ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: identifiera 1779 initialer på Kalmar silver  (läst 353 gånger)

2021-04-19, 08:11
läst 353 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej på er kunniga forskare på Kalmar
med omnejd!
För ett par veckor sedan fick vi stor hjälp med att identifiera ursprungliga ägarna till en Kalmar silverkanna från 1790 genom initialer ingraverade i kannan. Nu vill min svärson Niklas gärna få hjälp med ett annat föremål i samlingen.


Sockerskålen på bif bild tillverkades av silversmeden Lars Magnus Kallerström i Kalmar 1779 enligt stämplarna. Den har gravyr med vad vi tycker ut som H B S. Har någon pigga idéer vilken förmögen 1770-talsperson som kan dölja sig bakom dessa? Borgare i Kalmar? Kyrkoherde någonstans i närområdet?. Vi är förstås tacksamma för alla uppslag. Någon lämplig bouppteckning efter någon med H B initialer har jag dock inte hittat i Riksarkivets sökfunktion. Jag har inte nu tillgång till PLF-skivorna för sök så det kan ju vara en ingång.


Stort tack på förhand för hjälp med klurandet! Hälsningar, Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna