ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 5,4 % Balkan och mormors mor utanför äktenskapet?  (läst 1244 gånger)

2021-04-27, 11:59
läst 1244 gånger

Utloggad Cecilia Nyblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 15:06
    • Visa profil
Hej!
Jag har precis hittat tillbaka efter många års uppehåll i släktforskningen. Nyligen gjorde jag och min mamma DNA-test på MyHeritage, egentligen för att jag behövde rådata för att kolla en mutation (som jag mycket riktigt hade).
Jag får följande på etnicitet:
44,5% Skandinavien (södra Sverige, Danmark och Holstein)
40,6% Nord och västeuropa
5,4% Balkan
5,0% Östeuropa
4,5% Finland

Jag hade förväntat mig lite Italien, men inte Balkan? Mamma har ännu mer Balkan.

Jag har DNA-träffar på ättlingar till farfars syster, farmors syster, morfars syskon och troligen genom mormors far. Ingen av dessa delar mitt Balkan-DNA. Det delas av en kvinna i Ystad som vi inte vet hur vi är släkt med, annars bara utländska träffar.

Mormors mor är lite intressant. Hon är född i Kåseberga, Ystad. Hennes mor var änka efter en fiskare och fader står som okänd. Dock har jag genom mina morbrödrar fått veta att Elna Matsdotters far var Mats Matsson Haak (född 1831, gift). Jag har någon/några generationer både på Mats Matsson Haak och Elnas mamma Kersti Svensdotter. Det ser helt svenskt ut.

Vad tror ni, kan det vara en annan far till Elna? Eller ligger Balkan längre bak?

Mycket tacksam för idéer!

2021-04-27, 13:50
Svar #1

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Jag undersökte tidigare om det kunde finnas resandefolk på min mormors mors sida. Eftersom jag, mor och mormors syster är autosomalt testade så frågade jag runt vad man skulle kika efter som skulle kunna tyda på resandefolk, och svaret var att just balkan var vanligt i autosomala tester hos resandesläkter bosatta i Sverige.


Ingen av oss har något annat än nordeuropeiskt så jag grävde inte vidare i balkan-påståendet, men det kan vara värt att kolla upp.

2021-04-27, 13:57
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
5,4% balkan kan vara fyra generationer tillbaka, alltså mormors mormors generation, och alltså den där fiskaren eller okände fadern. Eller ena föräldern till den personen. Man får ju ungefär 50% från varje förälder, men bara ungefär, och det blir mindre och mindre exakt för varje generation. Viss DNA verkar vara mer benägen att föras vidare än annan.

2021-04-30, 20:01
Svar #3

Utloggad Cecilia Nyblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 15:06
    • Visa profil
Tack Tim och Kalle! <3

Det kan mycket väl vara resande bakom - här är det jag har på mormors mor Elna:

Elna Matzdotter, född 2/4 1882 Kåseberga 10, Valleberga, Löderup, Skåne
fader okänd enligt kyrkböcker men ska enligt uppgift vara Mats Matsson Haak.
moder Kersti/Kerstina Svensdotter
Elna ska alltså ha hetat Matsdotter/Matzdotter innan hon gifte sig med Andreas Hansen i Köpenhamn hösten 1900. Hon ska ha emigrerat som 18-åring då det var svårt att bo kvar som "oäkting" efter moderns död.

Kersti/Kerstina Svensdotter född 18/10 1840 Vallby, död 1897 (Kåseberga)
fader Sven Månsson  moder Karna Mårtensdotter
Gift med fiskaren Håkan Nilsson som dog/omkom 12/3 1869. De har en son inom äktenskapet.
Enligt hörsägen ska hon ha försörjt sig genom att ha en krog?

Sven Månsson född 5/2 1806 Glemminge
fader Måns Johansson (har två generationer, allt svenskt)
moder Kerstin Svensdotter (har två generationer, allt svenskt)

Karna Mårtensdotter född 20/4 1812 Valleberga
fader Mårten Svensson moder Anna Månsdotter (fader Måns Ericsson)

Så till utpekade fadern Mats Matsson Haak (som var gift utan barn): född 1/12 1831 Löderup
fader Mats Hagfeldt Haak moder Hanna Esbjörnsdotter
Han ska ha varit åbo. Har för mig att fadern var trumpetare?

Allt ser ju svenskt ut, men det kan finnas resande? Eller så är Mats Haak fel fader?

Vad tror ni? :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna