ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militärtjänst 1904?  (läst 396 gånger)

2021-04-22, 16:25
läst 396 gånger

Utloggad Nils Stenbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 18:35
    • Visa profil
Hej
Denne stilige man är min farfar född 26 april 1883 i Katrineberg, Hälsingland. Av hb framgår under vpl förh 189 samt 61/1904. Jag har informerats om att detta skulle ha inneburit att han mönstrat 1904 i ”rullföringsområde” 61 och inskrivningslängden är 189.
Ngn som kan hjälpa mig med mina funderingar maa detta.
1. Rullföringsområde, kan det avse Bollnäs månne?
2. Inskrivningslängden vad berättar den?
3. Uniformen på min farfar vad säger den? Värnpliktig menig på I 14 Gävle?
Tacksam för hjälp.

2021-04-23, 06:06
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Det nummer du har är ett värnpliktigt inskrivningsnummer som den värnpliktige fick vid mönstringen och som var unikt för honom och som han sen behöll under hela tiden han var i värnpliktig ålder. Din farfars nummer var 189 61/1904. Han var född 1883 och vid den här tiden mönstrades man vid 21-års ålder vilket stämmer med årtalet 1904.
61 är det rullföringsområde han mönstrades vid år 1904 och ”61” var Bollnäs rullföringsområde som ingick i Gävleborgs inskrivningsområde. 189 är hans löpnummer i rullan för detta rullföringsområde.
För rullföringsområden, se http://www.hhogman.se/ro-1902-1942.htm 
Vid mönstringen registrerades de värnpliktiga i en inskrivningsrulla och den var organiserade efter socken. De som vid mönstringen uttogs till värnpliktsutbildning registerfördes på ett värnpliktskort, ett kort per värnpliktig. Kortet kallas även stamkort. Det är värnpliktskortet du bör titta i för att få fram uppgifter om din farfars värnpliktstjänstgöring.
Sannolikt gjorde han sin värnplikt vid Hälsinge regemente.
 På denna sida får du information om hur du söker värnpliktiga i rullorna: http://www.hhogman.se/soka_soldater_swe_vpl.htm
Soldaten på fotot ser ut att bära infanteriets uniform m/1886 med mössa m/1865. För att se om han låg vid Hälsinge regemente skulle man behöva se om det står ”14” på axelklaffarna (I 14). Nian i mössan talar om att han tillhörde 9:e kompaniet. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna