ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En hjulmakare i Munktorp 1681-82  (läst 454 gånger)

2021-05-01, 15:06
läst 454 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Min anfader, sockenskräddaren och kyrkoväktaren Nils Persson (ca 1659–1730) på Kyrkobacken i Munktorp gifte sig 1681 24/6 i Munktorp med Elisabeth Eriksdotter, men hade tydligen gått till sängs med henne redan före vigseln. I Munktorps kyrkoräkenskaper kan man nämligen läsa 1682 26/2 att ”Samme Åhr Ehrlade Nils Pehrsson skreddaredrengen Juhlmakarens sohn i Hessel torp, för thet han ok för Wixlen sin brud besufwit, til Körkian.” (Munktorps kyrkoarkiv, vol. LIa:1, 1681–1697, opag.).
 
Denna anteckning får man väl tolka som att Nils Perssons far var en hjulmakare Per NN, som förmodligen bodde någonstans i Munktorps socken omkring 1681. Jag hittar dock ingen hjulmakare i de samtida källorna, och ”skreddaredrengen Juhlmakarens sohn i Hessel torp” ska nog utläsas som att Nils vistades där vid vigseln, inte att pappa hjulmakaren bodde där.
 
Finns det någon som har stött på en hjulmakare (Per?) i eller kring Munktorps socken runt 1681? Kanske var han knuten till det närbelägna Strömsholm?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-05-02, 19:22
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:45
    • Visa profil
Hej,
En tanke. Du kanske ska tolka att det var vattenhjul som menas och söka Per på bruken i omgivningen. Kanske då även med benämning byggmästare.
Hälsningar /Lennart

2021-06-05, 00:37
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Stort tack för tipset! Eftersom jag har de flesta av mina förfäder i Skåne var jag helt insnöad på att det rörde sig om vagnshjul, men i dessa brukstrakter kan det ju faktiskt snarare röra sig om vattenhjul! Jag har undersökt domböckerna så smått, men ska framöver ha detta i åtanke och även hålla ögonen öppna efter titeln byggmästare eller liknande. Ännu en gång, stort tack för tipset!

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna