ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp ur dansk kyrkbok, dödorsak  (läst 417 gånger)

2021-04-28, 16:31
läst 417 gånger

Utloggad Sture Svanljung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 18:26
    • Visa profil
Hej!

Skulle behöva tyda ev dödsorsak: Danmark, kyrkböcker, 1812-1918, Helsingör - se bilaga.

Det jag kan tyda är att han var ugift (ogift) med sedan svårt att tyda. Tycker mig senare i texten se att han var indlagd Inad (inlagd inatt?) och meningen slutar med ...buk.


2021-04-28, 17:03
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Ugift, d. paa Hospi
talet, indlagt ...ed
Kjöbm. Schierbuk."


Jag är osäker på början av det sista ordet på andra raden. Det ser ut som två bokstäver; det är ett mellanrum mellan staplarna.

Om det står "ved (wed)", så skulle det väl här närmast ha betydelsen av/genom, alltså att det var köpmannen Schierbuk som fick honom inlagd. Schierbuk lär i vart fall knappast vara dödsorsaken...  :)

(Eftersom detta tydligen står i kolumnen för dödsorsak, så ska det kanske tilläggas att Schierbuk må låta som en opererad mage  :) , men buk på danska är detsamma som bock på svenska.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna