ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faddrar (Klara Cib:6 (1781-1805) Sid: 437)  (läst 485 gånger)

2021-04-27, 19:59
läst 485 gånger

Utloggad Göran Walday

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 19:57
    • Visa profil
Jag försöker lokalisera faddrarna till gossen Anders som föddes den 30/ 8 i Klara i Stockholm.Den ene är fältkamrerare och den andre är kryddkrämare.
(Egentligen är det fruarna jag är ute efter)
Jag har letat i de Stockholmsdokument jag kan komma på (kyrkböcker, taxerings- och mantalslängder etc.) utan att hitta några spår efter dem.
Detta får mig att misstänka att de hör hemma utanför Stockholm, d.v.s. de kan komma varifrån som helst i Sverige.
Finns det något sätt att söka efter dem som inte innebär att gå igenom alla kyrkböcker i varje församling i hela Sverige?
Tacksam för alla tips.

2021-05-02, 13:30
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Skriv gärna ut namnen på dem du söker (och gärna året för födelsen, även om du angett en sida) så är det lättare att ge tips.
Men ett tips kan jag ge direkt. Det kan vara värt att kolla skråarkivet för Kryddkrämarhandelssocieten på Stadsarkivet Liljeholmskajen.
Ulf Berggren

2021-05-02, 16:49
Svar #2

Utloggad Göran Walday

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 19:57
    • Visa profil
Haha!
Jag utelämnade namnen avsiktligt för att jag ville få tips och söka själv. Lämnar man för mycket info så är det alltid nån god anbytare som hittar det man söker.
Inget ont i det men den här gången ville jag försöka själv.
Men OK, då. De jag söker är: Fältkamreraren Anders Sasse och hans hustru Maria Rahm samt kryddkrämaren Johan Kellström med hustru Catharina Rahm.

Det är all information jag har.
Den jag egentligen jagar är fadern, Anders Rahm. Jag misstänker att Maria och Catharina är systrar, eller åtminstone kusiner till Anders.Så, om det är någon som har ytterligare info om Anders Sasse eller Johan Kellström med hustrur så tar jag emot den med stor tacksamhet.

Motfråga till Ulf: Vet du vilken slags info man kan hitta i skråarkiv? Födelseplats, födelsedatum etc?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna