ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lukas i Transjö 1690  (läst 385 gånger)

2021-04-17, 22:21
läst 385 gånger

Utloggad Svante Alfredsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 18:03
    • Visa profil
Söker information med anknytning till Ingrid Lukasdotter, född 1690 i Transjö i Ekeberga socken. Försöker identifiera hennes far Lukas. Mantalslängden visar mycket riktigt att det bodde en Lukas i Transjö vid den aktuella tidpunkten, men det anges som ofta inget efternamn. Denne Lukas dyker upp i mantalslängden första gången 1669 (Det står: Markus och hust i ? d Lucas) och försvinner efter 1702. Han hade även en son, Jon f 1693. Har letat bland trådar på detta forum. Det finns en hel del om Transjö, men inget som leder mig vidare. Har också studerat Martin Brandts och Paul Mensos imponerande hemsidor där jag hittat ett par möjliga Lukas-kandidater:

1)   Lukas Persson, son till Per Persson Spak och dotterson till Markus Lukasson d 1615 i Transjö.
2)   En annan möjlighet är att den eftersökta Lukas är sonsonson till Markus Lukasson d 1615 och son till Markus Lukasson f 1647 i Transjö. Jag vet dock inte om det existerar någon sådan person. Det hänger delvis på om Markus Lukasson f 1647 bodde i Transjö i vuxen ålder. Markus Lukasson f 1647 föddes i Transjö (enligt Brandt) ungefär samtidigt som hans far (Lukas Markusson d 1647) dog. Jag vet dock inte om ML f 1647 bodde i Transjö efter faderns död. I källor som anges av Brandt (Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:30 (1671-1675) Bild 550 / sid 53 & EVIIAAAD:29 (1666-1670), Bild 3000 / sid 59), framgår det att Markus Lukasson f 1647 var svåger till Gise Jonsson i Transjö och att Gises bror Nils Jonsson i Stibbetorp (Hälleberga socken) hade varit Markus förmyndare.

Är det någon som har en idé om jag är på rätt spår eller har tips om hur jag kan gå vidare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna