ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agneta Andersdotter (1731?-1803)  (läst 535 gånger)

2021-04-24, 20:00
läst 535 gånger

Utloggad Malin Axbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 23:35
    • Visa profil
Min ana Agneta Andersdotter vållar mig visst huvudbry. Enligt en husförhörslängd var hon född i Vallerstad 1727. Vid sin död i Slaka sn 1803-06-30 sägs hon vara 79 år, dvs född 1724. Hon fick en son 1773, så hon var snarare yngre än äldre.

I Vallerstad föds en Agneta Andersdotter 1731-02-04, det enda barnet med det förnamnet i socknen på många år. Föräldrarna Anders Jonsson och Maria Ludvigsdotter gifter sig 1713 och får nio barn mellan 1714 och 1733, innan de 1736 uppges flytta till Flistads socken (se Vallerstad C:2 s. 240), där jag dock inte lyckats hitta något spår av dem. Jag har heller inte hittat dem någon annanstans efter 1736. Förutom Agneta har barnen tyvärr typiska nål-i-höstack-förnamn.

Maria Ludvigsdotters patronym är ju däremot ovanlig. Förmodligen är hon dotter till Ludvig Olofsson Frisk (d. 1709) i Normlösa socken. Han var gift med Kerstin Pelikan 1690-1692, sedan med Karin Olofsdotter 1693-1709. Normlösas födelsebok är lite bristfällig och någon Maria Ludvigsdotter finns där inte, däremot tre andra döttrar till Ludvig: Katarina 1696, Elisabet (Lisken) 1698 och Kerstin 1701. De och Maria (och deras makar) är faddrar åt varandras barn lite kors och tvärs, så att Maria var deras syster är sannolikt. Maria borde ha varit äldre än systrarna, men hamnar då vid skarven mellan Ludvigs giften och det blir svårt att säga vem som var hennes mor.

Ludvigs änka Karin Olofsdotter gifter om sig med en Anders Persson 1712, de får tvillingar som dör späda 1714. Av mantalslängderna kan man utläsa att de senare flyttar till Kaga sn där Karin så småningom dör 1738-12-21. Av döttrarna hamnar Katarina i Kaga, Elisabet i Vallerstad, och Kerstin i Torpa sn. Karin Olofsdotter hade också en bror Per Wallerstedt (d. 1729), bosatt i Flistad sn, och ett par av hans barn bodde också i Kaga sn.

På 1750-talet finns en piga Agneta Andersdotter i Kaga. Hon hinner vara fadder åt flera barn där, bland annat ett par av Per Wallerstedts barnbarn/sbarn (dvs Agnetas eventuella syssling/sysslingbarn). De sista åren är hon piga på Gerstorps säteri hos Vilhelm Leijonhielm, tills hon 1759-12-03 får en oäkta son Fredrik och sedan försvinner från Kaga.

År 1760 dyker min ana Agneta Andersdotter upp som amma, enligt mantalslängderna, på Lunna säteri i Appuna socken hos Arvid Adam Fock och Ebba Charlotta Leijonhielm - syster till Vilhelm Leijonhielm ovan. Denna Agneta gifter sig 1766 med Jöns Axbom som också tjänar på Lunna, och därefter har jag någorlunda koll på henne fram till hennes död 1803.

Frågetecknen i historien är alltså främst:
1. Är de tre Agnetorna - barnet i Vallerstad, pigan i Kaga, amman i Appuna - samma person?
2. Vart tog Anders Jonsson och Maria Ludvigsdotter vägen?
3. Förutsatt att Maria Ludvigsdotter var dotter till Ludvig Olofsson Frisk - vem var hennes mor?

Alla ytterligare ledtrådar eller resonemang tas tacksamt emot!

(Jag har en del mer detaljerade uppgifter, främst om familjen Wallerstedt, som jag prioriterade bort ovan, och naturligtvis exaktare källor, om så önskas.)

2022-05-11, 21:20
Svar #1

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil
Jag har inte särskilt mycket svar till dig utan istället liknande resonemang rörande samma familjekretsar. För mig handlar det om min ffffffff Per Hansson som anges vara 67år och 15 veckor när han dör 12 Maj 1755 i Egeby, Västerlösa. Egeby har förresten hela kedjan av söner ner till mig varit trogna sen dess.

Per borde alltså vara född i januari 1688 om åldersbestämningen stämmer. Per levde i Kulla, Flistad åtminstone från 1714 till 1719 då han flyttar till Lera i Kaga. Här finns han sedan till 1735 då han flyttar till Hanorp/Torp i Klockrike. Vidare till Egeby ska han sedan ha flyttat någon gång runt 1752. Jag har någon gång sett en flytt anteckning för det på en plats där den inte borde ha funnits men missade att anteckna det då och har sedan inte kunnat återfinna den.

Utifrån boende i både Kulla och Lera har jag börjat anta att Per släktmässigt borde ha kopplingar till framförallt Wallerstedts. Jag uppfattar syskonen Wallerstedt som barn till Olof Abrahamsson och Catharina Persdotter i som dör i Kulla 1722 respektive 1719. Karin Olofsdotter (Wallerstedt?) som bör vara född sent 1670-tal och troligen i Vallerstad och är den som gifter sig med Ludvig Olofsson Frisk och som dör i Lera 1738; Peter Olofsson Wallerstedt född 1679 i Vallerstad, död 1729 i Kulla; Elisabet Olofsdotter (Wallerstedt?) född 1681 i Wallerstad död 1752 i Lera; Abraham (Olofsson) Wallerstedt född 1690 i Vallerstad och död i Rinna 1775.

De tre syskonen Karin, Peter och Elisabet hittar jag intressanta kopplingar för som gör att jag gärna vill koppla in min Per Hansson bland dem. Alla tre har nämligen kopplingar till vad jag uppfattar som barn till Hans Staffansson i Torpa. Peter gifter sig med en Margareta Hansdotter som jag tror är dotter till Hans Staffansson född ca 1678. Elisabet Gifter sig med Staffan Hansson som ska komma från Normlösa och namnet indikerar att han mycket väl borde vara son till Hans Staffansson och han bör vara född ca 1677. Karin då till slut gifter sig alltså med Ludvig Olofsson Frisk vars förra hustru var Kerstin Pelikana och innan Kerstin Pelikana var gift med Ludvig så var hon gift med just Hans Staffansson.

Hans Staffansson bör ha dött 1688 eller 1689. Kerstin Pelikana dog 1692. Jag misstänker att min ana Per Hansson är deras son. Om det stämmer att han föddes i Januari 1688 så blev han alltså redan innan sin tvåårsdag faderlös och sedan moderlös som fyraåring. Vem skulle ta hand om en liten Per då? Ja mest troligt andra nära anhöriga, lite senare i livet mycket troligt äldre syskon/halvsyskon.

Jag slänger ut dessa funderingar här och hoppas någon kan kommentera dem, kritisera dem eller bara tillsammans med mig fundera kring sammanhangen.
 


2022-10-15, 11:00
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com

Jag härstammar från klockaren Abraham Olofsson Hammar, född 1690-02-08 åu och avliden 1775 i Rinna och har även tidigare sett att man vill koppla ihop honom med Olof Abrahamssons son född i Vallerstad 1690-02-28. Finns det något konkret som bevisar att de bägge verkligen var identiska, vid sidan av namn, geografisk närhet och närliggande födelsedatum? Jag har forskat en del i Olof Abrahamssons familj i hopp om att finna något, tyvärr hittills utan framgång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna