ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Far till Anna Margareta (Tjernqvist) i Burträsk  (läst 947 gånger)

2021-05-02, 01:10
läst 947 gånger

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
Hej!

Letar efter fadern till Anna Margareta Tjernqvist f. 9/12 1874 el. 1875 i Kalvträsk, Burträsk. Hon är dotter till Eva Margareta Olofsdotter f. 16/1 1837.

Jag hittar henne i husförhörslängden 1873-1880 s. 971 (LÄNK). Där står hennes födelseår som 1875, men i födelseboken står hon på året 1874. I födelseboken står bara modern som förälder. Dock står något i anteckningsraden, men exakt vad som står där har jag inte lyckats utläsa (LÄNK). Skulle man kunna få lite läshjälp?

Senare gifter sig modern Eva Margareta Olofsdotter med Nils Peter Jacobson Tjernqvist (därav namnet Tjernqvist), men om han är fadern har jag inte lyckats utröna.

Såvitt jag kan se är modern inte gift vid Anna Margaretas födsel, men jag har inte hittat några anteckningar om att Anna Margareta skulle vara oäkta.

2021-05-04, 18:02
Svar #1

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
Jag är väldig nyfiken på vad som står i anteckningsraden i födelseboken. Någon (kanske med tillgång till mer högupplösta bilder) som kan tyda? (Det rör sig alltså om Burträsk C7 s. 132)

Jag tycker mig se att det rör sig om att barnet är överfört någonstans ifrån (kanske en annan församling?). Jag bifogar en bild på mina gissningar över vad som står.

2021-05-04, 23:17
Svar #2

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 17:10
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Är osäker på första ordet men sedan tror jag det står:

? detta barn ingick till
statistiken 28/6 75 o upptogs i 1874
års handlingar.

Efter ordet "handlingar" följer en rad förkortningar som även finns för många andra barn, se t.ex. 3 rader upp.

2021-05-05, 08:46
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Det är lite skarpare hos AD: första orden är "rapport om", och notisen är "inf[örd] af E.J.S. att" ... och där är det sönderrivet ... På RA's bild ser det mest ut som det kan vara ett datum på slutet, och då faller det sig natturligt att ordet som är förkortat är "attest".
mvh /staffan -- BFiles

2021-05-06, 23:11
Svar #4

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen!

Det verkar alltså som att det som står i födelseboken tyder på att barnet är infört någonstansifrån, men inte vart (om det nu inte står i kluddret i slutet).

Dock fick jag idén att gå till SCB:s utdrag ur födelseboken, och där står något högintressant, nämligen att Anna Margareta är döpt i Norsjö! Mycket riktigt finns hon också i Norsjös födelsebok 1874. (RA:s bild 106 Norsjö C3)

I utdraget ur födelseboken står hon markerad som oäkta, och ingenstans i vare sig Norsjös/Burträsks födelseböcker eller utdragen därur nämns något om fadern. Jag blir dock nyfiken på varför födelsen är registrerad i Norsjö. Innebär det att modern befann sig i Norsjö vid födseln och lät döpa Anna Margareta där (i Norsjös födelsebok står både födelse och dop på datumet 1874-12-09)? Har ni några teorier om varför hon skulle kunna ha gjort det?

En detalj jag märkte i födelseboken är att barnet ovanför Anna Margareta, Fredrik Leonard, också har "bet. afs. 11/2 till Burträsk", vilket jag tolkar som att även hans föräldrar hör hemma i Burträsk. Är detta bara slump eller finns det anledning att tro att Anna Margaretas moder har någon form av koppling till denna familj?

Det verkar dock som att födelseböckerna inte har särskilt mycket information att ge om fadern till Anna Margareta. Finns det något annat ställe ni rekommenderar att jag letar på? Min hypotes är att Nils Peter Tjernqvist skulle kunna vara fadern, men det har jag inte hittat några belägg alls för.

2021-05-09, 12:50
Svar #5

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
Det verkar som att det inte bara är Anna Margareta som är född i Norsjö. Samma mönster syns på Fredrik Herman f. 1860 (också oäkta son till Eva Margareta Olofsdotter). Jag tror dock inte att det finns någon information att finna om fadern i födelseböckerna eller utdragen därur.

Något som är intressant är dock att när Eva Margareta Olofsdotter gift sig med Nils Peter Tjernqvist står hennes tre oäkta barn står med efternamnet Boman (Burträsk I/13d s. 1016). Skulle detta kunna vara faderns efternamn? Några idéer för hur jag kan hitta denna Boman?

Samma husförhörslängd säger också uttryckligen att barnen med efternamnet Boman är endast hennes, så Nils Peter Tjernqvist är nog utesluten som fader.

Det står också i anteckningsraden för Eva Margareta Olofsdotter tre sexor med kors ovanför. Som jag förstår det betyder detta att hon brutit mot det sjätte budordet (d.v.s. äktenskapsbrott) och korset innebär att hon också fått kyrkoplikt som straff. Kan det vara i samband med detta som detta med Boman kommer fram? Finns det i så fall någonstans detta skulle kunna stå nedtecknat i mer detalj?

2021-05-15, 23:56
Svar #6

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
I husförhörslängden 1881-1891 (Burträsk A I/14d s. 1036) är situationen något mer klar. Här står Nils Peter Tjernqvist gift med Eva Margareta Olofsdotter. Eva Margareta har tre oäkta barn före äktenskapet: Maria Charlotta Boman, Fredrik Herman Lundström och Anna Margaretha. Boman och Lundström tror jag är efternamnen på deras fäder och jag har hittat kandidater på vem dessa Boman och Lundström skulle kunna vara. Något irriterande har Anna Margaretha inget efternamn efter sin fader. Det står också att Brita Josefina är 'bägges barn', något som tyder på att Anna Margaretha inte är dotter till Nils Peter Tjernqvist.

När Anna Margaretha gifter sig med Edvard Burman 1893 har dock Nils Peter Tjernqvist lämnat sitt samtycke till giftermålet i ett brev där han nämner Anna Margaretha som 'min dotter' (se bild). Tyder detta på att Nils Peter Tjernqvist är biologisk far till Anna Margareta, eller?

Vill gärna höra vad ni tror är troligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna