 In 1845
      Johan Olofsson Hällström 1811 21/1 Hällsjö - 1876 19/3 Dal
      g35 24/4 Anna Greta Björklund 1810 22/7 - 1845 1/12 Kungsgården 1:3
      g47 24/5Styrnäs Märta Lisa Calén 1818 30/10 Solom - 1893 24/10 Styrnäs sn
      Olof 35 26/7 Kungsgården t. sjöss, g59 30/1Ylännes Brita Stina Sundholm
      Märta Lena 38 5/1 - 40 4/1 Kungsgården
      Johan 48 30/5 g73 30/3GUD Stina Cajsa Andersdotter Nora
      Erik 53 22/12
      Märta Lisa 55 17/10


      Olof Sundqvist f 1838 har du några rader ovanför. Frans Emanuel är hans och hustruns Sara Cajsa (Östmans!) son.










      2021-05-16, 11:03
      Svar #8

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil
      Jonas Staverin var Israels styvfar.
      Observera att Israel Persson f 1581, Peder Israelsson f 1620, Israel Persson d 1718 och Per Israelssonsson d 1753 var bönder på Sundsta 2, Erik Nilsson f 1697 och hans efterträdare bönder på Sundsta 1.
      Tack Per, och jag tolkar att jag kanske är på rätt linje med Israel Persson, och Per Israel de bör kunna länkas samman?

      För att klargöra:

      I uppställningen ovan, som tyvärr ser förvirrad ut när jag klistrar in formaterat material, identifierar jag frågetecken :


      1. Det ena frågeställningen är vem den Israel Pärsson är, som i mantalslängden från 1644 som ägare till Sundsta 1 år 1644, han kan ju knappast vara samma Israel Pärsson som är gift med NN Östensdotter och Anna Eriksdotter, född 1660 i Kungsgården, död 3 november 1726 i Sundsta, och som står nämnd bonde på Sundsta 1, gift med Anna i Husförhörslängden 1702-1721?


      2. Den andra frågeställningen är vem den Erik Nilsson är, som i mantalslängden från 1644 är nämnd som ägare till Sundsta 2 1644, och 1651-1667 är ägare till Sundsta 1? En kandidat för denne Erik Nilsson, kan vara Erik Nilsson som är född son till Nils Eriksson f 1547 d 1644, och Märta död 1636 i Norrland?


      Detta skriver jag innan jag noggrant läst igenom ditt svar. Kanske finns svar på frågorna ovan, jag skall noggrant läsa nu.

      2021-05-16, 12:07
      Svar #9

      Utloggad Per Sundin

      • Anbytare *****
      • Antal inlägg: 6942
      • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
        • Visa profil
        • Släkter och gårdar
      Jag har under alla år (nästan) som jag hållit på med släktforskning upptäckt att det finns en fördel, särskilt för stora byar, att hålla ordning på hemmansnumren. Var initiativet till hemmansnumreringen togs vet jag inte, men i Ångermanland syns den först i 1708 års mtl. Men tidigare fanns de inte. För att samma ordning ska finnas även före 1708 försöker jag följa hur successionen skett innan 1708. När det gäller Sundsta finns det bara två hemmansnummer.Gårdarna kanske låg på rad och man kunde räkna från öster eller från väster, vilket givetvis vänder på ordningen i mtl.
      Israel P., Per I., Israel P. och Per I. bor på samma hemman, det har Britta trott oavsett om det finns domboksprotokoll som bekräftar detta eller inte, och de är alltså alla bönder på det hemman som från 1708 och framåt kallas Sundsta 2.
      1636-1656Israel Persson1581
      1658-1670Peder Israelsson, Sundsta 21620>1670
      N.N. Ersdotter, Lugnvik 3
      1678-1713Israel Persson, Sundsta 21655c1718
      Anna Eriksdotter, Kungsgården 216601726
      1713-1753Per Israelsson, Sundsta 216811753
      Barbro Nilsdotter, Grössjö 216831727
      1753-1754Anna Persdotter1690c1727
      N.N. Östensdotter hör till Mäland 2.
      I familjeregistret finns fyra bönder som omväxlande heter Erik Nilsson och Nils Ersson före Erik Nilsson f 1597. Det verkar rimligt att tro att dessa fyra är företrädare och förfäder till den sistnämnde.
      Tydligen misslyckades jag med att kopiera utdragen ur familjeregistret. Texten blev pytteliten men finns där och kan förstoras.

      2021-05-16, 12:55
      Svar #10

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil
      Israel P., Per I., Israel P. och Per I. bor på samma hemman, det har Britta trott oavsett om det finns domboksprotokoll som bekräftar detta eller inte, och de är alltså alla bönder på det hemman som från 1708 och framåt kallas Sundsta 2.
      Mycket intressant, det borde gå att få till en logisk koppling mellan de generationer av israelssöner, där uppgifter saknas. och jag anade att detta giftet 1705 mellan Britta Persdotter, änkan efter Nils Nilsson, och Per Jonsson innebar en möjlighet att pass in de Jonssöner jag hittat boende på Sundsta, som syns ovan i min lista över innevånare i Sundsta. Jag förstod inte var de kom från, bara dök upp, och jag är glad att jag hittade din tidigare diskussion om personerna från Sörbacksjö.


      Med din vägledning kommer jag att få ordning även på dessa Jonssöner i Sundsta, med härstamning från Själevad. Om inte Britta Persdotter har härstamning därifrån innebär det att Sundsta tas över av en familj utan någon anknytning bakåt till gården, medan den syskonkull som fötts där lämnar gården. Det skall bli spännande att se vart Daniel Perssons syskon Kristina, och Per Sundin tar vägen.

      Jag tycker mig också i husförhören i Sundsta 1702-1721 se en dotter till (EDIT) Per Nilsson/ Anna Nilsdr (/EDIT) möjligen med namnet Kerstin, men texten är otydlig. Hon borde i alla fall ha arvsrätt? Jag hittar henne inte i Född registret, men hon är ju född före Nils dog 1704. Rimligen växte hon upp som halvsyskon till Britta och Per Jonssons barn på Sundsta. Det vore intressant att kunna passa in henne i sammanhangen, om hon hon inte där ung, så borde hon kunna vara en gift Nilsdotter som förut inte har kunnat identifieras.


      Tack  igen, Per. :)

      2021-05-16, 14:02
      Svar #11

      Utloggad Per Sundin

      • Anbytare *****
      • Antal inlägg: 6942
      • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
        • Visa profil
        • Släkter och gårdar
      Jag tror att hon är dotter till Per Nilsson/ Anna Nilsdr och dog 1726 15/10 i Sundsta, fadder s.å. för Daniel Perssons son Nils. Alltså den Kristina du skrev om ovan. Per Sundin fick avsked 1724 som gammal och oduglig, gifte sig troligen ungefär samtidigt med Anna Christiansdr från Fröstland 4 och dog 1748 i Sundsta.
      När Carl Szabad ser hur jag presenterat ägarna på Sundsta 2 torde han vända sig i sin grav. Han var motståndare till att använda "cirka"-årtal av anledningen att de lätt blir tagna för exakta. Israel Persson är född cirka 1655, Anna Persdr cirka 1690!


      2021-05-16, 17:33
      Svar #12

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil
      1636-1656Israel Persson1581
      1658-1670Peder Israelsson, Sundsta 21620>1670
      N.N. Ersdotter, Lugnvik 3
      1678-1713Israel Persson, Sundsta 21655c1718
      Anna Eriksdotter, Kungsgården 216601726
      1713-1753Per Israelsson, Sundsta 216811753
      Barbro Nilsdotter, Grössjö 216831727
      1753-1754Anna Persdotter1690c1727
      N.N. Östensdotter hör till Mäland 2.
      Denna listan du presenterade är mycket intressant, därför att på 6-8 Internet sajter anges föräldrarna till Israel Persson, ägare t Sundsta 2 1678-1713 , som Per Markusson och Anna Israelsdotter.

      Spontant låter det lite märkligt om en förgående ägare  1658-1670 hette Peder Israelsson, och ägare före det var återigen en Israel Persson, och med stöd av dina uppgifter har jag nu korrigerat på två ställen i geni inom denna familj, och infört korrigeringarna på projektsidan och nu ser släktträdet för ägarna på Sundsta 2 mycket bättre ut, utan frågetecken. https://www.geni.com/projects/Byn-Sundsta-i-Bj%C3%A4rtr%C3%A5-socken-%C3%85ngermanland/4477091

      2021-05-16, 23:10
      Svar #13

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil
      Det fattas en generation mellan Per Nilsson f 1730 och Katarina Eriksdr f 1758. Katarina är g m Per Nilssons son Per Persson f 1760.
      Deras sondotter Cajsa Greta Ersdr f 1828 30/12.
      Nils Persson d 1777 bör vara son till Per Nilsson ovan ohh Karin Persdr f 1722 12/11 d 1785 12/7 från Nässom 9, g 1754 17/11.
      Oj, detta var ett viktigt påpekande, att en generation saknas, Ser över detta.
      Angående drängen Nils Persson  död 1777 så hittar jag honom inte född (ca 1756) i Bjärtrå i Födelseregister - Ådalens släktforskarförening. Antingen saknas vissa årtal där eller så kanske han är en dräng utan direkt familjeanknytning, född utanför Bjärtrå...?

      2021-05-17, 06:49
      Svar #14

      Utloggad Per Sundin

      • Anbytare *****
      • Antal inlägg: 6942
      • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
        • Visa profil
        • Släkter och gårdar
      Det finns ingen fb i intervallet 1746-73. Men räkenskaperna finns ju, och där saknas gåvan vid barndop. Märkligt. I familjeregistret finns frågetecken på honom. Det tycker jag är överflödigt eftersom i mtl 1771 skattar Per Nilsson för en son 15-18 år. Vem skulle det annars vara? Han finns även 1772 och troligen framgent.
      Jaså, är det så många som rört till det med Israel Perssons far? Kruxet är att det under denna tidsperiod finns två Israel Persson i Bjärtrå. En annan är bonde på Mäland 2 1657-88. Han på Sundsta 2 är som framgår ovan bonde 1678-1713, troligen född i början på 50-talet. Han skulle kunna vara son till Per Marcusson f 1587 ohh Anna Israelsdr på Fröstland 4, men där har familjeregistret placerat honom som son till företrädaren på hemmanet Israel Persson f 1581. Lennart Altin vill för att få säkerhet kunna hänvisa till ett domboksprotokoll, och här finns ett: db 1683 vt §27 där Per första gången bjuder upp 6 1/2 seland jord i Sundsta och Allsta som han köpt av sin syster (Cecilias) man Erik Nilsson i Skarped. Per Marcusson och Anna Israelsdr har också en son Israel i familjeregistret, men han blev som jag tidigare nämnt bonde på Mäland 2 och även där finns ett domboksprotokoll från ht 1658 som beskriver hur Israel Persson i Fröstland köpt hus och jord i Mäland och Bergsviken.

      2021-05-17, 08:35
      Svar #15

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil

      Det finns ingen fb i intervallet 1746-73. Men räkenskaperna finns ju, och där saknas gåvan vid barndop. Märkligt. I familjeregistret finns frågetecken på honom. Det tycker jag är överflödigt eftersom i mtl 1771 skattar Per Nilsson för en son 15-18 år. Vem skulle det annars vara? Han finns även 1772 och troligen framgent.
      Jaså, är det så många som rört till det med Israel Perssons far? Kruxet är att det under denna tidsperiod finns två Israel Persson i Bjärtrå. En annan är bonde på Mäland 2 1657-88. Han på Sundsta 2 är som framgår ovan bonde 1678-1713, troligen född i början på 50-talet. Han skulle kunna vara son till Per Marcusson f 1587 ohh Anna Israelsdr på Fröstland 4, men där har familjeregistret placerat honom som son till företrädaren på hemmanet Israel Persson f 1581. Lennart Altin vill för att få säkerhet kunna hänvisa till ett domboksprotokoll, och här finns ett: db 1683 vt §27 där Per första gången bjuder upp 6 1/2 seland jord i Sundsta och Allsta som han köpt av sin syster (Cecilias) man Erik Nilsson i Skarped. Per Marcusson och Anna Israelsdr har också en son Israel i familjeregistret, men han blev som jag tidigare nämnt bonde på Mäland 2 och även där finns ett domboksprotokoll från ht 1658 som beskriver hur Israel Persson i Fröstland köpt hus och jord i Mäland och Bergsviken.
      Det finns ingen fb i intervallet 1746-73. Men räkenskaperna finns ju, och där saknas gåvan vid barndop. Märkligt. I familjeregistret finns frågetecken på honom. Det tycker jag är överflödigt eftersom i mtl 1771 skattar Per Nilsson för en son 15-18 år. Vem skulle det annars vara? Han finns även 1772 och troligen framgent.Jaså, är det så många som rört till det med Israel Perssons far? Kruxet är att det under denna tidsperiod finns två Israel Persson i Bjärtrå. En annan är bonde på Mäland 2 1657-88. Han på Sundsta 2 är som framgår ovan bonde 1678-1713, troligen född i början på 50-talet. Han skulle kunna vara son till Per Marcusson f 1587 ohh Anna Israelsdr på Fröstland 4, men där har familjeregistret placerat honom som son till företrädaren på hemmanet Israel Persson f 1581. Lennart Altin vill för att få säkerhet kunna hänvisa till ett domboksprotokoll, och här finns ett: db 1683 vt §27 där Per första gången bjuder upp 6 1/2 seland jord i Sundsta och Allsta som han köpt av sin syster (Cecilias) man Erik Nilsson i Skarped. Per Marcusson och Anna Israelsdr har också en son Israel i familjeregistret, men han blev som jag tidigare nämnt bonde på Mäland 2 och även där finns ett domboksprotokoll från ht 1658 som beskriver hur Israel Persson i Fröstland köpt hus och jord i Mäland och Bergsviken.
      Intressant, och inte förvånande att dessa båda Israel Persson i Sundsta och Mäland blivit sammanblandade. detta har medfört att bonden Israel Persson i Sundsta på geni blivit listad som död cirka 1718 i Mäland, men detta dödsdatum bör väl vara för den andra Israel Persson, bonde i Mäland, som dött där? Jag noterar dock att du har angett bonden Israel Persson i Sundsta som död 1718, vilket tycks vara en referens till en Israel Persson död i Mäland? Men möjligen har då båda Israel Persson dött i Mäland, han från Sundsta var ju gift med en Östensdotter från Mäland, och paret kanske flyttade dit vid sin ålderdom. Men annars borde bonden i Sundsta ha dött i Sundsta?

      Ett problem med att det skulle funnits 2 Israel Persson i Mäland, är att den ena tycks försvinna i historien? Jag hittar bara noteringar om efterkommande med Israel Persson i Sundsta...

      Jag skall försöka lista dem i Mäland på geni projekt Mäland i Bjärtrå socken, Ångermanland för att få bättre överblick: https://www.geni.com/projects/Byn-M%C3%A4land-i-Bj%C3%A4rtr%C3%A5-socken-%C3%85ngermanland/4477113

      Jag ser en avsevärd fördel i detta med byprojekt, jag har listat över 100 byar, men att de uppdateras manuellt kan leda till fel, det hade varit bättre om det varit automatiskt databasstyrt, där alla som dött i en by listas där. Eller fötts där. Men programmerarna på geni kanske har denna funktion om man betalar jag vet inte.

      Eftersom jag programmerar databaser själv, sedan 25 år med världens största databas om världens elefanter, med (släkt)forskning på elefanter sedan puniska krigen f.kr. fram till idag, började jag för många år sedan skapa denna funktion, där man kan se döda, födda, existerande, och tidigare existerande på en viss ort, ofta en djurpark i tabbar när man är inne på en ort, till exempel Kolmårdens djurpark:  https://www.elephant.se/location2.php?location_id=23

      Det är detta jag nu försöker göra manuellt på geni, och naturligtvis mycket arbete, och risk för fel. Men likväl ett sätt att få överblick och se klarare, och fördelarna har än så länge övervägt.

      Kanske finns en bättre sajt än geni,com, men den är gratis, och verkar ha mest användare,= störst chans att samarbeta och koppla egen forskning till andras, genom att slå ihop poster.


      Det hade varit behändigt om Brittas databas fanns online på Internet, kanske en databas med fokus på hela Ångermanland, med korrekta uppgifter, så att inte så mycket felaktigt sprids på nätet?

      2021-05-17, 09:46
      Svar #16

      Utloggad Hasse Hultman

      • Anbytare ****
      • Antal inlägg: 899
      • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
        • Visa profil
        • Hasse Hultmans släktforskning
      Israel Persson i Sundsta finns i mtl 1679-1714 och i AI:1 sid 13 1702-1718, så det är mycket troligt att han dog 1718 i Sundsta. Eftersom vi alltså har en obruten notering om honom 1679-1718 så är det uteslutet att det är frågan om IP från Mäland som flyttat.


      Israel Persson i Mäland finns i mtl 1658-1689 och saknas i AI:1. Vilket borde betyda att han dog någon gång mellan 1689-1702.

      2021-05-17, 09:50
      Svar #17

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil
      Israel Persson i Sundsta finns i mtl 1679-1714 och i AI:1 sid 13 1702-1718, så det är mycket troligt att han dog 1718 i Sundsta. Eftersom vi alltså har en obruten notering om honom 1679-1718 så är det uteslutet att det är frågan om IP från Mäland som flyttat.


      Israel Persson i Mäland finns i mtl 1658-1689 och saknas i AI:1. Vilket borde betyda att han dog någon gång mellan 1689-1702.
      Toppen Hans, och stort tack att du också följer diskussionen.

      2021-05-17, 09:52
      Svar #18

      Utloggad Per Sundin

      • Anbytare *****
      • Antal inlägg: 6942
      • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
        • Visa profil
        • Släkter och gårdar
      Nej, han från Sundsta är inte gift med nn Östensdr, det är Israel Persson på Mäland 2. Dock saknas denna uppgift i familjeregistret av någon anledning. Israel Persson i Mäland försvinner från mtl 1689. Han kan ha dött då, men i varje fall före 1695 då hans änka gav sig till sytnings hos styvdotter och måg (db 1695 vt §44). Det finns nog inte heller någon anledning att tro att den andre Israel Persson dog någon annanstans än i Sundsta. Källan är db 1719 ht §45: "deras aflidne swärfader Israel Perssons i Sundsta" osv.Dan, du ser att det finns mycket att hämta i det familjeregister som Härnösands släktforskare tillahandahåller för 400 kr. Jag fick den som pdf-fil och sparade in portot.

      2021-05-17, 09:58
      Svar #19

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil
      Nej, han från Sundsta är inte gift med nn Östensdr, det är Israel Persson på Mäland 2. Dock saknas denna uppgift i familjeregistret av någon anledning. Israel Persson i Mäland försvinner från mtl 1689. Han kan ha dött då, men i varje fall före 1695 då hans änka gav sig till sytnings hos styvdotter och måg (db 1695 vt §44). Det finns nog inte heller någon anledning att tro att den andre Israel Persson dog någon annanstans än i Sundsta. Källan är db 1719 ht §45: "deras aflidne swärfader Israel Perssons i Sundsta" osv.Dan, du ser att det finns mycket att hämta i det familjeregister som Härnösands släktforskare tillahandahåller för 400 kr. Jag fick den som pdf-fil och sparade in portot.
      Absolut. Mitt problem är att jag sitter Corona strandad i Phnom Penh i Kambodja, med tveksam postgång hit, och egentligen vill åka hem till Sverige, varför jag inte vet hur länge jag blir kvar här,  med utgånget pass (Ambassaden här utfärdar ej pass, de hänvisar till Bangkok och gränsen till Thailand är stängd) och utan visum pga av inget pass, har jag lite att ordna innan jag kommer iväg. Under tiden försöker jag i detta läge vara kreativ med olika projekt, där jag bara kan använda befintliga källor på Internet... :(


      (EDIT) Jg läser nu noggrannare och ser att jag kan köpa den som nedladdningsbar PDF? Det förändrar i så fall saken... :)

      Jag korrigerar Israel Persson i Mäland, är gift med NN Östensdotter. Då bör det vara detta par som får dottern Anna Israelsdotter Gift med Måns Klementssonfödd cirka 1650 i Gudmundrå. Död: 1713 i Skog.

      Med utgångspunkt från allt detta får jag för mig att  Anna Israelsdotter född mellan 1571 och 1631, (möjligen Död i Fröstland, Bjärtrå?) och gift med Per Markusson f 1587, möjligen skulle kunna vara samma Anna Israelsdotter född uppskattat mellan 1576 och 1636. Död 1659, gift med Östen Eriksson född 1587 i Mäland, Död 1668 i Mäland. Om det inte vid denna tid existerat 2 Anna Israelsson vid denna tid. det förefaller vimla av dubbletter av personer på geni, jag har sista veckan slagit ihop många personer som tidigare var listade som olika. Detta skall naturligtvis inte göra i onödan felaktigt, baserat på gissningar, men när jag ser en logisk möjlig dubblett, är det relevant att undersöka detta.

      En annan möjlig dublett är Anna-Lisa Höglund, född 10 mars 1807 i Högsta, Ytterlännäs, Död:07 december 1830 i Vik, Torsåker, där hon var gift med bonden Daniel Nordlander. Hon kan möjligen tidigare ha varit gift med Måns Johansson vilken var bonde i Mäland under 1700-talet och gift med Britta Nilsdotter.

      Jag har nu genom sammanslagningar, och avlänkningar i databasen fått ordning på de båda Israel Persson i Mäland och Sundsta, det tog lite tid, så att linjer till olika barn och föräldrar blev riktiga:

      * https://www.geni.com/people/Israel-Persson-i-Sundsta/6000000015161295406
      * https://www.geni.com/people/Israel-Persson-i-M%C3%A4land/6000000175616093995

      2021-05-17, 10:44
      Svar #20

      Utloggad Hasse Hultman

      • Anbytare ****
      • Antal inlägg: 899
      • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
        • Visa profil
        • Hasse Hultmans släktforskning
      Om Per Markusson dog cirka 1660 är det möjligt att Anna Israelsdotter blev Östen Erikssons andra hustru och är den Anna som syns i mtl för Mäland 3 1670 och i så fall mor till Jon Östensson född cirka 1661. Detta är alltså teoretiskt möjligt, men hur bevisar man det?

      2021-05-17, 12:26
      Svar #21

      Utloggad Lennart Altin

      • Anbytare ****
      • Antal inlägg: 952
      • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
        • Visa profil
      Att Anna Israelsdotter i Mäland är moder till Joen Östensson framkommer av Domboken 1685 19/3 Nora § 30 och 31. Och att Erik Östensson och Joen Östensson är från två barnkullar Domb 1684 10/9 Nora § 1.

      2021-05-17, 12:52
      Svar #22

      Utloggad Dan Koehl

      • Anbytare **
      • Antal inlägg: 94
      • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
        • Visa profil

      Att Anna Israelsdotter är moder till Joen Östensson framkommer av Domboken 1685 19/3 Nora § 30 och 31. Och att Erik Östensson och Joen Östensson är från två barnkullar Domb 1684 10/9 Nora § 1.

      Intressant. Uppfattar jag dig rätt om en indikation av två olika mödrar?

      2021-05-17, 13:12
      Svar #23

      Utloggad Per Sundin

      • Anbytare *****
      • Antal inlägg: 6942
      • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
        • Visa profil
        • Släkter och gårdar
      Samma Anna Israelsdotter? Tveksamt. Per Marcusson har en son i mtl 1643-45, bör vara född senast 1627. Det kan vara Israel som är den av sönerna som först förekommer i mtl, nämligen 1658, (har inte sökt Olof i Söderhamn) och han är rimligen son till Anna Israelsdotter. Om inte är han i varje fall född före 1638. Det ger att Anna är född antingen före 1610, eller före 1620, om Per Marcusson skulle vara gift två gånger eller att sonen 1643-45 är en styvson (med någon annan än Anna!). Hon är mao. i äldsta laget för att kunna vara Jon Östenssons mor. I den databas jag har har Britta satt Anna som mor till Erik och en NN till Jons mor, men detta har tydligen Britta eller Agneta Olofsson ändrat.

      Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


      Annonser




      Marknaden

      elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

      Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

      Se de senast inlagda annonserna