ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jag behöver hjälp med en text  (läst 371 gånger)

2021-04-25, 10:02
läst 371 gånger

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej
Jag har fått tips att det kan vara värdefullt att titta i mantalsländerna och det har jag gjort.
En för mig svår text är skrivet i kanten.
Orten är Brunåkramåla 
Jag har sökt på Torhamn 1812, sidan 17. Familjerna är hemmansägaren Ola Hansson och båtsmannen Anders Brun. Jag skickar med ett par länkar.
med vänlig hälsning
Madeleine Holgersson

2021-04-25, 10:52
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Det är som vanligt lite suddig bild på Riksarkivet så jag slog upp Arkiv Digital istället, men i deras exemplar skiljer sig texten. Boken kopierades ju för hand och man har tydligen scannat olika kopior. Vilken som stämmer är ju svårt att säga. Här är de båda:

Arkiv Digital:
drg Anders 17, p. Efwa 13: Anders 1 Goss: måns 12 år
Dot: Maria vanför 15: Elin 13. Jonas 10 Ola 5år
 
Riksarkivet:
drg Anders 17 år p. Elin 13. Anders 1 gos. Måns 12 år
dot Maria wanför 13 Elin 13 Jonas 10 Ola 5 år 

2021-04-25, 11:47
Svar #2

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej Kalle
och tusen tack.
Jag undrar vad man lade i ordet "vanför" på den tiden?
Har du någon aning?
Det står i mantalslängden att dotter Maria 21 år, om henne märks vid förhör
med 1:roten att ingen villa hafva henne skriven på sina egor.(år 1813-1814) Vad menas med 1:a roten?
och året efter står det att Ola Hansson inte vill ha henne på hans egor.
Maria fick barn 1817 och hon angav Ola Hansson som far. Det finns ingenting skrivet om att hon fått barn i kyrkoarkivets husförhörsländer
under åren 1824-1829 mer än att hon flyttat till Jämjo socken 1818.
Vad kan det bero på? Jag har många frågetecken runt henne, Maria Andersdotter född 1792
Vänligen Madeleine



2021-04-25, 14:18
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Vanför innebar någon form av fysiskt handikapp, det är ju nästan omöjligt att gissa vad. I något annat års mantalslängd kanske det står noggrannare förklarat.

Socknarna var uppdelade i rotar, där varje rote var skyldig att ordna och rusta en soldat. Det kan ha funnits andra gemensamma skyldigheter också. Tydligen ville man inte ha henne i den roten, hon kan ha varit svår att ha att göra med på något vis. Men det är ju konstigt om Ola Hansson först inte vill ha henne på sin gård, och sedan får barn med henne. Står det någonstans om Ola erkände faderskapet? Det skulle ju ha kunnat vara en hämnd från Maria att hon pekade ut honom. Men förmodligen var han väl fadern, vem vet vilket konstigt förhållande de haft till varandra.

2021-04-25, 16:35
Svar #4

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej Kalle
Tack igen för svaret.
Det är konstigt med henne och det som är ännu lustigare är
att en sjöman från Finland friade till henne och hon
fick två vittnen till det. Sonen fick hans efternamn fast babyn Carl blev född i Brunåkermåla som oäkta.
Tyvärr så kan jag inte hitta att hon verkligen flyttade till Jämjö.
Ja ja, du ska ha ett stort tack!
Med vänlig hälsning
Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna