ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:530 (1717) Bild 1740  (läst 481 gånger)

2021-04-28, 15:23
läst 481 gånger

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 914
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 16:39
    • Visa profil
Har kämpat med texten men får inget sammanhang. Nedan följer vad jag tror mig kunnat läsa. Vore mycket tacksam om någon kunde fylla i mina frågetecken och rätta mina fel.

Carl Andersson i Bossnatorp och hans
 hustru Brita Håkansdotters arvingar
i Bossnatorp, Håkan Carlsson
i Bossnatorp, Maria Carlsdotter
i Källra,  Gisle Carlsson i Boss-
natorp, Karin Carlsdotter och
Anders Carlsson ib:, låtit in-
stämma nämndemannen Nils
Håkansson i Bringebäck för det
han skall ?? bort deras an-
del av Skattejorden och ??
?  i Söraskog Och vice ver-
sa emot Carl i Bossnatorp an-
gående ???.
Resolutio:
Parterna äro i godo och ??-
?? inför ?? ??, att
Måns Svensson i Skärbäck på
 sin hustrus Karin Håkansdot-
ter ?? ?? till Carl An-
derssons barn i Bossnatorp
för 1/12 i ?? 14 ?? ??
till Per Håkanssons barn 14 ????
? för en 1/12 ibid. med invändningen
??? ??? av proto-
collet  ??? ytterligare till-
stod och ??? ???.

2021-04-28, 20:51
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Carl Andersson i Bosnatorp och af: ht: Brita Håkensdotters erfingar i Bosnatorp, Håkan Carlsson i Bosnatorp, Maria Carlsdotter i Kiällra, Gisle Carlsson i Bosnatorp, Karin Carlsdotter och Anders Carlsson ib: låtet instämma nämnbdemannen Nills Håkensson i Bringebäck, för det han skall förlijkt bort deras andehl af skattejorden och munderingen i Söreskog : och vice versa, emot Carl i Bosnatorp angående skiälldsord.

Resolutio:
Parterna äre i godo och vänlighet inför rätten förenta, att Måns Svensson i Skiärbäck på sin hustrus Karin Håkensdotter nu betalat till Carl Anderssons barn i Bosnatorp för 1/12 i Söreskog 14 dr. st. och till Per Håkenssons barn 14 d. smt. för 1/12 ibid: med munderingen, hwilken förlijkning af protocollet upplästes, ytterligare tillstod och fördenskull bekräffts.

2021-04-29, 12:14
Svar #2

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 914
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 16:39
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna