ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älvsborgs lösen 1613, Slageryd, Bäckaby (F)  (läst 463 gånger)

2021-04-22, 21:08
läst 463 gånger

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Jag är ovan på att läsa Älvsborgs lösen och skulle vara tacksam om jag fick hjälp med tyda några krumelurer och hjälp att förstå vad som avses.
Jag har tittat i rannsakningslängden för 1620, Slageryd by, Bäckaby i Jönköpings län, se nedan min avskrift nedan som haltar.
mvh Thomas

Första kolumnen: Hion och fäladh(?)
Vad står det i rubrikerna för de följande kolumnerna?

Vad står det på de återkommande "??" som jag markerat?
På två ställen står det "dödh blefuen"; avses änkan Ragnell i det första fallet? I det andra fallet tror jag inte det avser Börje för han levde 1636.
Är siffrorna i kolumn skatten som skulle betalas, tex 3 (riksdaler)

Enkian Ragnell ibidem (Slageryd)
  1 ??    2 Rd (riksdaler) dödh blefuen
Byrge ibidem
  1 ?? h  _3
  2 ?? h  __3   _ dödh blefuen
Erich ibidem ähr en Enklingh
  1 ??      __ 6 ?
  2 ?? h  __ 3 d?
  3 ?? h  __ 3
  4 ?? h  __ 3
  5 ?? h  __ 3
  3 ?? h  __ 3  d?
Peer Biörsson ibidem
  1 ??: Ryttare warit på tågh
 En tunna tiera 2 ??: __ 6 ---
  3.4.5. ?? Ryttaren
  6. ?? h __ 3 d?


Källa: Älvsborgs lösen 1613, Kommissariernas m.fl. räkenskaper för den lokala uppbörden av Älvsborgs lösen, SE/RA/5117/IV/32 (1620), bildid: A0066036_00138

2021-04-26, 10:21
Svar #1

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
Hej Tomas,
Kul! Per Börjesson är troligen en ana till mig. Detta är en källa jag ännu inte tittat på, så jag kan nog inte hjälpa så mycket.

De återkommande ?? borde kanske vara de "terminer" som SVAR beskriver serien innhåller:"Småland. Jönköpings län. Restuppbörd Rannsakningslängd. Första - sjätte terminerna 1620 för Allbo, Norrvidinge, Västra härad, Östbo, Mo, Tveta och Vista härad samt Jönköping."Oklart vad en termin motsvarar i tid, en månad?

Jag är också intresserad av att få texterna tydda.
Det du tolkat som "En tunna tiera" undrar jag om det inte ska stå "En sventjänare" - alltså nån som utför rusttjänst hos Per B.

mvh
Kristian

2021-04-26, 20:44
Svar #2

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Ja, det kanske avser terminerna. Skatten delades in i sex terminer 1613-18 [https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+a6a8811a-a244-11d3-9e55-009027b0fce9].
Och för alla personer i längden står numren 1-6 uppräknade, så det borde då vara uppräkningen av den skatt varje person betalat för varje år.

Ja, det står kan nog stå "Een Suän tiena:".

mvh Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna