ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skräddarmästare Nils Wallströms bakgrund  (läst 383 gånger)

2021-05-01, 10:16
läst 383 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Nils Wallström var skräddarmästare i Uddevalla under 1700-talet och tillhörde skråväsendet. Han dog i Uddevalla 1759, 65 år gammal, alltså född beräknat 1694 (Uddevalla C:4 s.325). Födelsenotis har jag inte hittat och därmed är hans bakgrund okänd.

Wallström skrivs även Wahlström, Wallenström, Waldenström, osv, likt en annan Uddevallasläkt Skog som skrivs Schough mfl. Detta ledde mig till antagandet att Nils Wallström borde tillhöra släkten Waldenström från Uddevalla. Detta blogginlägg (http://uddevalla.gamlagoteborg.se/2017/02/27/holst-och-waldenstrom/) presenterar släkten Waldenström och visar även på banden mellan övriga borgarsläkter i Uddevalla under denna period. Anders Bengtsson Waldenström (1665-1725) verkade vara en möjlig far till Nils, men jag tror ändå inte att det stämmer, och då är frågan hur många övriga Wallström det kan finnas i Uddevalla under denna tid? Anders W.:s barn föds tätt fr.o.m 1692, så plats finns ej för Nils W.

Nils W. fick många barn, jag har tagit hjälp av de faddrar som nämns:
1. Petter W. (Uddevalla C:3 s.33)
2. Jacob W. (Uddevalla C:3 s.158)

Petter eller Jacob är inte heller söner till Anders W., därmed kvarstår mysteriet om släkten Wallströms bakgrund. Har även försökt leta bouppteckningar men utan resultat.

Hur kan då Nils Wallströms bakgrund lösas? Är han och bröderna invandrade från någon annan del av landet, eller antog de alla efternamnet Wallström?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna