ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drängen Johan Peter Andersson född 1818 7 september.  (läst 625 gånger)

2021-04-16, 16:03
läst 625 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 21:22
    • Visa profil
Hej!


Nu har jag kört fast på en dräng, Johan Peter Andersson född 1818 7 september, enligt hfl i Årstad dit han flyttar, född i Slöinge.
Han finns i Slöinge AI:3, bild 53, (SVAR) dräng i Boarp nr 3, flyttar 1843 till Årstad och gifter sig där 1845 med pigan Anna-Lena Gunnarsdotter från Allbäcksdal.


Undrar nu var han närmast kom från innan Boarp, Slöinge, det står ett namn på ort/by men jag kan inte tyda det.


Kan inte finna honom född i Slöinge men däremot en Johan Peter Andersson född 1818, 7 november son till båtsmannen Anders Tornqvist och Benedicta Christiansdotter i stugan vid Bengtsgård. Den Johan Peter kommer 1833 till Drängsred enligt flyttbetyg  Drängsered HII:3, bild 220, där framgår att föräldrarna inte kunde försörja honom. Där finner jag honom i Ramsered.
Nästa gång finner jag honom i Eftra HII:2, bild 333, 1838 flyttbetyg från Morup, där sägs han ska vara född i Årstad 1818, 7 november.
Undrar så om det är den drängen Johan Peter Andersson född i Slöinge som är den drängen Johan Peter född i Årstad 1818 men i november.


Tacksam för minsta lilla ledtråd!!


Med vänlig hälsning, Carin Andersson

2021-04-16, 17:11
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4501
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:15
    • Visa profil
Skulle kunna vara Skällentorp som finns i ortförteckningen i Slöinge (N) AI:5, men var finns det i så fall i AI:3?

2021-04-16, 17:39
Svar #2

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 21:22
    • Visa profil
Hej!


Det finns ett Skällentorp i Eftra, satt just och gick igenom hfl där AI:2, 1825-1839, bild 396, sid 80, Skällentorp nr 3, Kihlagård, dr Johan Peter Andersson f 1818, 7/9 flyttar till en annan gård (längre ned på samma sida)


I AI: 3, bild 54, sidan 80, Skällentorp nr 3, Kilhagård så flyttar Johan Peter Andersson f 1818 7/9 till Boarp.


Så långt har jag koll på Johan Peter f 1818 7/9, kan det vara en felskrivning på september och november?  Hanns eventuella mor Benedicta Cristiansdotter i Årstad dog 1853 och bouppteckningar sakanas så långt fram i tiden, tyvärr....


Tack för hjälpen!
Mvh Carin

2021-04-17, 00:56
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4501
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:15
    • Visa profil
Felaktiga datum är inte ovanligt, men man vill ju hitta var felet uppstår. Du nämner en flyttattest i Eftra HII:2, bild 333. Det är väl Riksarkivets bildnumrering, men jag finner honom inte där, är det rätt bildnummer?

2021-04-17, 07:35
Svar #4

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 21:22
    • Visa profil
God morgon!


Jo, det är rätt bildnummer, se längre ned på sidan, attesterna ligger lite "omlott"....


Har funnit svaret, det är en och samma person, det är datumet som blivit fel, det ska vara "november" och inte "september" och inte född i "Slöinge" i Årstads hfl.


 Fann moderns bouppteckning 1853 Årstad härad FIIa:38, bild  371, 1853 6 juni där sönerna Johan Peter och Andreas bor i "Hästhagen"


Årstad AI:5, sidan 400, Hästhagen, (överstruket) och Johanstorp, där har Johan Peter födelsedatum 7 september och född i Slöinge.


Mvh Carin

2021-04-17, 16:39
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4501
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:15
    • Visa profil
Bra att det löst sig. Attesten har på AD bildnummer 3010, alltså rätt långt från RAx10. Noterade du att de noterat att han "ännu icke smakat brännvin"?

2021-04-17, 18:15
Svar #6

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 21:22
    • Visa profil
Gokväll!


ja, det noterade jag, säkert mycket ovanligt!


Mvh Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna