ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas Andersson, Björnspjut  (läst 495 gånger)

2021-04-25, 18:34
läst 495 gånger

Utloggad Claes Lager

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 17:14
    • Visa profil
På min mammas sida har jag en anfader som heter Andreas Andersson. Han avled den 1 mars 1866. I dödboken står det angivet att han är född i socknen men saknas i dopboken. (C:5, sid 17 i avd. 2.)
När han gifter sig 1816 bor han i Broliden. I Husförhörslängden är angivet att han föddes i Björnspjut 1786-01. Inget datum angivet. (Al:1, 1813-1818, sid 365)

När jag letar på Björnspjut ser jag att en Andreas, med fader Anders Amundsson, föddes där 24 mars 1785. (C:3, 1780-1818, sid 13). Jag ser att familjen bor kvar där i ett flertal år och får fler barn.

Min tanke är då att Andreas Andersson kanske inte alls fattas i dopbok utan var född ett år tidigare än angivet i husförhörslängd. Att jag tänker så beror på att familjen bodde i Björnspjut, att fadern hette Anders som gav efternamnet Andersson. Däremot, om fler personer bebodde Björnspjut, så faller detta resonemang.

Jag undrar om någon har stött på dessa personer i sin forskning och kan dementera eller bekräfta min tanke.

2021-04-25, 18:57
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5116
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:27
    • Visa profil
Anders Amundsson på Björnspjutet dog tidigt 1804, vilket också hans hustru Anna Gilliasdotter gjorde. I maj samma år gjordes det en bouppteckning efter dom, och de hade fyra barn. Lars 16 år, Per 15 år och Anna 19 år, samt Stina som var vuxen och gift. Ingen Anders, han måste förmodligen ha dött som barn.

Om du har Arkiv Digital kan du titta på bouppteckningen här:

https://app.arkivdigital.se/volume/v144322?image=242

Om du använder Riksarkivet är det Väne Häradsrätt FII:6a sid 471, eller hur de nu numrerar sidorna på Riksarkivet

2021-04-25, 19:02
Svar #2

Utloggad Claes Lager

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 17:14
    • Visa profil
Tack för svar!

Då kan jag avskriva min teori och söka vidare.

Mvh Claes

2021-04-25, 19:03
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5116
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:27
    • Visa profil
Om man slår upp Björnspjutet i 1786 års mantalslängd så bodde det en Anders Andersson med familj där så än skall du inte ge upp. Jag skall kolla runt lite...

2021-04-25, 19:36
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5116
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:27
    • Visa profil
Det står fel i mantalslängderna, det fanns aldrig någon Anders Andersson, det var Anders Amundsson hela vägen fast han felaktigt stod inskriven som Andersson ett antal år.
Men jag ser att Anders född 1785 hade en moder som hette Ingeborg Eliadotter. Det samma gäller för dottern Greta, och hon stod med i mantalslängderna ganska länge så hon dog inte som barn. Jag funderar på om de äldre barnen fick sitt arv när modern dog, och det bara var barnen efter Anders Amundssons andra hustru som stod med i den bouppteckningen? Det hade varit intressant att gå igenom Andreas Anderssons barns dopvittnen och se om några andra av Anders Amundssons barn finns med där.

2021-04-25, 20:24
Svar #5

Utloggad Claes Lager

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 17:14
    • Visa profil
Tack för tipset!

De namn som förekommer som dopvittnen med efternamn som Andersson eller Andersdotter är Jonas, Sara, Annika och Maja. Ingen av dem barn till Anders Amundsson. Om Jonas och Sara är syskon till Andreas så bodde de i Lerum Westergård och Mellangård så jag letar vidare där.

Mvh Claes

2021-04-25, 20:45
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5116
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:27
    • Visa profil
Jag fattar knappt någonting längre. I 1801 års mantalslängd står det att Anders Amundsson flyttar till Bjärke härad, och en Anders Olofsson tar över gården. Sedan är Anders Olofsson där fram till 1804 när han dör. Men enligt bouppteckningen det var ju då Anders Amundsson dog på den gården? Slår man sedan upp dödboken är det tre personer som dör tätt efter varandra på gården. Drängen Anders Olofsson, den äldre Olof Amundsson samt Anna Eliasdotter, först inskriven som Britta men ändrad. Och 1770 gifte sig Anna Eliasdotter med en Olof Amundsson, så dödsnotiserna stämmer nog. Däremot är det då fel i bouppteckningen. Anders Amundsson dog inte på Björnespjutet, han flyttade istället till Bjärke härad några år tidigare. Mycket förvirrat alltihop.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna