ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litat på tidigare forskning, är den fel tror ni?  (läst 880 gånger)

2021-04-28, 09:36
läst 880 gånger

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Hej,


Jag startade min forskning när jag fick tillgång till en mindre forskning som någon i släkten gjort för cirka 20 år sedan. Jag har sedan forskat vidare. En gren i mitt släktträd har jag förlitat mig på och det är först nu jag skulle ta tag i och dubbelkolla allt. Denna gren finns även i många andras släktträd som jag hittat via myheritage och liknande. Den person som gjort forskningen jag utgått från har också med detta. Men jag får det inte att stämma. Det gäller Sven Johan Magnusson, född 24/6 1843 i Mörlunda. Hans far ska enligt andras underlag vara en Magnus Persson född 19/12 1800, denne Magnus härstammar från Nicander och Rothovius släkten.


Men vad jag kan se så är Sven Johan oäkta och ingen far finns angiven, Mörlunda (H) C:4 (1828-1849) Bild 174 / sid 341


Det känns dock märkligt att så många har hittat och angett att han skulle ha en far, någonstans måste de ju ha fått uppgiften. Missar jag något?? Har letat efter alla anteckningar som följer både Sven och hans mor.
Tacksam för synpunkter.

2021-04-28, 10:22
Svar #1

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Du kan nog räkna med att det som du hittar på Myheritage och liknande ofta är kopior utan att man har kollat källor. Då kopieras felen och framstår som korrekta. Jag har varit med om liknande och använder aldrig sådana webbtjänster som källor, kolla alltid källorna själv. Hälsningar Rolf Hertzman

2021-04-28, 12:14
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Sofia


Har kollat på det som du skrev om och har inte hittat något som stöder att Magnus Persson var far till Sven Johan. Jag hittade själv en del av min släkt på olika siter och merparten av det som stod var fel, min farfar var gift två gånger i första äktenskapet hade han tre barn i det andra 1 barn. Alla barnen stod  som barn i det andra äktenskapet. Som tur var fick jag tag på den som skrivit och det rättades till.


Lita inte på vad som står i alla siter kolla uppgifterna själv.


//Ulla

2021-04-28, 14:59
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:48
    • Visa profil
Det kan finnas något om faderskapet i någon dombok tex. men det är ju omöjligt att veta då folk inte anger källor i sina träd på MyHeritage/Ancestry och liknande. Folk kopierar bara varandras uppgifter glatt utan att kolla upp något, eller också litar dom på förslagen som kommer upp automatiskt och i stort sett alltid är fel

2021-04-29, 14:39
Svar #4

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Tack för era svar. Det enda märkliga är att min mors kusin som forskade på 90-talet har med denne Magnus som far till Sven. På 90-talet fanns det väl inte så mycket digitala källor? Men detta kan ju vara något felaktigt rykte som florerat länge. Jag utgår från att Svens fader är okänd i alla fall.

2021-04-29, 15:20
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:48
    • Visa profil
Kollar man i husförhörsboken så förs ju Sven Johan in utan efternamn 1843, men sedan har någon skrivit dit Magnisson med lite annan handstil efteråt. Så även om fadern var okänd vid barnafödseln visste åtminstone prästen vem det var inom ett par år. Förmodligen var det allmän känt i trakten. Sedan var ju Magnus Persson gift vid tillfället, jag undrar om det inte blev en rättssak av barnet då? Om jag förstått rätt var det i princip inte olagligt att föda utomäktenskapligt längre 1843, om nu inte någon av föräldrarna var gift på annat håll. Så det kan löna sig att ögna igenom saköreslängderna 1843 och några år framöver. Det kan vara därifrån uppgiften ursprungligen kommer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna