ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska Adelsfanan Generalmönsterrullor, SE/KrA/0023/0/1530 (1713-1743), bild 247  (läst 435 gånger)

2021-04-16, 19:15
läst 435 gånger

Utloggad Jonas Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Hej,

Tack vare Kalle Birgersson på forumets fantastiska hjälp tidigare med läsning så är det sista nästan kartlagt med ryttare Jon Jonsson Hållman/Hallman i Hällestads socken. Hur mycket jag än försöker tycker jag mig tyvärr inte komma längre med honom, än när han gifte sig 1715-03-06 med Kerstin Persdotter i Orrekullen. Därför vore det otroligt givande att få även den sista informationen i den sista generelalmönsterrullan tydd.

Finns det någon med läsfärdigheten som kan tyda annotationen om honom i rullan? Det kul för alla (fler på forumet) som forskar på honom.   :)


Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1530 (1713-1743), bild 247

"
(regemente Svenska adelsfanan)
år 1718

Joen Joensson Hållman, 30 år 6 år tjänstegöring

[otydligt Hällesta?

[otydliga anteckingar]
"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029703_00247#?c=&m=&s=&cv=246&xywh=271%2C236%2C2510%2C1956

2021-04-17, 20:42
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Det där är ganska svårläst, både på grund av slarvig handstil och gamla ord för grejer som kanske inte används längre. Men det är ju en lista på all utrustning som saknas eller är dålig. Jag tror ena kolumnen är förra gången och andra nu. Många ord skall jag inte ens försöka läsa, och andra är säkert fel.

Östergiöt-Land och Hällesta S:

Ett brunt stoo med stierna

Rocken nu som för intet effter modellet ? fodret sönder, Patron kiökz ? sönder, felas gehäng häckta och en ? hållet dunk, dhen swarta hallsducken försleten, felas blå strumpor, och lijnstrumpor sönder fehlas stöborsta dito håfor och söm

Hatten försleten, kappan försleten och sönder, rocken guul försleten, stöflarne odug. spårarne sammaledes gehäng och ? intet effter unieform, Patron kiökz?emmen nu som förr sönder, fehlas hwijt hallsduck, fehlar grå ullstrumor, sadlen sönder och odug. ? förslijtet, pistohl ? sönder odug. fehlas täckejohl, skrapan odug., fehlas wiskaduuk och skoor

2021-04-17, 21:43
Svar #2

Utloggad Jonas Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Stort tack Kalle. Det var verkligen ett ovärderligt avslut på forskningen för denne herre. Jag ska mejla den andre här på forumet som forskar på samma person och tipsa om din uttydning med.

Det var allt en bister beskrivning av hans utrustnings skick! Man får hoppas att de gav honom lite bättre utbyten efter denna mönstring!

 :)

2021-04-18, 06:44
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Han fick nog aldrig någon bättre utrustning, för detta förband var ju inte riktigt som andra. Så här står det på wikipedia:

Förbandet upphörde i realiteten som fältdugligt förband efter Karl XII:s död 1718, och mönstrades för sista gången 1743. Kvar stod en ren pappersorganisation. Efter 1743 (regementet uppgick då till 395 man) gjordes aldrig mera någon "uppsättning" av adelsfanan, och inga generalmönstringar hölls. Att nyrekrytera mötte ändå ingen som helst svårighet. Någon tjänstgöring kom ju aldrig i fråga; adelsryttarnas skyldigheter inskränkte sig till att en gång om året anmäla sin adress hos kompanichefen. Däremot åtnjöt de frihet från vissa kronoutskylder och behövde ej ha något annat slags "laga försvar", det vill säga behövde således ej ta årstjänst eller dylikt.

Så Jon Jonsson hade nog ett annat jobb vid sidan av. Kanske ett eget jordbruk, eller så jobbade han för någon annan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna